به نام خدا

یزدفردا :جمعي از خانواده ها ي شهدا و مردم منطقه سبزدشت خطاب به استاندار و نماینده مردم بافق :نبايد از اين مسئله غافل شد كه اگر سپر يوزپلنگي باعث شود مردم اين منطقه از آسفالت جاده خود محروم شوند اين يوزپلنگ در ذهن مردم به بلاي خانمانسوزي تبديل خواهد شد كه هيچ كس آنرا دوست نخواهد داشت و چه بسا اين مسئله در چند سال آينده نسل اين حيوان را منقرض كند !!!

متن کامل این نامه که به همراه تصاویر ماهواره ای که جاده مورد بحث و جاده فعلی را نشان می دهد می باشد و یک نسخه از آن در اختیار یزدفردا قرار گرفته است به شرح زیر است :

جمعي از خانواده ها ي شهدا و مردم منطقه سبزدشت :نماينده ي محترم دلسوز و پيگير مجلس شوراي اسلامي جناب آقاي مهندس كاظم فرهمند و جناب آقاي مهندس فلاح زاده استاندار محترم

سلام عليكم

در خبر ها به نقل از ايسنا آمده بود كه اداره محيط زيست استان يزد با آسفالت جاده گزوئيه مخالفت كرده است و دليل مخالفت خود را اينگونه بيان داشته است

(( دليل مخالفت خود را از بين رفتن مهم‌ترين مامن گونه در خطر انقراض يوزپلنگ آسيايي در استان و نابودي ارزش‌هاي زيست‌محيطي در قلب منطقه حفاظت شده كوه بافق كه سرمايه‌گذاري بسياري براي حفظ آن شده، اعلام كرد.

موضوع آسفالت جاده گزوئيه در جلسه شوراي شهرسازي استان مورخ 26/1/76 از سوي مشاور طرح جامع شهرستان بافق نيز مطرح شده بود، ليكن مطابق مذاكرات و تصميمات جلسه، محور مذكور به علت نداشتن توجيه اقتصادي، فني و زيست‌محيطي بويژه هزينه بالا و وجود راه دسترسي قابل قبول از طرف اين كميته رد شده است.

در حال حاضر، جاده آسفالته‌اي كه بافق را به شيطور ارتباط مي‌دهد، برطرف‌كننده نيازهاي مردم است و در طول مسير بالغ بر 25 پارچه آبادي را پوشش مي‌دهد.

بديهي است آسفالت كردن مسير جديد، رونق اقتصادي روستاهاي اطراف را كاهش مي‌دهد و به همين دليل ساكنان روستاهاي مذكور طي سال‌هاي گذشته مخالفت خود را با راه‌اندازي و آسفالت كردن جاده گزوئيه اعلام كرده‌اند.

مسير فوق‌الذكر كوهستاني بوده و نياز به عمليات كوه‌بري، انفجار، احداث پل و .. .دارد و به لحاظ فني نيز هزينه‌هاي زيادي خواهد داشت.))

بنده به عنوان يكي از ساكنان منطقه سبز دشت مي خواهم در چند سطر كوتاه اين نامه را نقد كنم

اولين نكته كه مهم ترين نكته نيز است اين است كه عده اي مثل جنگ هاي قديمي براي رسيدن به هدف خود و آسيب نديدن احتمالي كه سپر انساني درست مي كردند، اينجا با خبر سازي و جو آفريني اقدام به ساختن سپر يوزپلنگي كرده اند !

چرا كه اگر نگاهي به عكس هاي هوايي منطقه بيا ندازيد متوجه خواهيد شد كه اين ادعا از پايه بي اساس بوده است

الف – مسير فعلي نيز كه بسيار طولاني تر است از مناطق كوهستاني كوه بافق و مناطقي كه داراي حيوانات محافظت شده است عبور مي كند
ب – نگاهي به تصوير زير روشن مي كند كه مردم اين منطقه سالهاست كه در ميان اين كوهها زندگي مي كنند روستاي قطرم وبيشه بي نظير آن و روستاي شادكام از اين طرف و روستاي باجگان از طرف ديگر شاهد اين مدعا هستند نبايد فراموش كرد اگر يوزپلنگي مانده به خاطر اين مردم مانده چرا كه از دير باز مردم اين منطقه با خوي خونگر م و روح لطيف خود به حيات وحش احترام گذاشته و هرگز در پي بر اندازي يا شكار اين حيوان نبوده است


ج- براي بنده باعث تعجب است كه اگر از يك كارشناس عمران بخواهم در مورد ساختمان يك مدرسه نظر بدهد كه مقاوم است يانه و اين كارشناس در بررسي خود اعلام كند به نظر من روش تدريس معلمين اين مدرسه خوب يا بد است

چراكه در اعلام نظر سازمان محيط زيست مي بينيم مسئولين اين سازمان بر اساس برداشتها و خواسته ها ي شخصي در مورد نياز هاي مردم منطقه هم نظر داده اند! كه بهتر بود نياز مردم منطقه را و تعداد روستاهاي اين منطقه را از نماينده محترم مردم منطقه بپرسند كه با آنها رفت و آمد داشته و اطلاع دارند.

يا در قسمت ديگر خبر در مورد مسائل فني جاده سازي و هزينه بردار بودن آن اعلام نظر شده است كه بسيار باعث تعجب است !

د – و اما قسمت اصلي اين خبر كه فكر مي كنم اين عامل هماني است كه باعث شده عده اي سپر يوزپلنگي درست كنند آنجاست كه مي نويسد ((بديهي است آسفالت كردن مسير جديد، رونق اقتصادي روستاهاي اطراف را كاهش مي‌دهد و به همين دليل ساكنان روستاهاي مذكور طي سال‌هاي گذشته مخالفت خود را با راه‌اندازي و آسفالت كردن جاده گزوئيه اعلام كرده‌اند. ))

و اصلا همان چندين سال پيش كه قراربود جاده اي براي منطقه سبز دشت احداث شود با اعمال نفوذ و صرف هزينه بسيار و احداث جاده اي طولاني تر به نحوي كه مسير رفت و آمد مردم را دو تا چها ر برار كرد ، جاده گزوئيه كه بيش از دويست سال محل رفت و آمد بود را از رونق انداخته و جاده اي كه از نزديكي روستاهاي خودشان مي گذشت احداث كردند.

و اين مسئله كه عده اي خود جاده مناسب دارند، براي احداث جاده اي براي روستا هاي ديگر مخالفت كنند ديگر از عجايب است ! چطور افرادي حاضر هستند چنين حقي را براي خود تصور كنند ؟

در پايان ضرورت احداث جاده گزوئيه را به طور خلاصه در چند سطر مي آورم

1- حفظ محيط زيست و حيات وحش منطقه چرا كه وجود جاده گزوئيه خاكي مسير بسيار خوبي شده است براي شكار چياني كه مي توانند به دور از چشمان هميشه ناظر منطقه و مسئولين به راحتي به شكار بپردازند و اين گونه افراد برايشان بز كوهي و يوزپلنگ آسيايي فرقي نمي كند اگر شما هم مثل ما ساكن اين منطقه بوديد كاملا تاييد مي كرديد كه هيچ كس در مسير هايي كه مردم رفت و آمد مي كنند به شكار نمي پردازد يعني شما نمي توانيد به بيشه قطرم برويد و شكار كنيد و دستگير نشويد!

2- از ساليان قبل روستا هاي قطرم و شادكام و .. با روستاهاي منطقه سبزدشت ، پيوندهاي اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي داشته اند كه در صورت آسفالت شدن جاده گزوييه مسير رفت و آمد مردم به يك چهارم تقليل پيدا مي كند يعني ديگر نبايد به بافق بيايدند و از بافق به سبز دشت بروند
3- در حكومت جمهوري اسلامي نبايد فقط به توجيه اقتصادي طرح ها نگاه كرد اينجا بايد به توجيه اجتماعي فرهنگي طرح نگاه كرد چرا كه منطقه سبزد شت منطقه ايست كه بيش از صدها شهيد را تقديم انقلاب كرده است كمتر روستايي را داريم كه شهيدي در آن به خاك سپرده نشده باشد بنا بر اين نبايد به بهانه هاي زيست محيطي اين خواسته به حق مردم منطقه را ناديده گرفت .
4- نبايد از اين مسئله غافل شد كه اگر سپر يوزپلنگي باعث شود مردم اين منطقه از آسفالت جاده خود محروم شوند اين يوزپلنگ در ذهن مردم به بلاي خانمانسوزي تبديل خواهد شد كه هيچ كس آنرا دوست نخواهد داشت و چه بسا اين مسئله در چند سال آينده نسل اين حيوان را منقرض كند !!!

5- در صورت تداوم اين مخالفت هاي بي اساس د رآينده نزديك تجمع مردم سبزدش و خرم دشت ساكن استان يزد را با به همراه داشتن تمثال مبارك شهداي خود در مقابل استانداري براي ارائه درخواست خود به استاندار محترم خواهيم داشت . انشا الله موفق و پيروز باشيد - جمعي از خانواده ها ي شهدا و مردم منطقه سبزدشت

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا