متن کامل نطق مهندس اولیاء در مجلس شورای اسلامی

 به گزارش یزدفردا  به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده یزد :متن نطق مهندس علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزدو صدوق در مجلس هشتم اولین ناطق پیش از دستور جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

: بسم الله الرحمن الرحيم

" والعصر ان الانسان لفي خسر.الا الذ ين امنوا وعملوا الصالحات.وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر."

حمد وثنا خداوند قادرمتعال را که براي اوست بهترين نامها. درود برپيامبران الهي از آدم تا خاتم، بويژه پيامبران اولوالعزم حضرت آدم، نوح، ابراهيم، عيسي، موسي ومحمد صلوات الله عليهم اجمعين.درود بر زهراي مرضيه که درآستانه ميلاد پر برکتش قرار گرفته ايم. سلام بر ائمه هدي صلوات الله عليهم اجمعين. سلام بر معمار کبير انقلاب اسلامي، رهبر معظم انقلاب، ملت شريف ايران و خدمتگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي و شما نمايندگان عزيز.
در آغاز ايفاي مسئوليت در مجلس شوراي اسلامي لازم مي دانم از همه سروران و عزيزانيکه اينجانب را مورد لطف و اعتماد خود قرار داده اند سپاسگزاري نمايم و اميدوارم با تداوم دعاي خيرشان و همه ملت، توفيق انجام وظيفه در کنار ساير دوستان بيابم. از انتخابات يزد و صدوق که " عرفت الله بفسخ العزايم ونقض الهمم" بود بگذرم و از نمايندگان سابق شهيد دکتر سيد رضا پاکنژاد، حجج الاسلام والمسلمين صدوقي، صدرطباطبايي و رضوي يزدي و آزاده معزز دکتر سيد عباس پاکنژاد ياد خير کنم و از تلاش هاي ارزشمند شان قدرداني نمايم.
خداوند منان را بخاطر نعمت هاي بي شماري که به ما ارزاني داشته سپاسگزاريم بويژه نعمت نظام مقدس جمهوري اسلامي که ميراث گرانبهاي امام عزيزمان بود و ثمره مجاهدات شهدا و ايثارگريهاي ملت. انقلاب اسلامي ما با رهبري امام و حضور امت به پيروزي رسيد و امروز جمهوري اسلامي با گذشت سي سال از عمر پربرکتش و پشت سرگذاشتن طوفان ها و تند بادها همچنان با صلابت، قدرت و عزت راه خود را ادامه مي دهد.
در واقع انقلاب اسلامي ما با شکل گيري سرمايه عظيم اجتماعي به نتيجه رسيد و با گسترش اين سرمايه، انشاءالله جهاني خواهد شد.
حضرت امام حفظ اين نظام را از اوجب واجبات اعلام نمودند و در اين امر، مجلس شوراي اسلامي نقشي خطير به عهده دارد. مردم از ما پيشرفت مادي معنوي کشور را در همه زمينه ها انتظار دارند و همينطور همه مستضعفان و آزادي خواهان جهان .
امروز مسئوليت ما فراتر از آرمان خواهي، الگو سازي است و اين امر به جز با بهره گيري از ظرفيت هاي فکري و توانمندي هاي معنوي و مادي جامعه محقق نخواهد شد و نرم افزار اصلي حرکت کشور يعني طراحي ساز و کارهاي لازم براي شکوفايي و تبلور اين سرمايه اجتماعي.
براي درک عميق تر مسئوليتي که بعهده داريم، اجازه مي خواهم اسلاميت نظام را حق الله و جمهوريت آن را حق الناس قلمداد نمايم و توجه کنيم که خداوند متعال چه بسا حقوق خود را بر بندگان ببخشد ولي حق الناس را هرگز.
در اين راستا آيا انديشيده ايم که حکمراني خوب مبتني بر دانش و خرد جمعي، حق مردم است؟ و آيا فکر کرده ايم که حتي اگر يک درصد از مشکلات اقتصادي و تورم، ناشي از قصور و نه تقصير ما و نارسايي هايي که قابل اجتناب است باشد، چه بار سنگيني بر دوش ما، چه دولت و چه مجلس خواهد بود؟
با توکل بر خدا با ايمان به سرمايه هاي اجتماعي کشورمان و عليرغم همه مشکلات، که بسياري از آن ها را پشت سر گذاشته ايم و بعضا هنوز با آن ها دست و پنجه نرم مي کنيم، آينده را همچنان روشن مي بينيم.
اتفاقا همين ظرفيت هاست که که دشمن را نگران کرده و به دنبال تخريب آن ها ست. چرا که جدا از بعضي از نوسانات و مشکلات مقطعي، مسير کلي پيشرفت را پيدا و طي خواهيم کرد. اگر کشور آلمان در جنگ جهاني دوم به ظاهر نابود شد،اما ظرفيت هاي نهفته در اين ملت، به زودي در قالب پيشرفت هاي علمي و صنعتي تبلور يافت. در مقايسه با جايگاه آلمان در اروپا، کشور ما نيز در منطقه همانگونه که سند چشم انداز تبيين نموده، مي تواند از چنين نقشي بر خوردار باشد. کشور ما شرايط سختي را چون سال هاي جنگ تحميلي با عزت پشت سر گذاشته و مي تواند به خوبي از عهده چالش هاي ديگر نيز بر آيد.
با سپري شدن قريب به سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي و تشکيل نظام مردم سالاري ديني جمهوري اسلامي و با مرور بر آرمان هاي بنيانگذار نظام، از يک سو و با توجه به چشم انداز ايران 1404 از سوي ديگر، ضرورت حرکت يکپارچه و هماهنگ ارکان نظام و مردم عزيز در اين مسير، به عنوان يک ميثاق ملي مبرم تر از هميشه بنظر مي رسد.
با توجه به روشن شدن سياست هاي اجرايي اصل 44 قانون اساسي و تبديل آن به يک نظم قانوني، مرحله چرايي و ضرورت موضوع طي شده است. اينک فرصت آن فرا رسيده که در مسير چشم انداز و در پاسخگويي به مبرم ترين مسائل جامعه بويژه قلمرو اقتصاد و جبران فرصت هاي از دست رفته گام هاي بسيار جدي برداشته شود.
مجلس شورا ي اسلامي به عنوان قوه مقننه و الهام بخش جامعه در دستيابي به تفاهم ملي و به ثمر نشاندن موارد تفاهم شده، مي بايد حرکتي نو را سامان داده و مديريت نمايد.
اجراي گام هاي مورد نياز براي دستيابي به چشم انداز و اجراي سياست هاي اصل 44، در گرو برقراري همدلي و هم فکري و هم کاري در بين نمايندگان محترم مجلس براي يافتن مناسب ترين شيوه اجرا مي باشد.به بيان ديگر چگونگي تحقق منويات نظام، مي بايد ئر يک تلاش فرا جناحي مورد تفاهم قرار گرفته و اين مهم، به عنوان يک زير ساخت فکري براي حرکت عمومي مجلس، ايفاي وظايف قانون گزاري و نظارتي مجلس،پويا ساختن نقش کميسيون ها و زمينه سازي براي انعکاس اصلي ترين دغدغه هاي مردم به دستگاه اجرايي قرار گيرد. به بيان ديگر ما نيازمند به سازمان دادن گفت گوي سازنده براي دستيابي به چگونگي ها و يافتن بهترين شيوه دستيابي به اهداف مي باشيم.
اينجانب با الهام از رهنمودهاي مقام معظم رهبري، پيشنهاد مي نمايم گفتمان \"پيشرفت عدالت\" به عنوان يک حرکت فراجناحي، مبتني بر گفت و گوي سازنده که زمينه ساز تفاهم راهبردي و کاربردي در مورد شيوه هاي تحقق موارد پيش گفته باشد، ايجاد شود.
اين گفتمان، بدون انکار تفاوت هاي مشربي جناح هاي سياسي مطرح در مجلس، به عنوان زير ساخت بنيادين فکري براي شناخت دغدغه هاي مهم کشور در قلمرو هاي گوناگون بويژه اقتصاد، زمينه دستيابي به تفاهم در مورد بهينه ترين راهکارهاي اجرايي، تلاش و اقدام خواهد بود. وجود حساسيت هاي يکپارچه ملي در مورد ضرورت حل مشکلات تورم، گراني، بيکاري و غيره، اقتضاي آن دارد که فرصت ها را از دست ندهيم و ظرفيت جديدي از کارآمدي را به مثابه نمادي از فضيلت هاي ملي به عرصه عمل بياوريم.
بدون شک تلاش ما نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، زمينه گسترش چنين گفتماني را به تمام تشکل هاي کار شناسي مطالعاتي در بدنه دولت، قوه قضاييه و سازمان هاي مردم نهاد و تمام هسته هاي مردمي که شايستگي انديشيدن و راهکار سازي براي خروج از مشکلات مورد ابتلاي جامعه را دارند فراهم خواهند نمود. با اميد به دستيابي به وفاق و حرکت جمعي در اين مسير و ضمن هشدار در مورد حرکت هايي که تهديد کننده و تخريب کننده سرمايه اجتماعي مجلس و کشورمان است، اجازه مي خواهم نکاتي هم از استانمان بگويم.
از من خواسته اند مشکلات متعددي را در اينجا مطرح کنم؛ از جمله: مشکلات معلمان و بازنشستگان،مسائل توليد و کارگران،گراني و غيره را که در واقع حل آن پيش نياز توسعه به حساب مي آيد ولي با توجه به فرصت کم، تنها آن را به فرصت هاي بعدي محول مي کنم و در آن ميان به يک بحث محوري اشاره ميکنم و آن اينکه يزد ما نمونه بسيار خوبي از الگوي تمدن ايراني اسلامي است. يزد در گذشته موفق بوده و انشاءالله در آينده هم سرآمد خواهد بود. از دولت محترم مي خواهم در چارچوب تعهداتشان کمک کنند، سند ملي توسعه استان با محور هاي توسعه منابع انساني و آموزش عالي و تحقيقات، خدمات برتر، توسعه صنعت ومعدن، گردشگري و بازرگاني نوين، بويژه فرهنگ و سرمايه انساني که مي توان آن را به عنوان يک سرمايه ملي تلقي نمود به نتيجه برسد.
و السلام

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا