یزدفردا:نشست اختصاصی تبیین روند اجرای نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان و آغاز مرحله دوم اجرای طرح در ۱۲ استان کشور با حضور معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در محل معاونت علمی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: استانداردسازی محصولات و خدمات فناورانه و دانش بنیان در کسب جایگاه مناسب توسعه یافتگی کشور در رتبه بندی جهانی، تسهیل گسترش تجارت بین المللی و  ایجاد ارزش افزوده بیشتر در استفاده از منابع و مواد اولیه، آموزش و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش تولید  موثر است.

  وی خاطرنشان کرد:  گواهینامه های کیفیت اعطایی به محصولات دانش بنیان شامل گواهینامه انطباق (COC) بر مبنای تطبیق مشخصه های عملکردی محصول مورد نظر براساس یک استاندارد اظهار شده قابل پذیرش، گواهینامه محصول (COP) بر مبنای تطبیق ویژگی های مدنظر بر مبنای خوداظهاری با عملکرد محصول در صورت عدم وجود استاندارد ملی و بین المللی و گواهینامه دانش نماد برای محصولات دانش بنیان دارای گواهینامه  کیفیت و ارزیابی شده مطابق یک استاندارد ملی است.

وی با مروری بر اقدامات کیفی انجام شده در خصوص نظام استانداردسازی محصولات و خدمات فناورانه و دانش بنیان اظهار داشت: توافقنامه صدور گواهی انطباق، محصول و نشان دانش نماد برای محصولات دانش بنیاد ۱۱ بهمن ماه ۹۵ بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد امضا و در جلسه ۲۱ اسفندماه ۹۵ شورای عالی استاندارد  تصویب شد. در ادامه، شیوه نامه صدور این گواهی ها با مشارکت معاونت علمی و سازمان استاندارد تدوین و در آذرماه ۹۶ ابلاغ شد و نخستین گواهی نامه کیفیت به صورت نمادین در مردادماه ۱۳۹۷ همزمان با جشنواره ایران ساخت اعطا شد.

صالحی در پایان با تشکر از تلاش ها و همکاری خوب معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد و مدیران و کارشناسان مختلف سازمان  در پاسخ به نیاز شرکت های دانش بنیان یاد و خاطره مرحوم دکتر شیخ زین الدین، معاون فقید نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را که تلاش شایانی در روند تدوین و اجرای نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان داشته، گرامی داشت.

 

استانداردسازی، پیشران نوآوری و فناوری

 

در ادامه این نشست، صاحبکار خراسانی، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری با اشاره به اهمیت استانداردسازی که پیشران بسیاری از نوآوری ها بوده است به تبیین نقشه راه ارزیابی و حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان پرداخت.

وی با اشاره به این که بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ شرکت با گذراندن روند ارزیابی و تایید از سوی  ۱۲ وزارتخانه مختلف عضو کارگروه ارزیابی شرکتها موفق به اخذ تاییدیه دانش بنیان شده اند اظهار داشت:  شرکت های دانش بنیان ذیل قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات از تسهیلات و حمایت های متنوعی از قبیل تسهیلات  مالی صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت های گمرکی و مالیاتی، دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری، حمایت از ساخت داخل کالاهای دانش بنیان، تسهیلات بیمه تامین اجتماعی و همچنین حمایتهایی از سوی سایر دستگاه ها  از قبیل تسهیلات سربازی افراد فعال در شرکتهای دانش بنیان و فناور، استقرار در کاربری مسکونی شهر تهران، امتیاز ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی، واگذاری اراضی شهرک های صنعتی، امتیاز تبلیغ در صدا و سیما و ... برخوردارند که با همکاری سازمان ملی استاندارد، استانداردسازی محصولات دانش بنیان هم به این تسهیلات افزوده می شود.

 

 اعطای گواهی نامه  استاندارد به سه محصول دانش بنیان 

 

در این مراسم همچنین گواهی نامه های COC/COP به سه محصول دانش بنیان که در مرحله پایلوت طرح در استان تهران موفق به اخذ تاییدیه های لازم شده اند اعطا شد.

مبدل کاتالیستی سه منظوره تولید شرکت ایران دلکو، نرم افزار تعیین غلظت، عملکرد حرکتی، حیات، کیفیت مورفولوژیکی و آسیب های اسپرم در انسان تولید شرکت فرافن سلامت پایدار و الکترواسپنینگ قابل حمل مدل PE۹۷-۱ تولیدی تعاونی زیست راه دانش محصولاتی بودند که در این مراسم گواهی نامه های انطباق یا محصول صادره از سازمان ملی استاندارد را دریافت کردند.  در این نشست همچنین از جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان ملی استاندارد و اداره کل استاندارد استان تهران و شرکت های بازرسی همکار که در تدوین و اجرای پایلوت نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان مشارکت داشته اند با اعطای لوح یادبود و هدایایی تقدیر شد.

ملونی، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم طی سخنانی با اشاره به آغاز گام دوم اجرای طرح استانداردسازی در ۱۲ استان کشور با همکاری ادارات کل استاندارد و پارک های علم و فناوری مستقر در استانها  به تشریح روند اجرای این طرح در استان ها پرداخت و اظهار داشت: در راستای فرهنگ سازی اجرای این طرح جلسات آموزشی و توجیهی برای کارشناسان استاندارد و پارک های علم و فناوری در استانها برگزار و پس از بسترسازی مناسب و تشکیل کمیته های ارزیابی فرایند اجرای طرح آغاز می شود.

در ادامه، درویش، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد، توضیحاتی مبسوط در خصوص شیوه نامه انطباق و فرایند اجرای آن در استانها ارائه کرد.

در پایان این مراسم مدیران پارک های علم و فناوری و مدیران ادارات استاندارد استان های مختلف به بیان بحث و تبادل نظر در خصوص روند اجرای نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان پرداختند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا