یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"پلیس استان یزد :  اینکه یزد را حسینیه ایران می نامند، نقل این یکی دو سال و یکی دو دهه نیست؛ صحبت از صدها سال عرض ارادت و ادب به محضر مقدس اباعبدالله الحسین(علیه السلام) است که نسل به نسل منتقل می‌شود و هر روز حرارتش در قلوب مومنین دارالعباده شعله‌ورتر می‌شود.

سند گواه بر این مدعا، «خانه‌های امام‌حسینی» در یزد است که برخی با قدمت 2 قرن، توجه یزدی‌ها به عزاداری امام حسین(علیه السلام) را نشان می‌دهد. به سراغ یکی از خانه های امام‌حسینی یزد رفتیم تا مختصری از آن برای شما هم بازگو کنیم.

وقتی قدم زنان وارد بافت تاریخی یزد می شوی و قدم در کوچه‌ای در محله «بازار نو» که با سنگ‌ریزه، فرش شده می­گذاری و پس از چند پیچ و خم،  عمارت خانه امام‌حسینی را می­بینی که این روزها رخت سیاه برتن کرده است.

درب چوبی قدیمی این خانه گواه حفظ اصالت معماری این خانه دارد وتابلوی بزرگ بر سر در ورودی خانه : «المالکُ مولانا سَیّدالشُّهداء رُوحی فِداه». جمله اول تابلو بعد از بسم الله هم خواندنی است: "وقف نمود حاج محمد لاری زمین و فرش و مس و خودش و آنچه دارد را بر اباعبدالله". 

نقل شده که حاج محمد لاری از اهالی شهر لار در استان فارس، در عالم خواب سیدالشهداء را دیده و طبق دستوری که از حضرت می‌گیرد به یزد می‌آید و در مکان کنونی که آن زمان به محله «مخزن» معروف بوده، زمینی خریداری و در آن خانه‌ای بنا می‌کند که سه بخش دارد: خانه امام‌حسینی مخصوص عزاداری، خانه متولی که محل سکونت خادم است و آشپزخانه.

سال اتمام بنا، 1250 هجری قمری ثبت شده و از سال 1252 هجری قمری کامل شده و از همان سال عزاداری در آن شروع می‌شود که به عبارتی می‌شود 183 سال قدمت و 183 سال روضه‌خوانی اباعبدالله در خانه امام‌حسینی.

 از 183 سال پیش تاکنون، به طور پیوسته و بدون وقفه، هر سال از روز اول محرم تا 14 روز و در ماه صفر از اربعین امام حسین(علیه‌السلام) 12 روز روضه‌خوانی در این خانه برقرار است و میزبان عزاداران اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام)؛ زمان روضه‌خوانی از حدود 3 ساعت بعد از نماز ظهر و عصر شروع شده و با اقامه نماز مغرب و عشاء به اتمام می‌رسد. 

حیاط خانه اگرچه وسعت چندانی ندارد، با کاشی‌کاری‌های زیبایی تزیین شده است. حوض آبی هم وسط حیاط هست که احتمالاً برای روضه‌خوانی‌ها آبش می‌کنند. 

در کتابی از قول مرحوم سید ابوالفضل سعیدی نقل شده که با اینکه روضه‌خوانی در زمان رضاشاه ممنوع بوده، اما عظمت عزاداری‌های خانه امام‌حسینی به گونه‌ای بوده که افسران و نظامیان سواره نظام ارتش از اصفهان اعزام می‌شده‌اند و در میان حضور ژاندارم‌ها عزاداری برپا می‌شده است. بعدها که سخت‌گیری بیشتر شده، عزاداری در زیرزمین خانه امام‌حسینی به صورت غیررسمی ادامه داشته و در آن سال‌های سخت هم عزاداری این خانه قطع نشده است.

 البته  سال هاست که مراسم عزادری در حسینیه ایران به دو دوره محرم و صفر خلاصه نمی‌شودو در طول سال نیز مردم با حضور در این خانه مراسمات مذهبی و دعا و توسل برگزار می‌کنند به خصوص در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، اما حضور هیئت‌های عزاداری در شب‌های تاسوعا و عاشورا در خانه امام‌حسینی حکایتی دیگر دارد

  پیشنهاد می‌کنیم اگر برای عزاداری قصد سفر به حسینیه ایران را دارید  حتماً سری به روضه‌خوانی خانه امام‌حسینی بزنید و از نزدیک شاهد مراسم سنتی و تاریخی عزاداری اباعبدالله در این مکان باشید.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا