خبر آرشیوی:

 

 


خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
كرباسیان خبر داد:
مشاركت بخش خصوصی با ایمیدرو در سه طرح فولادی
یزدفردا"گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) آخرین وضعیت اجرای طرح‌های فولادی استانی را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، مهدی كرباسیان در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به اینكه اجرای طرح‌های فولادی استانی سالهاست كه به دلایل مختلف از جمله كمبود پول و تحریم با تاخیر مواجه شده است، گفت:‌ با تلاشهای انجام شده برای اجرای طرح فولاد نی‌ریز با یزدفردا"گروه سرمایه‌گذاری غدیر توافق شده و ایمیدرو به صورت 35 به 65 درصد با این یزدفردا"گروه در طرح فولاد نی‌ریز مشاركت كرده است و همچنین ال‌سی این طرح نیز گشایش شده و عملیات اجرای آن فعال شده است.

وی افزود: برای اجرای طرح فولاد شادگان نیز به صورت 35 به 65 درصد با فولاد خوزستان مشاركت شده است كه آورده ایمیدرو در این طرح 35 درصد است.

كرباسیان با اشاره به اینكه ایمیدرو برای اجرای طرح فولاد سپیددشت نیز به صورت 35 به 65 درصد با فولاد مباركه مشاركت كرده است، اظهار كرد: در آینده نزدیك برای چهار طرح فولادی دیگر نیز با سرمایه‌گذاران دیگری وارد مشاركت می‌شویم.

رئیس ایمیدرو درباره آخرین وضعیت طرح الكترود گرافیتی نیز گفت: این طرح‌ نیز سالها به دلیل تحریم و كمبود نقدینگی با تاخیر در اجرا مواجه بوده است. در همین راستا و برای فعالسازی دوباره این طرح مجددا فولادسازان را جمع كردیم و قرار شد شركتی تاسیس شود كه در آن ایمیدرو 17 درصد سهم خواهد داشت و مابقی سهم متعلق به فولادسازان خواهد بود. امیدواریم با تاسیس این شركت طرح الكترود گرافیتی هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: سیاست اصلی ایمیدرو جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های نیمه تمام معدنی و صنایع معدنی است.

كرباسیان در پاسخ به سوالی درباره اینكه آیا دیدارهای شما با نمایندگان شركتهای معدنی خارجی به نتیجه مشخصی رسیده است؟ توضیح داد: به هر حال هنوز تحریم‌های ظالمانه حذف نشده و این تحریم‌ها باید حذف شود تا جابه‌جایی پول و واردات تكنولوژی به كشور تسهیل شود. ظرف چند ماه گذشته هیئت های خارجی زیادی به كشور رفت و آمد داشتند كه قبلا همین رفت و آمدها نیز انجام نمی‌شد. امروز با هیئت قزاقستانی دیدار داریم و دیروز نیز با هیئت بلژیكی دیدار داشتیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر عملیات مذاكره شركتهای خارجی با ایران آغاز شده و امیدواریم با به نتیجه رسیدن توافق ژنو زمینه برای حضور بیشتر شركتهای خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی ایران فراهم شود.

به گفته وی تاكنون با 3، 4 شركت خارجی در حوزه فولاد مذاكراتی شروع شده و امیدواریم بتوانیم با به نتیجه رسیدن این مذاكرات هدف تولید 10 میلیون تن فولاد را در منطقه خلیج فارس‌، دریای عمان و بندر چابهار محقق كنیم. در این زمینه در آینده اخبار خوشی را خواهیم شنید.

 

خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

 

وضعیت تولید ماشین‌آلات معادن

 

تلاش اعراب برای بدنامی تولیدات ایرانی

 

یزدفردا"گروه تجهیزات و ماشین آلات - بخش معدن همواره به عنوان یكی از عمده‌ترین بخش‌های تامین‌كننده مواد اولیه صنایع مطرح بوده است.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی" ، در این میان كاربرد شن و ماسه به عنوان اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین ماده در تولید بتن و آسفالت در بخش مسكن و راهسازی اهمیت تولید این ماده معدنی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

اما در كنار معادن شن و ماسه، ساخت و تولید تجهیزات استخراج و بهره‌برداری از این معادن از جمله صنایعی است كه توانسته در ۲ دهه گذشته به سمت خودكفایی و تولید ۱۰۰درصدی داخلی پیش برود به گونه‌ای كه هم‌اكنون سهمی از بازارهای جهانی و صادراتی را نیز به خود اختصاص داده است.

در این رابطه فعالان این صنعت معتقدند كیفیت بالای فولاد داخلی از یك سو و وابستگی ۱۰۰ درصدی ساخت تجهیزات معدنی به فولاد از سوی دیگر، نام سازندگان ایرانی را در كنار دیگر رقبای مطرح همچون تركیه و چین قرار داده و حمایت دولت در این زمینه می‌تواند موجبات ارزش افزوده و ارزبری را فراهم آورد.

در این زمینه امیر نمازكار، مدیر شركت ماشین‌ساز كه در زمینه تولید و ساخت تجهیزات معدنی به ویژه معادن شن و ماسه فعالیت دارد گفت: در تعریفی ساده تجهیزات معادن شن و ماسه به دستگاه‌هایی اطلاق می‌شود كه برای خرد كردن، شست‌وشو و دانه‌بندی انواع سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با عنوان اینكه كاربرد شن و ماسه در تولید مصالح ساختمانی و آسفالت این ماده را به یكی از پر مصرف‌ترین مواد تبدیل كرده است، اظهار کرد: دستگاه‌های تولید شن و ماسه در مجموع در ۲ بخش ثابت و سیار دسته‌بندی می‌شوند.

وی افزود: در بخش ثابت كه بیش از ۹۸ درصد از معادن نیز از این نوع استفاده می‌كنند، سازنده بر اساس نوع و جنس سنگ، مكان قرار‌گیری و همچنین میزان تولید نهایی محصول نسبت به طراحی و ساخت دستگاه‌ها اقدام می‌كند. نمازکار ادامه داد: اما در بخش تجهیزات سیار كه اصطلاحا به آن موبایل گفته شده و سهم ناچیزی در بهره‌برداری معادن دارد، تمامی دستگاها و تجهیزات مورد نیاز همچون فك‌های خرد‌كننده سنگ، قسمت شست و شو و دانه‌بندی مواد روی كفه تریلی قرار گرفته و بهره‌بردار می‌تواند متناسب با موقعیت و نوع كاربرد دستگاه‌های خود را انتقال دهد.

سهم قابل توجه در بازارهای صادراتی


آنچه مسلم است در كشور ما به جهت گستردگی معادن، امكان ساخت و تولید تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات بهره‌برداری میسر نیست و بسیاری از معادن كشور برای استخراج به استفاده از ماشین‌آلات خارجی وابسته‌اند.

این در حالی است كه در چند سال اخیر و به واسطه اعمال تحریم‌ها امكان واردات ماشین‌آلات جدید امكان‌پذیر نبوده و بهره‌برداران معادن مجبور بودند با صرف هزینه‌های بالا و تعمیر تجهیزات فرسوده به فعالیت ادامه دهند.

اما در معادن شن و ماسه این ماشین‌آلات داخلی هستند كه حرف اصلی را می‌زنند و حتی در این زمینه شاهد ساخت نسل‌های نوین دستگاه‌های معدنی همچون عرضه نسل سوم دستگاه فرایند شست‌وشو معادن شن و ماسه هستیم كه در آن محققان با ساخت دستگاه‌های نوین فرایند شست‌وشو توانسته‌اند ضمن بالا بردن كیفیت نهایی محصول موجبات كاهش مصرف انرژی را نیز فراهم آورند.

نماز كار در این زمینه اعلام کرد: در بخش ماشین‌آلات بهره‌برداری معادن شن و ماسه نه تنها ۱۰۰درصد تولیدات داخلی است بلكه در چند سال اخیر سهم قابل توجهی را نیز در بازارهای صادراتی به دست آورده‌ایم. به گونه‌ای كه در حال حاضر در كشورهایی همچون عراق، افغانستان، تركمنستان و آذربایجان و حتی كشورهای آفریقایی شاهد حضور دستگاه‌های بهره‌برداری با برند ایرانی هستیم.

شهریار، قطب اصلی بازار ماشین‌آلات


دسترسی آسان به همراه قیمت و كیفیت مناسب از جمله عواملی است كه باعث می‌شود بازار یك محصول از رونق نسبی برخوردار باشد. در بخش تولید و خرید و فروش ماشین‌آلات معادن شن و ماسه نیز منطقه هفت جوی شهریار به عنوان قطب اصلی بازار معاملات این محصولات معروف است.

مدیر شركت ماشین‌ساز در این خصوص اعلام کرد: در منطقه هفت جوی شهریار شاهد حضور تولید‌كنندگان و فروشندگان تجهیزات معدنی هستیم. ضمن آنكه خرید و فروش دستگاه‌های دست دوم نیز در این منطقه رونق دارد. وی با عنوان اینكه در بخش ماشین‌آلات معدنی برخلاف سایر صنایع تولید‌كننده بر اساس سفارش مشتری نسبت به ساخت اقدام می‌كند، درباره قیمت و نحوه سفارش بیان کرد: سازنده بر اساس اطلاعات و كارشناسی كه از وضعیت معدن همچون نوع سنگ، مكان قرار‌گیری و نوع محصول نهایی جمع‌آوری می‌كند نسبت به طراحی و ساخت دستگاه‌ها اقدام می‌كند كه معمولا حداقل قیمت آن از حدود ۵۰۰ میلیون تومان شروع شده و تا بیش از ۲ میلیارد تومان نیز قابل افزایش است.

وی تصریح كرد: به عنوان مثال هم‌اكنون هزینه تجهیزات كارخانه تولید شن و ماسه‌ای كه در بستر رودخانه واقع شده و برنامه تولید ۱۵۰ تن در ساعت را دارد، حدود ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

فرصت‌طلبان خارجی

باوجود اینکه مدیر شركت ماشین‌ساز معتقد است تولید‌كنندگان ایرانی سهم قابل توجهی را در بازارهای صادراتی به خود اختصاص داده‌اند، امیر ترقی از فعالان حوزه معدن كه خود در بخش تولید و ساخت ماشین‌آلات سیار (موبایل) فعالیت دارد نظر دیگر دارد و معتقد است متقاضیان خارجی با سفارش تولید ماشین‌آلات ارزان قیمت موجبات بد نام كردن تولیدات ایرانی را فراهم آورده‌اند.

وی با عنوان اینكه تداوم این روند مصادف با از دست دادن بازارهای اندك صادراتی است گفت: هرچند در برخی كشورهای همسایه شاهد حضور محصولات ایرانی هستیم اما بعضی كشورهای همسایه خصوصا اعراب با حضور در ایران تلاش دارند تا از وضعیت نامناسب تولید در بازار داخلی سوءاستفاده كرده و دستگاه‌های ارزان قیمت خریداری كنند.

وی افزود: این اقدام مشتریان خارجی در حالی صورت می‌گیرد كه ساخت دستگاه‌های ارزان قیمت به معنای كاهش كیفیت بوده و همین موضوع موجبات از دست دادن بازارهای خارجی را در مقابل رقبای تركیه‌ای و چینی فراهم آورده است.

ترقی ادامه داد: از دست دادن بازارهای صادراتی به همراه وضعیت نامطلوب تولید در داخل كشور باعث شده كه هم‌اكنون سازندگان از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و با كمتر از ۱۰ درصد از توان خود به فعالیت ادامه دهند.

شغل پردرآمد تعمیر و نگهداری


تعمیر و نگهداری در بخش تجهیزات معدنی نیز همچون سایر صنایع و مشاغل جزو كسب‌وكارهای پر درآمد محسوب می‌شود به گونه‌ای که بسیاری از تولیدكنندگان و سازندگان ماشین‌آلات فعالیت در تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها را ترجیح می‌دهند.

ترقی در این زمینه توضیح داد: ماشین‌آلات استفاده شده در معادن شن و ماسه استهلاك بالایی دارند به گونه‌ای كه یك كارخانه پس از یك سال شروع فعالیت مجبور به پرداخت تا ۳۰ درصد از هزینه اولیه برای تعمیر و تعویض قطعات یدكی فرسوده است.

وی افزود: معمولا بیشترین استهلاك در قسمت‌های فك كه كار خرد كردن سنگ‌ها را به عهده دارند و در بخش‌های نوارهای نقاله و توری‌های سرند و دانه‌بندی ایجاد می‌شوند كه ماهانه هزینه‌های بالایی را به معدنكار تحمیل می‌كنند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا