معيار انتخاب اصلح در انتخابات چيست ؟ (انتخابات مجلس هشتم 102)

مهدي واحديان اردكاني
Vahediyan288@yahoo.com
فرازي چند از وصيت‌نامه سياسي - الهي بنيانگذار جمهوري‌اسلامي رهبر كبير انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در بخشي از وصيت‌نامه سياسي - الهي خود به‌موضوع مجلس شوراي اسلامي و خصوصيات نمايندگان شايسته مجلس پرداخته‌اند.
امام خميني(ره) چنين مرقوم فرموده‌اند: امام خميني(ره) چنين مرقوم فرموده‌اند:از مهمات امور تعهد وكلاي مجلس شوراي اسلامي است.ما ديديم كه اسلام و كشور ايران چه صدمات بسيار غم‌انگيزي از مجلس شوراي غيرصالح و منحرف،از بعد از مشروطه تا عصر رژيم جنايتكار پهلوي و از هر زمان بدتر و خطرناك‌تر در اين رژيم تحميلي فاسد خورد و چه مصيبت‌ها و خسارت‌هاي جانفرسا از اين‌جنايتكاران بي‌ارزش و نوكرمآب به كشور و ملت وارد شد.در اين پنجاه سال يك اكثريت قلابي منحرف در مقابل يك اقليت مظلوم موجب شد كه هر چه انگلستان و شوروي و اخيرا آمريكا خواستند با دست همين منحرفان از خدا بي‌خبر انجام‌دهند و كشور را به تباهي و نيستي كشانند.
اكنون كه با عنايت پروردگار و همت ملت عظيم‌الشان سرنوشت كشور به دست مردم افتاد و وكلاء از خود مردم و با انتخاب خودشان بدون دخالت دولت و خان‌هاي ولايات به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند،اميد است كه با تعهد آنان به اسلام و مصالح كشور جلوگيري از هر انحراف بشود. وصيت اينجانب به ملت در حال و آتيه آن است كه با اراده مصمم خود و تعهد خود به اسلام و مصالح كشور در هر دوره از انتخابات وكلاي داراي تعهد به اسلام و جمهوري اسلامي كه غالبا بين متوسطين جامعه و محرومين مي‌باشند و غيرمنحرف به سوي غرب يا شرق و بدون گرايش به مكتب‌هاي انحرافي و اشخاص تحصيلكرده و مطلع بر مسائل روز و سياست‌هاي اسلامي به مجلس بفرستند. از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين عصر و عصرهاي آينده مي‌خواهم كه اگر خداي نخواسته عناصر منحرفي با دسيسه و بازي سياسي وكالت خود را به مردم تحميل نمودند،مجلس اعتبارنامه آنان را ردكنند و نگذارند حتي يك عنصر خرابكار وابسته به مجلس راه يابد.وحضور همگاني مردم در پاي صندوق‌هاي راي و دقت آنان در انتخاب نمايندگاني صالح و با تقوا و معتقد به نظام و ولايت فقيه، راهكاري براي پاسداري ارزش‌ها و بقاي حكومت ديني است. مردم بايد در اين امتحان‌هاي بزرگ الهي، براي ماندگاري دين و نظام، پا به عرصه دفع خائن و انتخاب خادم درستكار بگذارند و در اين ميدان، رضاي خداوند را بر رضاي خويشتن مقدم دارند؛ تا همچنان ضامن ترويج فرهنگ اسلام عزيز و نفي سلطه جهانخواران و مستكبران شوند! از اين رو امام بزرگوارمان در پايان عمر شريف خود فرمودند: «من در ايام آخر عمر با اميدواري كامل و سرافرازي از نبوغ شما به سوي دار رحمت حق كوچ مي‌كنم. سرفرازي و مباهات آنگاه به حد كمال خواهد رسيد كه در ا نتخابات مجلس شوراي اسلامي، چون انتخابات رياست جمهوري، كمال رشد انساني - اسلامي خودتان را نشان دهيد. شما اي ملت عزيز كه براي خدا و جلب رضاي او به پا خاستيد و با تأييد و توفيق ذات مقدسش به پيروزي معجزه آسا رسيديد، اكنون نيز در اين مرحله كه مقام امتحان است، كوشش كنيد كه مصالح اسلام و كشور اسلامي را فداي منافع شخصي يا گروهي نكنيد. من انتظار دارم كه وحدت كلمه خود را حفظ و در انتخاب وكلاي خود رضاي حق را بر رضاي خود مقدم داريد.» زماني اين رضايت حاصل مي‌شود و همه مرضي خداوند عزيز مي‌گرديم كه معيارهاي انتخاب اصلح را مد نظر قرار دهيم و نماينده‌اي را برگزينيم كه داراي ويژگي‌هاي ذيل باشد، كه امام بزرگوارمان همواره بر آن پاي مي‌فشردند:
1. اشخاصي كه انتخاب مي‌كنيد،‌ سوابق‌شان را مطالعه كنيد... در زمان سابق چه جور بودند، در زمان انقلاب چه جور بودند، از اول انقلاب تا حالا چه جور بودند و سوابق خانوادگي‌شان چه هست، عقايدشان چه هست و مقدار معلوماتشان چه هست.»(1)
2. افرادي را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام شرقي و غربي‌ نباشند، بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند.»(2)
3. كساني را كه انتخاب مي‌كنيد، ‌بايد مسايل را تشخيص دهند، نه از افرادي باشند كه اگر روس‌ يا امريكا يا قدرت ديگري تشري زد، بترسند؛ بايد بايستند و مقابله كنند.»(3
4. مردم شجاع ايران با دقت تمام به نمايندگاني راي دهند كه... طعم تلخ فقر را چشيده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پا برهنگان زمين... و مدافع اسلام ناب محمدي (ص) باشند.»(4
5. «بايد اشخاص امين و صادق در مجلس شورا بروند كه مقررات شما را بر طبق خواسته‌هاي خداي متعال پياده كنند.»(5
6 «سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كساني دهيد كه به اسلام و جمهوري اسلامي و قانون اساسي معتقد و نسبت به احكام نوراني الهي متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند.
7. «انتخاب اصلح براي مسلمين، يعني انتخاب فردي كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد، و همه چيز را بفهمد و چون در مجلس، اسلام تنها كافي نيست، بلكه بايد مسلماني باشد كه احتياجات مملكت را بشناسد و سياست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد و ممكن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد، كه اگر اصلح را انتخاب كرديد، كاري اسلامي مي‌كنيد و اين محكي است براي خودتان كه تشخيص بدهيد انتخاب براي اسلام است يا براي صلاح خوتان.»(7) اگر انتخاب، براي اسلام باشد، در اين صورت، رضايت حق را بر رضاي خويش مقدم داشته‌ايم و سعادت دو سرا و كمال خود را تدارك ديده‌ايم؛ و حافظ و نگهبان جمهوري اسلامي ايران گشته‌ايم.
پي نوشت ها
1.صحيفه نور، ج 9،‌ ص 177 2. همان، ج 11، ص 284 3. همان، ج 18، ص 198. همان، ج 4، ص 194 5. همان،‌ ج 5، ص 253 6. همان،‌ج11، ص 269 7. همان، ج 18، ص 152 ادامه داردهمان،‌ج11، ص269 7. همان، ج 18، ص152

امام خميني(ره)در پيامي به مناسبت پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، حضور ملت در حوزه‌هاي راي‌گيري و انتخاب نمايندگان اصلح را وظيفه شرعي و عقلي مردم اعلام كردند.
امام در اين پيام فرمودند: يكي از وظايف مهم شرعي و عقلي ما براي حفظ اسلام و مصالح كشور،حضور در حوزه‌هاي‌انتخابيه و راي‌دادن به نمايندگان صالح، كاردان و مطلع بر اوضاع سياسي جهان و ساير چيزهايي است كه كشور به آنها نياز دارد،چه از روحانيون باشند،چه نباشند و مجلس چنانچه محتاج به علما و روحانيون مطلع از احكام شرعي و سياسي اسلام است،محتاج به متخصصين رشته‌هاي مختلفي است كه كشور احتياج به آنها دارد.
مجلس امروز مواجه‌است با دنياي پرآشوب صنعتي و سياسي پيچيده و فرهنگ‌هاي غربي و شرقي و صحنه‌هاي تنازع بقاء بين‌المللي و چنين مجلسي بايد انباشته از مطلعين و دانشمندان و متخصصان در هر رشته باشد و لازم است كساني كه كانديداهايي به ملت معرفي مي‌كنند،در نظر داشته‌باشند كه از مطلعين هر رشته تخصصي چند نفري در بين كانديداهاي آنها باشد و اگر كسي يا كساني را در در غير گروه يا صنف خود يافتند كه از افراد گروهشان لايق تر است،او را كانديد كنند.
مساله انتخابات يك امتحان الهي است كه گروه گرايان را از ضوابط گرايان گرايان ممتاز مي‌كند و مومنين و متعهدين را از مدعيان جدا مي‌نمايد و كساني كه خود را كانديد مي‌كنند يا كانديد گروهي هستند،اگر خود را صالح براي وكالت در يك چنين مجلسي نمي‌دانند و وجود آنها در اين مكان نفعي براي كشورشان ندارد،خداي متعال را در نظر بگيرند و رضاي‌او را بر رضاي خود مقدم دارند و حضرات روحانيون از ائمه جمعه و جماعات يا ساير آقايان محترم توجه كنند كه شهرهاي خود رااز خدمتگزاران به ملت و بندگان صالح خدا خالي نكنند كه خدمت به مردم و رفع حاجات آنان و تربيت علمي و اخلاقي بندگان خدا كه شغل شريف روحانيت است بر هر چيز مقدم است مگر آنكه بدانند وجود آنها در مجلس براي خدمت به اسلام مفيدتر است.
ميزان در نظر همه ارزش خدمت باشد، نه خداي نخواسته تحصيل مقام و شما مي‌دانيد در جمهوري اسلامي مقاماتي كه در رژيم‌هاي ديگر مطرح است و براي تحصيل آن دست به همه نوع فعاليت مشروع يا غيرمشروع مي‌زنند مطرح نيست و اساسا اين مقامات ارزشي ندارد مگر آنكه خدمت به خدا و خلق خدا باشد.
صحيفه نور جلد ‪ ۱۸‬صفحه ‪۲۳۲‬
هر چه به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی هشتم نزدیک میشویم فضای انتخابات بر جامعه حکم فرما میشود و مردم و مسولان نظام برای خلق یک حماسه بزرگ و ملی دیگر خود را آماده میکنند.در هر انتخاباتی رای دهندگان طبق معیارهای خاصی دست به انتخاب میزنند که از جمله میتوان به : پایبندی به اعتقادات ، قوم و خویشی ، برنامه و راه کار ، شعار های محوری ، نحوه تبلیغات ، نگاه به اطرافیان ، وابستگی حزبی و ... اشاره نمود.
از میان موئلفه های فوق بدون شک وابستگی به احزاب سیاسی قانونی در کشور برای برخی از افراد مردم مهم تلقی میشود. وجود و پذیرش این مولفه در انتخابات های عمومی یکی از پیش شرط های توسعه سیاسی است. اگر تعداد بیشتری از آحاد مردم با استفاده از این فاکتور دست به انتخاب بزنند ، آن جامعه را در مسیر توسعه سیاسی قلمداد میکنند و برعکس آن نیز صادق است .
انسان وقتی که در مسیر انتخاب قرار میگیرد باید تمام توان علمی خویش را به کار ببندد و از سر آگاهی دست به انتخاب بزند ، عقل حکم میکند که هر چه تاثیر انتخاب در زندگی و آینده انسان بیشتر باشد حساسیت و دقت بیشتری باید مد نظر قرار گیرد و در انتخاب شرایط و فاکتورهای علمی و کارشناسی شده بیشتری منظور دارد. این یک اصل پذیرفته شده است که کاندیدای حزبی از کاندید مستقل ، بیشتر پایبند برنامه ها و راه کارهای ارائه شده خود است. زیرا کاندیدای حزبی در صورت اجرایی نکردن برنامه های مدون خود ، حزب پشتیبان خود را به زیر سوال خواهد برد و در انتخابات آتی امیدی به موفقیت کاندیدای حزب فوق نیست.ولی در عوض کاندید مستقل میتواند از میثاقی که با مردم بسته است طفره رود و با رسیدن به کرسی وکالت یا ریاست جمهوری تغییر 180 درجه ای در برنامه های خود دهد.
اما نگاهی اجمالی به آمار انتخابات های گذشته ، اعم از ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی نشان میدهد که ما برای گذر از فرهنگ سنتی انتخاب ، تا مرز توسعه سیاسی باید زمان بیشتری را طی نماییم. حال که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم و تا این انتخابات فاصله زمانی زیادی باقی نمانده است ، چه اتفاقی خواهد افتاد . میشود این دیدگاه و این نمونه آماری را به دیگر انتخابات ها از جمله انتخابات آتی مجلس هشتم تعمیم داد؟ آیا جامعه ایران توانسته است فاصله خود را تا انتخاب بدون توجه به مسائل سنتی و تنها با توجه به برنامه و خاستگاه حزبی دست به انتخاب بزند؟ البته تا حدودی بعید مینماید. و اگر هم به صورت نسبی تاثیر داشته باشد در شهرستانهایی با آمار جمعیتی پایین که فرهنگ سنتی و عشیره ای هنوز حرف اول را میزند و زیر ساختهای فرهنگ مدرن در آنها چندان گسترش نیافته است. نمیتوان امید چندانی به تاثیر احزاب و برنامه آنها داشت.
انتخابات در هر نوعی که باشد فرصتی است که حکومت های مردمسالار در اختیار مردم قرار میدهند تا آنها به صورت مستقیم مسولان نظام را انتخاب نمایند و در این فرایند آنان نیز غیر مستقیم از جانب همین مردم امورات کشور را در راستای خدمت به ملت به پیش ببرند ، تفاوت نظام های مردم سالار و دموکراسی با حکومتهای استبدادی تنها در این شیوه رایج یعنی انتخاب مسولان حکومت است . برگزاری انتخابات آزاد و سالم نشان دهنده این واقعیت است که اصل و اساس مردم هستند و به همین خاطر است که میزان شرکت مردم در انتخابات عمومی یک کشور یکی از فاکتورهای اساسی مشروعیت آن نظام میباشد و در رفع تهدیدات خارجی و ناامید کردن اپوزیسیون های فرامرزی برای اخلال در کشور و ایجاد روابط دوستانه با سایر کشورهای دموکراتیک جهان نقش مهم و ارزنده ای ایفا مینماید. حال به تعبیری انتخابات به عنوان یک شمشیر دو لبه عمل میکند اگر درست از آن استفاده گردد ، سعادت ملت و دولت را به ارمغان می آورد ، در غیر این صورت موانعی در سر راه پیشرفت ملت و دولت به وجود خواهد آورد . اینجاست که تلاش ما به عنوان کسانی که برای این نظام ایثارها کرده و هزینه ها داده ایم باید حضور حداکثری در پای صندوق های رای و انتخاب آگاهانه از اولویت های اصلی ما باشد اگر از این فرصت درست استفاده نگردد چه بسا ضرر های غیر قابل جبرانی متوجه جامعه می گردد.مسولان ارشد نظام خصوصا مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بیشتر روی مشارکت حداکثری مردم تاکید دارند تا انتخاب فرد یا اراد خاصی . باید از این توصیه ها نهایت استفاده را برد و به عنوان راهبرد اساسی در امر برگزاری انتخابات از آن سود جست.
مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از ارکان مهم و سرنوشت ساز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با کارکردهای متنوع و اثر بخش خود میتواند مجموعه دولت را با انتقاد و سوال و تذکر و در نهایت اهرم فشار استیضاح زیر نظر داشته و کنرل نماید مجلس با نظارت مستمر و مداوم خود از حقوق ملت در برابر دستگاه های دولتی حمایت میکند و بنا بر نص صریح قانون حق اظهار نظر در تمام مسائل خارجی و داخلی را داراست و کسی هم حق پیگری و مواخذه و یا جلوگیری از اظهار نظر نماینده مجلس را که در راستای خدمت به مردم نظرات خویش را عنوان نموده است ، ندارد و به تصریح قانون اساسی که میثاق ملی و دینی جامعه است نماینده مصونیت پارلمانی دارد.در یک کلام چه سخنی بالاتر از این گفته های امام راحل(ره) که فرمود: مجلس در راس امور واقع است . یا : مرکز همه قانونها و قدرتها مجلس است .و یا : هیچ کس حق ندارد به مجلس جسارتی بکند.
فراتر از نقش نظارتی مجلس ، نقش اصلی قانونگذاری و تصویب لوایح و طرح هاست . آیا مردم ما به خوبی میدانند که فلان قانون یا فلان بخشنامه که امروز در جامعه ساری و جاری است ، نشات گرفته از انتخاب دیروز آنهاست؟ آیا این قانون و بخشنامه همان خواست و توقعات ما بود که از فیلتر مجلس و نمایندگان عبور کرد و امروز به خود ما برگشت داده شده است؟ یا نه این چیز دیگر و جدای از آن خواسته های ما بوده؟ اینجاست که ارزش تک تک آرای ما به خوبی درک و احساس میشود.ما با انتخاب افرادی برای تعیین سرنوشت خود در واقع چک سفید امضاء به آنها میدهیم . پس باید مواظب باشیم که در انتخاب کوچکترین اشتباه نتیجه آن متوجه خود ما خواهد شد.
یک مشکلی که مشکل ما در اکثر انتخابات های مجلس شورای اسلامی گذشته بوده ، این است زمانی که پای صندوق های رای میرویم به شخص رای میدهیم نه به برنامه ، خواسته های کاندید را مد نظر داریم و نه خواسته ها و انتظارات خود را ، مثلا فلان کاندید آدم فقیری است به او رای میدهیم تا کمی وضع مادیش بهتر شود. خوب که نگاه میکنید این مورد جزء هیچکدام از اهداف و وظایف نمایندگی نیست!! یا اینکه فلانی قوم و خویش است ، نمیشود او را از خود برنجانیم ، این مورد هم جز اهداف و برنامه های نمایندگی نیست!! یا اینکه فلانی جزء سادات است ، این خوب است و احترام هم لازم ، اما چه تاثیری در قانونگذاری ، تصویب یا تایید لوایح و طرح ها یا نظارت بر مجموعه دولت دارد. ایا صرف جزء سادات بودن میتواند باعث بوجود آمدن یک نطق آتشین در دفاع از حقوق مردم محروم باشد.
پس چگونه انتخاب کنیم تا اشتباه مان کم شود و امیدی به بهبود اوضاع منطقه ای خود داشته باشیم ؟

برای شناخت نماينده اصلح راههای مختلفی است كه باید به آنها اهمیت داده شود.
راه اول این است كه خود انسان با تحقیق و سعی و تلاش فردی را كه دارای ملاكهای ارزشی و شرایط لازم است از بین كاندیداها پیدا كرده و او را به نمایندگی خود در مجلس انتخاب نماید مثلا وقتی می‌گوئیم یكی از ملاكها و معیارهای نماینده تقوی است و قرآن نیز گرامی‌ترین افراد نزد خدا را با تقواترین افراد می‌داند منظور این نیست كه حد اعلی تقوی را داشته باشد زیرا مجلس به نمایندگان زیادی احتیاج دارد و طبعا افرادی كه در حد اعلی از تقوا باشند بسیار نادر هستند. منظور حد اَدنی از تقوا هم نمی‌باشد چون نماینده بی‌تقوا بدرد نمی‌خورد بلكه منظور این است كه از اتقی شروع كرده تا هر تعدادی كه نیاز داریم انتخاب نمائیم نه اینكه چون حد اعلی از تقوا وجود ندارد دست از انتخاب و رأی دادن بكشیم و یا رأی سفید در صندوق بیندازیم پس همانطوریكه در اقامه نماز باید نماز را با وضو خواند و اگر آب نباشد نمی‌شود از نماز گذشت و آنرا رها كرد بلكه باید با تیمم نماز خواند و یا در صورت عسر و حرج به صورت خوابیده و یا با اشاره چشمها نماز می‌خوانیم. یعنی تا ممكن است به بهترین وجه و اگر نشد تا حد امكان سعی می‌كنیم، در تعیین نماینده نیز سعی و تلاش شود تا بهترین‌ها انتخاب شوند.
راه دوم: از وضعیت طرفداران كاندیداها می‌شود به خود كاندیداها پی برد و آنان را شناخت. از مویّدین آنها می‌شود وضعیت خود آنها را تشخیص داد باید دید چه كسانی او را تائید كرده‌اند و رأی به او چه كسانی را خوشحال می‌كند آیا باعث شادی دشمنان انقلاب می‌شود یا خوشحالی دوستان انقلاب آیا اطرافیان از انسانهای خوب و صالحی هستند یا انسانهای ظالم و گناهكار آیا از رفتن او به مجلس، ابر قدرتها مثل آمریكا و اسرائیل خوشحال می‌شوند یا ناراحت، اگر رفتن او به مجلس، باعث رضایت اجانب است او لایق مجلس نخواهد بود همانگونه كه امام فرمود هر وقت دیدید دشمن یا اجانب از شما تعریف می‌كنند در خودتان شك كنید زیرا تعریفهای آنها بی‌جهت نیست و حتما بعضی از اعمال شما به نفع دشمن و به ضرر انقلاب است كه باعث خوشحالی آنها شده است كسانی كه با بزرگان نظام مخالفت می‌كنند یا دل رهبری را بدرد می‌آورند و باعث نارضایتی رهبری می‌شوند جز اینكه آب به آسیاب دشمن ریخته و به ملت و نظام خود خیانت می‌كنند كاری انجام نمی‌دهند.
راه سوم اینكه اگر نتوانستیم تشخیص دهیم، برطبق آیه قرآن(فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون) یعنی از اهل ذكر و علما بپرسید از اهل خبره بپرسید باید به دنبال علما و روحانیون مورد اعتماد رفت كه امین مردم بوده و نفع و ضرر مردم را تشخیص می‌دهند و می‌دانند چه كسانی مصلحت نظام و مردم را تشخیص داده و به آن عمل می‌كنند و چه كسانی به نفع شخصی و ضرر مردم اهتمام می‌ورزند كه طبعا باید به بزرگان مورد اعتماد خود رجوع كرد و از آنها پرسید و حضرت امام در پیامهای مختلف خود همیشه مردم را در صورت مواجه شدن با مشكل و تشخیص اصلح رجوع می‌داد به علما ، مراجع و بزرگان زیرا آنها كسانی هستند كه می‌توانند روشی ساده در انتخاب اصلح برای افرادی باشد كه وقت تحقیق از كاندیداها را نداشته و نتوانسته‌اند در تحقیقات خود به نتیجه‌ی خوبی برسند.پس باشد كه با حضور خوددر روز 24 اسفند ماه 86 كسي را انتخاب كنيم كه درد دين داشته باشد زجر كشيده براي انقلاب حافظ منافع ميهني وملي ما باشد باعث آبروي ايران وانقلاب باشد پيرو خط امام ولايت فقيه ورهبري باشد براي مردم كار كند نه فقط براي خود به معناي واقعي نماينده ووكيل مردم باشد نه طلبكار آنهاونماينده اي باشد كه بتواند حق مردم ،انقلاب وايران را در تمامي زمينه ها اداء كند انشا الله

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا