یزد با توجه به آثار کم نظیر و تنوع جغرافیایی و فرهنگی ویژه خود، در آینده ای نزدیک صاحب کرسی نمایندگی یونسکو می شود.

مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو در ایران با حضور در یزد از ایجاد کرسی یونسکو در این شهر جهانی پس از انجام کارهای مقدماتی  آن در آینده­ ای نزدیک خبر داد.
 

 بهمن نامور مطلق که در جلسه ای در محل مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری یزد صحبت می­ کرد ایران را کشوی شگفت انگیز دانست که تنوع جغرافیایی و فرهنگی بسیاری دارد و از همه نظر در دنیا بی نظیر است و به تنهایی به اندازه کل اروپا صاحب اثر می باشد.
 

 وی یادآور شد که یونسکو فقط در تهران نمی تواند این آثار را مدیریت کند و بایستی پایگاه های متعددی در ایران داشته باشد.
 

 دکتر نامور مطلق، کمیسیون ملی یونسکو در ایران را صاحب پنج گروه اداری مالی، فرهنگ، رسانه، علوم اجتماعی، علمی و آموزشی معرفی کرد که در یونسکو پاریس هم به همین شکل وجود دارد.
 

 مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو در ایران معنی یونسکو را آموزش، فرهنگ و علم دانست و گفت: ما ۱۰ کمیته ملی از جمله آب، اخلاق، میراث و ... داریم.
 

 علاوه بر این از کرسی هایی هم نام برد که می توان در نقاط مختلف کشورپراکنده کرد و در آنجا نگه داشت.
 

 نامور مطلق از وجود تعدادی باشگاه مثل جوانان، گردشگری و محیط زیست در کمیسیون ملی یونسکو یاد کرد و خاطرنشان نمود که اگر این باشگاه­ها در یزد ایجاد شوند، جنبه جهانی داشته و به گردشگری کمک شایانی می کنند، ضمن اینکه می توان نهادسازی هم با آن انجام داد.
 

 مهدی جمالی نژاد شهردار یزد نیز در این جلسه اظهار امیدواری کرد: انشاا... یزد اولین شهر در کشور خواهد بود که دفتری از یونسکو در آن راه اندازی می شود.
 

 ونوس عامری عضو شورای اسلامی شهر یزد هم در این جلسه گفت: از بعد از جنگ جهانی دوم که سازمان ملل کارش را شروع کرد و همه دنیا آرمانهایشان را در این ساختمان یافتند، شاید از معدود ارگان های آن که موفق شد  آرمان های بشر را محقق کند، یونسکو بود و کارها و خدمات بزرگی را در زمینه فرهنگ جهانی انجام داده و می دهد.
 

 سید مصفی فاطمی فیروزآبادی مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این جلسه در خصوص " مفاخر"، " یزد شهر نساجی سنتی" و " یزد شهر دوستدار کودک" که محورهای آن نیز آماده است سخنانی ایراد نمود.
 

 جعفر امین مقدم مدیر مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری یزد نیز در این جلسه اظهار داشت: درخواست نمایندگی از یونسکو با محوریت شهرداری یزد خواهد بود تا علاوه بر تسهیل گری بتوان استانداردهای یک شهر جهانی را رعایت کرد.
 

 سیدحسین آزادی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد نیز در این جلسه حضور داشت.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا