یزد فردا: طرح خدمات نوين سلامت میانسالان و سالمندان درشهرستان اردکان اجراشد.


سیدمحمد پورهاشمی ريیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردکان گفت: در ادامه طرح تحول ساختاری نظام بهداشتی در دولت تدبیر و امید به منظور جهت‌دهی، تقویت و ارتقای پاسخگویی مراقبت‌های بهداشتی، طرح خدمات نوین سلامت میانسالان و سالمندان از اول خردادماه سال جاری در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت اردکان به اجرا در آمده است .

وي با بیان این که طرح ایراپن IRAPEN به منظور شناسایی افراد در معرض خطر چهاربیماری مهم از یک ماه گذشته در اردکان آغاز شده است، افزود: این طرح به منظور پایش و شناسایی افراد در معرض خطر چهار فاکتور بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، آسم و دیابت برای تمامی افراد بالای 40 سال و بخشی از افراد 20 تا 40 سال انجام می شود.

به گفته‌ی اين مسئول، با توجه به این که 86 درصد از مرگ و میرهای کشور به علت ابتلا به چهار بیماری غیرواگیر قلبی و عروقی، سرطان، آسم و دیابت و همچنین تصادفات و مشکلات روحی و روانی است، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درصدد است با این طرح، میزان این بیماری‌ها را کاهش دهد.

وی با بيان اين كه طرح مذكور غربالگری سه سرطان شایع سینه، دهانه رحم و روده بزرگ را در برخواهد گرفت، ادامه داد: این طرح همچنين شامل بررسی و تعیين میزان خطر 10 ساله بروز حوادث کشنده و غیرکشنده قلبی و عروقی مانند سکته‌های قلبی و مغزی حتی در زمانی که فرد علامت‌دار و بیمار نیست، نیز خواهد بود.

اين مسئول در پايان خاطرنشان کرد: بر اساس معاینات و آزمایشاتی که در این طرح صورت می‌گیرد، برنامه پیگیری و پیشگیری شهروندان در زمینه سلامت به آنان ابلاغ خواهد شد .

انتهای پیام/ ی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا