(انتخابات مجلس هشتم 5)وزير كشور در جمع خبرنگاران: +لايحه‌ قانون انتخابات مجلس به زودي تقديم مجلس مي‌شود +استعفاي زود هنگام براي كانديداتوري به نفع كشور نخواهد بود 






وزير كشور گفت: لايحه‌ي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي به زودي از سوي دولت به مجلس تقديم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه در لايحه‌ي قانون انتخابات مجلس كه در وزارت كشور مورد بررسي است، چه اصلاحاتي صورت گرفته است؟ اظهار داشت: يكي از مباحثي كه در بحث انتخابات مجلس مطرح بود، استعفاي كانديداي مجلس، شش‌ماه قبل از زمان ثبت‌نام كانديداست كه ما عنوان كرده‌ايم كه اين مدت كاهش پيدا كند؛ زيرا اگر افراد بخواهند شش‌ماه قبل از ثبت‌نام استعفا بدهند، فضاي كشور زودتر انتخاباتي مي‌شود و اين به مصلحت كشور نيست؛ بنابراين در اين لايحه عنوان كرديم كه استعفاي زودهنگام به نفع كشور نخواهد بود.

وزير كشور با اشاره به بحث تبليغات نيز خاطرنشان كرد: از سوي مجلس شوراي اسلامي عنوان شده بود كه ديگر تبليغات به شكل پوستر و چسباندن پلاكارد نباشد، اين مساله نيز در اين لايحه عنوان شده است؛ زيرا انتخابات به تبليغات و معرفي نياز دارد، بنابراين لازم است كه كانديداها تبليغات به شكل پوستر داشته باشند، البته اگر اشكالي در نظافت شهر و استفاده بيش از حد از اين اقلام تبليغي مطرح باشد، مي‌توان حجم، اندازه و محل نصب اين‌گونه اقلام را مشخص كرد؛ اما نمي‌توان كلا اين اقلام تبليغي را ممنوع كرد. زيرا منع تبليغات به شكل پوستر و پلاكارد حتما به كاهش مشاركت خواهد انجاميد و به مصلحت فضاي انتخابات ما نخواهد بود. بنابراين لايحه قانون انتخابات به صورت نامه‌يي به دولت فرستاده شده است و بزودي مراحل نهايي خود را طي كرده و به مجلس تقديم خواهد شد.

وزير كشور همچنين درباره‌ي سفر رييس‌جمهور به استان فارس و اضافه شدن روستاي خسروشيد به شهرستان آباده و به وجود آمدن بحث‌هاي اختلافي ميان شهرستان آباده و اقليد، گفت: بحث تصميمات كشوري در كميسيون‌هاي مربوطه مورد بررسي قرار گرفته است و رييس‌جمهور براساس تصميمات اين كميسيون‌ها، اين كار را انجام داده است؛ بنابراين كار رييس‌جمهور كارشناسانه صورت گرفته است.

به گزارش ايسنا وزير كشور در پاسخ به اين سوال كه بحث پوشش و حجاب در كشور چگونه است؟ گفت: در ادبيات ديني و ملي ما، حجاب مورد اهتمام و توجه جدي است و شخصيت زن مسلمان به مساله حجاب و پوشش بستگي دارد كه خوشبختانه زنان ما استقبال خوبي از آن كرده‌اند. در جامعه بخش اعظم زنان به مساله حجاب توجه دارند؛ همچنين به امنيت، اخلاق خانواده و اخلاق متقابل در جامعه و روابط اخلاقي توجه بسيار دارند، بنابراين مساله‌ي پوشش مورد توجه اكثريت مردم است.

وي ادامه داد: البته برخي از افراد هنجارشكن حضور دارند كه امنيت رواني جامعه را به هم مي‌ريزند كه وظيفه‌ي دستگاه قضايي و انتظامي است كه با اين افراد هنجارشكن مقابله كند. بحث برخورد با بدحجابان و افراد هنجارشكن، از سال قبل مطرح بود و ما با گشت ارشاد با اين افراد برخورد لازم را داشتيم؛ بنابراين اين بحث، طرح جديدي نيست. مبناي ما به تذكر و ارشاد است، البته با افراد هنجارشكن نيز برخوردهاي محدودي خواهيم داشت.

وزير كشور درباره‌ي پيشنهادي كه در جلسه‌ي امروز مجمع بانوان مبني بر حضور پنجاه درصدي زنان در شوراي شهر عنوان كرده بود، گفت: ديدگاه كارشناسي ما حضور پنجاه درصدي زنان را در شوراها رقم زده است؛ من نيز از بانوان عضو شوراها خواستم كه بر روي اين مساله بيشتر كار كنند و در حال حاضر بحث ما در حد پيشنهاد است و آمادگي داريم كه آن را به مجلس ارائه كنيم زيرا حضور زنان در شوراها، بروز و ظهور خوبي در فعاليت‌هاي شهري داشته است.

وزير كشور در مورد جانشين رحماني فضلي در وزارت كشور نيز گفت: در نظر داريم تا براي مسووليت معاونت توسعه‌ي اقتصادي، فردي را منصوب كنيم. در مورد مسووليت اطلاع‌رساني نيز كه بر عهده‌ي ايشان بود، در نظر داريم آن را به يكي از معاونت‌ها كه آمادگي داشته باشند، بسپا ريم

يزدفردا -ايسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا