خبر آرشیوی:



 

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳

 

گزارشی درباره راه‌اندازی صندوق پروژه برای طرح‌های معدنی
حمایت صندوق پس از اکتشاف معدن

 

یزدفردا"گروه معادن - وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲ روز پیش در مراسم افتتاح تابلوهای معاملاتی صندوق‌های زمین و ساختمان، از راه‌اندازی صندوق‌های پروژه در بخش‌های معدن و انرژی خبر داده بود.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی "، در واقع، علی طیب‌نیا فعالیت این صندوق را در جهت افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی بلندمدت بنگاه‌های بزرگ کشور عنوان کرده بود. موضوعی که دیگر کارشناسان اقتصادی نیز بر آن مهر تایید زدند و اعلام کردند در بخش معادن طرح‌ها پس از فرآیند اکتشاف و کاهش ریسک از طریق توزیع اوراق از مشارکت‌های مردمی برخوردار شود، البته صندوق‌های پروژه بیشتر از طرح‌هایی حمایت می‌کنند که توجیه اقتصادی داشته و سودآوری را به متقاضیان مشارکت تضمین کنند. سرمایه‌گذاری در بخش معدنی نسبت به بخش‌های صنعتی متفاوت است، چرا که این طرح‌ها از سوی صندوق بیمه معادن تضمین و از طریق بانک‌ها تامین اعتبار می‌شوند که درصورتی که فعالیت اکتشافی با شکست مواجه شود بخشی از ضرر مالی را جبران کند، اما با آغاز استخراج، درآمدزایی معادن به قدری بالاست که علاوه‌بر جبران دوران تورم‌زای اکتشاف، به‌سادگی اقساط تسهیلات بازپرداخت خواهد شد. با این حال استفاده از بازار سرمایه برای تامین اعتبار پروژه‌های معدنی شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد.

صدور اوراق تبعی با سود تضمینی برای طرح‌های ریسک دار

یک عضو هیات ‌مدیره بورس با نگاهی به برنامه‌های این صندوق گفت: این صندوق با هدف تامین مالی پروژه‌ها از بازار سرمایه تشکیل خواهد شد، گرچه پروژه‌ها باید دارای مجوزهای لازم بوده و همچنین اقدام به اخذ مجوز پذیره‌نویسی از بورس نیز کرده باشند. بنابراین پس از طی مراحل قانونی با انتشار آگهی، اوراق برای مشارکت در پروژه به فروش می‌رسد.

محمدرضا رهبر با بیان این موضوع که تنها طرح‌های معدنی بدون ریسک از تامین مالی صندوق پروژه‌ها برخوردار خواهند شد، افزود: با توجه به اینکه پول تامین شده از مشارکت عمومی در اختیار صاحب پروژه قرار می‌گیرد، به همین دلیل طرح‌ها باید از نظر زمانی و سودآوری شرایط مناسبی داشته باشند، به‌گونه‌ای که پروژه‌های معدنی مطالعات لازم را انجام داده باشند و اطلاعاتی از میزان ذخیره، عیار ماده معدنی، بازار محصول، ابزار مورد نیاز برداشت و قیمت تمام شده را طی گزارشی اعلام کنند و مردم براساس همین داده‌ها اقدام به خرید واحد و سرمایه‌گذاری کنند، گرچه سازمان بورس نیز نظارت خود را برای اجرای آن اعمال خواهد کرد. همچنین در صورتی که پروژه‌ها با ریسک دیگری همراه شوند نیاز است که اوراق تبعی برای تضمین سود مشارکت‌کنندگان صادر شود.

او همچنین اضافه کرد: صندوق پروژه برای طرح‌های مبتکرانه نیز تامین مالی خواهد کرد، همچنین این صندوق در نظر دارد ارز مورد نیاز پروژه‌ها را تامین کند تا حمایت همه جانبه‌ای در تسهیل اجرای آنها صورت گیرد و درنهایت افزایش تولید و اشتغالزایی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

صندوق پروژه هم راستا با صندوق توسعه ملی نیست

در نگاه نخست به نظر می‌رسد صندوق‌های پروژه هم راستا با صندوق توسعه ملی در تسهیل اجرای طرح‌ها عمل خواهند کرد اما حقیقت این‌گونه نیست. موضوعی که مشاور وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت و عضو صندوق توسعه ملی نیز آن را تایید و اظهار کرد: صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های کوچک تولیدی در نظر گرفته شده، از سوی دیگر این صندوق از طریق بانک‌های عامل در تامین اعتبار پروژه‌ها اقدام می‌کند. این در حالی است که صندوق پروژه به طور مستقیم با جذب مشارکت عمومی سرمایه مورد نیاز طرح‌ها را تامین می‌کند که ۲ مسیر کاملا متفاوت است.

محمود دودانگه با استناد به اینکه براساس سیاستگذاری اقتصادی بانک‌ها تاکنون محور تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بوده‌اند، ادامه داد: تامین مالی تنها از طریق بانک‌ها باعث وابستگی ۹۰ درصدی بنگاه‌های اقتصادی به آنها شده بود به همین دلیل تشکیل صندوق پروژه‌ها راهکاری اصولی برای کاهش سرمایه در گردش بانک‌هاست، از سوی دیگر زمینه تامین مالی پروژه‌ها از دیگر بخش‌های بازار فراهم شود.

او با تاکید بر اینکه بورس ابزارهای زیادی برای تامین سرمایه پروژه‌ها دارد، اضافه کرد: بورس قابلیت بالایی برای جذب سرمایه‌های عمومی دارد که صندوق پروژه یکی از این توانایی‌هاست که می‌توان در راستای رونق اقتصادی از آن منتفع شد.

اما باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری از طریق بورس باید با تضمین‌های لازم همراه شود تا ریسک‌ها را به حداقل برساند و چشم انداز مناسبی پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دهد؛ به تبع آن این صندوق از طرح‌های معدنی حمایت خواهد کرد که کمترین ریسک برای سرمایه‌داران محسوب می‌شود.

حمایت مجلس از هرگونه تامین مالی

یکی از برنامه‌های دولت برای خروج از رکود اقتصادی افزایش نقدینگی برای طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی است. تاکنون برخی طرح‌ها از طریق صندوق توسعه ملی که منابع آن از ذخیره ارزی و فروش نفت و فرآورده‌های آن بود تامین می‌شد، این در حالیست که صندوق پروژه‌ها هم راستا با آن نخواهد بود.

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سازوکارهای قانونی در مورد عملکرد صندوق‌های حمایتی اظهار کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری با ۳ رویکرد؛ منابع مالی قبل اجرا، تامین حین اجرا و بازگشت سرمایه همراه است، مجلس با هرگونه ایجاد نقدینگی موافق است و تشکیل این صندوق را اتفاق مثبتی می‌داند چراکه سرعت و گردش مالی افزایش می‌یابد.

ایرج ندیمی ضمن تاکید بر اهمیت تسریع روند راه‌اندازی پروژه‌ها می‌افزاید: هرچقدر سرعت اجرای پروژه‌ها با ایجاد صندوق‌های تامین مالی افزایش یابد شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود، اما این صندوق‌ها نباید موازی هم عمل کنند بلکه مکملی برای هم باشند و از آفت سرمایه‌گذاری جلوگیری کنند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا