...

آئین افتتاحیه طرح  ملی  داناب  با حضور مسئولین استان يزد در دبیرستان  دخترانه شاهد افشار برگزارشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  ضمن گرامیداشت  ایام مبارک دهه فجر گفت :  نیاکان ما آب مصرفی خود را از قنوات و چشمه ها  تأ مین می نمودند و زندگی مسالمت آمیزی با طبیعت داشته و بر مبنای آبی که در اختیارشان بود زندگی می کردند ، ولی نسل کنونی  با وارد شدن تکنولوژی شیفته آن شدند و تنها خوبی های تکنولوژی رادیده و از عوارض آن غافل ماندند ، با پیشرفت تکنولوژی چاه ها عمیق تر و پمپ ها قوی تر شدند  و آب را با شدت بیشتری از دل زمین استحصال نمودند  که  نتیجه آن افت  نیم متری سطح آب زیرزمینی در سال  گردید.

محمد مهدی جوادیان زاده  با اشاره به آیه 11 سوره مبارکه رعد گفت :  ما خودمان با دست خودمان طبیعت را خراب نمودیم ،نیاکان  ما تمدن را در دل کویر بوجود آوردند و با دانشی که داشتند  آن را پابرجا ساختند وما باید راه آنها را ادامه و این تمدن را حفظ کنیم .

وی  افزود : امروزه با این سطح افت آب زیرزمینی نه تنها راه نیاکان خود را ادامه نداده بلکه آینده بدی را برای نسلهای بعدی رقم زده ایم، وقتی پدران ما به قنات دست پیدا کردند این تکنولوژی را نسل به نسل انتقال داده  و ماباید این توسعه پایدار را برای نسلهای آینده هم حفظ نمائیم.

 جوادیان زاده در پایان سخنانش اظهارداشت : هردانش آموز  یک ناجی آب  است که مسئولیت  سنگینی را در حفظ منابع آب برعهده دارد.

 سپس  معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در این مراسم  اظها رداشت : طرح ملی داناب  طرح ارزشمند ی است که 47 هزار دانش آموز پایه های هفتم ، هشتم و نهم ( دوره  اول  متوسطه )   استان  را شامل می شود که به عنوان  ناجیان آب  در حوزه های اجتماعی ، خانواده و دوستان  دراین عرصه مارا یاری  می نمایند.

محمود زارع  گفت  :  در طرح ملی داناب وارد یک نهضتی  شده ایم که  این جهش و خیزش باید مستمر باشد تا ثمر بخش گردد و همه باید به این نکته توجه داشته باشند  که آموزش و  پرورش  یک دستگاه دیربازده است و فرهنگ سازی زمان بر است و  نباید انتظار داشت طی زمان کوتاهی  به نتایج مورد نظر دست یابیم.  

 این مقام مسئول خاطر نشان ساخت : ما باید فرهنگ سازی نموده  ،صبوری نمائیم و منتظر باشیم   تا آرام آرام به اهداف  دست یابیم و باید بدانیم با زور و اجبار  راه به جایی نمی بریم و باید به گونه ای عمل کنیم که خود افراد احساس خطر و مسئولیت نموده و ما را حمایت نمایند.
 محمود زارع اظهارداشت: امیدوارم با اجرای طرح داناب به اهداف تعیین شده دست یافته و نقش مؤثری در مدیریت مصرف آب داشته باشیم.

در ادامه  مهدی  باصولی رئیس جهاد دانشگاهی استان یزد  گزارش مقدماتي  در مورد طرح داناب را ارائه و بیان کرد :در گذشته آب و بارندگی مناسبی وجود داشت  ولی اکنون نه آب و نه بارندگی خوبی داریم و اگر با همین روند ادامه پیدا کند نسل آینده در خطر است و باید بحران آب را درک کنیم و ساز و کارهایی که انتخاب می کنیم همخوانی با  این امر داشته باشد.

 وی افزود : طرح داناب بخشی از یک طرح جامع است و دانش آموزان نقش مهمی دارند و همه  باید کمک نمایند تا به سرانجام برسد .

  گفتنی است در این مراسم از پوستر ،  اینفوگراف طرح  و كتاب هاي آموزشی  سه مقطع هفتم ، هشتم و نهم  دوره اول متوسطه  رونمائی شد همچنین به قید قرعه به بهترین دلنوشته های دانش آموزان در مورد آب به رسم یادبود  هدایائی تقديم گردید.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا