در راستای کنترل بیماری بروسلوز (تب مالت) صورت پذیرفت: انجام طرح فراگیر واکسیناسیون بروسلوز در جمعیت گوسفند و بز در استان یزد
به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد با اعلام این خبر گفت: مهار بیماری تب مالت در جمعیت انسانی کشور بدون مبارزه مؤثر با بروسلوز دامی امکان پذیر نخواهد بود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد با اعلام این خبر گفت: مهار بیماری تب مالت در جمعیت انسانی کشور بدون مبارزه مؤثر با بروسلوز دامی امکان پذیر نخواهد بود.
دکتر محمد رضا متوسل الحسینی افزود: برنامه های سازمان دامپزشکی کشوردر زمینه مباررزه با بروسلوز درجمعیت گاوی؛ براساس تست و کشتار موارد مثبت، واکسیناسیون و آموزش و در جمعیت گوسفند و بز؛ نیز براساس واکسیناسیون و آموزش بهره برداران و مصرف کنندگان فراورده های لبنی پایه ریزی شده است. ضمن اینکه در صورت برخورد با موارد سقط در هر کدام از این گروه های دامی (به عنوان یکی ازعلایم اصلی ابتلا به بروسلوز) پایش ها وبررسی های مربوطه با حساسیت انجام می شود. حال باتوجه به جایگاه گوسفند  و بز به عنوان منبع اصلی اکثریت موارد انسانی بیماری (تب مالت) و به منظور توسعه پوشش ایمنی این دام ها دراستان، طرح فراگیر واکسیناسیون گوسفند و بز برنامه ریزی شده واجرا می گردد.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: در طی این طرح که از 23 خرداد شروع شده و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد یافت، تلاش می شود. تمامی جمعیت دام سبک واجد شرایط استان (گوسفند و بز ماده بالغ و بره و بزغاله های ماده 3 تا 8 ماهه ) با واکسن خاص خود، توسط واکسیناتورهای فعال دراکیپ های عملیاتی دولتی و خصوصی تحت پوشش مایه کوبی قرار گیرد، که پیش بینی می گردد؛ درطی این طرح نزدیک به 400000 راس دام واکسینه شوند.
وی در پایان به تمامی دامداران به خصوص خانواده هایی که اقدام به نگهداری دام به صورت خانگی می نمایند توصیه کرد؛ با اکیپ های دامپزشکی همکاری نموده و در طی مدت طرح دام های خود را واکسینه کنند تا خانواده ودام هایشان از عواقب خسارت بار ابتلا به این بیماری در امان باشند.
لازم به ذکر است ارائه این خدمت به دامداران محترم رایگان بوده وهزینه ای برای ایشان دربر نخواهد داشت.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا