مدیرکل ارشاد اسلامی استان یزد:
برگزاری مسابقات حرکات موزون در یزد بدون مجوز و غیر قانونی بوده است و ضمن محکوم نمودن اینگونه حرکات ،خواستار برخورد قوه قضائیه با متخلفین هستیم

یزدفردا :مدیرکل ارشاد استان یزد در رابطه با برگزاری مسابقه حرکات موزون توسط عده ای از هموطنان زرتشتی در یزد اظهار داشت :انجمن زرتشتیان استان یزد و برگزار کنندگان این مسابقه نه درخواست مجوزی از ارشاد استان داشته اند و نه مجوزی به اینگونه برنامه های هنجار شکن توسط ارشاد استان  داده خواهد شد .

وی افزود:برگزاری مسابقات حرکات موزون در یزد بدون مجوز و غیر قانونی بوده است و ضمن محکوم نمودن اینگونه حرکات ،خواستار برخورد قوه قضائیه با متخلفین هستیم

به گزارش یزدفردا :محمود عالیشوندی  مدیرکل ارشاد استان یزد در ادامه افزود :دراصل ۱۳ نیز اقلیت های دینی رسمی کشور را معرفی نموده و  آنها در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزاد گذاشته است و در احوال مشخصه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می کنند.

عالیشوندی در ادامه تاکید کرد:در اصل 13 قانون اساسی حقوقی برای اقلیت های دینی در کشور ما در نظر گرفته شده است که یکی از این حقوق آزادی انجام مراسم دینی است  که در اصل ۱۳ قانون اساسی به آزادی انجام مراسم مذهبی تصریح شده و عملاً نیز پیروان این سه دین با داشتن کلیساها و کتیبه های متعدد و آتشکده ها، مراسم و آیین مذهبی خود را به پا می دارند. وجود کلیساهای مختلف در اقصا نقاط کشور بدون این که کسی متعرض آنان شود موهبتی است که قانون اساسی و مردم ما به برادران ایرانی خود هدیه داده اند.

وی تصریح کرد : حق دیگری که قانون برای عزیزان اقلیت در نظر گرفته است تشکیل انجمن، طبق اصل ۲۶ قانون اساسی اقلیت های دینی می توانند مطابق ضوابط دارای انجمن و جمعیت باشند. همچنین در ماده ۴ قانون فعالیت احزاب مصوب سال ۱۳۶۰ آمده است که انجمن اقلیت های دینی موضوع اصل ۱۳ قانون اساسی، تشکیلاتی است مرکب از اعضای داوطلب همان اقلیت دینی که هدف آن حل مشکلات و بررسی مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی ویژه آن اقلیت باشد.
عالیشوندی افزود:اجرای مقررات مذهبی خویش در احوال شخصیه نیز یکی دیگر از حقوق قانونی  اقلیت هاست  و احوال شخصیه یعنی ازدواج، طلاق، ارث و وصیت که در این موارد، اقلیت های دینی مقررات مربوط به مذاهب خودشان را عمل می کنند و حتی اگر دعوا و مسأله ای در دادگاه های ایران مطرح باشد قاضی دادگاه طبق قواعد مسلمه مذهبی آنها، موضوع را فیصله می دهد.

مدیرکل ارشاد استان یزد در ادامه افزود:نکته مهمی که در این بخش وجود دارد علاوه بر اصل ۱۳ قانون اساسی، ماده واحده قانون رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه مصوب سال ۱۳۱۲ که مفاد آن  در مصوبه سوم تیرماه ۱۳۷۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تحت عنوان قانون رسیدگی به دعاوی مطروحه راجع به احوال شخصیه و تعلیمات دینی ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی مجدداً تصویب شده نیز این منظور را تأمین می کند.

وی افزود:علاوه بر آن مواردی اگر امری وفق مذاهب مزبور جرم نباشد مقررات جزایی قانون مجازات در مورد آنها اجرا نمی شود، مثلاً با این که طبق مواد ۱۶۵ و ۱۷۴ قانون مجازات اسلامی خوردن شراب جرم و مستوجب هشتاد تازیانه است طبق تبصره ماده ۱۷۴ غیرمسلمان فقط در صورت تظاهر مجازات می شود .

مدیرکل ارشاد استان یزدبا اشاره به تظا هر صورت گرفته در برنامه مورد اشاره  افزود :با عنایت به اینکه هموطنان زرتشتی مقیم استان یزد نسبت به سایر نقاط کشور تعداد قابل توجهی هستند و در همین راستا انجمن های زرتشتیان متعددی  در نقاط مختلف استان به صورت قانونی فعالیت دارند و اکثر امور مذهبی و مراسم های خود را با هماهنگی ارشاد استان انجام می دهند وفعالیت های هنری و فرهنگی نیز با مجوز لازم قانونی صورت می گیرد .

وی با اشاره به برگزاری برنامه بدون مجوز قانونی حرکات موزون در یزد اظهار داشت :برگزار کنندگان این مراسم هیچ مجوزی از ارشاد استان برای برگزاری چنین مراسمی  درخواست نکرده و ارشاد استان نیز برای اینگونه مراسم ها  مجوزی صادر نمی کند و کار بدون مجوز قانونی انجام شده است و آنگونه که تصاویر منتشره توسط برگزار کنندگان نشان می دهد کار هرگز نمی تواند از طریق ارشاد مجوز دریافت نماید .

وی با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز اقلیت های مذهبی  با مسلمانان در یزد اظهار داشت :حرکت صورت گرفته توسط عده ای از زرتشتیان در یزد باعث جریحه دار شدن احساسات مردم مسلمان یزد و ایران شده است

عالیشوندی در ادامه افزود:علی رغم اینکه برای هموطنان اقلیت مذهبی  احترام قائلیم  و  تا کنون سعی در تعامل داشته ایم اما انتظار هم نداریم که هموطنان زرتشتی ارزشهای دینی جامعه اسلامی را نادیده بگیرند و با عث جریحه دار شدن احساسات مردم مسلمان ایران شوند وضمن محکوم کردن اینگونه حرکات ،خواستار برخورد قوه قضاییه با  متخلفین هستیم .

عالیشوندی در پایان افزود:حرکت عده ای معدود در فالب یک حرکت غیر قانونی را به حساب هموطنان دین مدار زرتشتی ایران نخواهیم گذاشت  و انتظار داریم نماینده محترم زرتشتیان و رهبران مذهبی زرتشتی ایران در این زمینه اعلام نظر نمایند

گفتنی است :روز نیمه شعبان امسال مراسمی تحت عنوان مسابقات حرکات موزون با شرکت افراد دوارده ساله تا هفتاد ساله برگزار و تصاویر آن که نشان دهنده انجام حرکات موزون مختلط دختران و پسران در سایت منتسب به این اقلیت منتشر که باعث انعکاس وسیع رسانه ای در کشور شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا