نوروز، ۸ هزار سال پيش و بر پايه ستاره شناسي کشف شد

خراسان نوشت: -مجمع عمومي سازمان ملل در نشست ۲۳ فوريه ۲۰۱۰، ۲۱ مارس را به عنوان روز جهاني عيد نوروز، با ريشه ايراني به رسميت شناخت و آن را در تقويم خود جاي داد. در متن به تصويب رسيده مجمع عمومي سازمان ملل، نوروز جشني با ريشه ايراني که قدمتي بيش از ۳ هزار سال دارد معرفي شده است که امروزه بيش از ۳۰۰ ميليون نفر آن را جشن مي گيرند.

علاوه بر اين در تاريخ ۸ مهر ۱۳۸۸ خورشيدي، نوروز توسط سازمان جهاني يونسکو، به عنوان ميراث غيرملموس جهاني به ثبت رسيد.با اين حال دکتر فريدون جنيدي ايران شناس و شاهنامه پژوه برجسته ايراني معتقد است برخي ابعاد مهم نوروز آن گونه که بايد مورد توجه قرار نگرفته است. وي در گفت وگو با خراسان مي گويد: آن چه در ثبت پرونده جهاني نوروز، در يونسکو يا سازمان ملل توجه نشده است، اهميت نوروز از جنبه دانش ايرانيان در رياضيات است. در واقع نوروز جشن بزرگي بر پايه دانش رياضي و اخترماري است.

وي ادامه مي دهد: هزاران سال پيش نياکان ما با تبحري که در رياضي و ستاره شناسي داشتند روز آغاز بهار را شناخته بودند. آن ها اين موضوع را که جهان در اين روز رو به سبزي مي رود فهميدند و اين مسئله تبحر ايرانيان در دانش ستاره شناسي را نشان مي دهد.

وي خاطرنشان مي کند: شگفت انگيز اين است که ما زماني جشن نوروز را برگزار کرديم که توانستيم به وسيله ظرفي که با پر و خالي شدن آب آن و قطراتي که از درون اين ظرف به بيرون مي ريزد ساعت را کشف کنيم و به اين شکل براي همگان روشن شد که شب و روز هر يک ۱۲ ساعت و با هم برابر است و بعد از آن ايرانيان با نگاه به آسمان ها برج هاي دوازده گانه را پيدا کردند.وي خاطرنشان مي کند: گاهشماري خورشيدي که حاصل تلاش دانشمندان ايراني است يکي از دقيق ترين گاهشماري ها در طول تاريخ بوده است، به طوري که نوروز دقيقا در ابتداي فصل بهار جاي مي گيرد.ايرانيان به اين راز شگفت ۸ هزار سال پيش پي بردند و اکنون زمان آن است که ما به نياکانمان افتخار کنيم.

جنيدي توضيح مي دهد: هزار سال پيش دو برادر ايراني ساعتي درست کردند که سر هر ساعت يک خروس از آن بيرون مي آمد و آواز مي خواند. در زماني که «شارلمان» فرانسه را تشکيل داد، خليفه عرب اين هديه را براي آن ها فرستاد. اتفاقا در همان سال فرانسه دچار خشکسالي شد، مردم فرانسه با بروز اين اتفاق خروسي را که از ساعت بيرون مي آمد شيطان دانستند. آن ها مي گفتند اين خروس را بکشيد تا خشکسالي برود.

 هزار سال پيش ما ساعتي به اروپا داديم که سرساعت از آن خروس بيرون مي آمد و مردم فرانسه آن را به عنوان شيطان کشتند. ايرانيان بدانند که جشن نوروز جشن بزرگداشت دانش رياضي و اخترماري است دانشي که در زماني در ايران وجود داشت که همه جهان در خواب بود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا