از جمله مواردی که در هر شهر از لحاظ اهمیت شهرسازی قابل توجه است،فضای سبز شهری می باشد.چرا که هم از نظر سلامتی جسمی یعنی کاهش آلودگی هوا برای ساکنان و رهگذران مهم است و هم چنانچه این فضاهای سبز بخوبی و زیبایی طراحی شده باشند از نظر تاثیرات روحی وروانی برای شهروندان موثر است.اما متاسفانه فضای سبز شهرمان آنچنان که باید وشاید با اصول مهندسی همخوانی ندارد!.

      هر مسافر یا رهگذری که در شهر ودیاری قدم میگذارد، نخستین چیزی که در ذهن او نقش خواهد گرفت، ظاهر کوچه و خیابانهای شهر است.حال اگر این خیابانها و میادین به شکل زیبا وچشم نواز باشد مطمئناً سرآغاز ذهنیت خوب ومثبت برای آن شخص خواهد بود.یعنی حس خوبی به آن شهر ودیار پیدا خواهد کرد.

مبلمان شهری امروزه یکی از دغدغه های مدیران در هر شهری می باشد چرا که مردم  قضاوت عملکرد هر مسئول ومدیری را در آنچه که نمود خارجی دارد و به چشم می آید می دانند.

از جمله مواردی که در هر شهر از لحاظ اهمیت شهرسازی قابل توجه است،فضای سبز شهری می باشد.چرا که هم از نظر سلامتی جسمی یعنی کاهش آلودگی هوا برای ساکنان و رهگذران مهم است و هم چنانچه این فضاهای سبز بخوبی و زیبایی طراحی شده باشند از نظر تاثیرات روحی وروانی برای شهروندان موثر است.

اقلیم های مختلف موجود در ایران باعث شده است که محدودیت هایی برای ایجاد فضای سبز در مناطق با شرایط آب وهوایی متفاوت بوجود آید.مطمئناً فضای سبز میادین وبوستانهایی که در استانهای شمالی کشور وجود دارد را نمیتوان در استانهای کویری و گرم وخشک بوجود آورد.اما با همه این اوصاف همانگونه که ذکر شد همین اختلاف شرایط اقلیمی نیازمند مدیریت و برنامه ریزی تخصصی است.و چنانچه منابع وپتانسیل های هر منطقه بخوبی مدیریت شود،حتی در مناطق گرم وخشک و کویری میتوان فضای سبز مناسب و بهینه  ایجاد کرد.

همه این مقدمه چینی ها،برای این مساله بیان شد که اگر در شهر یزد گشت و گذاری داشته باشیم و فضاهای سبز ایجاد شده در خیابان ها یا بوستان ها و میادین را نظاره کنیم، آنچنان که باید وشاید چنگی به دل نمی زند!البته توقع آن نمیرود که باید همه جا چمن های سرسبز و درختان شاداب و گل وگیاه فراوان باشد، اما حداقل باید هر آنچه که وقت و هزینه صرف آن میشود،نمود خارجی و بازدهی هم داشته باشد.و این مساله مدیریت و تخصص لازم را می طلبد.!

یکی از میادین پرتردد و در حقیقت ورودی شهر یزد، میدان شهدای محراب است که هرچند تاکنون چندین بار طرح و نقشه آن بروز شده است اما فضای سبز آن ، از قلم افتاده است!!

وقتی بحث مدیریت در فضای سبز مطرح میشود، از مدیریت آب باید در نظر مسئولان باشد تا مدیریت تنوع و نوع گونه ها.طوری نباشد بجای غرس درختانی که سایه اندازداشته باشند ، از درختچه های کوچک استفاده کرد تا فقط چند صباحی به چشم رهگذران خوش بیایند وبا یک سرما، خشک شوند!آینده نگری در طراحی های فضای سبز کمتر نمود دارد.

تصاویر وضعیت فضای سبز میدان شهدای محراب یزد، گویای آن است که مسئولان کمی بیشتر باید دقت و نظارت داشته باشند.با وضعیت بحرانی آب که اکثریت استانهای کشور را گریبانگیر خود کرده است، حتی نباید قطره ای آب در این استان کویری هدر رود و صرف پرورش علفهای هرز در یکی از مهمترین ورودیهای شهر یزد گردد.

تصاویر خود گویای همه چیز است.قضاوت با شما خوانندگان!










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا