به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب نشستی با حضور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد و اصحاب رسانه برگزار شد .

به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب نشستی با حضور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد و اصحاب رسانه برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد : در ابتدای این نشست مدیرعامل شرکت آبفا ضمن خوش آمدگویی به اصحاب رسانه به تشریح وضعیت آب استان ، منابع موجود آب شیرین قابل شرب و نحوه تامین آب شرب و چالش هایی که استان به دلیل مشکل اساسی در تامین آب شرب با آن مواجه است پرداخت و از رسانه ها درخواست نمود تا مسائل آب استان را با استفاده از نظرات کارشناسان به طور خاص هم به متولیان این امر و هم به عموم مردم گوشزد نمایند .

علی اسلامی در رابطه با میزان مصرف شهروندان هشدار داد و افزود : سرانه مصرف 300 لیتر به ازاي هرنفر در روز که در بعضی از شهرها تا  400 لیتر افزایش یافته به هیچ وجه قابل توجیه نیست و با توجه به منابع محدود ادامه این وضعیت ، آبرسانی به شهروندان را دچار اختلال خواهد کرد .

اسلامی اظهارداشت : آمارها نشان مي دهد حدود 5 درصد مشترکین در کاربری های مختلف ، مصارف  بسیار مسرفانه داشته اند که در صورت عدم اصلاح رفتار در مصرف خود شرکت ناچار به برخورد قانونی با آن ها شده و ممکن است تا قطع آب آن ها منجر شود .

وی گفت : در حال حاضر بالغ بر 60 درصد آب شرب استان  از آب انتقالی تامین مي شود و متاسفانه منابع آب داخل استان ظرفیت تامین بیش از 40 درصد نیاز شهروندان را ندارد و انتقال حجم بیش تری از آب به استان یک ضرورت غیر قابل اجتناب است .

وی کیفیت آب جاری در شبکه های شهر یزد را به دلیل جایگزینی 11 حلقه چاه جدید در منطقه یزدگرد به جای چاه های سطح شهر نسبت به سال هاي  قبل مطلوب ترعنوان کرد و افزود : در حال حاضر میانگین هدایت الکتریکی آب شرب شهر یزد حدود 800 میکروموس می باشد .

مدیر عامل آبفا در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا مردم در مصرف آب اسراف می نمایند جواب داد : اگرچه میانگین مصرف سالانه شهروندان قابل قبول است اما بدون شک با برنامه ریزی امکان کاهش حداقل 30 درصد مصرف در فصل تابستان وجود دارد و این گونه نیست كه ميزان تقاضا با عرضه يكسان باشد .

علی اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع  تبیین آب مجازی گفت : مردم بایدبه این مهم توجه داشته باشند که سرانه متعارف مصرف آب شرب 100تا180 لیتر است در حالی که سرانه آب مجازی مورد استفاده بیش ازسه هزار لیتر است به عنوان مثال برای تولید یک کیلو گوجه 180ليتر آب ، يك كيلو گوشت گاو  15هزار ليتر آب ، يك برگ  A410 ليتر آب و يك ليوان شير  200ليتر آب مصرف مي شود .

اسلامی خاطر نشان کرد : اگرچه وجود چند درخت در منزل برای تلطیف هوا و شادابی مفید است ولی کاشت سبزی و صیفی در خانه عمل مسرفانه است .

وی میزان هدررفت آب در استان را 18 درصد عنوان کرد و افزود : استان یزد کم ترین هدررفت را در سطح کشور دارد .

هم چنین میزان شبکه آب در استان 600 کیلومتر و حجم مخازن نزدیک به 450هزار مترمکعب كه 300هزار مترمکعب آن در مرکز استان می باشد .

وی در ادامه از پشتیبانی مدیران ارشد استان در تامین آب قدردانی نمود و اعلام کرد: هر دو هفته یک بار شورای آب استان در حضور معاون امور عمرانی استاندار تشکیل و شاخص ترین کارشناسان و مدیران گذشته و حال این حوزه کاری در رابطه با مسائل آب به بحث می نشینند .

وی در پیان یادآور شد : اگر 10 درصد در مصرف آب شرب صرفه جویی شود امکان ایجاد هزاران شغل در بخش صنعت به وجود خواهد آمد .

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا