قدر قلبتان را بیشتر بدانید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سن ابتلا به بیماری ها و سکته قلبی از ۶۰ سال به ۳۰ سال کاهش یافته است.

به گزارش سرویس علمی یزدفردا، به شمارافتادن نفس ها وتیک تاک ساعت قلب تهرانی ها درچند سال گذشته بحث داغ محافل عمومی ودغدغه مسئولان است. نفس ها یی که با هردم وبازدمش سیلی ازانواع آلودگی ها و مواد سمی به ریه های شهروندان می رود و میان اندام های حیاتی بدن تقسیم می شود. 

در جدول مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، جزایر مارشال با ثبت 240.4 مورد مرگ و میر سالانه در صدر است و کشور قطر با ثبت 10.7 مورد، کمترین آمار مرگ و میر را به خود اخصتاص داده. در این جدول، ایران با ثبت سالانه 97.4 مرگ ناشی از سکته مغزی، در رتبه 90 جدول است. طبق آمار سازمان نظام پزشکی ایران، روزانه حدود 250 تا 300 مورد سکته مغزی در کشور گزارش می شود که بیشترین دلیل ابتلا به آن فشار خون بالاست. 

سکته های قلبی رشد صعودی دارد 
براسا س آمار بیماری های فلبی وعروقی وسکته در انجمن قلب آمریکا در سال 2016؛ بیماری قلبی وسکته دو عامل موثر مرگ ومیر جهان در سال 2013 اعلام شده است. این درحالی است که 31 در صد مرگ ومیر های جهان ناشی از بیماری های قلبی و 80 در صد آن مربوط به کشور های با درآمد کم و متوسط است. 

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی نیز؛ بیش از 40 در صد مرگ ومیرها در کشور مربوط به بیماری های قلبی وعروقی و 19درصد آن ناشی از سکته های قلبی است. روزانه 300تن درکشوربراثر عارضه های قلبی فوت می کنند. به طوری که احتمال بروز بیماری های قلبی وعروقی وسکته پس از سن 40 سالگی در مردان 49درصد ودر زنان 39 درصد است این در حالی است که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم از کاهش سن ابتلا به بیماری ها و سکته قلبی از ۶۰ سال به ۳۰ سال خبر داد. 
از یک دست غذا را بگیر! از یک دست سکته قلبی 
یکی از مهمترین عواملی که نمی توان آن را از زندگی روزانه خود حذف کنیم؛ تغذیه نا سالم است که هر کس با دیدن دنیای خوراکی های خوشمزه ولذیذ نمی تواند بی تفاوت از کنار آنها بگذرد زیرا آنقدرجذاب هستند که به قول معروف اراده فولادین وهمت بالا می خواهد تا از کنار آنها بی تفاوت بگذریم.همه ما می دانیم که فست فود،غذاهای چرب،غذاهای آماده ورستورانی وموجود در اغذیه فروشی ها وفروشگاه مضرند ولی مصرف می کنیم. 

به طور کلی تغذیه،خواب،فعالیت های بدنی، استفاده از وسایل ارتبا ط جمعی،زندگی ماشینی وآپارتمان نشینی،کم تحرکی،فشارهای روحی روانی،استرس و...عواملی هستنند که باعث شده تا شهروندان تهرانی درشرایط بسیلر نامناسب زندگی کنند. 

میرغضنفری در خصوص دلایل افزایش بیماری های قلبی وعروقی تصریح کرد:علت اصلی بروز سکته های مغزی،قلبی و عروقی اختلال دراصول 6گانه شامل هوا ومحیط، تغذیه، خواب وبیداری،فعالیت های بدنی یا ورزش، فشارهای روحی وروانی وپاکسازی مواد زائد ازبدن است. 

وی افزود:هنگامی که هوا ومحیط در کلانشهر هایی مانند تهران آلوده باشد سلامتی نیز به خطر می افتد. آلودگی آب وهوا وآلودگی های صوتی بر اثرعواملی مانند ترافیک وافزایش جمعیت باعث بروز فشارهای روحی وروانی، ایجاد اضطراب و استرس، عصبانیت می شود. 

میر غضنفری تاکید کرد: نبود فعالیت های بدنی و ورزشی، کمبود نشاط وشادی، زندگی ماشینی، دفع مواد زائد ازبدن، تجمع مواد سمی وزائد در بدن، گرفتگی عروق وعضلات بدن از عوامل موثر بر بروز سکته های مغزی وقلبی است. 

چه عواملی منجر به سکته قلبی می شود؟ 
بی توجهی به اصلاح تغذیه، خواب ، فعالیت های بدنی یا همان ورزش ،بهداشت وسلامت ،حفظ محیط زیست، فشارهای روحی وروانی و... باعث بروز اختلالات بسیار در برنامه روزانه وسلامت می شود؛ این روزها نیز به دلیل مشغله های کاری وبرخی چشم همچشمی ها به جای اینکه فکر سلامت خود باشیم به دنبال سبقت گرفتن ازیکدیگرهستیم وانگاربرای هیچکس سلامتی قلب شان مهم نبست. 


اما به دلیل جمعیت فراوان ،زندگی آپارتمان نشینی، زندگی ماشینی وگسترش شبکه های اجتماعی ومجازی به تبع در کلا نشهری مانند تهران سلامت بدن به ویژه قلب به خطر می افتد.اینجاست شرایط خاص شهرنشینی درتهران ارتباط مستقیم با قلب دارد. 

موسوی با اشاره به عوامل موثر بر افزایش سکته های قلبی در تهران گفت: با توجه به بروز اختلا لاتی در زندگی روزمره خانواده ها وعوامل مختلفی مانند رشد جمعیت ، فشارهای روحی و روانی ، استرس و اضطراب، تغذیه نامناسب ، تحرک کم و....به طبع زمینه بروز عارضه های مختلف به ویژه سکته های قلبی وعروقی مهیا می شود وباتوجه به شرایط روحی وروانی برخی ازافراد، پیش از اینکه سکته جسمی به وقوع به پیوند سکتته های روانی به وجود می آید به طوری که می توان گفت؛ در کلانشهری مانند تهران تا زمانی که این معضلات وجود دارد افزایش بیماری ها نیز وجود دارد. 

چرا تهران رکوردار سکته های قلبی است؟ 
بیشترساکنان کلانشهر هایی مانند تهران برنامه مشخصی برای اداره زندگی خود ندارند، اگر یک نگاهی بر برنامه زندگی شهروندان تهرانی بیاندازیم بیشتر آنها به دنبال مصرف عذاهای آماده ، سرخ شده ،فست فودی ، کنسروها ومواد غذایی بسته بندی شده هستند و کمتر کسی فرصت تهیه یک غذای سالم مانند انواع آبگوشت ها، خورشت ها ، خوراک هاو... را دارد، اما تغذیه تنها عامل بروز بیماری های قلبی وعروقی نیست بلکه عوامل بسیاری با این معضل مرتبط است. 


میرغضنفری با اشاره به تنظیم یک برنامه مشخص بارعایت اصول 6گانه افزود: تعیین یک برنامه روزانه زندگی با توجه با اصول 6گانه شامل تغذیه، خواب وبیداری، دفع مواد زائد از بدن،فعالیت های بدنی و ورزش، هوا ومحیط، فشارهای روحی وروانی تنها راه مقابله با بروز انواع بیماری ها به ویژه سکته های مغزی وقلبی است.زیرابا اختلال دراین اصول 6 گانه بیماری های شایع در کلانشهر هایی مانند تهران ازجمله بیماری های قلبی وعروقی وسکته های مغزی وقلبی افزایش می یابد . 

طلاق با سکته قلبی ارتباط دارد 
این روزها شاهد افزایش سن ازدواج وزندگی های مجردی هستیم به طبع این امر درصورتی که ادامه پیدا کند برسلامت جسمی، روحی وروانی افرادی که مجرد هستند تاثیر می گذارد و آثار مخربی رابه همراه داردو از طرفی روز به روز برآمار طلاق افزوده می شود و این امر نیز آسیب های بسیاری برای سلامت جسمی،روحی وروانی دارد. 


موسوی روانشناس و مشاور با اشاره به اینکه داده های مغزی به صورت افکار ورفتار یا فشارهای روحی وروانی بر کارکرد قلب موثر است اظهار کرد:با توجه به افزایش آمار طلاق،افزایش سن ازدواج ومشکلاتی از این قبیل در گام اول سلامت افراد به خطر می افتد هنگامی که فرد دچار فشارهای روحی و روانی،استرس واضطراب های مداوم در زندگی اش شود برغلظت خون وگرفتگی عروقی تاثیر مستقیم می گذاردوبا انسداد رگ هانیز زمینه بروز بیماری های قلبی وعروقی وسکته مهیا می شود. 

وی افزود: همه ما نیازمند روابط اجتماعی ودوستانه با دیگران هستیم ولی با توجه به تحولات اجتماعی و تاثیر وسایل ارتباط جمعی مانند ماهواره ، اینترنت وشبکه های اجتماعی روز به روز این امر به دست فراموشی سپرده می شود درنتیجه انسانها به سمت فرد گرایی و منافع شخصی خود گرایش پیدامی کنند و پشت این منفعت طلبی ومنعت گرایی؛ حرص، آز، زیاده خواهی، راحت طلبی و... به وجود می آید. ادامه این روند نیززمینه را برای بروز بیماری های قلبی وعروقی وسکته مهیا می کنند.

بخوابید تا سکته نکنید 
خواب وبیداری وکیفیت خواب یکی از مهم ترین عوامل موثربرسلامت بدن است واگر این امر حیاتی دچار اختلال شود سلامت بدن نیز دچار اختلال می شود، یکی از بیماری هایی که شاید برخی از ما براثر اختلال در خواب دچارآن شویم، سکته های مغزی وقلبی است. 


میرغضنفری گفت:کیفیت خواب یکی از عوامل مهم برای سلامت بدن است وبه طورطبیعی هر فرد بزرگ سال باید بین 6 تا 8 ساعت بخوابد؛ به موقع خوابیدن وبه موقع بیدارشدن براساس سنت هایمان عامل مهمی است که می تواند در پیگشیری بیماری هایی مانند بیماری های مغزی، قلبی وعروقی موثز باشد. 

خواب نامناسب در هضم وجذب مواد غذایی ودفع مواد زائد از بدن موثر است واین امر باعث تجمع مواد زائد وسمی در بدن ودر نتیجه رسوب در خون، گرفتگی عروق وبروز سکته های مغزی وقلبی می شود. 

آنالیزی برای سلامت قلب 
سید مهدی میرغضنفری متخصص فیزیولوژی ومدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با اشاره به نقش قلب ومغز درسلامت بدن اظهار کرد:مغز و قلب دوعضو مهم بدن هستند که سلامت بدن را تضمین می کنند اما اگر این دو عضو حیاتی دچار نقص یا اختلالاتی شوند عارضه ها و بیماری ها مانند سکته های قلبی وعروقی به وجود می آید. 


وی افزود:هنگامی که کیفیت خون تغییر کند یا خون غلیظ شود لکه های خون دچار تغییر می شود وعارضه هایی مانند تنگ شدن عروق به وجود می آید ادامه این عارضه ها نیز بروز سکته های قلبی ومغزی را درپی دارد.

این متخصص فیزیو لوژی با تاکید بر اینکه اصلاح تغذیه راهی برای پیشگیری از بروز سکته های مغزی وقلبی است. تصریح کرد: اختلال دربرنامه زندگی خانوادها بر اساس اصول 6گانه در شهرهای بزرگ باعث اختلال درتغذیه می شود. بیشتر افراد به خوردنی ها و نوشیدنی ها ی مضر و به فست فود ها گرایش دارند واز غذاهای سالم فاصله می گیرند واز مصرف میوه ها وسبزی ها غافل می شوند.فاصله از تغذیه سالم مانند مصرف انواع سبزی ها ومیوه ها باعث غلظت خون، تجمع و رسوب مواد زائد وسمی در خون، گرفتگی رگ ها و به تدریج باعث بروزسکته های مغزی وقلبی می شود. 

سکته را با ورزش دور بزنید 
ورزش ارتباط مستقیمی با شادابی وتسکین روحیه وتقویت قوای جسمانی دارد، یکی از بهترین آثار خوب ورزش تقویت عملکرد قلب است. هنگام ورزش وانجام تحرکات بدنی مقدار زیادی از مواد زائد وسمی از بدن از طریق تعرق بدنی،دفع می شود. بیشتر ما از اینکه دچار تعرق بدنی می شویم ناراحت هستیم اما غافل از اینکه همین تعرق بدنی می تواند به صورت غیرمستقیم در کاهش برخی عارضه ها وبیماری هایی مانند سکته های مغزی وقلبی موثر باشد. 


میرغضنفری گفت:دفع مواد زائد یکی از راه های پیشگیری از سکته های مغزی وقلبی است،تعرق بدنی مقدار قابل توجهی از مواد زائد را از بدن دفع می کند. درحقیقت هنگام فعالیت های ورزشی وبدنی فرد دچار تعرق بدنی می شود و همراه آن مقدار قابل توجهی از مواد زائد بدن دفع می شود این امر باعث جلوگیری ازتجمع مواد زائد وسمی در خون و گرفتگی عروق می شود و به طور غیر مستقیم راهی برای پیشگیری از بروز سکته های مغزی و قلبی است.

برنامه ای 10 ساله برای کاهش بیماری های قلبی وعروقی 
افزایش مرگ ومیرهای تهرانی ها ناشی ازبیماری های قلبی وعروقی وسکته های مغزی وقلبی درکلانشهر تهران به آنجایی رسیده است که برنامه هایی در وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی برای مقابله با این معضل پیش بینی شده است. 


دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی کاهش آمار بیماری های قلبی وعروقی وعوامل موثر بر آن رایکی از 13هدف مهم وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی تا سال 1404 دانست. 

همچنین دنیاروند رییس سازمان غذا وداروبا تاکید بر اینکه روغن های نباتی با میزان اسید چرب ترانس بالای 40 درصدی از مهم ترین عوامل موثر بر بروز بیماری های قلبی وعروقی است اظهار کرد: درحال حاضر سن ابتلا به بیماری های قلبی وعروقی تا سنین 30 و 40 سال واز کهنسالی به میانسالی وجوانی کاهش یافته است. با توجه به اینکه میزان روغن اسیدهای چرب ترانس در قنادی ها پیش از این 10 درصد بود این رقم درسال آینده به 5 درصد کاهش پیدا می کندو میزان اسید چرب ترانس در روغن های جامد خانوار حداکثر 25درصد است که تا سال آینده این میزان به صفر می رسد. 

چگونه با سکته های قلبی مقابله کنیم؟ 
بار و بارها دررسانه ها خبرهایی از بروز انواع بیماری ها به ویژه سکته های مغزی و قلبی به گوش می رسد. این در حاالی است که در چند ماه گذشته آمار سکته های قلبی در تهران آنقدر زیاد شده بود که این کلانشهر بزرگ را رکوردار این عارضه ناخوشایند کرده است. اما برخی از کارشناسان براین باورند روابط اجتماعی تاثیر مستقیم بر سلامت افراد دارد. 


موسوی با اشاره به اینکه اختلال در روابط اجتماعی یکی ازعوامل موثر بر بروز سکته های قلبی و مغزی در کلانشهرها یی مانند تهران است. تاکید کرد:بشر موجودی اجتماعی است ورشد استعداد ها نیز با اجتماع ممکن است. کسی که از روابط انسانی و مسائل اجتماعی دور شود به طور طبیعی دچار استرس می شود یکی از عوامل مهم وموثر بر آسسیب های قلبی وعروقی استرس است. فشارهای روحی و روانی و استرس باعث کشیدگی عروق قلبی و انسداد آن ودر نهایت باعث سکته های قلبی می شود. 

تنظیم یک برنامه روزانه در زندگی با توجه به اصول 6گانه سلامت وتندرستی تنها راه پیشگیری از انواع بیماری ها به ویژه سرطان وسکته های مغزی وقلبی است، پس بیاید با یک حساب سرانگشتی برنامه زندگی مان را طوری تنظیم کنیم تا بدنی سالم داشته باشیم وبرای سلامتی مان تلاش کنیم.

منبع خبر : باشگاه خبرنگاران
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا