یزدفردا:در بیش از پنجاه مکان گردشگری استان اعم از هتلها، رستوران ها، مراکز اقامتی و مناطق نمونه گردشگری در کلیه شهرستانهای استان، جشنواره ها و همایش های بزرگداشت شب چله برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یزدفردا " سيد مصطفي فاطمي با اعلام اين خبر گفت: امسال پس از گذشت چند سال که آيين هاي عزاداري محرم و صفر پايان يافته و اعياد امامت حضرت ولي عصر (عج‏)‎ و ازدواج حضرت محمد (ص‏)‎ و حضرت خدیجه نيز با شب چله ايراني مصادف شده، اين آيين، با شکوه و وسعت خاصي در بيش از ‎پنجاه مکان گردشگري برگزار شد.

وي افزود: شب يلدا يا شب چلّه بلندترين شب سال در نيم‌کره شمالي زمين است. اين شب به زمان بين غروب آفتاب از ‎سی آذر (آخرين روز پاييز‏)‎ تا طلوع آفتاب در اول ماه دي (نخستين روز زمستان‏)‎ اطلاق مي‌شود.

معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي يزد افزود: يلدا و جشن ‌هايي که در اين شب برگزار مي‌شود، يک سنت باستاني است و ايرانيان و بسياري از ديگر اقوام شب يلدا را جشن مي‌گيرند.

وي خاطرنشان ساخت: آيين شب يلدا يا شب چله، خوردن آجيل مخصوص، هندوانه، انار و شيريني و ميوه هاي گوناگون است که همه جنبه نمادي دارند و نشانه برکت، تندرستي، فراواني و شادکامي هستند. جشن شب يلدا جشني است که از هفت هزارسال پيش تاکنون در ميان ايرانيان برگزار مي شود.

فاطمي اظهار داشت: سرو يکي از نماد هاي باستاني يلداست و يکي از مهم ترين مراسم ها در استان در کنار سرو کهنسال ابرکوه با حضور مقامات گردشگري از داخل و خارج کشور برگزار شد.

وي در پايان عنوان کرد: در سراسر ايران زمين، جايي را نمي يابيد که خوردن هندوانه در شب يلدا جزء آداب و شيوه آن نباشد. در جاهاي گوناگون ايران، گونه هاي تنقلات و خوراکي ها به تبع ژيرامون و شيوه زندگي مردم منطقه بهره برده مي شود اما هندوانه ميوه اي است که هيچ گاه از قلم نمي افتد، زيرا شمار زيادي به اين باورند که اگر مقداري هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک يعني زمستاني که در پيش دارند سرما و بيماري بر آنها غلبه نخواهد کرد.

گفتني است: يکي از آيين هاي شب يلدا در ايران، تفال با ديوان حافظ است. مردم ديوان اشعار لسان الغيب را با نيت بهروزي و شادکامي مي گشايند و فال دل خويش را از او طلب مي کنند. در استان يزد نيز اين آيين ها در کنار خانواده ها به اجرا در مي آيد که در برخب از مراسم ها نيز شاهنامه خواني رواج دارد. بازگويي خاطرات و قصه گويي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نيز يکي از مواردي است که يلدا را براي خانواده يزدي دلپذيرتر مي کند. اما همه اينها ترفندهايي است تا خانواده ها گرد يکديگر آيند و بلندترين شب سال را با شادي و خرسندي به سپيده برسانند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا