متن خواندني و منتشر نشده گفت و گوی احمد نژاد با خبرنگاران قبل از انتخابات 

دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور منتخب ملت ایران تاکید کرد که روستا زاده ای عاشق ملت ایران است و از آنجا که افتخار می کند عضوی از جامعه بزرگ ایرانیان می باشد، تلاش برای اعتلای آنان را وظیفه خود می داند.

احمدی نژاد که اکنون از سوی ملت ایران به ریاست جمهوری برگزیده شده است، پیش از برگزاری انتخابات وطی نشست صمیمانه ای در استودیوی شماره چهار رادیو تهران با سوالات متنوع تعدادی از خبرنگاران روبرو شد.
او در ابتدای گفت و گو روایت مختصری از زندگی خود را برای خبرنگاران تبیین کرد و توضیح داد که در روستای "ارادان" از توابع شهرستان "گرمسار" متولد شده، اما از شش ماهگی تا کنون در محله نارمک تهران که دوران دبستان و دبیرستان و حتی دانشگاه را در این منطقه گذرانده است، زندگی می کند.
رییس جمهور منتخب ملت گفت که پدرش آهنگری داشت و برای او بسیار زحمت کشید تا در رشته مهندسی عمران وارد دانشگاه علم و صنعت شود و کارشناسی ارشد مهندسی عمران، راه و ترابری و دکترای عمران، راه و برنامه ریزی حمل و نقل را کسب نماید، اما پدر در سال ۷۲ بر اثر حادثه تصادف فوت کرده است.
دکتر احمدی نژاد زندگی نامه خود را اینگونه ادامه داد: از سال ۱۳۶۸عضو رسمی هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران هستم و در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می کنم و تا امروز هم بیش از ۵۰ دانشجو در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا، پایان نامه و رساله شان را با من گذرانده و مقالات، تحقیقات و کتب علمی منتشر کرده اند.
"به سهم خودم در تشکل های دانشجویی فعالیت می کردم و هم در انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت و در دفتر تحکیم وحدت به عنوان هیات موسس اولین شورای مرکزی فعالیت داشتم. از دوران دبیرستان کوه نوردی می کردم ، اما در دانشگاه عضو ثابت تیم فوتبال بودم و در چند دوره مسابقات سراسری شرکت کردم ؛ همینطور در تیم هاکی دانشگاه یک دور به مقام نایب قهرمانی کشور رسیدیم".
رییس جمهو منتخب ملت در ادامه یادآور شد که "در سال ۵۹ با یکی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت که در همانجا با او آشنا شدم ازدواج کردم و مراسم ازدواج ما هم در مراسم ازدواج دانشجویی در دانشگاه برگزار شد".
همسر دکتر احمدی نژاد مهندس مکانیک است و فوق لیسانس تعلیم و تربیت دارد، اما اکنون دبیر است و حاصل ازدواج محمود با او تشکیل یک خانواده بسیار گرم و صمیمی با سه فرزند است؛ دختر آنان که امسال ازدواج کرده است، به زودی لیسانس برق می گیرد و مهدی پسر ارشد منتخب ملت رشته مهندسی عمران می خواند و ترم آخر آن را می گذراند، اما "علیرضا به تازگی دوره متوسطه را تمام کرده است تا انشاءالله سال آینده در کنکور شرکت کند."
احمدی نژاد در ادامه به سوابق مدیریتی و اجرایی اش اشاره کرد و اضافه کرد : در مدت چهار سال بین سال های ۵۹ تا ۶۳ در آذربایجان غربی در خدمت مردم ماکو و خوی بودم که برای یک سال به عنوان معاون فرماندار و سه سال فرماندار انجام وظیفه کردم. در بین سال های ۶۳ تا ۶۵ نیز مشاور عمرانی استاندار کردستان و سال های ۶۶ و ۶۷ مسئول مهندسی رزمی لشگر ۶ بودم. از سال ۷۲ تا ۷۶ نیز اولین استاندار اردبیل و از ۸۲ تاکنون هم در شهرداری خدمتگزار مردم تهران هستم.
رییس جمهور منتخب ملت در این گفت و گو تاکید کرد که هیچ نسبت سببی و نسبی با هیچ کدام از سران ندارد و در ادامه با خنده می گوید "خوشبختانه از این نظر که بازار شایعات این روزها داغ است، تاکنون داماد چهل نفر شده ام."
احمدی نژاد به ریاضیات و ورزش بسیار علاقه مند بوده و در طول زندگی خود خیلی از بازی ها را ابداع می کرده است. بخش اول کامل گفت و گوی خواندنی و صمیمانه رییس جمهوری منتخب ملت و چند تن از خبرنگاران:
- اول بگویید چند سالتونه؟
احمدی نژاد: به من می گویند جوان و حیفم می آید که این واژه جوان از رویم برداشته شود. متولد ۱۳۳۵ هستم و چند وقت دیگر ۴۹ سالم تمام می شود اما با جوان ها زندگی می کنم و جوان هستم. فضای جوانان، ما را هم جوان نگه داشته است.
- برای شروع گفت و گو، کلماتی در عرصه سیاست، فرهنگ و حوزه های دیگر می گویم و شما در یک جمله پاسخ دهید که با شنیدن این کلمات، چه مطلبی به ذهن تان می رسد :
تورم:
احمدی نژاد: تبعیض. یعنی از جیب پائینی ها در می آید و به جیب بالاترها می رود.
تحجر:
احمدی نژاد: یعنی دو هزار سال پیش .
آقازاده ها:
احمدی نژاد: من یک آقازاده می شناسم که آدم خوبی است. آن هم وزیر نفت بود الان رئیس انرژی اتمی است.
مجری: این کلمه جمع بسته شده است.
احمدی نژاد: آنها که به نوعی وصل به قدرت و تصمیم گیرندگان هستند و سوء استفاده می کنند. لزوما آقازاده نیستند. منحصر به یک عده خاص هم نیستند ،گرچه شاید جمعشان محدود باشد اما نگوئیم که فرزند این چند نفر آقا زاده هستند . ممکن است کسانی دیگر هم باشند و فرزند هیچ آقایی هم نباشند اما فرصت طلب باشند مهم این است که این حلقه را باید شکست و این ارتباطات را باید قطع کرد.
قشر آسیب پذیر:
احمدی نژاد: تحریف در واژه ها، ما قشر محروم و مستضعف داریم که کاملا بار منفی متفاوت دارد.مستضعف یعنی حقش را باید داد اما آسیب پذیر یعنی اینکه مشکل از اوست وضعفی دارد که اشتباه بزرگ در طراحی اقتصاد ما اتفاق افتاده است.
رانت:
احمدی نژاد: آدم هایی که شایستگی ندارند و از طریق ارتباطات به منافع مادی و معنوی می رسند.
تجارت جهانی:
احمدی نژاد: باید با قدرت وارد شد. از موضع ضعف برویم تمام اقتصاد ما ویران است .
آزادی و مطبوعات:
احمدی نژاد: بفرمائید "آزادی" که روح انقلاب اسلامی است و بزرگترین عطیه ای است که خداوند به بشر اعطا کرده است. همه باید آزاد باشند در همه عرصه ها، آزادی مطبوعات یک جلوه از آزادی است.
مردم:
احمدی نژاد: "مردم ایران" اگر بگوئید زیباترین واژه در عالم است که می توان دید. مردم اقیانوس مواج و زلال محبت و عشق و بالندگی هستند.
قانون اساسی:
احمدی نژاد: پایه هویت و اقتدار امروز ما .
گفت وگوی تمدن ها:
احمدی نژاد: اگر خوب انجام شود خوب است .
خط فقر:
احمدی نژاد: از خط های فرضی. است نسبتی است بر اساس اینکه عده ای در نیازهای اولیه زندگی مشکل دارند. از سوی بانک، خط فقر را تعریف کردند.
- حقوق شما در شهرداری چقدر است ؟
احمدی نژاد: من از شهرداری حقوقی نمی گیرم حقوق استاد دانشگاهی است. حقوق شهردار تهران دو میلیون تومان است، دو میلیون هم حقوق عمرانی است.
- چرا شما از شهرداری حقوق نمی گیرد؟
احمدی نژاد: چرا باید بگیرم. کارمند دولت هستم و حقوق می گیرم الحمد لله کفایت هم می کند. همسرم هم حقوق می گیرد.
- شما حقوق نمی گیرید حقوقتان کجا می رود؟
احمدی نژاد: در حساب شهرداری می ماند. جایی نمی رود، خرج شهر می شود. در قانون بودجه شهرداری یک ردیف وجود دارد که در ردیف اول حقوق شهردار است که از ابتدا گفتم آن را صفر قرار دهید. به نظرم نگاه باید در مدیریت ما عوض شود. مدیران باید با مردم زندگی کنند. نمی شود یک مدیر به گونه ای زندگی کند که نفهمد مردم چه می کشند.
- اگر حقوق خودتان ۱۵۰ هزار تومان بود چگونه زندگی می کردید با وجود سه فرزند؟
احمدی نژاد: اصلا نمی شود در تهران با این وضع زندگی کرد. زندگی در این شرایط مفهوم ندارد.
- می دانید رئیس جمهور چقدر حقوق می گیرد؟
احمدی نژاد: نه نمی دانم و برایم مهم نیست .
- اگر رئیس جمهور شوید حقوق نمی گیرید؟
احمدی نژاد: نه، همین حقوق دانشگاه را می گیرم. ان شاء الله کلاس های دانشگاه هم ادامه پیدا کند.
- تدریس را ادامه می دهید؟
احمدی نژاد: بله حتما، یادتان باشد که ارتباط با دانشجو بسیار نشاط آفرین است. حضور در بین بهترین ها است، یک پشتوانه علمی است. مدیر کشوراز نظر علمی باید به روز باشد. اینها پشتوانه مدیریت هستند .در تهران صدها متخصص و مهندس پشت تصمیمات شهرداری آمدند.
- آیا می دانید الان چند درصد مردم ایران به صورت همگانی ورزش می کنند ؟ سیاست شما در مورد اینترنت، ماهواره و اصولا اطلاعات آزاد چیست؟
احمدی نژاد: ورزش به نظر من از ضروریات زندگی است. ما جامعه پرتحرک با نشاط و شاداب می خواهیم و ورزش یکی از موثرترین ابزارها است. آنها که به ورزش روی آورده اند درصدشان خیلی پایین است. آمار رسمی در کشور نیست اما برآورد خود من این است که کمتر از سه درصد مردم به ورزش روی می آورند. این خیلی کم است و باید به صد درصد برسیم. همه باید ورزش کنند، ورزش برای همه ضروری است. این هم نیازمند سرمایه گذاری است.
ما سالانه یک میلیارد دلار دارو وارد می کنیم و این خیلی بد است. با کمتر از ۴/۱ این مبلغ می شود سلامت را در جامعه گسترش داد و داروهای شیمیایی مصرف نکرد. رویکرد مدیران مهم است و فضای فرهنگی که ما برای ورزش درست می کنیم. به نظرم ما ورزش را باید در چهار سطح گسترش دهیم. آنچه در دنیا معمول است، سه سطح است.
اما ما ایرانی ها، سطحی اختصاصی خودمان داریم که ورزش همگانی است. همه باید ورزش کنند در تهران این اتفاق افتاد. در اکثر بوستان ها مربیان، ورزش همگانی را برقرار کرده اند و در حال گسترش فضاهای ورزشی هستند. در دو سال اخیر بیش از ۱۶۰ مجموعه ورزشی ساخته شد و در دست احداث است که باید در سطح کشور گسترش پیدا کند.
روی ورزش نیمه حرفه ای و حرفه ای و قهرمانی هم باید سرمایه گذاری کرد. در کنار اینها ما در کشورمان یک ورزش داریم که اختصاصی ماست، آن هم ورزش پهلوانی است. این ورزش کاملا فرهنگی است علاوه بر اینکه جسم تلاش می کند حامل یک مجموعه، نظام فرهنگی و ارزشی مخصوص ما ایرانی هاست که در هر استانی و در هر بومی که وارد شوی می بینی این ورزش هست که خوشبختانه این سالها به آن کمی توجه شده است که کافی نیست.
در بخش ورزش ما باید به زنان توجه ویژه داشته باشیم. زنان به خاطر مسئولیت های سنگین تری که نسبت به مردان دارند برایشان باید سرمایه گذاری بیشتری شود و فرصت های بیشتری برای بالندگی خانم ها فراهم کنیم چراکه خانمها پایه نشاط، شادی و مهربانی هستند.
الان در همه جای دنیا از ورزش حمایت می شود. حمایت جدی به خصوص از ورزش حرفه ای راه را باز می کند. قله ها و ستاره ها را که نشان می دهیم همه به ورزش تشویق می شوند باید ما آنقدر ستاره داشته باشیم که هرکس با هر سلیقه ای به ورزش تشویق شود.از وزنه برداری تا تنیس روی میز، طیف وسیع ورزش که ما باید در همه رشته ها ستاره های جهانی داشته باشیم.
بخش های اقتصاد و صنایع ما باید از ورزش پشتیبانی کنند. تیم هایی که مورد حمایت هستند معمولا موفق هستند. همین امسال در لیگ ما تیم فولاد چون پشتوانه خوب مالی دارد قهرمان شد. تیم های پیروزی و استقلال که تیم های خوب کشور هستند چند سال است مشکل دارند که باید حمایت شوند. اینها بسترهای رشد استعدادها و قهرمانها هستند.
اما در رابطه با جریان آزاد اطلاعات فکر می کنم که باید رویکردمان را عوض کنیم . ما در ۲۰ سال اخیر منفعل بوده ایم اما ملت ما در تاریخ هیچگاه منفعل نبود و همیشه تاثیرگذار بوده است. ملت ما تاثیرگذار و تمدن ساز بوده، ما درباره علم، فرهنگ و اندیشه برای دنیا حرف داریم. هرکجای دنیا بروید آثار اندیشه، تمدن و هنر ایرانی را می بینید. ایران ملت بالنده است.
ما در مقابل پدیده های جهانی باید فعال برخورد کنیم یعنی ظرفیتهای داخلی را فعال کنیم و تاثیرگذار باشیم. من تردید ندارم جوانان امروز ما اگر تجهیز شوند و حمایت شوند تمام عرصه های رسانه ای دنیا را پر می کنند. در همین انتخابات دیدید که جوانان از شبکه چه استفاده ای کردند البته یک مقدار رقابت های جوانان در آن بود. شما ببینید چقدر انواع ابتکارات در معرفی، تبلیغ و پیام رسانی ایجاد کردند. در بخش نرم افزاری و تولید اندیشه، ملتی بسیار قوی هستیم.
هنر ما الان تقریبا بدون متولی است. این هنر قابل عرضه به همه دنیاست. اندیشه ما قابل عرضه به همه دنیاست و جاذبه هم دارد بالاخره اصالت های انسانی و الهی در آن است و دنیا آن را می پذیرد منتهی مدیریت فرهنگی ما مدیریت منفعلی است طوری شده است که انگار ما آنقدر ضعیف شده ایم که حالا باید نگاه کنیم ببینیم دیگران چه می گویند و چه برخوردی داشته باشیم باید آنچنان قوی وارد شویم تا همه فضا را پر کنیم و این شدنی است.
- ورود افکار دیگر از طریق ماهواره و ...، اشاره مستقیم داشته باشید که چقدر اجازه می دهید؟
احمدی نژاد: ما مسلمانیم باید افکار را وارد کنیم، نقد کنیم، جواب دهیم و تولید کنیم. ما حرف داریم برای گفتن، منطق ما مسلط است بر همه منطق ها بنابراین ما حتی در دانشگاهها باید کرسی های اختصاصی بگذاریم برای طرح اندیشه ها، تا افراد راحت و با آزادی مسائل را طرح کنند و این مورد حمایت دولت قرار گیرد. طرح اندیشه شود تا افکار ما فعال شود.در تفکر ما این یک اصل است ، جلوی اندیشه را نمی شود گرفت اندیشه مثل یک نسیم است پراکنده می شود ممکن است یک دفعه عطر آن عطر خوشایندی و یا ناخوشایند باشد اما ناگهان منتشر می شود. ما باید افکار را تولید و منتشر کنیم این تنها راه است و راه دیگری نیست.
- می گویند آقای احمدی نژاد با فرم لباس پوشیدن و آرایش موهای جوانان برخورد می کند می خواهم ببینم درست است یا نه ؟
احمدی نژاد: به نظرم اینها پاسخ ندارد. متاسفانه اینها بداخلاقی های زمان انتخابات است به جای اینکه نکات مثبت کاندیدای خود را بگویند این موارد را مطرح می کنند. این بد اخلاقی مدتی است شروع شده و زمانی که احمدی نژاد مورد اقبال مردم بزرگوار قرار گرفت، یکباره تبدیل شد به موجود بسیار سیاه پلید و مرکز همه بدی ها که هر بدی هر کس به ذهنش می رسید به من نسبت می داد.
به نظرم این یک حربه شکست خورده است مشکلی که من وحتی مردم با این آقایان دارند بحث لباس و موی جوانان نیست جوان آزاد است هر طور می خواهد موهایش را بگذارد اینکه یک امر کاملا شخصی است دوره جوانی یک بخشی از آن همین کارهاست جوان باید به خودش برسد بانشاط و متنوع باشد. مشکل ما بر سر نحوه مدیریت کشور، تخصیص منابع کشور، کرامت انسانها، تبعیض، فقر و منابع عظیمی است که ما داریم و در این هزار در مدیریتهای ضعیف غیرعلمی این منابع تبدیل به یک خروجی مناسب برای مردم نمی شود.
ادامه متن کامل گفتگوی صمیمی و منتشر نشده رییس جمهور منتخب با گروهی از خبرنگاران چنین است:
- بخش اجتماعی، حوزه ای جدا از بخش اقتصادی دارد که شما می فرمائید؟
احمدی نژاد: سوال مشخص شهروند ما هم همین است من هم ریشه اش را عرض می کنم. می خواهم بگویم ریشه این شایعات کجاست؟ بحث جای دیگری است، چون نمی توانند پاسخ دهند با منطق قوی این را در فضاهای موهوم می برند مثلا می گویند که اگر بیاید بگیر وببند دارد، من هم یک نفر هستم مثل مردم ایران؛ دیگه دارم با بقیه زندگی می کنم اصلا چه کسی توانسته چیزی را به مردم ایران تحمیل کند. این بزرگترین توهین به مردم است.
الان بزرگترین قدرت های دنیا نمی توانند چیزی را به ملت ایران تحمیل کنند. ملت ایران خود انتخاب می کند و تا الان هم خودش انتخاب کرده است. این ادامه همان دیدگاهی است که ملت را دست دوم می داند در عرصه های رسانه و جهانی هم منفعل برخورد می کند فکر می کند ملت ایران یک ملت تو سری خور است . ملت ایران خودش انتخاب می کند من هم کاندیدایی هستم که از متن مردم آمدم.
هیچ حزب و گروه و دسته نهاد و وزارتخانه در واقع نظرش به بنده نبود از متن همین مردم جوانان درآمدم اینها یک ملت هستند ما یک خانواده ایم حالا جوان ما دوست دارد مویش را بلند کند یا این طرفی بزند یا آن طرفی او جوان ماست، سرمایه ماست عزیز ما است. به نظر من اینها بیشتر سیاسی است تا فرهنگی و پاسخش را هم باید سیاسی داد. خیر، نه مشکل کشور، نه ملت و نه مشکل مدیریت ما این است.
البته زندگی من رفتار فرهنگی من کاملا مشخص است الان در دانشگاه هر سال با ۸۰ - ۱۰۰ دانشجو سرو کار دارم هم اکنون هم که در شهرداری هستم کلاس هایم برقرار است شاید اگر درجه بندی کنید در دانشگاهها صمیمی ترین روابط، بین دانشجویان و بنده برقرار است یعنی دانشجو ۱۵ سال قبل با من درس گرفته و فارغ التحصیل شده الان ارتباط تلفنی دارد سر می زند. درخانواده همه تیپ هستند، بچه ها با هم متفاوتند اما بچه هایمان هستند و عزیزند. اصلا دولت مقابل مردم نیست دولت خادم همه مردم است .هرکسی و هر ایرانی که در این سرزمین و هر جای دنیا که زندگی می کند برای دولت عزیز است و دولت باید به او خدمت کند،حمایت کند ، حقوقش محفوظ باشد و از کرامتش حفاظت کند. اجازه تعدی بر او را ندهد این تعریف دولت است .همان که شبنامه می نویسد، در حمایت من اطلاعیه می دهد افراد را به خیابان ها راه می اندازد ما هم نامه می نویسیم که جلوی آن را بگیرید که اهمال می شود و این بد اخلاقی انتخاباتی است که فکر نمی کنم به ثمر برسد و چون ناشی از عدم شناخت درک و شعور مردم ایران است.
- آقای دکتر چرا می خواهید رئیس جمهور شوید ؟ شما فکر نمی کنید شهردار کلان شهری مثل تهران نمی تواند الگوی مناسبی برای خدمت باشد؟
احمدی نژاد: بله ! شهرداری جای خوبی برای خدمت است، اما توجه کنید که کشور مهمتر است یا تهران؟ حتما کشور مهمتر است. اگر کسی احساس کند که می تواند کشور را بهتر اداره کند وظیفه اش است. اینجا نگاه پست و مقام نیست. ما در ایران ملتی داریم که جاروکشی این ملت شرف و افتخار دارد به همه مناسب جهان، چون بهترین ملت هاست.
واقعا به شما عرض می کنم عاشق این مردم هستم و افتخار می کنم که جزء ملت ایران هستم یک صحنه هایی آدم از این ملت می بیند که در هیچ جای دنیا نیست از محبت و آگاهی و فداکاری و بزرگ منشی، حتی شما هم اگر احساس کردید می توانید کشور را اداره کنید می توانید بیائید موظف هستید .
من اوضاع کشور را بررسی کردم و اتفاقا آخرین نفری بودم که آمدم. به نظرم رسید با این منابع و مردم، کشور را خیلی بهتر از وضع موجود می توان اداره کرد. احساس وظیفه کردم و نتایج انتخابات ۲۷ خرداد هم نشان داد که این تلقی و گرایش در متن مردم ما بسیار قوی است.
کسی که هیچ حزب و گروهی حمایتش نمی کند ،هیچ منابع مالی هم ندارد سازمان های دولتی هم تقریبا جلویش صف کشیده اند اما از متن مردم مورد حمایت قرارمی گیرد، معنایش این است که مردم هم تحول در مدیریت را می خواهند. مردم می خواهند خودشان دخالت کنند در اداره کشور و فکر می کنیم این مسیر خوبی است.
- ترافیک تهران هم بحث دیگری است متاسفانه ترافیک و آلودگی تهران خیلی معضل پیچیده ای است و متاسفانه هم می گویند شما هم می گوئید که من حل می کنم بحث خودروهای فرسوده بحث مطرح است که طبق آمار سه میلیون و دو هزار خودرو فرسوده داریم و طبق مصوبه سالی ۲۰۰ خودرو جمع آوری می شود حتما اطلاع دارید سایپا و ایران خودرو این طرح را متوقف کردند. طبق آمار سایپا فقط ۱۰ هزار خودرو از رده خارج کرده است، شما چرا طرح نمی دهید حداقل راهکار نشان دهید که اگر شما هم رئیس جمهور نشدید کسی دیگر بتواند آن کار را انجام دهد.
احمدی نژاد : اینکه گفتید من از موضع شهرداری گفته ام این مشکل را حل می کنم چنین چیزی نگفته ام. چون سر وته کار دست شهرداری تهران نبود. اشکالی که من به مدیریت کلان کشور نه مدیریت میانی دارم به همین برمی گردد که نگاه، کلان و علمی نیست. طرح جمع آوری خودروهای فرسوده طرح دولت بود. من نمی دانم، ابعاد کار دست مدیران نیست، آیامتوجه نمی شوند که جمع آوری ۲۰۰ هزار خودرو یعنی چه؟ اولا چقدر منابع مالی می خواهد که این را بالاخره می شود فراهم کرد. در ثانی چقدر فضا می خواهد برای اوراق کردن اینها می دانید قبرستانی به اندازه یک استان نیاز است که خود آن نگهداری و تجهیز و ... می خواهد.
ما در پروسه کارهایمان را تعریف نمی کنیم فکر می کنیم کارها فقط مصاحبه و سخنرانی است. این نگاه علمی نیست.
معضل ترافیک و آلودگی بر می گردد به یک تصمیم، اصلا در شهرهایی مثل تهران شما نمی توانید جا به جایی را با سواری انجام دهید به هر ترتیب با سواری حمل و نقل انجام شود نتیجه آن راه بندان و ترافیک و آلودگی است.
باید بیش از ۶۵ درصد جابجایی حمل و نقل توسط وسائط عمومی باشد و نباید در این تردید داشت. حالا یکسری کشورها قبلا سرمایه گذاری کرده اند شبکه های ریلی را گسترش داده اند اما ما تازه شروع کرده ایم باید زود این کار را انجام دهیم و این به یک تصمیم ملی نیازمند است. ما حتی استقراض کنیم یا از ذخیره ارزی باید مشکل را حل کنیم .۱۵ شهر بزرگ داریم که بیش از ۵۵ درصد مصرف بنزین را دارند.اگر از محل ذخایر ارزی سرمایه گذاری کنیم ظرف ۵ سال حمل و نقل عمومی آنها را سامان دهیم تا مردم فرصت انتخاب داشته باشند بعد بنزین را محدود می کنیم و بعد ازآن بحث خودرو فرسوده را پیگیری می کنیم.
نقش دولت همین نگاه کلان است یعنی ریشه ها را پیدا کند. باید ترجیحاتی ایجاد شود واز طرف دولت چرخه ای بوجود آید در این صورت خودرو فرسوده خود به خود خود به خود حذف می شود و کنار می رود. البته نیازمند مدیریت واحد شهری هم هستیم.
- در ایام انتخابات شعارهایی داشته اید بحث نشانه و آثاری از نفت باید سر سفره مردم باشد خیلی حرف طمع انگیزی است آیا شما راهکار مناسبی برای آن دارید؟
احمدی نژاد: در رابطه با نفت ما باید مازاد درآمد نفتی مان یک ارتباطی با زندگی مردم پیدا کند و این شدنی است. وقتی نفت می شود ۵۰ دلار باید یک تغییری در زندگی مردم اتفاق بیفتد اگر ۸ دلار هم می شود باید اتفاقی بیفتد. این رابطه الان قطع است به خاطر اینکه اولویت ها درست تعریف نشده است، می شود تعریف کرد. ما باید به هر استان از مازاد درآمد نفتی با اولویت سهمیه بدهیم.
باید هر سال مازاد درآمد نفتی را به نسبت استان ها اختصاص دهیم نه اینکه همه مازاد درآمد زیرا بخشی در سرمایه گذاری های زیر ساختی سرمایه گذاری کلان کشور وارد می شود.
بودجه را به همان استان دهیم تا کار کند این یعنی نشان دادن سهم درآمد نفتی در زندگی مردم به طور مستقیم.
این می تواند در کنار صندوقی که برای اشتغال و ازدواج و مسکن جوانان پیش بینی کرده ایم یک مجموعه شود و همانجا مدیریت شود. گردش مالی استان متعلق به همان استان باشد، البته این کار محدود در کشور ما اتفاق افتاده که اجازه ندادند که ادامه پیدا کند و این شدنی است.
- نظر شما درباره موسیقی چیست؟ موسیقی سنتی که جای سوال ندارد، اما موسیقی پاپ خیلی رشد کرد اما در حاشیه اتفاقاتی افتاد و در چند وقت اخیر موسیقی پاپ دچار مشکل شده است. کنسرت ها کنسل می شود سالنی گیر نمی آورند؟ آیا شما موافق موسیقی پاپ هستید نظرتان چیست؟
احمدی نژاد: اصولا هنر از جمله موسیقی لازمه زندگی است ملت ایران هم ملت هنرمندی است. مردم در محاورات روزمره هم واژه ها و ادبیاتی که به کار می گیرند بسیار هنرمندانه است به نظر من دولت باید مرزها را مشخص کند و حمایت کند و در همه بخشها به خصوص موسیقی مرزهای موسیقی را می شود تعیین کرد .
- آیا فکر می کنید این وظیفه دولت است و دولت باید مرزها را مشخص کند؟
احمدی نژاد: بالاخره ما بخش های فرهنگی داریم دولت باید بخواهد تا معرفی شود به مردم البته معرفی به معنای اجرا و الزام نیست ،به معنای مرزهای حمایت است دولت باید حمایت کند از تولید هنری از فعالیت های هنری چون مدیریت فرهنگی ما یک مدیریت منفعلی بوده است.
همه عرصه ها چنین است فقط موسیقی را اشاره نمی کند الان تاتر ما دچار معضل است. سینما هم همینطور نقاشی و نویسندگی هم، در واقع مدیریت فرهنگی ما فعال نیست. فعال یعنی اینکه شما یک جهتی را حمایت کنید تا تولید صورت گیرد متاسفانه الان در اکثر بخش ها مصرف کننده شده ایم. وقتی تولید فرهنگی و هنری رونق پیدا کند خود مردم بهترین ها را انتخاب می کنند.
- شما قائل به وجود این موسیقی هستید؟
احمدی نژاد: من می گویم هنر چیزی است که باید حمایت شود. خوشم می آید یا نمی آید معنا ندارد. وظیفه دولت این است که از تولید بخش های مختلف هنری حمایت شود مردم هم انتخاب می کنند.
- آیا آقای احمدی نژاد سابقه سیاست خارجی و کنترل بحران ها را داشته اند یا خیر؟
احمدی نژاد: ما از ابتدای انقلاب دو وزیر خارجه بیشتر نداشته ایم. اگر منظور این است که حتما باید وزیر خارجه می بودیم خیر، اما مدیریت امروز یک علم و توانمندی است که بتواند با کسب اطلاعات و شناخت محیط های مختلف وارد شود و مدیریت کند اصولا اینکه یک امری بحران شود یا نشود به مدیر برمی گردد.
ممکن است یک مدیری ۶۰ سال در سیاست خارجی بوده باشد اما کوچکترین حادثه را به بحران تبدیل کند یا یک مدیری در ابتدای کار بزرگترین بحران ها رابه فرصت تبدیل کند . این برمی گردد به نگاه استراتژیک یک مدیر، البته توجه داشته باشید در هر عرصه ای باید از تیم و گروه متخصصین و مشاورین و اهل فن استفاده شود. در سیاست خارجی هم همین است، ضمن اینکه سیاست خارجی اصولا خروجی یک نفر نیست، خروجی یک ملت است.
سیاست خارجی نماد خواست ها و منافع ملی و امنیت ملی یک ملت است یک فرد نیست. الان تعریف سیاست خارجی با تعریف صد سال قبل کاملا متفاوت است. در سیاست خارجی در حال حاضر سه نگاه داریم.
یک نگاه کاملا منفعل که می گوید در دنیا یکسری مناسبات رخ می دهد ما هم باید تن بدهیم به این مناسبات و هرچه پیش آمد اشکال ندارد، که این در واقع نوع مدیریت منفعل در سیاست خارجی است.
یک نوع نگاه دیگر داریم که می گوید مناسبات جهانی یک نوع مناسبات ظالمانه است. تمام سازمان ها ازطریق قدرت های بزرگ هدایت می شوند و ما نباید وارد شویم، اصلا باید تعامل را قطع کنیم و با این نظام ها برخورد کنیم که این هم افراط از سوی دیگر و بی تدبیری است و نتیجه ای برای ملت ما نخواهد داشت.
سوم چیزی است که من دنبالش هستم و آن سیاست خارجی فعال است. یعنی ملت ما و دیپلماسی ما باید با قدرت در عرصه های جهانی حاضر شود تاثیر گذار باشد تحول آفرین باشد واز همه فرصت ها استفاده کند.
سیاست فعال یعنی اینکه همه فرصت های جهانی را به نفع ملت استفاده کرد الان همه جای دنیا تجارت پشتیبان سیاست است و سیاست هم پشتیبان تجارت است اما چون ما سیاست خارجی مان غیر هماهنگ و منفعل است شما می بینید همزمان که از یک کشور ۵۰۰ میلیون دلار جنس می خریم همزمان آن کشور علیه ما در جهان فعالیت سیاسی می کند اصلا در دنیا این چنین نیست.
الان نزدیک ۲۰ میلیارد دلار با اروپا مبادلات داریم اما بدترین موضع گیری ها از سوی اروپا علیه ما انجام می شود پس ما هم از آنان خرید نمی کنیم. یعنی هم بازار ما را داشته باشند هم علیه ما موضع گیری می کنند که نشام دهنده ضعف دیپلماسی است .صد میلیون دلار می خواهند خرید کنند ۸ شرط می گذارند.
ما با همه مراوده سیاسی خواهیم داشت این یک اصل در سیاست خارجی است، اما اولویت گسترش ارتباطات را باید درست تعریف کنیم.ارتباط با آنها که دیدگاههای مشترک داریم و حقوق متقابل را نسبت به هم رعایت می کنیم در اولویت باشد. الان دیپلماسی ما از ته خط شروع کرده است. با آنها که کمترین اشتراک را دارد بیشترین سرمایه گذاری را می کند، مدام باج می دهد، دستاوردی هم ندارد . این نمی تواند منافع ملت را در پی داشته باشد. البته این مفهومش دعوا نیست، به معنای استفاده از توانمندی های ملت است.
اگر بنا است شما یک قراردادی ببندید مثلا ۲۰۰ میلیون دلار برای تربیت دانشجو باید شرط بگذارید. حالا ما جنس را بخریم امتیاز هم بدهیم. نکته دیگر اینکه ناهماهنگی در سیاست خارجی داریم ما الان در بعضی کشورها یک سفارتخانه داریم که ۱۶ نمایندگی از بخش های مختلف دارد. سفارتخانه ما درگیر یک جنگ سیاسی است با یک کشوری آن وقت یک نماینده وارد می شود میلیاردی از همان کشور خرید می کند.اینها باید زیر یک پرچم بیایند. قدرت اقتصادی ما باید پشتوانه سیاست خارجی ما شود. منافع ملی ما و امنیت ملی ما را حفظ کند این ها شدنی است این می شود سیاست خارجی فعال.
الان فرصت هایی که ما در عرصه سیاست داخلی داریم بسیار بالاست ملت ما ملت ضعیفی نیست که هرکسی بتواند به آنها اهانت کند یا نظری را تحمیل کند ما از توانمندی هایمان با حکمت استفاده نمی کنیم.
مدیریت سیاست خارجی ما باید اول ملت را باور کند، توانمندی های ملی را بشناسد با اتکا به اینها وارد عرصه شود. تعامل ما تعامل مثبت است، دوست داریم با همه رابطه صمیمی و دوستانه داشته باشیم اما در جهت امنیت ملی خودمان.
- شما به جذب سرمایه های خارجی قائل هستید ؟ اگر چنین هست فکر می کنید چه هزینه فرهنگی را باید بپردازیم؟
احمدی نژاد: برای پاسخ به این سوال به بحث سیاست خارجی رجوع می کنم ؛ متاسفانه به خاطر انفعال سیاست خارجی این تصور درعموم بوجود آمده که اگر بخواهیم جذب سرمایه خارجی کنیم باید امتیاز دهیم .الان در دنیا سرمایه سرگردان است. هیچ جا به اندازه ایران سرمایه سود نمی دهد.
در دنیا یک درصد و دو درصد و سه درصد سود می دهد. ما منفعل هستیم فکر می کنیم باید امتیاز بدهیم علتش هم این است که سازوکار مدیریت سرمایه در کشور ما سازوکار ناقصی است ،حتی سرمایه داخلی را هم نمی توانیم کنترل کنیم. سرمایه گذاری داخلی مورد حمایت نیست. در حال حاضر ۱۳ سازمان دولتی پدر سرمایه گذار را در می آورند و وقتی نگاه منفعلانه است، باید امتیاز هم بدهیم.
عین این قضیه در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی وجود دارد. ریسک سیاسی و امنیتی نیست یک دروغ است ریسک مقرراتی است. الان سرمایه داخلی معطل است. اگر این را سامان دهیم بستر برای سرمایه گذاری خارجی ایجاد می شود.
باید سیاست های پولی - مالی ما و بورس اصلاح شود. اگر اطلاعات بورس شفاف شود، مردم استقبال می کنند. الان بازار بورس بیشتر دست شرکت های دولتی است .این بانک سهام یکی دیگر را می خرد قیمت را بالا می برد و بانک هم می گوید سهام من رفت بالا پس موفق هستم .دیگری هم سهام آن را می خرد. اینها که اقتصاد کشور را راه نمی اندازد. بورس باید اطلاعاتش کاملا شفاف به روز و دقیق در اختیار مردم باشد. یعنی مدیریت بورس باید امین مردم باشد و مردم بدانند اطلاعاتی که از بورس گرفته اند کاملا دقیق است.
در گردشگری هم مدیر می گوید ما باید امتیاز فرهنگی بدهیم به دروغ می گویند گردشگران می خواهند طور دیگر بخورند و بپوشند اینجا نمی شود. نظرسنجی شد از خود گردشگران که اکثرا به لحاظ جسمی مریضی دارند اینها نمی توانند از یزد تا کرمان بدون فضای استراحت و بهداشتی سر کنند مشخص است که نمی توانند ۸ ساعت دراتوبوس بدون امکانات رفاهی تحمل کنند.
اینها چیزهایی است که خودشان نوشته اند. خواست آنان امکانات رفاهی است که فراهم نشده است. مشکل ما این نیست که آنها می خواهند شرب داشته باشند و نتوانند ،اتفاقا خیلی رعایت می کنند

آقای احمدی نژاد به عنوان شهردار بعد از نماز صبح چه می کنند و اگر رييس جمهور شدند بعد از نماز صبح چه می کنند؟
احمدی‌نژاد: برنامه روزانه من تقريبا مشخص است و فکر نمی کنم تفاوتی اتفاق بيافتد. بعد از نماز صبح تا آخر شب کار است. رسانه ها نيز بايد مقداری در اين بخش کار کنند تا مسوول شدن امری عادی جلوه نمايد. ما يک ملت هستيم که با هم زندگی می کنيم، حال لطف مردم يک مسووليت بر دوش من گذاشته است و نبايد فورا در رفتار و شخصيت من و مناسباتم با همشهری ها و هم محله ای هايم تغيير ايجاد شود. اين ادبيات بايد جا بيفتد.
متاسفانه الان ادبيات قدرت و استفاده از مزايای اين عناوين غلبه کرده است. شايد بخشی از شايعات به خاطر همين ادبيات است. اين را شما بايد ضد ارزش کنيد. اينکه آدم اصرار داشته باشد به هر ترتيب و با صرف هزينه های ميلياردی نظر مردم را جلب کند نيت غلطی است. دولت آينده بايد سامانی به تبليغات انتخاباتی بدهد که حداقل هزينه ها و حداکثر اطلاع رسانی را در برداشته باشد. اطلاع رسانی شود که مردم بدانند من خودم را با اين مشخصات و برنامه ها برای خدمت آماده کرده ام و انتخاب با آنهاست.
تغييراتی اتفاق می افتد، اما اين تغييرات مربوط به ظواهر نمی شود، بلکه يک مدير کشور حتما بايد سعه صدر و تحمل بيشتری داشته و درد آشناتر باشد. من يک روز استاد دانشگاه بودم مسووليت خانواده خودم را داشتم اما در اتاقم باز بود و هيچ کس را بی پاسخ نمی گذاشتم و هر کاری که از دستم برمی آمد انجام می دادم ، اما وقتی کسی مدير می شود در قبال يک ملت مسوول است. اگر نواقص شخصيتی دارد بايد آنها را برطرف کند و اينگونه تغييرات حتما بايد اتفاق بيافتد.
- فرض کنيد الان شما رييس جمهور شديد. اولين کاری که در روز اول رياست جمهوری انجام می دهيد چيست؟ قبل از ۲۷ خرداد گفتيد چند روز ديگر خبرهايی می شود آيا اين خبر همان خبر رسيدن شما به دور دوم بود؟
احمدی نژاد: اولين کار بنده بعد از رسيدن به رياست جمهوری شکر خداست و بعد هم تشکر از مردم است و انشاء الله تصميم برای يک دوره طولانی خدمت به مردم است.
- ترکيب کابينه را مشخص کرده ايد؟
احمدی نژاد: طبيعی است کسی که وارد اين عرصه می شود از اولين کارهايش اين است همکاران خود را انتخاب می کند. از يک ماه قبل کميته ای مامور اين کار شده است و در بخش های مختلف افراد را شناسايی و مذاکره می کند تا انشاء الله کادری قوی، متخصص، شجاع و مردمی و کارآمد در خدمت مردم قرار گيرد.
- چند چهره تندرو را به عنوان اعضای کابينه شما معرفی می کنند، نظر شما چيست؟
احمدی نژاد: اينها همان جنگ روانی و بد اخلاقی های انتخاباتی است. بنده هيچ مرزبندی گروهی و جناحی ندارم. حتما از افراد متخصص، کارآمد، پاک و شجاع در تصميم گيری مردمی و کسانی که عشق به خدمت به مردم داشته باشند.
ديگر اينکه نگاه ملی و کلان داشته باشند، همگرا باشند. کسانی که فقط خود را ببينند به درد کابينه نمی خورند؛ کابينه محل همگرايی است. يکی از مشکلات کشور ما نگاه بخشی است. صنعت کار خود را می کند کشاورزی کار خود را می کند ارتباطی به هم ندارند. ما کسانی را می خواهيم که همه مسايل را با هم ببينند و خود را در خدمت تحقق يک برنامه بدانند. اين ويژگی از مهمترين ويژگی های اعضای کابينه است. ملی نگاه کند، بخشی عمل کند.
- شما گفتيد يکی از ويژگی افراد کابينه اين است که بايد شجاع باشند می شود يکی از تصميمات شجاعانه خود در شهرداری را بگوئيد؟
احمدی نژاد: خيلی تصميمات شجاعانه گرفتيم.همين کارهايی که در ترافيک کرديم خيلی شجاعانه بود. ايجاد دوربرگردان ها مقاله شد و در سطح بين المللی ارائه شد و در مراکز جهانی ثبت شد. به عنوان يک ابتکار عمل در حل فوری مساله ترافيک کلان شهرها در کنفرانس های علمی مطرح شد.
بازيافت زباله کار شجاعانه ای بود. گرچه متاسفانه روزنامه متعلق به دولت تحريف کرد و طور ديگری عنوان شد. ۴۰ سال بود که زباله تهران غيربهداشتی دفع می شد و صدها گروه خارجی آمده بودند و رقمهای کلان پيشنهاد داده بودند. بانک جهانی حاضر شد ۲۰۰ ميليون دلار وام دهد به شرط اينکه اين کار توسط پيمانکاران او انجام شود.
يک گروه از اساتيد دانشگاه و متخصصان شهرداری نشستند طراحی کردند با سه ميليارد تومان کار انجام شد. در تهران هم اکنون دفع غيربهداشتی زباله نداريم هرچه هست تبديل است و اين تبديل شده است به ثروت. اين تصميم شجاعانه است. اين تصميم که ما راه مديريت تخصصی شهرداری را باز کنيم به روی جوانها.
ما ۱۲۰۰ مديريت داريم، ۳۰۰ منصب را بدهيم به جوانان که جوانان آمده اند و بسيار هم موفق هستند و واقعا درست عمل می کنند يا تصميمی که ما در مورد تثبيت قيمت مسکن گرفتيم يک تصميم شجاعانه بود که دارد اتفاق می افتد. ما تصميم گرفتيم ۵۰ تا پل بزنيم ۱۲ پل افتتاح شد باقی هم به سرعت افتتاح می شود، ما تصميم گرفتيم مدت زمان پروژه های شهرداری را کوتاه کنيم. پل هايی که ۴ ساله طول می کشيد تا افتتاح شوند ۱۱ ماهه احداث می شد، تصميم گرفتيم بهره را از طلب ها حذف کنيم که گفتيم اين حرام است و باعث شد سازمان شهرداری بالنده شود.
- راستی ۴۰۰ خانه دولتی دست مديران سابق شهرداری بود. با آنها چه کرديد؟ آيا آنها را پس گرفتيد؟
احمدی نژاد: وضعيت آن خانه ها روشن شد. يک تعداد پس گرفته شد و تعداد ديگر هم که نشسته اند، قرارداد اجاره بسته اند و طبق قانون اجاره می دهند.
- اگر رييس جمهور شديد و اگر زمانی احساس کرديد که نمی توانيد کار کنيد، شجاعانه کنار می رويد؟
احمدی نژاد: ما نمی توانيم نداريم . مدير يعنی توانستن ، مدير يعنی کسی که تهديدها را تبديل به فرصت کند. مديری که نتواند اين تبديل را انجام دهد اصلا نبايد بيايد.
- اگر دست شما نباشد و به شما تحميل شود؟
احمدی نژاد: من فکر می کنم اختيارات رييس جمهور در کشور ما خيلی زياد است. همه قدرت اجرايی کشور در دست رييس جمهور است .
- اگر مجلس يا شورای نگهبان با شما مخالفت کرد؟
احمدی نژاد: معتقدم يکی از وظايف رييس جمهور، ايجاد همگرايی است. اگر رييس جمهور جهت گيری اش ساختن کشور باشد و برای ساختن کشور طرح و نوآوری داشته باشد، همه اينها که نام برديد همراه خواهند بود. امکان ندارد همراه نباشند. همه دوست دارند کشور ساخته شود. علت اين است که طراحی نيست ابتکار و نوآوری و حرکت رو به جلو نيست و سکون حاکم است در اين حالت همه به همه کار دارند.
دستگاه اجرايی اگر رو به جلو حرکت کند آهنگی در کشور نواخته خواهد شد و همه همکاری می کنند.
- شما حاضر هستيد اين قدم را برای همگرايی برداريد؟
احمدی نژاد: وظيفه رييس جمهور است که همگرايی را ايجاد کند.
- لازمه اجرای تمام طرح های شما اين است که حتما تعداد زيادی افراد مجرب مسوول کارشناس داشته باشيد. به نظر می رسد که افرادی که ممکن است به شما کمک کنند، از افراد سرشناس امروزی نباشند. آيا به اين تعداد افراد برای اجرای روند هماهنگی کار خود شناخت داريد؟
احمدی نژاد: فکر می کنم يک نمونه آن در تهران اتفاق افتاد وقتی مديريت جديد مستقر شد، کاملا مورد بی مهری قرار گرفتيم. حتی بدهی های شهرداری پرداخت نشد اما بالاخره شهرداری کار خود را انجام داد. اينکه فکر کنيم مديران توانمند همين افراد مشهور هستند اشتباه است. ملت ايران ملت بزرگی است. زاينده و بالنده است. در شهرداری مديرانی که ما آورديم همه ناشناخته اند ۹ تن از معاونان شهرداری تهران ۴ نفر دکترای تخصصی و۵ نفر فوق ليسانس تخصصی دارند اينها در همين کشور بوده اند.
در شورای شهر تهران به جز دکتر چمران و شيبانی باقی ناشناخته اما توانمند هستند. معيار بايد شايستگی باشد. قدرت دولت خيلی زياد است. دولت موظف است تهديدها را تبديل به فرصت کند البته در تاريخ بوده که افرادی می خواستند خدمت کنند و مورد هجوم بوده اند.
- چرا آقای احمدی نژاد برای ملاقات دير وقت می دهند ؛ مردمی بودن يعنی اين؟
احمدی نژاد: ما دو جور وقت داريم. برخی دوستان می خواهند در دفتر کار، ما را ببينند که آنجا هزاران نفر هستند و در نوبت بايد باشند، اما هر پنجشنبه که خودمان می رويم، نوبت می گيرند و می توانند بيايند.
روزهای جمعه هم که می رويم نماز جمعه و با تعداد زيادی ملاقات داريم. صبح ها در دانشگاه هم برخی می آيند و کارشان را انجام می دهند. بعيد می دانم کسی نتواند مرا ببيند مگر اينکه بخواهد در دفتر بيايد که آنجا بيشتر کارهای اداری انجام می شود.
- اگر رييس جمهور شويد آيا اين روند ملاقات ها ادامه خواهد داشت؟
احمدی نژاد: تلاش می کنم تا جايی که مانع از انجام وظايف و مسووليت هايم نشود، ديدارها را ادامه دهم اما مهم تر از انجام اين ملاقات ها اين است که دولت را به مردم بر گردانيم که اين مساله در دستور کار ما قرار دارد. ما دولت را به استان ها می بريم همانجا اختصاصی آن استان وزراء حرف های مردم آن استان را می شنوند. جلسه با مديران استانی می گذارند و مصوبه همانجا تدوين می شود.
- شما به کاخ سعد آباد نمی رويد ؟
احمدی نژاد: فکر می کنم دولت بايد به ميان مردم بيايد. بنا بر اين همان جای قبلی جای خيلی خوبی است.
- اگر اتحاديه اروپا موفق شود پرونده هسته ای ايران را به شورای عالی امنيت ببرد در صورت موفقيت چه خواهيد کرد؟
احمدی نژاد: پرونده هسته ای ايران واقعا اينگونه که مطرح شده نيست و نمی توان جلوی رشد علمی يک ملت را گرفت. جوانان متخصص ما با فناوری بومی به انرژی هسته ای دسترسی پيدا کرده اند و دنيا هم اين را پذيرفته است. منتهی چند کشور هستند که از انفعال در سياست خارجی ما استفاده کرده اند و می خواهند خودخواهی خود را به عنوان نظرات جهانی تحميل کنند.
ما اگر با تدبير، حکمت و شناخت توانمندی های ملی کار را ادامه داده و گفت و گو کنيم مساله به نظر من حل خواهد شد. آنها هم با فرستادن پرونده به سازمان ملل چيزی عايدشان نمی شود. اين علم است و ما آن را به دست آورده ايم.
در زمينه‌هاي پزشکی، انرژی مهندسی و ارتقاء علمی و ... نيز به انرژی هسته ای نياز داريم و هيچ منطقی در دنيا به ما نمی تواند بگويد شما اين علم را نداشته باشيد. خودشان هم اين را پذيرفته اند، اما روحيه ابرقدرتی باعث می شود ديرتر بپذيرند.
کسی نمی تواند اين حق که هويت استقلال خواهی و فرهنگ ما می باشد را از ما بگيرد، منتهی سياست خارجی ما خيلی منفعل است و قدرت را اصلا نمی شناسد. بنابراين در دفاع از منافع ملی ضعيف عمل می کند.
- آيا آقای احمدی نژاد در مملکتی که نفت بشکه ای ۵۱ دلار و به ميزان چهار ميليون بشکه فروش می رود و بودجه بر اساس ۲۸ دلار تصويب شده، می تواند با ۱۴۰ ميليارد تومان فقر و فساد را از جامعه ريشه کن کند؟
احمدی نژاد: من پاسخ داده ام. از سرمايه نفت بايد بخشی را به متن زندگی آورد و بخشی برای آينده سرمايه گذاری شود. می شود کاری کرد که مردم از طريق عملکرد صحيح اقتصادی در رفاه باشند.
همچنين شما در صحبت ها گفتيد علاقه مند به برقراری ارتباط با همه کشورها هستيد حال اگر آمريکا در برقراری رابطه با ايران چراغ سبز نشان دهد شما چه پيش شرط هايی خواهيد داشت؟
احمدی نژاد: اصولا جهت گيری سياست خارجی بر رابطه استوار است. ما دنبال بسط روابط هستيم اما توجه داشته باشيم خود رابطه فی نفسه هيچ چيز نيست يعنی هيچ امتيازی نمی آورد. الان هم به ما فشار می آورند تا رابطه را تحميل کنند.
از چراغ سبز هم گذشته است. رابطه ای مفيد است که بر اساس تفاهم و احترام متقابل باشد. رابطه ای که بر اساس خصومت ورزی باشد و عدم به رسميت شناختن حقوق يک ملت باشد اين رابطه تحقير آميز است يعنی يک روز رابطه را قطع کردند که ما را تحقير کنند و به ما لطمه بزنند.
امروز هم می خواهند با ما رابطه برقرار کنند باز هم می خواهند ما را تحقير کنند و به ما ضربه بزنند بايد از اين روحيه دست بردارند. در همين انتخابات ديديد رييس جمهور آمريکا چه موضعی گرفت؟ عمق وجودش را نشان داد.
با اين فرد چه رابطه ای می توان داشت چه منافعی دارد. يک زمان ما در حال جنگ بوديم محاصره اقتصادی بوديم هيچ چيز نداشتيم تجهيزات نظامی ما وابسته به آمريکا بود.
دشمن ما بسيار خشن بود. ملت اين تحميل را آن زمان نپذيرفت. الان که خدا را شکر هم زيرساختار فراهم است، اقتصاد ما آماده يک جهش بزرگ است ديگر نيازی نداريم بنابراين حتما بايد امتياز دهند. اولين امتياز هم اين است که از اين روحيه خصومت ورزی دست بردارند. می خواهند توهين و تحقير کنند به دنيا هم می گويند ايران متقاضی رابطه است. ما زندگی مان را می کنيم.
در دنيا هم هزار راه برای بالندگی وجود دارد ما می توانيم کشورمان را بسازيم، پيشرفت کنيم و تمدن ايران را منتشر کنيم. ما واقعا امروز هيچ نيازی نداريم. آنها از اين روحيه خصومت ورزی دست بردارند اقرار کنند به اشتباهاتشان؛ حقوقی را که در آنجا بلوکه کرده اند برگردانند. اين مطالب بارها اعلام شده اگر حقيقتا خواستار يک رابطه متقابل احترام آميز هستند حقوق ما را بدهند. خودشان هم بارها اعلام کرده اند که اين حق ملت ايران است.
بارها ما را متهم کرده اند به تروريست بودن در صورتی که تروريست های مارک داری که خودشان مصوبه دارند که اينها تروريست هستند را حمايت می کنند.
- بر اساس نوع کارتان در دانشگاه فکر می کنم به مباحث علمی علاقه شديد داشته باشيد بر اساس شنيده ها با مقوله فرار مغزها رو به رو هستيم علت اصلی هم بر می گردد به کمبود مراکز تحقيقاتی و امکانات داخلی کشور، می خواهم بدانم چه برنامه ای برای جذب متخصصين و نخبگان کشور در عرصه های مختلف داريد؟
احمدی نژاد: در مور فرار مغزها بايد بگويم که من اين واژه را قبول ندارم . اگر بگوييم فرار مغزها پس در ايران الان يک نفر هم نبايد زندگی کند، در صورتی که ۷۰ ميليون نفر در حال زندگی هستند. ما پديده ای داريم به نام مهاجرت برخی نخبگان که فی نفسه چيز بدی نيست.
چون ما معتقديم هر کس می تواند هر جايی را برای زندگی انتخاب کنند. ديگر اينکه مهاجرت نخبگان ايرانی همواره بهترين محل انتشار فرهنگ ايرانی – اسلامی است. هر جای دنيا که برويد علما، بازرگانان و ... مهاجرت کرده اند و تمدن ايرانی را با خود برده اند اما ما علاقه داريم نخبگان ابتدا به کشور خدمت کنند و اين علاقه مقدس است . برای اينکه بستر را فراهم کنيم.
فکر می کنم بايد آن مطلب را که رهبر عزيز فرمودند که نهادی تاسيس شود به عنوان نخبگان يعنی اول معيشت آنها و بعد بالندگی آنها از نظر تجهيزات تحقيقاتی حمايت شوند و با تعريفی که از نخبگان داريم مورد حمايت جدی قرار گيرند و بتوانند در داخل توان خود را در خدمت تعالی کشور قرار دهند. ما بايد فرصت ايجاد کنيم تا بمانند و نبايد مانع رفتن آنها شويم ، اما انتخاب با آنها است.
- با تشکر از شما که در اين گفت و گو شرکت کرديد و با صبر و حوصله به سوالات متعدد و متنوع نمايندگان رسانه های گروهی پاسخ داديد.
احمدی نژاد: من هم از شما سپاسگذارم.

                                                                                                                              يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا