اولین گردهمایی مدیران ستادی و اجرایی سازمان نوسازی ، توسعه وتجهیز مدارس کشور پنج شنبه 21 اردیبهشت 96 با حضور دکتر نظر پور معاون وزیر و رئیس سازمان در محل مجتمع راه و ما یزد برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد در این گردهمایی ابتدا دکتر عارفی مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد ضمن خیر مقدم به کلیه حضار از اینکه اولین گردهمایی در سال 96 در شهر دارالعباده یزد برگزار گردیده ابراز خوشنودی فرمود.

دکتر نظر پور معاون وزیر و رئیس سازمان نیز ضمن تبریک اعیاد شعبانیه از تلاش ها و زحمات دکتر عارفی مدیرکل یزد شیرزاد مدیرکل آموزش و پرورش استان و مسئولین مجمع خیرین استان به جهت برگزاری هرچه باشکوه تر این گردهمایی تشکر و قدردانی نمود.

دکتر نظر پور در ادامه گردهمایی ابراز داشت مدارسی که توسط ما ساخته می شوند باید مدارسی ماندگار باشند وی گفت تعریف این مدارس چیست چرا مدارس ما از عمر کمی برخوردارند مدارسی که در ابتدای انقلاب ساخته شده اند در حال حاضر تخریبی هستند و این زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و این یعنی اگر یکی از همکاران ما در ابتدای ورودش در نوسازی مدرسه ای را ساخته در پایان خدمتش باید همان مدرسه را تخریب کند .

در کشور کمتر از صد مدرسه ماندگار داریم یعنی در هر استان سه مدرسه پس بنابراین باید مدارس را از نظر مصالح و نوع نظارت به 
گونه ای بسازیم که مقاوم و ماندگار ساخته شود. همچنین این ایراد به ما وارد است که اگر مدرسه ای را ساخته ایم پس از گذشت 4 دهه باید ان را تخریب کنیم .

همچنین مکان یابی مدارس از نکات اساسی است در سیل آذربایجان مدارسی که مکان یابی مناسبی نداشتند در معرض تخریب قرار گرفتند.

نقشه های معماری نیز باید با اقلیم منطقه تطبیق داده شود همچنین نقشه های سازه و تاسیسات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. محاسبات باید با حساسیت پیگیری شود و همچنین در تجهیزات تاسیساتی باید بهترین ها در نظر بگیریم. چراکه ارزان ساختن هنر نیست .

دکتر نظر پور در ادامه اظهارات خود گفت اگر حوزه فنی ،  نظارت خوبی بر اجرای مدارس نداشته باشد انگاه آن مدرسه استحکام لازم را نخواهد داشت . باید سعی شود در مدارس در صورتیکه قصد توسعه فضای سبز را داریم درختی که در مدرسه غرس  می شود به نام 
دانش آموز غرس شود تا آن دانش آموز در نگهداری آن کوشا باشد. چراکه اگر نگهداری مدارس خوب نباشد مدرسه ماندگار نخواهد بود . در حال حاضر مشکلات مالی باعث عدم برنامه ریزی برای نگهداری از مدارس شده است .

دکتر نظر پور  همچنین در مورد خیرین مدرسه ساز اظهار داشت در حال حاضر بیست درصد از کل مدارس موجود کشور توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده است. این بیست درصد حدود 108 هزار کلاس درس را شامل می شود. آموزش و پرورش می تواند بیش از همیشه از این ظرفیت استفاده نماید. در حال حاضر حدود چهل درصد از تعهدات خیرین محقق شده است ما باید بخشی از وقت خود را در خدمت خیرین باشیم بنده در حال حاضر جلسات مداومی را در استان ها با خیرین مدرسه ساز شروع نموده ام و خوشبختانه توفیقاتی خوبی در این زمینه بوجود آمده است.

38 درصد مدارس ما از سال 92 به بعد توسط خیرین ساخته شده و این نشان از اعتماد بیشتر خیرین به دولت تدبیر و امید است .

نیازهای فعلی کشور در حوزه مدرسه سازی از نظر مالی هیجده هزار میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی و مقاوم سازی مدارس نا ایمن کشور می باشد. که انشاا... با اختصاص این رقم بودجه در برنامه ششم توسعه معضل مدارس تخریبی برطرف خواهد شد.

دکتر نظر پور همچنین در خصوص مدارس خشت و گلی و کانکسی اظهار داشت حدود 1000 کلاس درس خشت و گلی و 1700 کلاس کانکسی در سطح کشور داریم. که بر اساس توصیه مقام عالی وزارت و با همت مسئولین و خیرین سعی داریم تا پایان 2 سال آینده معضل این گونه مدارس نیز مرتفع کنیم  که مبلغ اعتبار مورد نیاز برای اینگونه مدارس نیز پانصد میلیارد تومان می باشد. همچنین سه درصد از سی هزار میلیارد ریال مندرج در تبصره یک قانون بودجه 96  معادل نود میلیارد تومان قیر رایگان در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار می گیرد.

دکتر نظر پور در ادامه سخنان خود اظهار داشت مجموعه نیازهای فضای آموزشی کل کشور حدود 52 هزار کلاس درس می باشد که ضرورت دارد این تعداد کلاس احداث شود از این تعداد حدود 25 هزار کلاس مربوط به سایت های مسکن مهر است.

دکتر نظر پور همچنین در پایان سخنان خود توصیه هایی برای آموزش های ضمن خدمت کارکنان در حوزه های فنی و غیرفنی ، وضعیت معیشتی کارکنان سازمان و تشکیل کارگروه رفاهی سازمان خبر دارد و اظهار داشت که اولین جلسه این کارگروه تشکیل شده و تصمیم گیری هایی در زمینه های مختلف در این کارگروه انجام شده که بخشی از اختیارات نیز به استان ها واگذار گردیده است . وی همچنین در مورد برنامه های آتی سازمان اظهار داشت اجرای زیرنظام فضا و تجهیزات به زودی به استان ها ارسال می گردد.

همچنین در زمینه استانداردسازی کلاس های درس در جلسه ای که در سازمان مدیریت برگزار گردید مجوزی اخذ شد که انشاا... اعتبار پنجاه درصد خیرین به صورت صددرصد تخصیص از سازمان برنامه و بودجه اخذ شود.

وی در پایان از کلیه همکاران ستادی و استانی و مجامع خیرین برای هرچه باشکوه تر برگزار کردند نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در سراسر کشور تشکر و قدردانی نمود و از مدیران استانی خواست نسبت به معماری مدارس و افزایش سرانه مدارس در نقاط مرزی کشور و همچنین بروز رسانی اطلاعات شناسنامه مدارس اهتمام ورزند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا