متحصنين مجلس ششم منكر تحصن شدند (انتخابات مجلس هشتم 190)


يزدفردا "سخنگوي شوراي نگهبان گفت: خيلي از افرادي كه اعلام شده بود در تحصن شركت داشته‌اند، اعلام كردند كه فقط در رسانه‌ها اسم آنها درج مي‌شده و شواهدي نيز در اين زمينه ارائه كرده‌اند و يا نمايندگاني براي آنها شهادت دادند.

به گزارش يزدفردا  به نقل از فارس، عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان امروز شنبه در نشست هفتگي خود با رسانه‌ها، با تشكر از مردم شريف و مؤمن ايران به خاطر حضور گسترده در راهپيمايي 22 بهمن و پاسخ به ياوه‌گويي‌هاي دشمنان داخلي و خارجي گفت: سه مصوبه در شوراي نگهبان بررسي شد كه يك طرح مغاير با قانون اساسي، يك طرح تاييد و يك طرح داراي اشكالاتي دانسته شد.
وي اعلام كرد؛ در انتخابات مجلس خبرگان رهبري، از بين داوطلبين ثبت نام كننده و پس از بررسي صلاحيت عمومي، علمي و شركت در آزمون، 13 نفر تاييد صلاحيت شدند و امروز (بيست و هفتم بهمن) روز پاياني مهلت درخواست تجديدنظر در تاييد صلاحيت كانديداهاي رد صلاحيت شده است و از فردا به مدت 10 روز فقهاي شوراي نگهبان فرصت رسيدگي مجدد دارند و اميدواريم كه نتيجه نهايي در 8/12/86 به وزارت كشور اعلام شود و در نهايت در 24 اسفند ماه، انتخابات مياندوره‌اي خبرگان برگزار شود.

كدخدايي يادآور شد: در مورد كانديداهاي مجلس نيز فرصت 20 روزه شوراي نگهبان پايان نيافته است تا اعتراضات افراد تاييد يا احراز نشده بررسي مجدد شود.

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينكه مهلت اين شورا براي بررسي صلاحيت‌ها تا 13 اسفند است، افزود: در انتخابات گذشته، همواره در پايان مرحله بررسي‌ها نتايج تائيد صلاحيت‌ها انجام مي‌شد، اما اعضاي شورا تصميم گرفتند اين بار بين اين فرصت 20 روزه و زودتر از زمان پايان مهلت قانوني، نتايج را اعلام كنيم كه بر همين اساس، در هفته گذشته حدود 280 نفر از افراد تائيد صلاحيت شده اعلام شدند و امروز هم فهرست حدود 300 نفر از تاييد يا احراز صلاحيت شدگان به وزارت كشور ارسال مي‌شود.

* دليل رد صلاحيت كانديداي زرتشتيان



كدخدايي در خصوص اعلام خبر رد صلاحيت‌ نماينده زرتشتيان به خاطر عدم التزام به اسلام گفت: دوستان رسانه‌اي اخبار را به دقت بيشتري منتشر كنند. اين فرد به خاطر عدم التزام به نظام اسلامي رد شده است.

وي همچنين اظهار داشت: بارها اعلام شده است كه رايزني فقط در جهت اجراي قانون مؤثر است. در بررسي‌ استنادات جديد مشخص شد كه عده‌اي از افرادي كه مشمول التزام به قانون يا نظام نشده‌اند، شرايط تائيد صلاحيت را دارا هستند.

سخنگوي شوراي نگهبان درباره‌ي تأييد صلاحيت متحصنين مجلس ششم تأكيد كرد: خيلي از افرادي كه اعلام شده بود در تحصن شركت داشته‌اند، كتباً اعلام كردند كه فقط در رسانه‌ها اسم آنها درج مي‌شده و شركت نداشته‌اند و شواهدي نيز در اين زمينه ارائه كرده‌اند و يا نمايندگاني براي آنها شهادت دادند كه باعث تائيد صلاحيتشان شد.

كدخدايي افزود: اسم اين توضيحات كتبي، مستندات پرونده است نه هر عنوان ديگر.

وي همچنين گفت كه اسامي يك مرحله ديگر از تائيد صلاحيت شدگان در اواسط اين هفته اعلام مي شود و يك مرحله ديگر هم بعد از آن منتشر مي‌شود.

سخنگوي شوراي نگهبان پيرامون ابهامات قانون انتخابات نيز اظهار داشت: بحث ناكافي بودن قانون انتخابات را شخصاً و براي اولين بار اعلام كردم و اصل اصلاح آن ضرورتي پذيرفته شده است و انشاءالله مجلس آينده قانون جامعي را در اين زمينه تصويب كند.

* ادغام شوراهاي عالي

كدخدايي درباره نامه رئيس‌جمهور به معاون اول خود درباره تعيين وضعيت شوراهاي عالي گفت: هر جا مطلبي منتسب به شورا شود و بر خلاف وظايفش باشد، شورا تذكر مي‌دهد. البته پاسخ شوراي نگهبان به نامه‌اي كه از رئيس‌جمهور در رسانه‌ها اعلام شد، رسانه‌اي نشد.

وي با ارائه نامه شوراي نگهبان به رئيس‌جمهور، گفت: شورا پاسخ داد كه اول نظارت شورا نسبت به مجلس مادامي كه مراحل قانوني را طي نكرده و از طرف مجلس به رئيس‌جمهور ابلاغ نشده توسط دولت قابليت اجرا ندارد و همچنين چون رئيس‌جمهور به اصل 113 استناد كرده، شورا اين استناد را فاقد وجاهت دانسته است.



* صلاحيت علي اشراقي
خبرنگاري از علت عدم تائيد صلاحيت علي اشراقي در هيئت نظارت سؤال كرد كه سخنگوي شوراي نگهبان گفت: همانطور كه قبلاً عنوان شد، مدرك تحصيلي وي موجود نبود كه مستندات آن نيز مشخص و شواهد نواقص موجود است.

* تائيد صلاحيت اصلاح‌طلبان

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به ادعاي خبرنگار يكي از رسانه‌هاي دوم خردادي پيرامون تائيد صلاحيت نشدن اصلاح طلبان و نبود امكان رقابت در اكثر حوزه‌هاي انتخابيه، موضوع خالي‌ بودن اكثر حوزه‌هاي انتخابيه از كانديداي اصلاح‌طلب را رد كرد و گفت: همانطور كه ليست برخي از استانها نيز توسط رسانه‌ها منتشر شده، امكان رقابت در همه حوزه‌ها موجود است و بايد تأكيد كنم كه شوراي نگهبان بدون توجه به گرايش‌هاي افراد، صلاحيت‌ها را بررسي مي كند و تقسيم اين موضوع به اينكه اصولگرايان يا اصلاح‌طلب رد شدند قابل قبول نيست و آنچه كه ملاك اظهار نظر است مستندات پرونده داوطلبين كانديداتوري است.



كدخدايي اضافه كرد: بايد مراحل احراز صلاحيت طبق قانون انجام شود و اخبار تائيد صلاحيت‌هايي كه توسط اعضاي شوراي نگهبان انجام شده منتشر شده يا خواهد شد.




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا