خبر آرشیوی:

 

 

 

 

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
معاون وزیر صنعت خبر داد
چگونگی ثبات قیمت‌ها تا خرداد
اختصاص یارانه نقدی به صنایع انرژی‌بر و تولیدات موثر در معاش مردم

 

 

 

یزدفردا"گروه صنایع معدنی - معاون وزیر صنعت با تشریح دلیل اصرار دولت بر ثبات قیمت‌ها تا خردادماه، از بررسی موضوع تخصیص یارانه نقدی به تولیدکنندگان کالاهای موثر در معاش مردم خبر داد و گفت: این مسئله در دولت در حال بررسی است.

 

 

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی" ، مهدی کرباسیان  در مورد دلیل اصرار دولت بر ثابت ماندن قیمت برخی محصولات صنعتی تا خرداد ماه، اظهار داشت: درست است که قیمت تولید محصولات صنعتی افزایش یافته ولی سیاست دولت این است که به منظور کمک به مصرف‌کنندگان، با استفاده از سهم تولید از درآمد هدفمند‌ی یارانه‌ها، قیمت کالاهایی را که در زنجیره تولید اثر می‌گذارد، تا مدتی ثابت نگه دارد.

وی تصریح کرد: البته این به معنی کاهش هزینه تمام شده تولید کارخانه‌ها نیست، بلکه دولت یارانه‌‌ای را به این بخش تزریق خواهد کرد.

کرباسیان افزود: برای اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی مانند برق و گاز بر روی قیمت کالاها اثر‌گذار نباشد، دولت بر ثابت ماندن قیمت مواد اولیه صنعتی تا خرداد ماه تأکید دارد.

وی ادامه داد: اگر از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید کمک نشود، تولید‌کنندگان مجبورند قیمت محصولاتشان را اصلاح کنند.

وی تصریح کرد: یارانه نقدی به صنایع انرژی‌بر و صنایع تولید‌کننده کالاهای موثر در معاش مردم اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: این موضوع در دولت در حال بررسی است.

به گفته رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی، اگر امکان پرداخت یارانه نقدی فراهم نباشد، قیمت‌ جدید محصولات محاسبه و اعمال خواهد شد که این رشد قیمت برای برخی کالاها 2 درصد، برای برخی 5 درصد و برای برخی دیگر نیز بیشتر خواهد بود.

 



 

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

 

فولادگر اعلام کرد:
سهم زیر یک درصدی معدن در تولید ناخالص ملی

 

 

 

یزدفردا"یزدفردا"گروه معادن >سنگ و مصالح ساختمانی - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: حدود 50 تا 60 میلیارد تن ذخایر معدنی و 60 عنصر معدنی درایران وجود دارد اما متاسفانه سهم معادن در تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است.

 

 

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی" ، حمیدرضا فولادگر در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ،معادن و صنایع وابسته با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی هرگز به معنای ریاضت نیست،اظهار داشت: این واژه به معنای تاب آوری در برابر تکان ها و بحران های اقتصادی است که ریشه آن به تجارب بحران های اقتصادی بانک مسکن در آمریکا و نیز مشکلات نظیر آن در آسیای شرقی در 15 سال قبل بر می گردد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی برای ایران اهمیت بیشتری دارد چرا که علاوه بر مقابله با بحران های جهانی اقتصاد با مشکل تحریم ها نیز مواجه است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران در جهان از سه جهات دارای ذخایر عظیم نفت و گاز ،معادن وسیع و اقلیم های آب و هوایی گوناگون است که سرمایه گذاری در یکی از بخش های ذکر شده برای ترقی هر کشور کافی است.

فولادگر با بیان اینکه از این همه ذخایر خدادای استفاده خوبی نکرده ایم ،بیان داشت: تورم بالای 30 درصد و بیکاری با نرخ 13 درصد نشان از این واقعیت دارد.

وی تاکید کرد: حدود 50 تا 60 میلیارد تن ذخایر معدنی و 60 عنصر معدنی در ایران وجود دارد اما متاسفانه سهم معادن در تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفت: صنعت سنگ یکی از ظرفیت های خوب توسعه است که در دو بخش ساختاری اجرایی یا همان بخش دولتی و نیز بخش خصوصی دچار مشکلات است.

فولاد گر افزود: بازدید هایی که از شهرک صنعتی محمود آباد و دولت آباد داشته ایم اما هنوز نوسازی تجهیزات توسط بخش خصوصی در آن مشاهده نکرده ایم.

وی اضافه کرد: پرت برش هر یک تن سنگ خام در اصفهان و کشور بالاتر از میزان استاندارد جهانی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خطاب به فعالان صنعت سنگ گفت: اخذ عوارض ارزش افزوده امری قانونی است و اینکه شما فعالان این عرصه درخواست کرده اید آن را پرداخت نکنید منطقی نیست چرا که سایر یزدفردا"گروه های صنعتی نیز خود را صاحب این حق می دانند.

فولادگر با بیان اینکه دولت باید سالی یک درصد بر عوارض ارزش افزوده تا پایان برنامه پنجم اضافه کند افزود: امسال دولت باید این رقم را طبق قانون به هفت درصد می رساند اما به دلیل کسری بودجه و تقاضای وزارت بهداشت برای امور درمانی مناطق محروم و شهر های زیر 20 هزار نفر مجبور به اعمال قانون رقم هفت درصد را به هشت درصد افزایش داد.

وی یادآور شد: اخذ عوارض حقوق دولتی از معادن که موجب اعتراض فعالان این عرصه در اواخر سال قبل شد نیز فقط به دلیل جبران کسری بودجه دولت است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا