مهندس سفيد و ارزیابی از وضعیت فعلی کشور در حوزه های مختلف (انتخابات مجلس هشتم37)

 مهندس غلامعلی سفید از چهره های مطرح و از مدیران باتجربه استان یزد است، از جمله مناصب وی می توان به معاون عمرانی استانداری یزد و استاندار اسبق یزد و مدیر عامل موسسه خیریه جوادالائمه اشاره کرد، وی هم اکنون یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت یزد است و از این رهگذر چهره تاثیرگذاری در شورای هماهنگی اصلاح طلبان می باشد . . 

مهندس سفيد در گفتگو با يزدنا در مورد  ارزیابی  از وضعیت فعلی کشور در حوزه های مختلف گفت "به نظر من به بعضی مسائل مهم کمتر توجه می شود و بعضی مسائل اجرایی جدی تر دنبال می شود. نقش و جایگاه بین الملی کشور ، توجه به برنامه بلند مدت، توجه به عوامل انسانی کم رنگ تر شده است. اینکه ایران، اسلام و ملیت ما چه بوده است در حال حاضر در کجا هستیم وبا مطرح شدن ایده گفتگوی تمدن های آقای خاتمی به کدام جایگاه در حرکت بودیم و اینکه حرمت و عزت ایران، چگونگی ارتباط با کشورها و سرانجام اینکه چه در صورت ادامه ان روند در ابعاد مختلف علمی و تحقیقاتی جایگاهی می توانستیم داشته باشم ، کمی فراموش شده است

وي در ادامه ارزيابي خود در ارتباط با آزادي بيان و مطبوعات گفت "هنر مطبوعات، آزادی بیان که می شود به آن بیشتر توجه داست مورد غفلت واقع شده است .

استاندار دوران سازندگي و اصلاحات يزد در ادامه گفتگو با يزدنا در مورد نقاط مثبت دولت نهم گفت "اما بعضی مسائل اجرایی بهتر شده است یعنی بازدیدهای رییس جمهور در قالب سفرهای استانی، سفرهای شهرستانی، پیگری شخص رییس جمهور، دستورات در مسائل اجرایی و برنامه هایی همچون بخش مسکن که اگر انشالله خوب به نتیجه برسد و تمهدیات لازم با استفاده از تجارب گذشته و خصوصا طرح آقای خسروشاهی اول انقلاب در نظر گرفته شود، از نقاط مثبت است.

وي يكي از دلايل روند رو به رشد كار هاي عمراني را اينچنين تحليل نمود "اما این در حالی است که درآمد نفت بیشتر شده و با چند برابر شدن آن نسبت به گذشته می توانیم پروژه های عمرانی بیشتری داشته باشیم 

سفيد در ادامه متذكر شد : حذف نظام برنامه ریزی کشور و نبو د جایگزین آن با توجه به طراحی برنامه بیست ساله چشم انداز در این نهاد، شاید کار درستی نباشد.

سفيد با انتقاد از احمدي نژاد ادامه داد "به نظر می اید در مجموع حرمت های انسانی شکسته شده. وقتی شخص ریس جمهور شخصا بیایند بگویند در جیبم لیست افرادی است که به توصیه برخی افراد افشا نمی کنم . حرمت بعضی افراد شکسته می شود و این شکسته شدن قابل ترمیم نیست. این حرمت شکنی ها محدود به رییس جمهور، معاونین و وزرا نمی شود، بلکه تبدیل به فرهنگ می شود و همه نسبت به هم حرمت شکن می شوند.


وي در بخش ديگر گفتگوي خود با يزدنا افزود "تند گویی به رؤسای جمهور قبلی و مجموعه عوامل سابق نیز زیاد شده است. در برخی سایت ها به نام آزادی نسبت به افراد هتاکی می شود و متاسفانه کسی هم چیزی نمی گوید.به نطر می آید در برخی زمینه ها همچون حرمت های انسانی، جایگاه بین المللی کمی پس رفت داشته ایم .
مهندس سفيد عضو ارشد جبهه مشاركت استان يزد در مورد ارزيابي عملكرد دولت در استان به خبر نگار يزدنا گفت :در استان بچه های حزب اللهی و متدین و خوبی سرکار هستند خیلی ها را می شناسیم، باهم بوده ایم و خیلی هم تازه کار هستند، به دلیل برخی اتفاقات استان پیشرفت نکرد و برنامه ها دنبال نشده است و اعتقادم این است که با توجه به شناختی که از استاندار جدید دارم و اینکه فردی اجرایی است چراکه قبلا هم با ایشان بوده ام ، احساس من این است که دنبال کار اجرا است .

وي در دامه افزود:البته حرمت انساها ، استفاده از تجارب در حال فراموش شدن است و فکر استفاده نکردن از فکر دیگران در حال فرهنگ شدن است و فضای به وجود آمده فضای افتخار به گذشته نیست و این یک خطر است چراکه هر کسی دست و پا می زند تا بگوید یک سابقه ای دارد ما به هر دلیل خوب یا بد، علاقه داریم سابقه قبل از انقلاب رانفی کنیم اگر قرار باشد بیست یا سی سال بعد از انقلاب را هم نفی کنیم دیگر چه چیزی می خواهیم برای خودمان نگه داریم . ما مردمان با فرهنگی هستیم برخی کشورها که چینن نیستند برای خود درست می کنند . البته ممکن است که اشتباهاتی هم داشته باشیم ولی شاید تخطئه گذشتگان و زیر سوال بردن همه تاریخ، فرهنگ و تمدن ما کار درستی نباشد و متاسفانه در استان ما هم فرهنگ شده است .

وي در ادامه افزود :به نظر من می توان فضا را برای مردم بازتر کرد از افکار دیگران کمک گرفت و از اندیشمندان هر جناحی استفاده کرد . باید به سراغشان رفت و تکریمشان کرد .آزادی ها رابیشتر و به انجمن های غیر دولتی، موسسات خیریه و غیر دولتی بهای بیشتری دارد و با استفاده از تجارب مدیریتی دنیا، فضای بیشتری در اختیار دیگران قرار دارد .ممکن است بگوییم فلان پروژه انجام شود کار مهمی است اما مسائل انسانی و فرهنگی مهمترین پروژه هاست . به نظرم نمی آمد که پروژه انتقال آب به یزد به همان اندازه اهمیت داشت که توجه به ارای مردم در فلان شهرستان که زیر و رو نشود . مردم باید احساس کنند که خودشان در حال تصمیم گیری هستند. اگر مردم چینی احساسی نکنند که دولت، نماینده، مدیر، استاندار از خودشان است فاجعه بسیار فراتر اتفاق می افتد تا یک طرح اجرایی تعطیل شده باشد. 
سفید عضو ارشد شورای هماهنگی اصلاح طلبان در مورد وضعيت  اصلاح طلبان در استان گفت :به علت اشتباه کاری هر دو جناح مردم زمانی به این جناح وزمانی به آن یکی روی می گردانند که شاید این مسئله نتیجه کم بودن تبلیغات درست هر دو جناح باشد . تصور من این است با توجه به اتقافات افتاده، اوج گرانی نفت و فروش مناسب بعضی مشکلات مردم حل نشده و بر این اساس گرایش به جناح مقابل حاکم بیشتر شده است و با یک حرکت خوب و کار خوب می توان پیروز باشیم .

وي در دامه به شعار هاي دولت نهم اشاره نموده و گفت :آنچه قول داده شد وعده و شعار بود انجام نشد، مثلا مافیای نفت را اعلام می کنیم برای مردم سوال است این چه بود، کجا بود چه نتیجه ای رسید و اینکه به پیشینیان می گفتند شما کاری نکردید و از کارهای نکرده لیست تهیه می کردند، الان سوال این است که شما چه کردید؟ به نظر می اید این سوال ها جمع شده و گرایش به طرف مقابل از قبل بیشتر شده و اگر خوب کار کنیم و منسجم تبلیغات کنیم  اصلاح طلبان در کشور پیروز شوند که استان ما هم جزو این مسئله است 

مهندس سفيد در جواب سئوال يزدنا مبني بر اينكه "آیا واقعا چیزی به نام شورای هماهنگی اصلاح طلبان یزد وجود خارجی دارد یا خیر؟گفت"واقعیت بگوییم در مواقعی که نیاز است بایستی انتخابات انجام شود و تصمیم گیری شود، احزاب و تشکل های اصلاح طلب دور هم جمع می شوند، ولی اینکه از روی برنامه ریزی و هماهنگی برای همیشه، در هر دو جناح کمتر است . و در مجموع گهگاهی وجود دارد 



مهندس سفيد  از اعضای شورای مرکزی مشارکت استان يزد در جواب سئوالات " سهم احزاب مختلف در شورا چگونه است ؟ چرا که خبر می رسد برخی تشکل های عضو شورا تنها برای نظر یک حزبی مثل مشارکت حضور دارند و رای مشارکت را بالا می برند؟ گفت"
رای هر تشکل یک رای است، تصمیم گیری می کنیم و سپس رای گیری، ولی قبل از آن ممکن برخی لابی کنند که این اتقافات هم می افتد . کسی به این نگاه نمی کند که مشارکت چقدر طرفدار دارد یا خیر؟



وي در مورد تاخير در ارائه ليست شورا در انتخابات شوراها گفت:اعلام لیست خیلی زمانبر است و کار یک روزه نیست. برای انتخابات اولوتیها، ویژگی های یک کاندید، ملاک ها، ترکیب افراد، بررسی اسامی پیشنهادی و سرانجام انتخاب لیست انجام می شود .ممکن است بگوییم دیر به تفاهم رسیده ایم و باید زودتر کار می کردیم ولیکن حرف ها تا به نتیجه برسد طول می کشد، در همه جا هم اینگونه است حتی در داخل جریان اصولگرا . علاوه بر همه اینها باید دنبال رای اوردن باشد، سوال این است که آیا این فرد که ممکن است همه صلاحیت ها را داشته باشد از نظر مردم شناخته شده است و رای می آورد با خیر . الان جامعه ما به گونه ای نسیت که مردم به لیست رای بدهند بلکه به شناخت های مردمی بیشتر تکیه می کنند



سفيد علت راي نياوردن ليست شورا در انتخابات شوراها را اينگونه بيان نمود "اولا عدم رای به معنای عدم گرایش به اصلاح طلبان نیست چون ترکیب شورای شهر یزد عمدتا گرایش به اصلاح طلبان دارد. این عدم رای دادن به لیست به معنای این نیست که گرایش مردم به ان طرف است بلکه می توان مشکل را به خودمان برگردانیم . ادم هایی را معرفی نکردیم که مردم شناخت خوبی داشته باشند . مردم الان به گونه ای نیستند که نه به لیست رای بدهند ونه به تخصص افراد، بلکه بیشتر به شناخت های خودشان رای می دهند و یکی دلیل هم این است که نظام مصصم نیست که احزاب را خوب تقویت کند و مسائل دیگر که همه عوامل دست به دست هم می دهند.

منبع :سايت يزدنا

يزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا