یزد فردا: زرتشتیان داخل و خارج کشور، همه ساله از 24 خرداد به مدت پنج روز برای برپایی مراسم مذهبی خود در محل زیارتگاه چک چک واقع در 43 کیلومتری شرق اردکان گرد هم می آیند.


یزد فردا: زرتشتیان داخل و خارج کشور، همه ساله از 24 خرداد به مدت پنج روز برای برپایی مراسم مذهبی خود در محل زیارتگاه چک چک واقع در 43 کیلومتری شرق اردکان گرد هم می آیند.
به گزارش ایرنا در این مراسم، زرتشتیان ابتدا در محل زیارتگاه با روشن کردن شمع و عود و آتش به پرستش پروردگار یکتا و بی همتا می‌پردازند و سپس در جمع‌های چند نفره در فضای باز این زیارتگاه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
زنان و مردان زرتشتی طبق سنت خود در هنگام ورود به محل زیارتگاه پوششی بر سر قرار می‌دهند و نذوراتی از انواع شیرینی و خوراکی را در میان هم کیشان خود پخش می‌کنند.
همچنین خیله (اتاق) هایی در محل زیارتگاه برای اقامت زائرین پیش بینی شده است. و برای ورود به زیارتگاه، به نشانه احترام، باید کفش ها را از پا درآورد و کلاه بر سر نهاد.
قبل از ورود به زیارتگاه تابلوهایی وجود دارد که نشان می دهد برای ورود به زیارتگاه باید پاک بود، همانطور که در دین اسلام نیز ورود بانوانی که دارای شرایط خاص هستند به مساجد ممنوع است، در این مکان نیز نکات فوق باید رعایت شود.
در داخل زیارتگاه که به شکل دهانه غار است، تنه درخت چنار کهنسالی وجود دارد، کف زیارتگاه با سنگ مرمر پوشیده شده و از بخشی از سقف قطرات آب چکه چکه بر زمین می ریزد و احتمال نامگذاری این محل نیز شاید از همین رو باشد.
چند شعله شمع به طور دائم در زیارتگاه روشن است و محلی برای سوزاندن عود یا چوب مقدس وجود دارد.
همانند بسیاری از زیارتگاه های سایر ادیان، تصاویری از بزرگان دین زرتشتی، زینت بخش محوطه کوچک زیارتگاه است.
در مجموعه چک چک ساختمان های متعددی مشاهده می شود از آنجا که مجموعه چک چک با شهر اردکان فاصله زیادی دارد، این ساختمان ها برای اسکان و پذیرایی از زائران ساخته و استفاده می شوند.
ساخت و نگهداری مجموعه چک چک توسط زرتشتیان داخل و خارج از کشور تامین شده است.
چک چک یا چکچکو یکی از زیارتگاههای مهم زرتشتیان است؛ این زیارتگاه که زرتشتیان به آن پیرسبز نیز می گویند در استان یزد و شهرستان اردکان در کوه های میان اردکان و انجیره قرار دارد.
اردکان با 98 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا