یزدفردا:نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نحوه رفتار دستگاه‌های مسئول موجب فریب مردم در مؤسسات اعتباری غیرمجاز شده است.


به گزارش تسنیم، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز خانه ملت در نشست‌خبری، بازار سرمایه را استوار بر روی شاخ اعتماد ارزیابی کرد و گفت: در چند سال اخیر حوادثی در بازار سرمایه ایران رخ داده که آثار منفی کوتا‌ه‌مدت و بلندمدتی داشته است.

وی افزود: وجه مشترک این حوادث که مبنی بر ناتوانی در ایفای تعهدات از طرف برخی شرکت‌های تبلیغ شده یا مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، این است که همه آن‌ها به نوعی از تائید حکومت برای خود استفاده کردند؛ به عنوان مثال وقتی شرکت پدیده شاندیز از صداوسیما برای تبلیغ پروژه‌هایش استفاده می‌کند و یا شرکت پردیسبان که حتی به اندازه پدیده نیز املاک نداشته و بیشتر کاغذی بوده تا واقعی، به طرق مختلف تبلیغ می‌شود، نشان داده می‌شود که این حکومت و حاکمیت آن را تائید می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مؤسسه غیرمجاز میزان که از نشان قوه‌قضائیه و نام بانک مرکزی در سر درش استفاده کرده و یا مؤسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج، افزود: تمامی این موارد نوعی از هزینه‌کرد آبروی حاصل شده از خون شهیدان بزرگوار کشور است که برای مقاصد منحرف مالی و زرپرستی استفاده می‌شود.

توکلی با طرح این سؤال که چرا باید مردم را ملامت کنیم؟ آیا مردم باید برای اعتماد به دستگاه رسمی حکومت و سپرده‌گذاری در این نوع مؤسسات و شرکت‌ها حتی اگر طمع را مؤثر در این گول خوردن بدانیم، باید ملامت شوند؟ گفت: نحوه رفتار دستگاه‌های مسئول موجب فریب مردم می‌شود و از این رو آنها شریک در رفتارهای متقلبانه هستند.

وی اضافه کرد: باید دید آن روز که مؤسسه ثامن‌الحجج یکی پس از دیگری شعبه ایجاد می‌کرد و از یک تعاونی اعتباری با 6 میلیون توان مالی در سبزوار کارش را آغاز کرد، مسئولان کجا بودند؟

توکلی گفت: در حال حاضر اگر شخصی بخشی از اتاق پذیرایی خود را برای ایجاد شغل فرزندش تبدیل به ساندویچی کند، جلوی فعالیت وی را با کشیدن تیغه‌ای در محل فعالیت آن می‌گیرند، اما با مؤسسه ثامن‌الحجج که نزدیک به 500 شعبه دارد برخوردی نمی‌شود؛ حال سؤال این است چطور می‌شود این موضوع را تحمل کرد؟

وی با تأکید بر اینکه بنده به‌ عنوان رئیس هیئت‌ مدیره سازمان مردم‌ نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، تمامی این موارد را بررسی کردم، گفت: بنده عرض می‌کنم که مالباختگان حق دارند گله‌مند شوند که چرا ما را با عنوان‌های اعتباربخش فریب داده‌اید؟

نماینده مردم تهران در مجلس با مثبت ارزیابی کردن عملکرد دستگاه قضا در تعیین‌ تکلیف مؤسسه میزان، اظهار داشت: مشکل مردم و سپرده‌گذاران در مؤسسه میزان به‌ زودی حل می‌شود.

توکلی اضافه کرد: امیدواریم رئیس کل بانک مرکزی همت بیشتری در رابطه با رفع مشکل پدیده شاندیز داشته باشد.

وی تأکید کرد: درباره مشکلات مؤسسات و شرکت‌های غیرمجاز وقت تلف کردن چاره کار نیست. بنده به آقای طیب‌نیا عرض کردم که شما به‌ عنوان وزیر اقتصاد باید سرنوشت بازار سرمایه را مهم تلقی کرده و در این امر دخالت داشته باشید تا مبادا مردم به این یقین برسند که اگر تا چند سال دیگر شرکتی به حق خواستار تجمیع سرمایه‌ مردم برای انجام فعالیتی مثمرثمر بود، مردم باور نکنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: درباره مالباختگان پدیده شاندیز راه‌حلی اکنون مورد توافق اکثر افراد ذیربط قرار گرفته و عملی به نظر می‌رسد و آنها به حقوق از دست رفته خود خواهند رسید، اما در مورد مؤسسه ثامن‌الحجج که یک فرد مسئله‌دار با 119 چک برگشتی رفع سوءاثر شده مؤسس آن است باید تأمل بیشتری داشت.

توکلی برخورد با مؤسسه مالی غیرمجاز ثامن‌الحجج را ضروری دانست و تصریح کرد: باید مشخص شود که چه کسانی از این فرد حمایت می‌کنند که هر چه می‌گذرد با کمال وقاحت به تخلفات‌‌‌‌شان ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سال 93 که عضوی از شورای پول و اعتبار بودم، پرونده مؤسسه مالی ثامن‌الحجج مطرح شد، گفت: در آن زمان با توضیحات مسئولان قرار بر بسته شدن این مؤسسه گذاشته شد، اما از آن تاریخ یعنی از 10 تیرماه 93 تاکنون کار این مؤسسه بین زمین و هوا مانده و بانک مرکزی در این رابطه به هر مرجعی که لازم بوده نامه‌نگاری کرده و در حال حاضر نیز تلاش‌ها ادامه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه صرف اطلاع‌رسانی درباره یک تخلف کافی نیست، گفت: باید تماس‌های رودررو نیز ضمیمه نامه‌نگاری شود تا بدین ترتیب شاهد اقدامی برای مبارزه با مفاسد باشیم.

توکلی با تأکید بر اینکه طبق اطلاعات جمع‌آوری شده مشکل سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج قابل حل است، گفت: سپرده‌گذاران باید آرامش خود را حفظ کنند و ابزار دست افراد جفاکار به صورت غیرمستقیم نشوند.

وی بر تعیین تکلیف وضعیت مؤسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج تأکید کرد و گفت: اقدامات لازم در رابطه با این مؤسسه مانند مؤسسه میزان نیز صورت گیرد. اگر مالک این مؤسسه به همین صورت آزاد باشد، به طور قطع بر تخلفاتش ادامه می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از آزاد بودن ابوالفضل میرعلی به‌ عنوان مؤسس موسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج، افزود: در اوایل ماه اخیر این فرد متخلف اقدام به افتتاح شعبه دیگری در کشور کرده است، از این‌رو برای جلوگیری از ادامه وقاحت از سوی این متخلف باید دستگیری وی در دستور کار باشد.

توکلی با اشاره به دستگیری بابک زنجانی گفت: ما از مقامات کشور خواستیم که با دستگیری میلیاردر نفتی امکان بازگشت بیت‌المال را فراهم کند که درباره موسس موسسه ثامن‌الحجج نیز همین درخواست را از مسئولان داریم.

وی با تاکید بر اینکه اطمینان عقلایی برای پرداخت حقوق سپرده‌گذاران وجود دارد، گفت: تاخیر در برخورد و بازداشت موسس موسسه مالی غیرمجاز ثامن‌الحجج، بیم این را بیشتر می‌کند که با جابجایی حساب‌ها و اعمال نفوذ و پرداخت رشوه، برخی از امکانات موجود را از دست مسئولان برای حل مسئله بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ولخرجی‌های بسیار موسسه ثامن‌الحجج در امور ورزشی و تبلیغات گسترده، امکان پاسخگویی به تمامی سپرده‌گذاران را سلب کرده است، افزود: این موسسه در همه جا نفوذ کرده و با استفاده از بیلبوردهای رسمی شهرداری‌ها و استفاده از نام امام رضا(ع) سوءاستفاده کرده است.

توکلی اضافه کرد: امیدواریم تلاش‌ها به نتیجه رسیده و اکثر قریب به اتفاق سپرده‌گذاران به حقوق خود برسند و سپرده مابقی نیز ضایع نشود.

این نماینده مجلس با اشاره به نسبت موسس موسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج با امام جمعه سبزوار، گفت: هر چند وی داماد امام جمعه سبزوار است، اما با ملاقات‌هایی که با امام‌جمعه این شهرستان داشتم، ایشان را آدم معقولی می‌دانم و نمی‌دانم که از نفوذ وی در تخلفات استفاده شده یا خیر؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا دستگیری موسس موسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟ تصریح کرد: تصور برخی از موضوع این است که اگر وی دستگیر نشود، شاید بتوان با تفاهمات، دارایی‌ها را بهتر شناسایی کرد، اما بنده عرض می‌کنم تا فرد متخلف بازداشت نشود، فرآیند رسیدگی به پرونده وی امکان‌پذیر نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تخلف صورت گرفته در شرکت پردیسبان، گفت: پردیسبان هم مصیبت دیگری است که مصداق عرایض بنده است و متاسفانه در تلویزیون، کاسپین 66 طبقه که متعلق به این شرکت است تبلیغ می‌شود، در حالی که سازه‌های آن با جلوه‌های کامپیوتری بوده و وجود خارجی ندارد. سوال اینجاست که دستگاه‌های مسئول در آن زمان کجا بودند؟

توکلی با تأکید بر اینکه برخی نمایندگان مجلس نیز درباره پردیسبان سرشان کلاه رفته و با ناآگاهی در دوره‌ای آن را تبلیغ کرده‌اند، افزود: دستگاه‌های حکومتی باید خود را شریک در این تخلف دانسته و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه درباره رسیدگی به تخلف پردیسبان اعتراض به موقع صورت نگرفت و فرد متخلف همچنان آزاد است، افزود: اگر درباره بابک زنجانی نیز تعلل صورت می‌گرفت، بیم فرار وجود داشت.

توکلی در پایان گفت: پردیسبان به‌ عنوان نمونه ویژه‌ای که حتی به اندازه شاندیز هم مایملک نداشته و بیابان را به مردم فروخته، باید مورد پیگیری قرار بگیرد. نهادهایی که در این زمینه قصور کرده‌اند باید برای جبران تلاش بیشتری کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا