فرزندآوری در سراسر تاریخ از کار کردهای مهم خانواده بوده است. ترغیب خانواده ها به داشتن یک فرزند سبب شده تا والدین با شعار دو فرزند کافی است در عمل به یک فرزند اکتفا کنند. تک فرزندی گرچه پدیده جدیدی نیست اما در جامعه ما در هیچ زمانی مانند الان فرگیر نبوده است. در میان آموزه های اسلامی نه تنها به تک فرزندی توصیه نشده بلکه با آن مخالفت و با رعایت شرایطی دعوت به ازیاد نسل شده است به گونه ای که در قرآن کریم تکثیر نسل به عنوان یکی از مهمترین اهداف ازدواج معرفی شده است.

 سیاح در همایش جمعیت، باروری سالم و مشکلات تک فرزندی با اشاره به اینکه در حال حاضر 33 درصد خانواده های ایرانی، تک فرزند هستند، چاقی مرکزی، سندرم تخمدان پلی کیستسنگ( سندرم متابولیسم، نازایی و سرطانهای زنان)، فیبرومهای رحمی، سرطان سینه، سرطان اندومتر و سرطان تخمدان را از جمله  عوارض علمی تک فرزندی و دیر فرزنددار شدن عنوان کرد.

این عضو شورای عالی  انقلاب فرهنگی احساس نیاز و وابستگی به تنها فرزند، اضطراب و دلواپسي ناخواسته و مداوم نسبت به وضعيت فرزند،تنهايي و محروميت زودهنگام از کمک و همراهي فرزند در صورت غيبت او( تحصيل -سربازي-ازدواج-فوت و...) و اشتغال ذهني نسبت به جزئي ترين مشکل فرزند را از مهمترین آسیب های والدین تک فرزند و کاهش قدرت تحمل ناملايمات و مخالفت ها و ارتباطات کلامي،افسردگي و انزوا و ضعف در برقراري ارتباط با همسالان و حاکميت رسانه هاي تصويري(عدم امکان رقابت -بازي-دعوا-همکلاميدرخانه-افزايشتوقعات)را از آسیب ها فرزندان در خانواده های تک فرزند عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه فرزندان خانواده های تک فرزندی دچار اختلال در جامعه پذیری و ارتباطات اجتماعی هستند خاطر نشان کرد: دلیل این امر آن است که  در چنین خانواده هایی امکانات اقتصادی، فقط به یک یادوفرزنداختصاص می یابدوچنین فردی خودراعادت نمی دهدکه خواسته های خودرامحدودکند و با دیگر فرزندان مشارکت و ارتباط و تعامل داشته باش و در نتیجه بچه های بی مسئولیتی دراین خانواده هاتربیت می شوند..

 وی تصریح کرد: در گذشته در خانواده ایکه۴ یا ۶ فرزند داشت امکانات بین فرزندان تقسیم می شدوبچه هادردوران کودکی تاحدی فشاراقتصادی راتجربه می کردند. بچه هاهرکدام سلایقی داشتندبه همین دلیل با هم درگیر می شدندودرهمین دعواهاآرام آرام یادمی گرفتندکه چگونه بایدحقوق یکدیگررارعایت کنندوبایکدیگرتعامل داشته باشند اما تک فرزند ها از چنین تجریاتی در طول دوران زندگی خود محروم می مانند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا