استاندار يزد در همايش روحانيون و ائمه جمعه وضعيت فرهنگي و اجتماعي استان را تشريح كرد

یزدفردا :استاندار يزد از ائمه جمعه و روحانيون خواست تا همچون گذشته مديريت استان را با ارائه راهكارهاي مناسب و مطلوب به منظور حل مشكلات فرهنگي و آسيب‌هاي اجتماعي ياري دهند.

به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، محمدرضا فلاح‌زاده در همايش روحانيون كه در محل سالن حميدياي استانداري برگزار شد به تشريح فعاليت‌هاي فرهنگي در استان پرداخت. وي با اشاره به احداث گنجينه و فرهنگسراي دفاع مقدس و شهداي والا مقام در استان گفت: ايجاد اين مجموعه باارزش، مي تواند در جهت انتقال فرهنگ عاشورايي، ايثار، جهاد و شهادت اثر مثبت داشته باشد و اين مسئله با جديت در دستور كار قرار گرفته است.

استاندار يزد به برگزاري جلسات با نخبگان قرآني و علمي، كارمندان جوان، ديدارهاي متعدد مردمي در سفر به مناطق محروم استان، حل مشكل كتابخانه مركزي پس از 12 سال، پيگيري ايجاد دانشگاه خديجه كبري و دانشگاه صنعتي، هماهنگ كردن دار القرآن ها،كسب مجوز و ساماندهي خانه نخبگان و پيگيري نياز كاروان‌هاي راهيان نور اشاره كرد و اظهار داشت: از همه ائمه جمعه و روحانيون صميمانه مي‌خواهيم با ارائه طرح‌ها و راهكارهاي مدون فرهنگي خود، ما را در پيشبرد و رشد بيشتر فرهنگي استان ياري دهند.

وي با اشاره به قطعي شدن زمين مجتمع بزرگ ورزشي يزد آن را در پركردن اوقات فراغت جوانان موثر دانست و افزود: تحقق اين مسئله تاثير مستقيمي در جهت پيشگيري از آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي در جامعه دارد.

استاندار يزد در بخش ديگري از سخنانش گرايش به مواد مخدر را يكي از عمده چالش‌هاي فرهنگي و اجتماعي پيش روي استان عنوان كرد و از همه روحانيون خواست تا در مبارزه با گسترش مواد افيوني فعالانه وارد صحنه شوند. فلاح‌زاده با بيان اين كه استان يزد، يكي از دهليزهاي عمده ورود مواد مخدر به كشور به شمار مي رود، به همسايگي كشور ايران با افغانستان به عنوان بزرگ ترين توليد كننده مواد افيوني در دنيا اشاره كرد و گفت: بر اساس آمار، در سال 2006 در كشور افغانستان بيش از 6100 تن مواد مخدر توليد شده كه اين ميزان در سال 2007 به بيش از 8200 تن افزايش يافته است. براساس پيش بيني ها، در سال 2008 توليد مواد افيوني در افغانستان از مرز 10000 تن نيز فراتر خواهد رفت.

وي افزود: گرايش به مواد مخدر مشكلاتي را در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي براي استان ايجاد مي كند كه بايد به طور جدي براي آن چاره‌انديشي شود.

استاندار يزد با تاكيد بر ايجاد فرهنگ توجه به مناطق محروم افزود: از زمان پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران خدمات ارزشمندي به منظور فقرزدايي از مناطق محروم صورت گرفته و گام هاي بلندي در اين رابطه برداشته شده است. وي ادامه داد: بايد در تصميم گيري ها و مصوبات خود مناطق محروم را در اولويت كار قرار دهيم و با نگاهي ويژه به اين مناطق كه مورد تاكيد دولت نهم نيز مي باشد در جهت رفع نيازها و مشكلات محرومان تلاش كنيم كه در همين رابطه در سفر به مناطق محروم مصوبات خوبي داشته ايم و اجرايي شدن آنها را با جديت دنبال مي‌كنيم.

استاندار يزد با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) سرمايه‌گذاري مشروع، توليد ثروت و اشتغالزايي را كاري پرثواب و همراه با خير و بركت عنوان كرد و افزود: سرمايه گذاري و توليد ثروت، اشتغالزايي را به همراه خواهد داشت و با كاهش نرخ بيكاري از بروز بسياري از مشكلات و معضلات فرهنگي و اجتماعي جلوگيري خواهد شد.

 وي با اشاره به نرخ بيكاري در استان گفت: براساس آمار، نرخ بيكاري در استان 5 درصد مي‌باشد و يزد از اين نظر در كشور رتبه نخست و ممتاز را به خود اختصاص داده است كه بايد با كار و تلاش از اين موقعيت صيانت كرد.

فلاح‌زاده با اشاره به حوادث جاده‌اي، آمار متوفيان ناشي از اين حوادث را در سال 86، 446 نفر عنوان كرد و ادامه داد: اگر چه آمار متوفيان ناشي از تصادفات جاده اي در سال 86 نسبت سالهاي گذشته با كاهش همراه بوده است اما نبايد از ياد برد كه درگذشت سرپرست يك خانواده، مشكلات عمده اي از جمله فقر و آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي را براي بازماندگان به دنبال خواهد داشت لذا فرهنگسازي در اين خصوص ضروري به نظر مي‌رسد.

وي تهديدهاي كنوني اجتماعي در استان را رقابت بر سر مركزيت شهرها،شهرستانها و بعضا دهستانها، اختلاف بر سر منابع طبيعي، مرزها و حريم ها عنوان كرد.

فلاح‌زاده همچنين فعاليت بيش از 1200 كانال ماهواره‌اي در كشور، گسترش ابتذال در اينترنت و افزايش حاشيه نشيني به دليل عدم توجه به مناطق روستايي و محروم را بخشي از تهديدات فرهنگي برشمرد.

استاندار يزد در پايان ضمن ارائه گزارشي از پيشرفت‌هاي صنعتي و عمراني استان، بار ديگر از همه ائمه جمعه و روحانيون استان خواست تا همچون گذشته مديريت استان را در حل مشكلات فرهنگي و آسيب‌هاي اجتماعي ياري دهند.

یزدفردا




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا