باید به گونه‌ای رفتار کنیم که هم مدیران و هم مردم به این باور برسند که حضور گردشگر فقط به درد یک قشر خاص مثل صنایع‌دستی فروشان نمی‌خورد. بلکه سبب می‌شود کل مردم از حضور این گردشگران سود ببرند

      باید بپذیریم که اگر قرار باشد اتفاق خوبی در حوزه گردشگری رخ دهد، اکنون بهترین زمان است

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه گردشگری ایران : غلامحسین حسینی، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران  که برای بازدید از هفتمین نمایشگاه گردشگری به اصفهان سفر کرده‌ بود، ضمن مصاحبه با خبرنگار جام جم آنلاین، همدلی را اصلی‌ترین راهکار برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این استان عنوان کرد. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

مسئولان استانی بارها و بارها اعلام کرده‌اند که از این پس گردشگری محور توسعه اصفهان خواهد بود. این تصمیم نشان می‌دهد که اصفهان پس از تحمل بیش از سه دهه سرمایه‌گذاری‌های سنگین صنعتی، به مسیر اصلی توسعه و پیشرفت خود باز خواهد گشت. مسیری که می‌تواند درآمد‌های بسیاری را نیز به سوی کشورمان سرازیر کند. با این حال، فراهم نبودن زیرساخت‌های حوزه گردشگری یکی از مشکلات اساسی است که در زمینه بهره‌وری گردشگری اصفهان وجود دارد. بسیاری از کارشناسان نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند و تاکید می‌کنند که باید هر چه سریع‌تر هدف‌گذاری‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری فراهم شود. 

* آمار نشان می‌دهند که میزان ورود گردشگر به اصفهان با افزایش روبه‌رو بوده است؛ اما در بخش زیرساخت‌های گردشگری با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم. چگونه می‌شود این مشکلات را از سر راه اصفهان برداشت؟

-یک موضوع اصلی که وجود دارد این است که نباید «نصف‌جهان» بودن اصفهان، ما را فریب دهد و از میزان تلاش‌هایمان برای جذب گردشگر و ایجاد خلاقیت لازم در این حوزه بکاهیم. اکنون استان‌های دیگر گام‌های بسیار جدی و محکمی در زمینه توسعه گردشگری برداشته‌اند و پیشرفت‌های بسیار مطلوبی نیز داشته‌اند. این نشان می‌دهد که مسئولان این استان‌ها، توجه ویژه‌ای به بحث گردشگری دارند. برخی استان‌هایی که تا پنج یا شش سال پیش هیچ نامی در حوزه گردشگری نداشتند، اکنون توانسته‌اند خود را به عنوان یک برند مطرح کنند. البته در استان اصفهان نیز حرکت‌هایی انجام شده اما رشد گردشگری اصفهان کم‌کم در مسیر توقف قرار گرفته است. به نظر می‌رسد باید همدلی‌ها در اصفهان بیشتر باشد تا بتوان حوزه گردشگری را با تحول بزرگی روبه‌رو کرد.

* یعنی از نظر شما برخی مسئولان استانی نتوانسته‌اند شرایط لازم را برای توسعه گردشگری اصفهان فراهم کنند؟

- اصفهان ظرفیت‌های ذاتی بسیاری در حوزه گردشگری دارد که باعث می‌شود هیچ‌گاه از استان‌های دیگر عقب نیفتد. اما باید قبول کنیم که نرخ رشد گردشگری این استان در حال توقف است. اصفهان ظرفیت‌های بسیاری دارد که با همت بیشتر می‌توان این ظرفیت‌ها را بارور کرد. البته اصفهان بیشتر از استان‌های دیگر نیازمند همدلی و همزبانی دارد تا آهنگ توسعه و پیشرفتش با مشکل روبه‌رو نشود. از طرفی، گردشگری موضوعی است که باید از سیستم دولتی خارج شود و به سمت مردمی شدن پیش برود. وقتی به کشوری سفر می‌کنید که محور توسعه خود را بر گردشگری متمرکز کرده‌اند، با مردمی روبه‌رو می‌شوید که آماده برخورد با گردشگر هستند. بنابراین باید به گونه‌ای رفتار کنیم که هم مدیران و هم مردم به این باور برسند که حضور گردشگر فقط به درد یک قشر خاص مثل صنایع‌دستی فروشان نمی‌خورد. بلکه سبب می‌شود کل مردم از حضور این گردشگران سود ببرند.

* می‌توانید مثالی بزنید؟

-بله! همین روستای کندوان در آذربایجان را در نظر بگیرید. در روزهای نخستی که قرار بود به عنوان یک منطقه گردشگری مطرح شود، بسیاری از مردم این روستا و البته مردم منطقه با حضور گردشگران مخالفت جدی داشتند. اما اکنون مردم این روستا بهترین استقبال‌ها را از گردشگران انجام می‌دهند. چون تاثیر حضور گردشگران را در زندگی خود مشاهده کرده‌اند. در شرایط کنونی میانگین درآمد سالانه هر خانوار از محل جذب گردشگر در کندوان، 30 میلیون تومان است. در شرایطی که چشم امید برخی از روستاییان ما به یارانه‌های واریزی از سوی دولت است تا زندگی خود را سرپا نگه دارند. به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین وظایفی که داریم این است که وقت خود را صرف مخالف در کارها نکنیم و از حاشیه‌ها بگذریم. باید بپذیریم که اگر قرار باشد اتفاق خوبی در حوزه گردشگری رخ دهد، اکنون بهترین زمان است. بنابراین باید هر چه سریع‌تر سیاست‌های خود را در حوزه زیرساخت‌های گردشگری جمع‌بندی کنیم و به مرحله‌ اجرا درآوریم.

* اگر قرار باشد یک اقدام سریع برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در اصفهان انجام دهیم، چه باید بکنیم؟

-خوشبختانه یک اقدام بسیار خوب از سوی شورای اسلامی شهر برای بخشیدن عوارض هتل‌سازی در اصفهان انجام گرفت می‌تواند تاثیر زیادی در جذب سرمایه‌گذاران داشته باشد.

* البته این قانون به صورت کامل اجرا نشد.

-بله! متاسفانه چنین بود و مدیران شهری و کارشناسان عرصه گردشگری را به این نتیجه رساند که اجرای این قانون به تنهایی کافی نیست و باید شرایط بسیار بهتری را نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم آورد. در چنین شرایطی، باید این موضوع را در نظر بگیریم که اصفهان یک استان اقامتی است. بنابراین نیازمند ساخت هتل‌، اقامتگاه و ایجاد زیرساخت‌های اقامتی است. حتماً که نباید هتل پنج ستاره در اصفهان ساخته شود. می‌توان خانه‌های سنتی و تاریخی را نیز از شرایط متروکه فعلی خارج کرد و با یک بازسازی مطلوب، آنها را به محل اقامت گردشگران مبدل ساخت. جالب آنکه هم‌اکنون 300 خانه تاریخی در شهر اصفهان وجود دارند که زمینه بسیار مطلوبی را برای ساخت اقامتگاه ایجاد کرده‌اند.

* شرکت توسعه گردشگری ایران چه برنامه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در اصفهان دارد؟

-این شرکت در دو بخش فعالیت‌های بهره‌برداری و فعالیت‌های زیرساختی وارد شده و طرح‌هایی را نیز در دست اجرا دارد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گردشگری ایران متولی اصلی ساخت گروه‌ هتل‌های بین‌المللی لاله نیز به شمار می‌رود که قرار است در اصفهان و در زمینی به مساحت 23 هزار متر، یک هتل پنج ستاره بین‌المللی بسازد. اما موضوع اصلی اینجاست که درباره زمین محل ساخت این هتل اختلاف نظرهایی میان برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر مرتفع شود. البته جلساتی نیز در این ارتباط با معاونان استاندار و مسئولان ادارات کل وابسته به وزارتخانه‌ها برگزار شده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا