علی اکبر رحمتیان گفت شهرستان بهاباد ، شهرستان زرخيزي است که در زمينه توليد بسياري از محصولات کشاورزي نه تنها در استان يزد بلکه در سطح کشور حرفهاي زيادي براي گفتن دارد و اکنون در توليد کمي و کيفي داراي رتبه‌هاي برتر است.پسته، زيره سياه، زيره سبز، به، گندم، جو، ارزن و به ویژه زعفران مهمترين محصولات کشاورزي بهاباد هستند که يا به لحاظ کمي و يا از نظر کيفي در زمينه توليد تمامي اين محصولات رتبه‌هاي برتر را در سطح استان و کشور به خود اختصاص داده اند. زعفران از جمله محصولاتي است که به رغم توليد قابل توجه و البته کيفيت بسيار مرغوب آن، گمنام مانده و نتوانسته آنگونه که شايسته است در بازارهاي داخلي و خارجي خودنمايي کند.
وی گفت: زعفران بهاباد در حال حاضر به صورت خام به فروش مي‌رسد که اين امر ميزان ارزش افزوده اي که نصيب کشاورزان مي‌کند را به حداقل رسانده است. فرآوري زعفران ميزان درآمدزايي براي کشاورزان را به سه برابر رقم فعلي مي‌رساند به طوری که اگر کارخانه فرآوري زعفران در بهاباد موجود بود، مي‌توانستيم اين محصول را دو تا سه برابر قيمت فعلي در بازار به فروش برسانيم. این در حالی است که اگر در صورتي که امکان فرآوري زعفران براي مصارف دارويي وجود داشته باشد، ميزان درآمدزايي اين محصول براي بهاباد به صد برابر قيمت فعلي مي‌رسيد.
وي بيان داشت: در حال حاضر 268 هکتار از اراضي بهاباد به کشت زعفران اختصاص يافته است که از اين ميزان سطح زيرکشت، سالانه هزار و 500 کيلوگرم زعفران برداشت مي‌شود. صرف نظر از ميزان ارزش افزوده زعفران در صورت فرآوري و عرضه آن در بازار براي کشاورزان، ايجاد واحدهاي فرآوري اين محصول مي‌تواند اشتغالزايي بزرگي در اين شهرستان ايجاد کند.
این مقام مسئول گفت فرآوري زعفران در حالي تاکنون در بهاباد انجام نشده که بسياري از روستاهاي اين شهرستان به دليل بيکاري مردم خالي از سکنه شده اند در حالي که ايجاد واحدهاي فرآوري حتي واحدهاي کوچک علاوه بر درآمدزايي بيشتر براي کشاورزان منطقه، به رفع مشکل اشتغال بسياري از اهالي روستاهاي اين شهرستان نيز کمک خواهد کرد.
علی اکبر رحمتیان گفت نه تنها زعفران بلکه بسياري ديگر از محصولات کشاورزي بهاباد به رغم برخورداري از کيفيت و کميت بالا تنها به اين دليل که امکانات فرآوري اين محصولات در اين شهرستان مهيا نيست، گمنام مانده اند و شايد به همين دليل باشد که کمتر کسي نام زعفران، پسته، يا زيره بهاباد را شنيده باشد.
 اينها همه در حالي است که به گفته مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهاباد، سالانه بالغ بر 2700  تن پسته و 1500  کيلوگرم زعفران در اين شهرستان برداشت مي‌شود.ضمن اينکه بهاباد با 200 هکتار اراضي زيرکشت، سالانه 150 تن زيره سبز برداشت مي‌کند و در اين زمينه مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده است حال آنکه زيره نيز همواره نام کرمان را با خود به همراه داشته است. "به" بهاباد نيز همانند ساير محصولات آن گمنام مانده و به رغم اختصاص 90 هکتار از اراضي باغي اين شهرستان به محصول به و برداشت 180 تن محصول در سال، اين محصول نيز در غربت به سر مي‌برد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهاباد در آخر با بر شمردن اولویت های سرمایه گذاری این شهرستان گفت با توجه به سیاست این شهرستان در استقبال از متقاضیان سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی کم آبخواه، متقاضیان محترم می توانند در بخش بسته بندی خشکبار، حبوبات، غلات ، زعفران ، انواع آجیل ، چاشنی و ادویه جات به این مدیریت مراجعه فرمایند./

http://www.sanaeefar.com/Content/News/20150219110027.jpg

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا