(انتخابات مجلس هشتم 121)

مهندس كلانتري در گفتگو با بشارت نو :نكته مهم در انتخاب مديران ارشد، توجه به ملاكهاي مورد نياز آنهاست، چرا كه در غير اين صورت هزينه‌هاي جابجايي، بدون دليل به حوزه مسووليت آن منطقه تحميل مي‌شود

سيد حميدكلانتري استاندار اسبق يزد متولد سال 1335 در همت‌آبادرستاق استان يزد به دنيا آمد. وي دانش آموخته كارشناسي اقتصاد و كارشناسي ارشد مديريت دولتي است.

كلانتري بعد از برخي فعاليت‌ها در تدريس و مديريت مدرسه و مديريت مركز هماهنگي شوراهاي در جهاد روستايي، در سالهاي پاياني جنگ بمدت 30 سال عهده‌دار معاونت نيروي انساني بخش مهندسي رزمي جهاد سازندگي گرديد.
وي همچنين پس از جنگ در مسووليتهاي چون معاونت امور اجتماعي و معاونت ترويج و مشاركت‌هاي مردمي وزارت جهاد سازندگي، عضويت در شوراي پول و اعتبار، مشاور وزير ارشاد و رئيس مركز تحقيقات جهانگردي، معاون پژوهشي دبيرخانه شوراي عالي جوانان، رئيس سازمان جنگلها و مراتع كشور و بلاخره 4 سال بعنوان استاندار يزد ايفاي نقش كرد.
باتوجه به اينكه كلانتري درزمان استانداري خود، پي‌گير سفر مقام معظم رهبري به استان يزد بوده است و به بهانه سفر مقام معظم رهبري به استان فرصتي فراهم شد تا با وي گفتگويي داشته باشيم. كلانتري در خلال اين گفتگو كلانتري به ارائه تجربيات خود در مدت مديريت 4 ساله‌اش بر استان پرداخت او همچنين ضمن بيان بخشي از عملكرد مديريتي خود در استان براي كمك به استاندار جديد يزد، با توجه به تغيير و تحولات مديريت ارشد استان در چند ماه اخير اعلام آمادگي كرد. وي همچنين به بيان تفاوتهاي عمده دولت نهم و دولت خاتمي پرداخت. مشروح اين گفتگو را در ادامه مي‌خوانيد.

اخيرا سفر مقام معظم رهبري به يزد انجام گرفت. به فاصله 9 ماه قبل نيز سفر رئيس جمهور به يزد را داشتيم. اهميت اين دو سفر ظرف كمتر از يكسال به اين استان را بفرمائيد؟
قرابت اين دو سفر در مدت زمان كمتر از يكسال بطور اتفاقي روي داده است. در برنامه سفر رئيس جمهوري، استان يزد در رديف چند استان آخر قرار گرفت، مقام معظم رهبري نيز چند سال بود كه برنامه سفر به استان را داشتند كه خوشبختانه پس از سالها انتظار و در پي دعوت‌هاي مكرر مسوولين استان انجام شد. طبيعتاً حضور مسئولين عالي‌رتبه بويژه شخص مقام معظم رهبري براي استان آثار فرهنگي اجتماعي اقتصادي متنوع و فراواني مي‌تواند داشته باشد.
دستاوردهاي سفر مقام معظم رهبري به يزد را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
آنچه كه به عنوان اثر فرهنگي و اجتماعي اين سفر مي‌توان بر آن تاكيد كرد تحرك و همبستگي اجتماعي و اميد به آينده بود كه در بين مردم تقويت شد و نزديكي بيشتري بين مردم و مسئولين بوجود آمد. بنابراين يك نوع احساس مشاركت كه لازمه ترقي، توسعه و پيشرفت است در مردم تقويت شد و جزء با شكوه‌ترين و بي‌ سابقه‌ترين استقبال‌هايي بود كه در سطح كشور تاكنون انجام شده است.تصميمات خوبي از نظر اجرايي گرفته شد بويژه تخصيص 165 ميليارد تومان اعتبار كه بخشي از آن مستقيماً ازطريق امكانات در اختيار مقام معظم رهبري بوده و بخشي از طريق اعتبارات دولتي و بخشي هم اعتباراتي كه در قانون بودجه بايد به طور خاص اضافه و پيش‌بيني شود.
100 ميليارد تومان نيز تسهيلاتي بود كه مي‌تواند در بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري نقش موثري داشته باشد البته به شرط اينكه سازوكارهاي پرداخت اين اعتبار سازوكارهاي ساده و خوبي باشد.
مقام معظم رهبري در سخنراني عمومي در رابطه با آب يزد كه مهم‌ترين مسئله توسعه استان يزد است توجه ويژه‌اي فرمودند. همچنين در صحبت خصوصي بخشي از اعضاي كابينه كه در سفر ايشان حضور داشتند تاكيد كردند كه مساله آب يزد بايد حل شود.
علي‌رغم اينكه وزير نيرو، نظرات خاصي را در رابطه با طرح انتقال آب مطرح كرد ولي به طور خاص تاكيد مقام معظم رهبري اين بود كه آب حق يزدي‌ها است و بايد دنبال شود.
در جلسه نخبگان كه من هم توفيق حضور داشتم در رابطه با توسعه استان بويژه از نظر توسعه علمي- توسعه علم و فناوري- توسعه پزشكي و بحث‌هايي در زمينه منظور شدن يزد به عنوان مركز تحقيقات انرژي خورشيدي و توجه به ميراث فرهنگي و بافت معماري و تاريخي شد. توجه علمي به موضوع باروري ابرها و راهكارهاي جديد عنوان و معظم‌له تاكيد در پي‌گيري آنها داشتند. در همين ايام بارندگي برف كه سابقه تاريخي آن را دست كم در 30 سال گذشته كسي به خاطر ندارد بعنوان نعمت و بركتي براي يزد بود و عنايت الهي را سپاس گذاريم. قطعاً اين سفر پربركت رهبري مسلماً منشا تحولاتي بسياري براي استان خواهد بود.
بعنوان فردي كه روزي مقام ارشد اجرايي استان را به عهده داشته‌ايد وظيفه مسئولين در قبال پيگيري تاكيدات معظم‌له چيست؟
نكته مهمي كه در مورد اين سفر بايد بدان پرداخت جمع‌بندي و پي‌گيري مناسب است به نظر من بايد يك گروه تخصصي و ويژه جهات مختلف را بررسي كند چرا كه اين سفر سفري است كه ممكن است هر 10 سال يكبار اتفاق بيفتد پس بايد هم از لحاظ ادبيات هم از لحاظ متون هم از لحاظ مستندسازي هم از لحاظ تاكيدات به صورت جدي توسط يك هيات كارشناس با مديريت قوي بررسي و اولويت‌هاي كوتاه و بلند مدت آن حين پي‌گيري و در نهايت به نتيجه برسد.
در اين صورت بهره‌برداري حداكثري از نتايج اين سفر انشاا... اتفاق مي‌افتد. چه بسا اگر پي‌گيري‌ها ضعيف باشد و با جديد دنبال نشود بيش از 50 درصد از آنچه توافق شده روي زمين بماند كه قطعاً جناب آقاي استاندار و امام جمعه محترم اين عنايت را دارند كه سرمايه‌گذاري ويژه در اين رابطه لازم است تا بركات اين سفر با اهتمام هر چه بيشتر مسوولين شامل حال مردم استان گردد.
به عنوان كسي كه مدتي در راس مديريت اين استان مسووليت داشتيد بفرمائيد موقعيت استان يزد با توجه به اين سفرها چه تغييراتي مي‌تواند داشته باشد؟
رهبر انقلاب عالي‌ترين مقام كشور هستند و تاكيدات ايشان حتي در موضوعات و مشكلات استراتژيك و مهم استاني و منطقه‌اي كه نيازمند يك اجماع بين قواي مختلف از جمله مجريه و مقننه و قضاييه و ديگر نهاد‌هاست مي‌تواند نقش بسيار مهمي داشته باشد.
در اين سفر كه البته هم از جهت اقبال مردم و هم بيانات رهبري بسيار به يادماندني بود و نشاطي تازه به استان بخشيد، اكثر مسايل مهم و راهبردي استان نيز مطرح شد، حال چه از سوي خود ايشان و چه پس از طرح برخي مسايلي از سوي كساني كه در حضور ايشان صحبت كردند، با تاييد و دستور ايشان همراه بود. از جمله بحث آب كه اكنون مي‌شود از تاكيد ايشان بر آن بهترين استفاده را نمود و اين مساله‌ را براي هميشه حل كرد چرا كه در مقابل انواع سنگ‌اندازي‌هايي كه ممكن است از سوي دستگاه‌هاي مختلف صورت گيرد، تاكيد رهبر معظم انقلاب مي‌تواند راه‌گشا باشد.

علاوه بر اين ديگر موضوعاتي كه مي‌تواند تاثير مهمي در آينده استان داشته باشد، يكي موضوع شكل‌گيري قطب علمي فناوري و ديگري قطب معدني صنعتي در يزد است. به ويژه كه رهبري در موارد مختلف علمي، فناوري، پژوهش، مسايل پزشكي دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش تاكيدات خود را انجام دادند و حتي موضوعات ديگري كه در حضور ايشان مطرح شد، از جمله تحقق چرخه كامل صنايع توليد فولاد، توليد انرژي خورشيدي، باروري ابرها و موضوعاتي از اين دست، چشم‌انداز و وفرصت خوبي را براي اين استان كويري فراهم خواهد ساخت.
به رغم تذكر دفتر مقام معظم رهبري مبني بر ساده و بدون هزينه برگزار كردن اين سفر شاهد بوديم كه در جريان خودجوش مردمي ناخواسته هزينه‌هاي زيادي شد بنظر شما چگونه بايد مردم را نسبت به بركات اين سفر اميدوار نگه داشت؟

بايد به اين موضوع توجه كنيم كه اهميت پيگيري موارد سفر، كمتر از اصل سفر نيست، به ويژه كه اين سفر هر چند با استقبال گسترده و كم نظير مردم و همچنين توجه رهبر انقلاب به استانشان همراه بود، اما ناگزير توقعات زيادي ايجاد مي‌كند و عدم پيگيري مسايل مطرح شده كه باعث كم شدن دستاوردهاي سفر مي‌شود، چه بسا ذهنيت مثبت به وجود آمده در مردم از اين سفر را مخدوش كند يا اثرات منفي هم بر جاي بگذارد.
لذا معتقدم بهتر است كميته ويژه‌اي زير نظر شخص استاندار محترم براي پيگيري مصوبات و مسايل طرح شده در سفر تشكيل شود. در اين كميته بسته به موضوعات مختلف مي‌توان از مديران و آگاهان در خصوص طرحها و پروژه‌هاي مختلف و كساني كه به اين مسايل اشراف دارند، بهره جست و بهترين نتايج را از سفر رهبري بود.

گويا دعوت از مقام معظم رهبري براي سفر به استان يزد در زمان استانداري شما نيز پي‌گيري شد در اين مورد توضيح دهيد؟
بله، دو سه بار مطرح شد. يك‌بار كه در جريان كنگره بزرگداشت شهيد محراب آيت‌ا... صدوقي از حضورشان اين درخواست را مطرح كرديم. بعد از آن يك بار امام جمعه، استاندار و نمايندگان استان يزد در يك نامه كتبي درخواست سفر به يزد را به ايشان تقديم نمودند و بعد از آن هم در يكي از ملاقاتهاي حضوري مسئولين نظام، شخصاً از ايشان پيگير سفر به يزد شدم كه آنجا گفتند، براي چه به يزد بيايم؟ براي محروميتهايش؟ كه اين سخن ايشان نشان از اولويت مناطق محرومتر براي سفرهاي ايشان بود.
با توجه به روي كار آمدن استاندار جديد يزد، طي چند ماه گذشته و عوض شدن دو استاندار پس از شما، در اين مورد چه تحليلي داريد؟
نكته مهم در انتخاب مديران ارشد، توجه به ملاكهاي مورد نياز آنهاست، چرا كه در غير اين صورت هزينه‌هاي جابجايي، بدون دليل به حوزه مسووليت آن منطقه تحميل مي‌شود. چنان كه به اعتقاد من به استان يزد تحميل شد. چرا كه در انتخاب استاندار سابق يزد به اين ملاكها چندان توجه نشد.

بنده با وجود آن كه جناب آقاي عاصي را از نظر شخصي فردي متدين، متواضع و داراي صفات و ويژگيهاي برجسته اخلاقي مي‌دانم، معتقدم ايشان كارآمدي و تجربه لازم براي قبول مسووليت سنگين استانداري را نداشتند و به خصوص فاقد سابقه اجرايي براي اين مسووليت بودند كه منجر به تغيير گريز ناپذير ايشان شد.

در مورد آقاي فلاح‌زاده به دليل داشتن سابقه كار اجرايي در سپاه و سابقه مديريت بحران و تصميم‌گيري‌هاي مهم، زمينه بهتري براي ايفاي وظايف استانداري يزد دارند، البته قاعدتاً جايگاه استانداري با فرماندهي نظامي متفاوت است و اقتضا مي‌كند با اقشار مختلف استان تعاملي قوي داشته باشند كه خوشبختانه با تحرك مناسب و روحيه بازي كه از ايشان سراغ دارم، اميدوارم اين تعاملات به صورت گسترده ادامه يابد و منشا خير و بركت براي استان باشد.
براي كمك به استاندار جديد يزد چه گامهايي برداشته‌ايد؟ چه آمادگي و برنامه‌هايي براي كمك به پيشرفت و رشد و توسعه استان در آينده داريد؟
تا به حال جلساتي با ايشان داشته‌ام و نقاط برجسته استان را به ايشان منعكس كرده‌ام. به ويژه از آنجا كه من هم عضو هيات امناي موسسه كوثر هستم و ايشان تاكنون دو سه مرتبه اعضاي امناي اين موسسه را دعوت و مذاكراتي داشتيم. البته اعلام آمادگي هم كرده‌ام كه در هر موردي كه استان نياز داشته باشد، در حد امكان و توان خود به ايشان كمك نمايم.

چه پيشنهادات و انتقاداتي نسبت به عملكرد استاندار فعلي يزد داريد؟
نكته‌اي را كه من حضورا به خود ايشان هم اعلام كرده‌ام، استفاده از همكاران توانمند و خوشنام و كار آمد و داراي سابقه است و ميدان دادن به كساني كه چه بسا ديدگاه‌هاي متفاوتي هم با دولت كنوني داشته باشند، چرا كه آنچه هدف و مطلوب همه ما و شخص ايشان است، كسب بهترين نتايج در رشد و توسعه استان با كمك تمام پتانسيل‌هاي موجود است.
به اعتقاد من هر مديري ، بايد فضايي را در مجموعه تحت مديريت خود ايجاد كند كه از همه ظرفيت‌هاي موجود و قبلي استفاده كند، البته در دوره استانداري هم تا اندازه‌اي به اين مقوله پرداختيم و نه تنها از استانداران قبلي، بلكه از بسياري مديران بهره برده و از تجربيات آنها استفاده مي‌كرديم.
ديدگاه شما به طور كلي نسبت به عملكرد دولت نهم در مقايسه با عملكرد دولت خاتمي چيست؟

فارغ از مسايل استان يزد و مديريت اين استان، مي‌توان تفاوتهاي عمده بين دولت نهم و دولت آقاي خاتمي يافت يكي از ويژگي‌هاي دولت آقاي خاتمي، توجه به اكثر اقشار و گروه‌ها و جريانات فكري و اجتماعي موجود در جامعه بود كه در آن دوره تلاش شد فضايي براي حضور و نقش آفريني آنها ايجاد شود.

البته دولت آقاي احمدي‌نژاد به ارتباطات با توده مردم به ويژه در استان‌ها پرداخته است. همچنين فضاي سياسي و مطبوعاتي جامعه با اين نگاه تنظيم شده بود تا تعاملات فكري و تضارب آن و انديشه‌ها به وجود آيد. البته همين رويكرد طبعاً پاره‌اي چالشهاي جانبي را هم به وجود آورد كه بعضي در شان جامعه اسلامي ما نبود، اعم از برخي درگيري‌ها و بداخلاقي‌ها و نظاير آن

از اين نظر آن دولت با دولت جناب آقاي احمدي‌نژاد كه دولت محوري و حاكميت بلامنازع نقطه نظرات همراهانشان را دنبال مي‌كنند، تفاوتهاي اساسي وجود دارد.

 اكنون متاسفانه فضايي به وجود آمده كه حتي برخي كساني كه در دولت كنوني مسووليت دارند، در صورتي كه رويكردي متفاوت حتي در مسائل تخصصي خود داشته باشند با بي‌‌اعتنايي روبرو مي‌شوندكه به اعتقاد من با سابقه تمدني و جامعه نخبه و انديشه‌ورز، همخواني ندارد و خلاف شعار دولت هفتاد‌ميليوني جناب آقاي احمدي‌نژاد در دوره تبليغات است.
درهمين راستا به نظر مي‌رسد اين كه به جاي جذب نخبگان خود را نخبه بدانيم و به نظرات ديگران بي‌توجهي كنيم، صحيح نيست.
نكته برجسته ديگر در دولت آقاي خاتمي، نگرش تخصصي و شايسته سالارانه در انتخاب مديران بود كه منجر به استقرار مديران باتجربه و نسبتاً كارآمد در مديريت‌ها شد و به ويژه در دوره دوم آقاي خاتمي كشور بيشتر به سمت نظام مديريتي‌‌تر و پيش رفت و نگاه كار با برنامه‌ريزي تقويت شد كه به ترويج زمينه كارآمدي و همكاري دستگاه‌هاي اجرايي و كاركردن با نظام برنامه‌ريزي را فراهم كرد. اوج اين رويكرد برنامه چهارم و سند چشم‌انداز بود كه ازسوي رهبرانقلاب ابلاغ شد. به هر حال مديراني كه در جايگاه‌هاي مختلف اعم از وزير، معاون وزير و استاندار مستقر شدند، اكثرا تجربه لازم را داشتند.

با اين حال در دولت متاسفانه شاهد بوديم كه بيش از همه برخي گرايش‌هاي باندي و ارتباطات شخصي شرط اصلي مديريت بود و حتي از توانايي‌هاي جناحي كه آقاي احمدي‌نژاد به آن منتسب هستند هم استفاده نشد كه طبعاً موجب افت فعاليت‌هاي اجرايي كشور خواهد شد.
همچنين دادن بهاي كمتر به بحث‌هاي تخصصي كارشناسي در تصميم‌گيري‌ها و تصميم سازي‌ها در مديريت مسايل كلان و استراتژيك به كشور ضربه زده است.
اولويت مشكلات استان از نظر شما چيست؟
طبعاً مشكلات معيشتي اعم از گراني و بيكاري كه دركل جامعه مطرح است جزو اولويت مشكلات استان يزد هم هست همچنين بارندگي پايين عرصه بياباني بالا و افت سفره‌هاي زيرزميني، كم آبي را به عنوان يكي از مهمترين مشكلات استان مطرح ساخته است.
در پايان بفرمائيد شاخص‌ترين كارها و اولويت‌هاي شما در زمان استانداري‌تان چه بوده است؟
1-استفاده از منابع انساني و استعدادهاي اصيل موجود در استان و توسعه اين موضوع در 2بخش:
الف: توسعه ظرفيت‌هاي انساني از طريق توجه به بخش‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و ... به عنوان مثال اجراي طرح بهبود كيفيت ابتدايي در آموزش و پرورش به عنوان يك طرح ملي، اجراي طرح فرهنگ پاك بصورت اقدامي كاملاً ابتكاري در گسترش فرهنگ پاكيزگي، نظم و انضباط و ....
ب: توسعه ظرفيت‌هاي كمي و ارتقاء كيفي دانشگاه‌ها.
2-استفاده از منابع تاريخي و فرهنگي استان با رويكرد توسعه بخش ميراث فرهنگي كه در اين زمينه دستاوردهاي بسيار مثبتي به همراه داشته است از جمله: توسعه‌ گردشگري در استان، احياء توسعه بافت قديم، گسترش و مرمت و بازسازي ابنيه‌هاي تاريخي يزد، بازسازي و تبديل 8 تا 10 مورد از كاروانسراهاي قديمي به هتل‌هاي 4 و 5 ستاره كه تاثير زيادي در جلب گردشگران و ايجاد اشتغال داشته است. لازم به ذكر است كه ميزان جذب گردشگر در اين راستا 10 درصد مي‌باشد.

3-استفاده از منابع طبيعي و خداداد يا همان ثروت ملي، در اين زمينه بحث توسعه سرمايه‌گذاري در بخش صنعت و خدمات، حمايت از سرمايه‌گذاران و كارآفرينان، رشد ارزش واحدهاي بهره‌برداري رسيده از 40 ميليارد تومان در سال 80 به 640 ميليارد تومان در سال 83، يا راه انداري 180 واحد توليد در سال 83 (هر 2 روز يك واحد توليدي) تاسيس اتاق سرمايه‌گذاري و توليد در مركز استان همواره مورد توجه جدي ما بوده است. در سال 83 طبق آمار وزارت صنايع بعد از تهران دومين استان سرمايه‌گذار بوده‌ايم.
4-گسترش ورزش در يزد با توسعه كمي و كيفي فضاهاي ورزشي و ايجاد روحيه نشاط و شادابي در بين مردم بويژه جوانان در اين زمينه مي‌توان به راهيابي تيم فوتبال شهيد قندي يزد به ليگ برتر و احداث پارك كوهستان اشاره كرد.

5-تكميل شبكه گازرساني در اكثر شهرهاي استان بويژه شهرهاي يزد، زارچ، اشكذر و رستاق

6-اخذ مجوز طرح بسيار مهم انتقال آب يزد به ميزان 10 متر مكعب در ثانيه با دو سال پيگيري مستمر

7-اخذ مجوز و راه‌اندازي توليد فولاد در 3 واحد 8 هزار تني.

8-توسعه و تقويت فعاليتهاي سازمانهاي غير دولتي جوانان و بانوان به ميزان 180 تشكل


منبع: هفته نامه بشارت نو
يزدفردا

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا