چگونگي افزايش هوش،دقت و تمرکز/// اطلاع رساني پليس يزد

یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"پلیس استان یزد : صحبت کردن با ديگران در خانه، مدرسه يا اجتماع، عملکرد مغز را بهبود مي بخشد.

از مغز خود استفاده کنيد

اگر از مغز خود استفاده نکنيد، غير فعال ميشود. فعال نگه داشتن مغز ذهن شما را هوشيار نگه ميداريد. افرادي که از نظر ذهني فعاليتهاي چالش برانگيزي انجام ميدهند کمتر در خطر بيماري آلزايمر قرار دارند. کتاب بخوانيد

مکالمه هاي طولاني داشته باشيد (مثل ارائه و تدريس)

به راديو گوش دهيد

نظم و ترتيب موجود را به هم بريزيد

خاطرتان هست در کودکي بازي داشتيم که کلمات را از انتها به ابتدا ادا مي کرديم؟

از آنجايي که که حواس پنجگانه در يادگيري نقش کليدي ايفاء مي کنند بنابراين با استفاده از آنها مي توان ذهن را تمرين داد. اگر راست دست هستيد سعي کنيد از دست چپتان استفاده کنيد. مسير خانه تا محل کارتان را تغيير بدهيد و مسيرهاي جديدي را امتحان کنيد. چشمهايتان را ببنديد و سعي کنيد غذاها را از روي طعمشان شناسايي کنيد.

عقل سالم در بدن سالم!

تمرين بدني مخصوصا تمرين هايي که باعث افزايش تعداد ضربان قلب مي شوند مانند پياده روي و شنا، باعث افزايش جريان خون به مغز نيز مي شوند. اگرچه هنوز دانشمندان دليل آن را نمي دانند اما اينگونه فعاليتها باعث افزايش خون موجود در مغز و نيز بهبود پيوندهاي بين سلول هاي مغزي مي شود. با ادامه انجام فعاليت هاي بدني، مي توانيد به حافظه، تخيل و حتي توانايي برنامه ريزي امورتان کمک کنيد.

قدرت ذهن در گروي رژيم غذايي سالم

با انتخاب غذاهاي سالم که براي قلب و تناسب اندام مفيد هستند به کارکرد صحيح مغزتان نيز کمک مي کنيد. چاقي در ميانسالي احتمال زوال عقل در سالهاي بعد را تا دو برابر افزايش مي دهد. کلسترول و فشار خون بالا نيز بر ميزان اين احتمال مي افزايد. چند نکته ساده را مد نظر داشته باشيد:

به جاي سرخ کردن غذا از روش هاي سالمتر استفاده کنيد

روغن هاي سالم مانند روغن دانه هاي گياهي و زيتون را جايگزين کره، خامه و روغن حيواني نماييد

از ميوه ها و سبزيجات رنگي مصرف کنيد

مصرف ماهي فراموش نشود

مراقب آنچه مينوشيد باشد

مي دانيد که نوشيدن نوشابه هاي الکلي بر قضاوت، تکلم، حرکات و حافظه شما تاثير منفي مي گذارد. اين را هم مي دانيد که الکل آثار بلند مدت مخربي نيز دارد؟ مصرف مداوم الکل در طولاني مدت باعث کوچک شدن لوب هاي پيشين مغز مي شود و اين آسيب ها حتي با ترک الکل نيز برگشت پذير نخواهند بود.

موسيقي به ذهن کمک ميکند

نواختن موسيقي در کودکي به بخش تفکر مغز کمک ميکند در بزرگسالي بهتر کار کند. تجربه موسيقي عملکرد ذهني را که ارتباطي با موسيقي ندارند مانند حافظه و توانايي برنامه ريزي تقويت ميکند. همچنين به هماهنگي بهتر دست و بدن کمک مينمايد. علاوه بر اينها موسيقي تفريح خوبي است. نگران نباشيد، هيچ وقت براي شروع دير نيست.

اجتماعي باشيد

صحبت کردن با ديگران در خانه، مدرسه يا اجتماع، عملکرد مغز را بهبود ميبخشد. مطالعات نشان ميدهند که فعاليتهاي اجتماعي براي مغز مفيد است بنابراين وارد فعاليتهاي اجتماعي شويد، در کلاس مورد علاقه تان ثبت نام کنيد يا با دوستانتان تماس بگيريد.

آرامش خود را حفظ کنيد

استرس بيش از حد به بخش خاکستري مغز صدمه ميزند. بخش خاکستري مغز دربردارنده سلولهايي است که اطلاعات را ذخيره و پردازش ميکنند.

چند روش ساده براي آرام شدن:

• نفس عميق بکشيد

• موضوعي براي خنديدن و شاد شدن پيدا کنيد

• به موسيقي گوش کنيد

• يوگا يا مديتيشن انجام دهيد

تاثير خواب بر مغز

پيش و پس از يادگيري مطلب جديد، خواب کافي داشته ياشيد. وقتي خسته باشيد تمرکز برايتان دشوار ميشود. وقتي پس از يادگيري مطلب جديدي ميخوابيد، مغز اطلاعات جديد را ضبط ميکند تا بعدا بتوانيد آنها را به خاطر بياوريد. استراحت طولاني در شب براي خلق و حافظه لازم است. بزرگسالان به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نياز دارند.

کمک به حافظه

هرکسي ممکن است گاهي حواسش پرت شود. با افزايش سن ممکن است به سادگي سابق نتوانيد مسائل را به ياد بياوريد. اين امري طبيعي و بخشي از فرايند سالخوردگي است. چند اقدامي که در اين زمينه به شما کمک ميکنند:

• همه چيز را بنويسيد

• از تقويم و يادآور گوشي همراه خود حتي براي موارد ساده استفاده کنيد

• هر بار بر يک کار تمرکز کنيد

تکرار نام ديگران

در به ياد آوردن نامها مشکل داريد؟ هميشه در حين صحبت با اشخاص نام آنها را تکرار کنيد (اگر نميخواهيد با صداي بلند اين کار را انجام دهيد، حداقل در ذهن خود بگوييد). ميتوانيد تصوير يا شعري از خود بسازيد که بين اسامي آنها در ذهنتان ارتباط ايجاد کند.

تهيه و تنظيم: مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي پليس يزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا