واقعيت ماجراي درگيري؟ قايق‌هاي ايراني با كشتي‌هاي آمريكا
در پي انتشار جنجالي و گسترده گزارش‌هاي رسانه‌‌هاي آمريكايي و انگليسي درباره درگيري پنج قايق موتوري ايراني و سه كشتي آمريكايي، بلافاصله رايس، وزير خارجه آمريكا و گيتس، وزير دفاع اين كشور و سرانجام شخص بوش، به اين ماجرا واكنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار يزد فردا به نقل از «تابناك»، گويا اين مسئله آن‌گونه كه بايد افكار عمومي را با خود همراه نكرد و از همين رو، شب گذشته، فيلمی ويدئويي كه ادعا شد از حادثه گرفته شده، نمايش داده و گفته شد قايق‌سوار ايراني با لهجه غليظ انگليسي، كشتي آمريكايي را تهديد كرده است.

به گزارش «آسوشيتدپرس»، در فيلمي كه روز سه‌شنبه توسط پنتاگون منتشر شده است، قايق‌هاي تندرو ايراني، در حال چرخيدن به دور كشتي‌هاي جنگي آمريكايي بوده و مردي با لهجه كاملا انگليسي اين‌گونه تهديد مي‌كند: «ما داريم به سمت شما مي‌آييم... شما منفجر خواهيد شد.»

در اين فيلم، ظاهرا قايق‌هاي ايراني هشدارهاي پياپي كشتي‌هاي آمريكايي مانند بوق و تماس‌هاي راديويي را ناديده گرفته و از تنگه هرمز وارد خليج فارس مي‌شوند.
در اين ويديو چهار دقيقه و بيست ثانيه‌اي كه از كشتي USS Hopper گرفته شده است، اين قايق‌هاي كوچك، از جمله يك قايق آبي روشن ديده مي‌شود كه در حال چرخيدن به دور كشتي‌هاست.

در صدايي كه در فيلم شنيده مي‌شود، يكي از خدمه كشتي در بي‌سيم مي‌گويد: «اين يك كشتي جنگي متعلق به ائتلاف است. من در حال عبور ترانزيت بر پايه قوانين بين‌المللي هستم. ما قصد آسيب نداريم. تمام.»
در اين فيلم، مكالمات مقامات دريايي در جريان تقابل پنج قايق ايراني با سه كشتي جنگي آمريكايي در روز يكشنبه ديده مي‌شود. صحنه فيلم در پايان سياه مي‌شود و تنها صداي بي‌سيم و هشدارهاي پاياني نيروي دريايي آمريكا است كه به‌ گوش مي‌رسد.

يك خدمه كشتي‌هاي آمريكايي مي‌گويد: «قايق كوچك در حال نزديك شدن: شما در حال نزديك شدن به يك كشتي جنگي ائتلاف كه در آب‌هاي بين‌المللي است، هستيد. هويت شما مشخص نيست. اهداف شما معلوم نيست.» او سپس به ايراني‌ها هشدار مي‌دهد: «اگر از ما دور نشويد، تدابير دفاعي درباره شما اجرا خواهد شد. سريعا درخواست تغيير مسير دهيد تا منطقه پاك شود».
و پس از توقفي كوتاه، مردي با لهجه، تهديد نهايي مي‌كند: «شما پس از (غير قابل تشخيص) دقيقه منفجر خواهيد شد».
و سپس، يك خدمه كشتي، تهديد آنها را براي ديگران تكرار مي‌كند: «او مي‌گويد شما تا چند دقيقه ديگر منفجر مي‌شويد».

بوش در روز سه‌شنبه اين اقدام را عملي تحريك‌كننده خواند و در كنفرانسي خبري در كاخ سفيد گفت: «اين موقعيت خطرناكي است. آنها نبايد اين كار را مي‌كردند. ... من نمي‌دانم تفكر آنها چه بوده، اما فكر خود را به شما مي‌گويم؛ اين عمل اقدامي تحريك كننده بوده است».

صدا و تصاوير ضبط شده توسط نيروي دريايي آمريكا‌ روي هم ميكس شده در كاروان آمريكايي، كشتي هاپر پيشرو بوده و كشتي‌هاي «پورت رويال» و «اينگراهام» پشت سر او قرار داشته‌اند.
به گزارش آسوشیتدپرس، دريادار «كوين كاسگريف»، فرمانده ارشد نيروي دريايي آمريكا در خليج‌فارس در اين باره گفت: قايق‌هاي ايراني كاروان آمريكايي را تهديد به انفجار كردند، در حالي كه ما در بيرون از آب‌هاي سرزمين ايران، در حال كشتيراني بوديم. ايق‌هاي ايراني به شيوه‌اي متجاوزانه مانور دادند و سپس در حالي كه كشتي‌هاي آمريكايي در حال آماده شدن براي شليك بودند، دور شدند. وي همچنين در كنفرانسي خبري كه از شبكه «سي.ان.ان» پخش شد، با موضع وزارت امور خارجه ايران در عادي بودن رويارويي كشتي‌ها ايراني و آمريكايي موافقت كرد، اما اعلام نمود اين كار ايراني‌ها، به هيچ وجه توجيه‌پذير نبوده و بسيار تحريك‌كننده است و آن را مانوري جدي خواند.
 
در اين حال، خبرنگار «تابناک» از بندرعباس، واقعيت ماجرا را اعلام کرد.
بنا بر اين گزارش، از چند سال پيش ايران يک مرکز کنترل عبور و مرور کشتي‌ها را در تنگه هرمز داير کرده که مقصد کشتي‌‌ها و فعاليت آنها را از طريق ارسال پيام مي‌پرسد و پاسخ مي‌شنود.
 
اما در روز درگيري، همزمان با عبور عادي کشتي‌هاي آمريکايي و ارسال پيام درخواست شناسايي مرکز کنترل تنگه هرمز، پنج قايق موتوري نيز در منطقه در کنار کشتي‌ها حاضر بوده‌‌اند و جالب آن است که پنتاگون با 24 ساعت تأخير اظهار کرده که پيام مرکز کنترل از سوي قايق موتوري و آن هم با لهجه غليظ انگليسي! است!
جالبتر آن‌که در فيلم ادعايي گفته شده تعداد دقيقه مهلت داده شده براي منفجر کردن! کشتي آمريکايي مبهم است. هرچند در فيلم پرشده حتي اگر در كشتي آمريكايي باشد، قطعا نمي‌توان بين پيام قايقها و مركز كنترل تميز داد
 
گفتني است، سفر بوش به منطقه خاورميانه و از جمله سرزمين‌هاي اشغالي در حالي از امروز آغاز شد که تهديد جلوه دادن ايران براي اعراب، يکي از مهمترين اهداف آن اعلام شده و به نظر مي‌رسد جريان درگيري! کشتي‌هاي ايران و آمريکا نيز براي حساس کردن اعراب به خطر! ايران و جلب توجه آنان به اين سفر انجام شده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا