رئیس جامعه المصطفی العالمیه:فلسفه ، اخلاق و فقه وقف تعمیق و توسعه پیدا کند

یزدفردا"آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه قم و امام جمعه میبد گفت: فلسفه ، اخلاق و فقه وقف تعمیق و توسعه پیدا کند

به گزارش واحد دریافت پایگاه خبری یزدفردا " آیت الله اعرافی در نشست با هیئت امنا امامزادگان ، متولیان موقوفات و مربیان قرآنی و کارمندان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میبد گفت: وقف در اسلام ابعاد گوناگونی دارد که همه این ابعاد باید تبلیغ و ترویج شود.

امام جمعه میبد افزود: مهمترین بعد وقف که کارکرد محوری و کانونی دارد این است که شخص واقف برای رضای خداوند و آگاهانه و خالصانه با این اقدام ، محصول تلاش خود را به ابدیت وصل می کند و ماندگار می نماید.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه قم در ادامه با اشاره به خدمت واقف به جامعه افزود: شخص واقف هم به خداوند متصل است و هم برای خدمت به جامعه تلاش می کند و این بدین معنی است که وقف هم روح عبادت دارد و هم روح اجتماعی دارد.

آیت الله اعرافی خطاب به اصحاب وقف تاکید کرد: وقف پایگاه و پشتوانه مهمی برای فرهنگ است و یک اقتصاد سالم مردمی را برای خدمت رسانی به جامعه شکل می دهد.

وی با اشاره به وجود مراکز علمی مانند دانشکده علوم قرآنی میبد در خانواده سازمان اوقاف اظهار داشت: امروز نیاز است که با کمک علما فلسفه ، اخلاق و فقه وقف تعمیق، توسعه و رشد پیدا کند.

امام جمعه میبد گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه متصل به ولایت و رهبری است لذا وظائف متولیان امر سنگین است چراکه شفافترین عملکرد را باید هیئت های امنا بقاع متبرکه و متولیان موقوفات داشته باشند.

آیت الله اعرافی با اشاره به وظیفه همگانی در قبال احیای وقف افزود: موقوفاتی که از گذشته بوده و امروز به ملک شخصی درآمده اند باید به وقفیت باز گردد و در همان جهت تعیین شده از سوی واقف هزینه گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود امامزادگان را چراغ های فروزان و پایگاه های فعالی برای هدایت و تربیت مردم برشمرد و تاکید کرد: در بعد فرهنگی و نرم افزاری این امامزادگان محلی برای تزریق فکر است و در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر گذار خواهد بود لذا باید از لحاظ زیرساخت های عمرانی نیز حمایت گردند.

وی در پایان از همه هیئت امنا امامزادگان و اصحاب وقف تقدیر و تشکر نمود.

در ابتدای این نشست نیز حجت الاسلام و المسلمین عادل مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: در سال های اخیر شاهد این هستیم که تحولات چشمگیری در پیشرفت برنامه ها به خصوص عمران و آبادانی امامزادگان در میبد اتفاق افتاده که همه این ها با کمک خیرین و مردم و تعامل اداره اوقاف و امور خیریه شکل گرفته است.

وی همچنین با اشاره به گستردگی حوزه وقف و کارکرد های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی این سنت حسنه افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه در سال های اخیر با راه اندازی سامانه جامع بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه تحول عظیمی را در مدیریت جامع الکترونیکی بر موقوفات سراسر کشور ایجاد کرده که یکی از ثمرات آن صدور مفاصاحساب برای موقوفات در کمترین زمان ممکن و شفاف سازی عملیات مالی است.

وی همچنین از اقدامات تبلیغی و ترویجی این اداره کل در خصوص سنت حسنه وقف در جهات مورد نیاز جامعه خبر داد و افزود: البته معتقدیم بهترین راهکار تبلیغ وقف ، اجرای امینانه نیات واقفین گذشته است.

گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت الاسلام کرمی رئیس اداره اوقاف میبد گزارشی از برنامه های این شهرستان در حوزه های موقوفات ، امامزادگان و قران کریم ارائه کرد.

بیان نقطه نظرات اعضای هیئت امنای امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان پایان بخش این نشست بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا