یزدفردا:-مقولة پوشش و لباس از جملة مسائلي است كه همواره انسان در زندگي با آن در ارتباط بوده و بعنوان يك نياز ضروري و جزء جدائي ناپذير حيات خود، به آن نگريسته است.

اين تعلق و نياز به پوشش و استتار بدن، در طول تاريخ بشري و در ميان ملل و اقوام مختلف وجود داشته و امري كاملاً مشهود و بي نياز از تعريف است.

تأمين امنيت فردي از جهت محافظت بدن از گرما و سرما و شرايط متنوع جوي (آفتاب شديد، باد و باران)، گزند حشرات موذي و جلوگيري از تحريك هوسبازان براي هرگونه اقدام احتمالي، عامل مهمي براي رعايت پوشش در محيط خارج از خانه محسوب مي شود.

پوشش و بهره گيري از لباس به نياز طبيعي خودآرائي و زيبائي دوستي انسان نيز پاسخ مي دهد . تنوع الگوهاي پوششي در ميان افراد و نيز زيبائيها و جذابيتهاي بكار رفته در لباسها مؤيد اين مسئله، مي باشد.

يكى از فلسفه‏هاى حقيقى وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونيّت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشيدن به امنيّت اجتماعى با توسعه آن مى‏باشد. زيرا نفس آدمى، دريايى مواج از تمايلات و خواسته‏هاى اوست كه مهم‏ترين آنها به خوراكى‏ها، امور جنسى و مال و جاه و مقام، مربوط مى‏شود و بدون شك، بالاترين خواسته‏هاى مردان، تمايل به جنس زن است.

پوشش دينى، پيام عفّت، شخصيّت و خداترسى زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنين بانويى چشم طمع نخواهند داشت، كه او را نيرويى بالفعل در هرچه وسعت بخشيدن امنيّت اجتماعى دانسته و نجابتش را مى‏ستايند.

در اين صورت است كه زن، نه تنها در سنگر حجاب خود، از تير نگاه‏هاى زهرآلود، سخنان آزاردهنده و برخوردهاى اراذل جامعه در امان خواهد بود، بلكه امنيّت و آرامش درونى خود و اجتماع خويش را برقرار خواهد كرد.

بى‏حجابى يا حضور تحريک کننده زنان در جامعه، از آثار زيانبار اخلاقى و اجتماعى مختلفى برخوردار است که يکى از مهم‏ترين آن‏ها زوال امنيّت اجتماعى است. بى‏حجابى با اثرات مهلک خود که در ذيل آمده و شرح داده مى‏شود، باعث از بين رفتن بنيه اعتقادى و از بين رفتن بنيه اعتقادى نيز امنيّت اجتماعى بشريّت را در معرض خطر قرار مي دهد.

سقوط شخصيّت :

حجاب، قانون فطرت است و سرپيچى از قوانين فطرى، زن را از هويت او خارج مى‏سازد و خروج از هويت انسانى همان و سقوط از جايگاه بلند ارزشى شخصيتى همان. با افول شخصيّت زن، بى‏بندوبارى در جامعه رايج و نظام خانوادگى مختل مى‏گردد و در نتيجه امنيّت اجتماعى از افراد جامعه، سلب مى‏شود.

تزلزل خانواده‏ها :

يکى از آثار زيانبار بى‏حجابى بانوان، تزلزل خانواده‏هاست، زيرا آنان با گسترش و رواج مسايل جنسى از خانواده به جامعه، مرتکب ظلمى فاحش و غيرقابل جبران اجتماعى مى‏گردند و روابط زناشويى در خانواده‏ها را متزلزل مى‏کنند، در نتيجه امنيّت خانوادگى با خطرات جدى از قبيل از هم‏پاشيدگى بنيان خانواده و عقده‏مند شدن مردان، روبرو مى‏شود و اين مشکلات زيانبار به محيط جامعه کشيده شده، امنيّت اجتماعى را در نظام اسلامى با آشفتگى جدى مواجه مي سازد .

از ديگر آثار سوء بى‏حجابى و تأثير آن در زوال امنيّت اجتماعى مى‏توان به فقدان تعادل فکرى، روانى و اجتماعى افراد جامعه، ايجاد احساس بى‏مسؤوليتى در نسل جوان جامعه، از جوانان و تقويت احساس بى‏ارزشى و پوچى انسان‏ها اشاره نمود

اکنون به مواردي از آثار و فوايد حجاب اسلامي در گسترش امنيت اجتماعي اشاره خواهيم کرد.

آثار و فوايد حجاب اسلامى بر گسترش امنيت اجتماعي ، عبارتند از:

- ايجاد آرامش روانى بين افراد جامعه

- جلوگيري از از تهييج و تحريک جنسي و خنثي نمودن لذايذ نفساني

- کاهش چشمگير مفاسد فردى و اجتماعى در جامعه اسلامى

- حفظ و استيفاى نيروى کار در سطح جامعه اسلامى

- حضور معنوى‏گرايانه زنان و مردان در محيط اجتماعى

- کاهش تقاضاى مدپرستى بانوان

- حفظ ارزش‏هاى انسانى، مانند عفت، حيا و متانت در جامعه

- مصونيّت زنان در همه زمانها و مکانها

- سلامت و زيبايى موقعيّت اجتماعى و فرهنگى مردان و زنان جامعه اسلامى

- هدايت، کنترل و بهره‏مندى صحيح از اميال و غرايز انسانى

- مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب

- از بين‏بردن فشارهاى اجتماعى نامشروع و نابهنجار

 

تهيه و تدوين:مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا