سید حسن خمینی: شرط جامعه دینی مهربانی است

مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(س) برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در این مراسم که شمار زیادی از شهروندان ، مسافران نوروزی ، زائران حرم امام راحل و فعالان سیاسی و اجتماعی و مذهبی ، حضور داشتند گفت: لحظات تحویل سال نو که زمین ما وارد بهار می شود لحظات جالبی است. نوروز در ادبیات و کلام ایرانیان قدیم دارای جایگاه بلندی بوده اما جالب اینجاست که این امر در کلام ائمه بزرگوار نیز مورد اشاره قرار گرفته است. صبح اول عید بسیار بجاست که روز و سال مان را با نام ائمه بزرگوار آغاز کنیم.


وی ادامه داد: علامه مجلسی در کتاب شریف بحارالانوار از امام صادق روایتی را نقل می کند که بسیار شنیدنی است. روایت از معّلی خنیس یکی از روّات مشهور شیعه است. روایت می گوید: "لمعّلی بن خنیس ٍ لما دخل علیه یوم النیّروز: اتعرف هذا الیوم؟ [قال:] قلت: جعلتُ فداکَ، هذا یومٌ تعظمهُ العجمُ و تتهادی فیهِ، فقالَ ابوعبداللهِ الصادق (ع): والبیتِ العتیقِ الذی بمکةَ! ما هذا الّا لامر ٍ قدیمٍ افسرهُ لک حتی تفهمهُ... یا معلی، ان یومَ النّیروزِ هو الیومُ الذی اخذ اللهُ فیه مواثیقَ العبادِ أن یعبدوهُ و لایشرکوا به شیئاً، وأن یومنوا برسلِهِ و حججهِ، و ان یومنوا بالائمة(ع)، و هو اوّلُ یومٍ طلعت فیه الشمسُ ... و ما من یوم نیروزٍ الّا و نحن نتوقّعُ فیهِ الفرجَ لّانهُ من أیّامنا و أیّام شیعتنا، حفظتهُ العجمُ و ضیعتموهُ انتُم ... و هو اوّلُ یومٍ من سنه الفرس، فعاشوا و هُم ثلاثون الفاً، فصارَ صبُّ الماء فی النیروزِ سُنَّةً ..." "امام صادق(ع) به معّلی بن خنیس در روز نوروز که خدمت ایشان رسید- : آیا می دانی امروز چه روزی است؟ عرض کردم: فدایت شوم این روزی است که ایرانیان آن را گرامی میدارند و در آن به یکدیگر هدیه و عیدی می دهند. ابوعبدالله الصادق(ع) فرمود: سوگند به آن خانه کهن که در مکه است، این روز یک ریشه کهن دارد که من برایت توضیح می دهم تا آن را بدانی ... ای معّلی! روز نوروز همان روزی است که خداوند در آن از بندگان پیمان گرفت که او را بپرستند و هیچ انبازی برایش نیاورند و به فرستادگان و حجت های او و به امامان(ع) ایمان بیاورند. نوروز نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد... هیچ نورزی نیست مگر این که ما در آن روز منتظر فرج هستیم؛ زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست. ایرانیان آن را حفظ کردند و شما اعراب آن را از دست نهادید... نوروز نخستین روز از سال ایرانیان است. آنان در حالی که تعدادشان سی هزارنفر بود زنده ماندند و زیستند و ریختن آب در نوروز سنت شد.

 


حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با اشاره به این روایت افزود: این چه روزی است که این مقدار مورد توجه و عنایت است و آیا این که ما می گوییم هر روزتان نوروز ریشه اسلامی و دینی دارد؟ مرحوم شیخ صدوق روایتی را از امیرالمومنین نقل می کند که روایت بسیار جالبی است. امیرالمومنین روزی نشسته بود که برایشان به عنوان هدیه فالوده می آورند. مرحوم صدوق نقل می کند: "لمّا اتیَ بهدیةِ النّیروز-: ما هذا؟ قالوا: یا امیرالمومنینَ، الیومُ النیروزُ، فقال(ع): اصنعوا لنا کلَّ یوم نیروزاً!". "در عید نوروز، هدیه ای خدمت امیرالمومنین(ع) آوردند. حضرت پرسید: این چیست؟ عرض کردند: ای امیرالمومنین! امروز نوروز است. امام فرمود: به خاطر ما هر روزتان را نوروز قرار دهید."


این مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: روایت دیگری از امیرالمومنین است که حضرت می فرماید "نیّروزنا کل یوماٍ." "نوروز ما هر روز است." معنای این تعبیر چیست؟ چرا ما باید هر روزمان را نوروز قرار دهیم؟ امام می دیدند این گروهی که خدمت ایشان آمده اند در این لحظات نوروز چهره های بشاشی دارند و غم ها فراموش شده، کینه ها برطرف شده و وقتی جمعیت به هم  می رسند خندان هستند و مصاحفه می کنند شاد هستند و صورت ها بشاش است و در این روز بداخلاقی نمی کنند و حتی الامکان سعی می کنند دروغ نگویند و با هم مهربان باشند. در این روز همه شیرینی ها دور هم جمع می شود. حضرت می فرماید هر روز اینگونه باشید تعبیر جالبی هم دارند "به خاطر ما اینگونه باشید". اینگونه نباشد که تا این چندصباح نوروز گذشت دوباره همه برگردیم به همان جا که بودیم. هر روزه شاد و مهربان باشید، شرط جامعه دینی مهربانی است.


نوه گرانقدر حضرت امام(س) گفت: ما اگر به فرمایشات ائمه گوش کنیم و مهم تر از همه فرمایشات نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) توجه بکنیم که می فرمایند من مبعوث شدم برای اینکه اخلاق را در جامعه بهتر کنم. همه اینها برای این است که یک گام به جلو برداریم و بهتر شویم دیروزمان از امروزمان بهتر نباشد و هر روز به پیش برویم. در این روایت حضرت می فرماید ما هر روزمان نوروز است. شما اگر یک روز اخلاقی و مهربان می شوید و مصائبتان در دلتان می ماند و صورت هایتان خندان می شود ما هر روز اینگونه هستیم. اگر شما گهگاه کینه ها را فراموش می کنید ما همیشه اینگونه هستیم.


وی افزود: در جنگ احد یک فردی از بدترین کفار در نبرد با پیامبر روبرو می شود و شمشیرش را بالا می برد و اتفاقاً به علتی پیامبر زمین می خورند و او بالای سر پیامبر با شمشیر می ایستد و رو به پیامبر می گوید: یا محمد! که در این لحظه تو را نجات می دهد؟! پیامبر می گوید: خدا. در همان لحظه به کرامت و لطف خدا کافر زمین می خورد و شمشیر از دستش می افتد و پیامبر شمشیر را بر می دارد و بالای سر آن فرد می رود و می گوید حالا تو را چه کسی نجات می دهد؟! تعبیر آن کافر با همه کفرش تعبیر قشنگی است. می گوید: کرامت و بزرگواری تو! پیامبر شمشیرش را پائین می آورد و برمی گردد! لحظه ای پیش آن فرد قصد جان پیامبر را داشت اما در این لحظه عکس می شود و او به کرامت و بزرگواری پیامبر استغاثه می کند. می گویند آن فرد در میان سایر کفار باز می گردد و می گوید از نزد بهترین بهترین و کریم ترین مردمان آمده ام!


حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پایان گفت: قرآن خطاب به پیامبر می گوید اگر تو آدم عبوس و سخت دل بودی مردم از دور تو برمی گشتند. پیامبر  بزرگ و پاک و مهربان بود، ما نیز مهربان باشیم. انسان وقتی می بیند که رفتارها و سکنات ما چقدر به پیامبر نزدیک است واز ان دور است  خجالت می کشد اما آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر جرعه ای چشید. روز اول سال است و می توانیم به خوب شدن نزدیک شویم و با هم مهربان باشیم .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا