یزدفردا:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: اعتبارات استان معادل 10 درصد نیازهاست.

حمید رضا نصیری زاده روز گذشته (یکشنبه پانزدهم شهریور 94) باحضور در «رودررو» ی برنامه رادیو یزد با اشاره به احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی طی 90 روز گذشته در استان یزد گفت که این اقدام در راستای تحقق وعده های انتخاباتی دولت تدبیر و امید صورت گرفت و مهمترین بحثی که این سازمان دنبال می کند، برنامه ریزی در راستای توسعه همه جانبه و متوازن کشور است.

وی افزود: سازمان یزد نیز همین ماموریت را دنبال می کند و در این راستا تهیه و تدوین سند چشم انداز توسعه استان را دستور کار دارد.

نصیری زاده با اشاره به اینکه مطالعه پیش نیاز توسعه هر منطقه است، گفت که برای بررسی های مطالعاتی، کارگروه پژوهشی متشکل از کارشناسان سازمان مدیریت، اساتید دانشگاه و صاحبنظران استان در این سازمان تشکیل شده و سعی خواهد شد این کمیته بتواند پژوهش های کاربردی را مورد حمایت و بهره برداری قرار دهد.

رئیس سازمان مدیریت گفت: برای تحقق این امر، طی فراخوانی به دستگاه ها، نیازهای پژوهشی آنان احصاء شده و باتوجه به اعتبار موجود، پژوهش ها اولویت بندی می شوند. سعی خواهد شد پژوهش های انتخاب شده بایکدیگر ارتباط معناداری داشته باشند و در راستای اهداف کلان استان قدم برداشته شود.

وی همینطور تاکید کرد که برای پیاده سازی یک برنامه توسعه در سطح کشور و استان، همه افراد جامعه اعم از بی سواد و باسواد باید از تصمیم دولت مطلع باشند تا برنامه توسعه بخوبی پیش برود.

حمید رضا نصیری زاده با اشاره به صدرنشینی 21 ساله استان در کنکور سراسری گفت: بررسی نشده که این نخبگان هم اکنون کجا هستند، کجا زندگی می کنند و در کجا ادامه تحصیل می دهند.

وی گفت: شهر یزد به شهری صنعتی تبدیل شده و با مسائل زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند، مهاجر پذیر شده ایم و نخبگان از شهر خارج شده اند.

این مقام مسئول سپس افزود: سازمان مدیریت، مطالعه ای را در دست انجام دارد تا این روند اصلاح شود و به قطب صنایع های تِک تبدیل و جلوی رفتن نخبگان از استان گرفته شود.

رئیس سازمان مدیریت در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بودجه استان پرداخت و گفت: بودجه استان یک دهم نیازهای استان هم نیست و از این رو، باید تخصیص بهینه صورت بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت همچنین در پاسخ به این شائبه که بودجه استان به مرکز بر می گردد، گفت: این اتفاق مسبوق به سابقه نیست و اعتبارات فعلی، حتی جوابگوی نیازها هم نیست.

برنامه دولت تدبیر برای اصلاح نظام اداری

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت هم در این برنامه رادیویی با اشاره به اصل سوم قانون اساسی گفت که قانون، صراحتا دولت را به ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضرور و چابک سازی موظف کرده است.

سیدمجتبی حسینی پور، اقدامات صورت گرفته در سال های پس از انقلاب را برای تحقق این امر ناکافی عنوان کرد و گفت: بر این اساس، دولت تدبیر در نخستین ماه های استقرار خود اصلاح نظام اداری را در دستور کار خود قرار داد و نقاط ضعف و قوت تشکیلات اداری و ... را مورد بازبینی قرار داده است.

وی گفت: هدف دولت از این اقدام، تاثیرگذاری در حوزه مدیریت توسعه است و نقشه راه نظام اداری کشور ترسیم شده و 3 هدف: دولت چابک، بهره ور و بهره مند از فناوری های نوین، ارائه خدمات با کیفیت مبتنی بر رقابت و دولت متعهد به آرمان ها، متکی به اعتماد مردم، عاری از فساد و مبتنی بر حسن عملکرد کارمندان برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان، به رویکرد این سازمان در جهت اصلاح و سلامت نظام اداری پرداخت و گفت: توقع بجای مردم این است تا طرح های اصلاح نظام اداری در جامعه نمود پیدا کند. یکی از این برنامه ها صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری است.

وی افزود: رضایت مردم از اجرای این برنامه ها طی شاخص هایی سنجیده می شود.

بهبود تخصیص اعتبارات عمرانی 93 نسبت به 92 و 91

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت هم در بخش دیگری از این برنامه، به تغییرات ساختاری این معاونت پیش از انحلال و پس از احیا پرداخت و وظایف عمده این معاونت را تبیین کرد.

محمد رضا نبی در این خصوص گفت: با توجه به ماه های ابتدایی سال، توزیع بودجه هزینه ای و عمرانی در دستور کار این معاونت قرار دارد و گفت: اعتبارات هزینه ای 25 دستگاه توسط سازمان مدیریت توزیع می شود و اعتبارات سایر دستگاه ها (حدود 65 دستگاه) از ردیف اعتبارات ملی یا سازمان های مرکزی تامین می شود.

وی افزود: اعتبارات هزینه ای شامل حقوق و مزایای کارمندان دولت، استخدام و بازنشستگی نیروهای دولت و هزینه های جاری دستگاه ها، بر اساس شاخص های هر دستگاه ها تعیین می شود و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، به دستگاه ها ابلاغ می شود.

نبی گفت: بر اساس سیاست های استان یا تهران، سهم بخش های مختلف از بودجه عمرانی تعیین می شود. در این راستا سازمان مدیریت موظف به رعایت الزامات و تکالیف قانون بودجه است.

وی برای نمونه به اعتبارات 2 درصد نفت پرداخت و گفت: قانون در اینباره صراحت دارد تا این اعتبار به شهرستان های توسعه نیافته /خاتم-ابرکوه و بهاباد و برخی بخش های محروم/ تخصیص یابد.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت در پایان سخنان خود، تخصیص اعتبارات عمرانی سال 93 را نسبت به سال های 92 و 91 مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این امیدواری وجود دارد تا با توجه به شرایط کشور، تخصیص 94 بیش از سال 93 باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا