استاندار يزد در شوراي حكام قنات:ايجاد قنات، نمونه بارز فرهنگ كار و تلاش است

یزدفردا :استاندار يزد با بيان اين كه نياكان ما با خلاقيت و نوآوري قنات ها را ايجاد كرده اند گفت: بر ماست كه اين تجربه، تلاش و حركت را به نسل آينده به عنوان نمونه بارزي از فرهنگ كار و تلاش منتقل كنيم. 

محمدرضا فلاح زاده در شوراي حكام قنات با بيان اين كه انسان، با خلق حضرت آدم صنعت را شروع كرد گفت: بشر در حوزه اسكان از غارنشيني به برج نشيني، در حوزه حمل و نقل از اسب و شتر به خودروهاي پيشرفته و هواپيماهاي مسافر بري، در حوزه حمل و نقل دريايي از قايق هاي بادي به شناورهاي هاي مسافر بري، در حوزه انرژي از هيزم و خاركني به صنعت نفت و پتروشيمي، در حوزه نساجي از دست دوزي به كارخانجات پيشرفته نساجي و در حوزه آب از برداشت دستي و حفاري چاه و سپس اكتشاف و نوآوري در بحث قنات و امروزه به ايجاد سدها و مهار آبها و شبكه پايا رسيده است . وي با بيان اين كه مفتخريم نياكان ما در ايران بيش از 30 هزار قنات را حفاري كرده اند افزود: در حال حاضر بيش از 8 ميليارد متر مكعب آب از اين قنوات مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

وي با بيان اين كه در به كارگيري تجهيزات با پيشرفت هاي بسياري همراه بوده ايم اظهار داشت: تجهيزات بالابر ابتدا با حيوانات، سپس چرخ چاه و امروزه با روش بالابر برقي و تسمه نقاله ها و ريل هاي تخليه كننده صورت مي گيرد

فلاح زاده ادامه داد: افتخار مي كنيم كه نياكان ما صاحب نوآوري و خلاقيت در حفاري قنات ها بوده و باعث شده اند كه هنوز كه هنوز است از اين قنوات بهره برداري كنيم و بر ماست كه اين تجربه، تلاش و حركت را به نسل آينده به عنوان نمونه بارزي از فرهنگ كار و تلاش منتقل كنيم. استاندار يزد با تاكيد بر اين كه شهر يزد به شهر قنوت و قنات و قناعت مشهور است گفت: مردم شهرهاي يزد، مهريز، تفت، اردكان، ابركوه و زارچ از آب قنات هايي كه توسط پيشينيان ايجاد شده است در حال حاضر بهره مند هستند .

استاندار يزد در بخش ديگري از سخنانش به ويژگي هاي استان يزد اشاره كرد و گفت: يزد در مركز كشور ايران قرار دارد و داراي معادن بزرگ زغال سنگ، سنگ آهن و سنگ هاي تزئيني مرمر، مرمريت و گرانيت سرخ و سبز است و رتبه دوم معدن را در كشور به خود اختصاص داده است. وي افزود: استان يزد رتبه ششم صنعت را در كشور داراست و گره مواصلاتي راهها، بزرگراهها و راه آهن كشور نيز محسوب مي شود. وي با بيان اين كه استان يزد در بخش كشاورزي بالاي 600 هزار هكتار زمين زيركشت دارد كه از طريق قنات ها و چاهها عميق مشروب مي شوند ادامه داد: در استان يزد بالاي هفتاد هزار دانشجوي ايراني و خارجي، بيش از 1100 اثر تاريخي و جذاب طبيعي و سرمايه عظيم اجتماعي و نيروي انساني عاقل، نجيب، متدين و پركار و پرتلاش وجود دارد.

وي در پايان با خيرمقدم به همه ميهمانان خارجي و داخلي ابراز اميدواري كرد يزد ميزبان خوب و شايسته اي براي آنها بوده باشد.

شايان ذكر است در اين مراسم زرگر معاون وزيرنيرو و جمعي از مديران كشوري و استاني حضور داشتند.

تاریخ خبر :شنبه، 22 تير ماه ، 1387

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا