یزدفردا" قیمت لیر در روزهای اخیر و بعد از کودتای ارتش در ترکیه که روز جمعه و شنبه اخیر صورت گرفت، با افت قابل ملاحظه‌ای در بازار مواجه شد و در بازار آزاد تهران نیز هر لیر ترکیه حدود ۱۵ تومان طی چهار روز کاهش قیمت پیدا کرد.

قیمت لیر که در هفته پیش از کودتا بین ۱۲۳۰ تا ۱۲۴۰ تومان در بازار فروخته می‌شد، بعد از تحولات سیاسی در ترکیه با شیب نزولی در مرحله اول به کانال ۱۲۲۰ تومان سقوط کرد؛ به طوری که روز شنبه (۲۶ تیر) لیر در بازار آزاد ۱۲۲۲ تومان به فروش رسید و با ادامه این روند در روز بعد به یکی از کمترین نرخ‌های خود در سال جاری، یعنی ۱۲۱۴ تومان رسید. این افت قیمت در لیر مبادله‌ای نیز در روزهای اخیر قابل مشاهده بود.

البته در روز گذشته (دوشنبه) تا حدودی حرکت نرخ لیر معکوس و به قیمت ۱۲۱۸ تومان در بازار آزاد عرضه شد. قیمت لیر مبادله‌ای در روز پنجشنبه هفته گذشته، یعنی پیش از کودتا ۱۰۶۴ تومان بود اما در روز شنبه با ۴۴ تومان کاهش به ۱۰۲۰ تومان رسید و روز گذشته نیز این کاهش را تا حدودی جبران کرد و به ۱۰۵۰ تومان رسید.

به طور کلی در روزهای اخیر و پس از وقوع کودتا در ترکیه، دلار آمریکا ۴.۸ درصد در برابر لیر ترکیه افزایش یافت و ۳.۰۱۴۹ لیر معامله شد. سایر ارزهای بازار نوظهور هم وضعیت مشابهی داشتند و دلار ۱.۴ درصد در برابر پزوی مکزیک، راند آفریقای جنوبی ۲.۵ درصد و روبل روسیه ۱.۳ درصد در برابر ارز آمریکا کاهش یافتند.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، سرمایه‌گذاران به سوی ین ژاپن که در زمان آشفتگی سیاسی و اقتصادی به دارایی مطمئن تبدیل می‌شود هجوم بردند. دلار آمریکا رشد اولیه را معکوس کرد با ۰.۴ درصد کاهش در برابر ین، ۱۰۴.۹۴ ین معامله شد. به گفته تحلیلگران، بعید به نظر می‌رسد این کودتا در ارزیابی ریسک در بازارهای جهانی تغییر عمده‌ای ایجاد کند.

پیش از این اتفاق نیز بازار سهام ترکیه از نظر عملکرد با ۱۵ درصد رشد پس از قزاقستان با رشد ۲۰ درصدی در رتبه دوم قوی‌ترین بازارهای سهام اروپای شرقی قرار داشت. همچنین در میان همه بازارهایی که از سوی بلومبرگ دنبال می‌شوند بازار ترکیه در رتبه نهم بهترین بازار قرار داشته و از همه بازارهای توسعه یافته عملکرد بهتری داشته است.

اقتصاد این کشور در سه ماهه اول تحت تاثیر رشد هزینه مصرفی، ۴.۸ درصد توسعه یافت که بهتر از نرخ مورد پیش‌بینی اقتصاددانان بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا