محسن اختياري

یزدفردا" محسن اختياري"قابل توجه مسئولين بويژه استاندار محترم "بدون ترديد ورزش و بويژه فوتبال از تاثيرگذارترين رويدادهاي اجتماعي در دنياي امروز است كه تاثيرات فراوان آن بر ابعاد مختلف جوامع غير قابل انكار است .
دوستي مي گفت : چيه اين فوتبال ؟! بيست و دو تا آدم بيكار مي افتند دنبال يك توپ و يك عده آدم بيكارتر هم مي نشينند و آنها را تماشا ميكنند . !
البته اين هم براي خود نظري است ؛ البته كاملا غير منطقي و احتمالا از روي نا آگاهي ؛! چه رويدادي را در جهان مي شناسيم كه در يك لحظه واحد توجه ميلياردها نفر يعني قسمت عمده اي از كل جمعيت جهان را به خود معطوف سازد ؟! .و اين اتفاق براي برخي مسابقات فوتبال مانند بازيهاي جام جهاني رخ مي دهد ، و اگر كمي منطقي به موضوع نگاه كنيم اين به آن معني است كه از طريق فوتبال مي توان بر بخش بزرگي از جمعيت كره زمين تاثير گذاشت ، و بنا براين شايد به جرات بتوان گفت هيچ رويداد اجتماعي در جهان مهمتر و تاثير گذارتر از فوتبال نيست . در دنياي امروز و بويژه در كشورهاي پيشرفته از نظر اقتصادي فوتبال را مطمئن ترين صنعت براي سرمايه گذاري مي دانند ، و شايد هزينه هاي بعضا يكصد ميليون دلاري كه برخي باشگاهها براي خريد بازيكنان صرف ميكنند ناشي از همين موضوع باشد .
اهميت و تاثيرات فوتبال بر ابعاد مختلف اجتماع مانند جنبه هاي اقتصادي ، فرهنگي و حتي سياسي و امنيتي چنان وسيع است كه  بسياري سياستمداران و دولتمردان جهان از آن بعنوان ابزاري مهم و تاثير گذار استفاده مي كنند كه بعضا حضور چهره هاي برجسته جهاني مانند شخصيتها ، رهبران و روساي جمهور كشورها در برخي مسابقه هاي حساس در مقابل ديدگان جهانيان بوضوح بيانگر اين اهميت است و نمونه بارز آن مي توان به حضور رهبر مبارز مشهور و محبوب سياهپوستان يعني نلسون ماندلا با وجود كهولت سن و بيماري و ضعف شديد جسماني ، در افتتاحيه جام جهاني در آفريقاي جنوبي اشاره نمود .
چرا كشورهاي مختلف براي صرفا حضور در بازيهاي جام جهاني و يا  دستيابي به ميزباني جام جهاني اينقدر با هم به رقابت برمي خيزند و اينهمه تلاش و هزينه مي كنند ؟! و همه اينها بيانگر اين مهم است كه امروزه فوتبال در عرصه جهاني بيش از يك بازي صرف ورزشي است ؛ فوتبال عرصه تبليغات و بيان حضور ملتهاست . و از طرفي بسياري كارشناسان و دولتمردان عقيده دارند با برگزاري جام جهاني فوتبال در يك كشور شرايط آن كشور در ابعاد مختلف فرهنگي و اجتماعي و حتي اقتصادي دچار تغييرات عمده و بعضا دچار تحول مي شود كه نمونه بارز آنرا در كشور آفريقاي جنوبي ميتوان مشاهده نمود ، كه البته بررسي دقيقتر اين تاثيرات خود جاي كار و صحبت بسيار دارد كه از حوصله اين بيان مختصر خارج است .
شايد شور و نشاط و جشنهاي خود جوشي را كه بعد از يك مسابقه حساس و برد تيم ملي در تمامي مناطق يك كشور به راه مي افتد به هيچ بهانه ديگري نتوان ايجاد نمود كه برپايي جشن و پايكوبي در كشورهاي مختلف را بسيار در اخبار مي بينيم و مي شنويم و مواردي از آنرا بارها و بارها در كشور خودمان شاهد بوده ايم كه نمونه به يادماندني و تاريخي آن پيروزي بر تيم ملي استراليا و راهيابي به جام جهاني 1998 فرانسه بود


كه هنوز هم بعد از سالها ياد آوري خاطره آن احساس خوبي را در ما ايجاد مي كند و  شايد چنان شور و نشاط و شادي را با هيچ وسيله ديگري نمي شد در جامعه و در بين مردم ايجاد نمود بطوريكه قسمت عمده مردم كشور اعم از زن و مرد را تحت تاثير قرار دهد و به هيجان آورد ، و مهمتر از آن ايجاد روحيه اميد و نشاطي كه پس از آن در كل جامعه ايجاد مي شود و تا مدتها تاثير آنرا مي توان در بين مردم احساس نمود . و همينطور خواهد بود ايجاد روحيه ياس و نوميدي و افسرگي در كل يك جامعه پس از يك شكست حساس ، مانند شرايطي كه در جام جهاني اخير در يكي دو بازي براي مردم كشور برزيل بوجود آمد .  
قطعا اگر مسئولين يك كشور و حتي يك شهر يا يك استان با ديد واقع بينانه به درك درستي از موضوع برسند خواهند توانست با استفاده از فوتبال به عنوان يك فرصت بزرگ و ابزار كاملا در دسترس ، مهمترين حركتها را در حيطه مسئوليتي خويش انجام دهند . در بسياري از مناطق و استانهاي كشور از اين فرصت طلايي نهايت بهره برداري را مي كنند ولي در استان ما يزد در كمال تاسف چنين ديدگاهي موضوعيت ندارد .!
حضور يك دوره اي نماينده استان يزد در ليگ برتر فوتبال كشور چنان شور و نشاطي در بين جوانان يزدي ايجاد نموده بود كه حضور و حمايت آنان از تيم محبوبشان در كل كشور زبانزد خاص و عام  بود و مجريان و كارشناسان فوتبال در رسانه هاي ملي بويژه تلويزيون مدام اين موضوع را تكرار مي كردند ؛ و چه فرصت و سرمايه اي براي مسئولين بالاتر از اين ؛ البته اگر قدرش را بدانند ؛!
اما در كمال تاسف ، با وجود تمام اين شور و نشاط و علاقه در جامعه و بويژه جوانان يزدي ، استان يزد در فوتبال كشور هيچ جايگاه مناسبي ندارد و دقيقا بيانگر اين مهم است كه مسئولين يزد بهيچوجه درك صحيح و مناسبي از اهميت موضوع ندارند درغير اينصورت مي توانستند فوتبال را بعنوان يك ابزار تاثيرگذار با كمترين هزينه ها تبديل به بزرگترين فرصت كنند و بيشترين بهره برداري را داشته باشند .
چرا استان و شهر يزد كه بعنوان يكي از قطبهاي مهم صنعتي و اقتصادي كشور مطرح است   نبايد حداقل يك نماينده در ليگ برتر فوتبال كشور داشته باشد ؛؟ آيا امكانات يزد از امكانات شهرهايي  مانند مسجد سليمان يا بندر انزلي كمتر است ؟! چرا استانهاي هم طراز يزد مانند اصفهان ،آذربايجان و حتي خوزستان بايد دو نماينده در ليگ برتر داشته باشند اما مردم و جوانان استان يزد همواره در حسرت ، همچنان تنها به حضور در يك دوره ليگ دلخوش باشند ؟! چرا رسانه ها بايد مردم يزد را به عنوان مردمي افسرده معرفي كنند ؟!
قطعا اين بدان معناست كه مسئولين يزد با درك  كاملتر موضوع و بموازات صرف هزينه هاي بسيار بسيار هنگفت براي ساخت زيربناهاي فرهنگي و ورزشي براي ايجاد شور و نشاط و پر كردن اوقات فراغت جوانان ، با اندكي توجه و حمايت از فوتبال يزد و با حضور حداقل يك نماينده از استان در ليگ برتر فوتبال كشور به بسياري اهداف مهم مانند ايجاد شادابي و نشاط بويژه در حيطه جوانان استان دست خواهند يافت كه هزينه هاي كلي آن نسبت به دستاوردهاي آن بسيار ناچيز خواهد بود .
از اينرو پيشنهاد مي شود مسئولين مربوطه وبويژه استاندار محترم با حمايت و نگاه ويژه به اين موضوع و با مديريت و ايجاد هماهنگي بين مسئولين و دست اندركاران و بهره گيري از امكانات و پتانسيل هاي بسيار زياد



موجود در استان بويژه پشتوانه هاي مالي صنايع مختلف و مخصوصا معادن عظيم و متعدد ، زمينه را براي حضور حداقل يك نماينده شايسته از استان در ليگ برتر فوتبال فراهم آورند و مطمئن باشند كه با صرف كمترين هزينه به چنان دستاوردهايي دست خواهند يافت كه از هيچ طريق ديگري امكان پذير نخواهد بود .
به اميد فرداهايي بهتر .


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا