فاطمه فاطمه است

محمد کاظم دهقانی

شاید هیچکس به اندازه ی مرحوم دکتر شریعتی در عصر احیاء اسلام ناب، برای باز شناسی چهر ه های بزرگ شیعه، کوشش مؤثر نکرده باشد.

 به راستی کدام اثر مکتوب را می شناسیم که در آن دوره منتشر شده باشد و به اندازه " فاطمه فاطمه است" عظمت حضرت زهرای مرضیه (س) با آن دقت و ظرافت و وسعت دید و نگرش طرح کرده و در ذهن و ضمیر خاص و عام نفوذ کرده باشد.

 به همان سان که عظمت و مظلومیت امام علی (ع) در کتاب : "علی تنها است" و یگانگی شخصیت او در تاریخ بشری در کتاب : "علی ابر مرد تاریخ" و شخصیت منحصر به فرد حسین (ع) در کتاب: "حسین وارث آدم" و ده ها کتاب جاودانه دیگر که هر کدام به سهم خود، نقشی ماندگار در عرصه بازشناسی معارف دینی و اولیاء دین داشته است. "فاطمه فاطمه است" عظمت او را از این جهت می نمایاند که وی به واسطه شخصیت خودش فاطمه است و یگانه زنان عالم است.

 نه اینکه تنها دختر حضرت رسول خدا (ص) و همسر علی مرتضی و ...باشد! ( که البته همه اینها در جای خود ارزشمند است) ارزش و اهمیت زهرای مرضیه به خاطر نقش و اثر بی همتای اوست که او را به عنوان یکی از مرزها و هویت های شیعه، مجسم می سازد.

حمایت او از میراث گرانبهای پیامبر خدا و دفاع از ولایت امام علی (ع) و سمت گیری سیاسی او، از او، "فاطمه" ساخته است و از این روست که به قول مرحوم شریعتی: "فاطمه فقط فاطمه است."

یزدفردا :ضمن تشکر از دوست فردائیمان از یاد آوری به موقع ایشان بدندیدیم به سهم خود در اهداء کتاب  فاطمه ، فاطمه است اثر دکتر علی شریعتی ما نیز سهیم شویم

چکیده کتاب:

 

خواستم از "بوسوئه" تقليد كنم، خطيب نامور فرانسه كه روزى در مجلسى با حضور لوئى، از "مريم" سخن مى گفت. گفت، هزار و هفتصد سال است كه همه سخنوران عالم درباره مريم داد سخن داده اند. هزار و هفتصد سال است كه همه فيلسوفان و متفكران ملت ها در شرق و غرب، ارزشهاى مريم را بيان كرده اند.
هزار و هفتصد سال است كه شاعران جهان، در ستايش مريم همه ذوق و قدت خلاقه شان را بكار گرفته اند. هزار وهفتصد سال است كه همه هنرمندان، چهره نگاران، پيكره سازان بشر، در نشان دادن سيما و حالات مريم هنرمندى هاى اعجازگر كرده اند. اما مجموعه گفته ها و انديشه ها و كوششها و هنرمنديهاى همه در طول اين قرنهاى بسيار، به اندازه اين يك كلمه نتوانسته اند عظمت هاى مريم را باز گويند كه:
"مريم مادر عيسى است".
و من خواستم با چنين شيوه اى از فاطمه بگويم، باز درماندم:
خواستم بگويم:
فاطمه دختر خديجه بزرگ است.
ديدم كه فاطمه نيست.
خواستم بگويم كه: فاطمه دختر محمد(ص) است.
ديدم كه فاطمه نيست.
خواستم بگويم كه: فاطمه همسر على است.
ديدم كه فاطمه نيست.
خواستم بگويم كه: فاطمه مادر حسنين است.
ديدم كه فاطمه نيست.
خواستم بگويم كه: فاطمه مادر زينب است.
باز ديدم كه فاطمه نيست.
نه، اينها همه هست و اين همه فاطمه نيست.
فاطمه، فاطمه است.
 
اینهم فاطمه فاطمه است
نگارش دکتر علی شریعتی.
اهدایی آقای ناصر باغبان  
 
یزدفردا

 



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا