گزارش مراسم تشييع پيكر حجت الاسلام صدوقي+حواشی


یزد:عبدالکریم تابش یزدفردا :ساعتها پيش از شروع مراسم در محل نماز جمعه يزد و خيابانهاي اطراف، جمعيت بي شماري حضور داشتند.چشمها گريان و چهره‌ها غمناك بود. مردم نسبت به پيكر حجت‌الاسلام صدوقي كه بالاي كرسي و در جلوي محراب قرار داشت صميمانه ابراز احساسات و ارادت كردند.


*همه اقشار مردم از جمله هموطنان باوفاي زرتشتي نيز همگام با ديگر همشهريان خود مراتب احترام نسبت به امام جمعه فقيد ديارشان را ادا كردند.


*حضور قشر جوان در مراسم تشييع پيكر حجت الاسلام صدوقي چشم گير بود.


*پيكر امام جمعه فقيد يزد بر دوش مردم و با شعارهاي؛”عزا عزاست امروز روز عزاست امروز مهدي صاحب الزمان صاحب عزاست امروز؛ الله اكبر”،”لاالاالله محمدرسول الله” به طرف مسجد حظيره حركت داده شد.


*حجت الاسلام سيد محمد خاتمي رئيس جمهور سابق كشورمان كه به اتفاق حجت الاسلام سيد ياسر خميني در ميان جمعيت عزادار حضور داشتند مورد توجه مردم قرار گرفتند و انبوه جمعيت با ابراز احساسات و احترام به طرف آنها آمدند به گونه اي كه نه تنها در حركت ايشان بلكه در كل حركت جمعيت كندي و وقفه پيش آمد. در حاليكه لحظه به لحظه بر ميزان علاقه مردم استان يزد افزوده مي شد،براي جلوگيري از اخلال در مراسم تشييع ،سيد محمد خاتمي ترجيح داد از يكي از راهاي فرعي به سوي مسجد حظيره برود كه مجددا در اين مسير هم جمعيت پرشور مردم ايشان را همراهي كردند.رئيس جمهور سابق كشورمان در نهايت به دشواري از درب شمالي حسينيه جنب مسجد حظيره وارد شد.


اين گزارش حاكي است در هنگام نماز بر پيكر حجت‌الاسلام صدوقي ابراز احساسات مردم نسبت به سيد محمد خاتمي. امكان شركت در مراسم نماز براي وي فراهم نشد .


باتوجه به اینکه ساعت شروع مراسم ساعت 8 صبح اعلام شده بود اما حضور اقشارمختلف مردم ازساعات ابتدایی صبح در خیابان های اطراف مسجد ملااسماعیل و خیابان قیام، میدان شهدا، خیابان امام که به عنوان مسیر تشییع اعلام شده بود، چشمگیر بود.


بعد از شروع مراسم تمام خیابان های مسیر تشییع مملو ازجمعیت بود به طوری که تشییع پیکر مطهر با کندی صورت می گرفت.


با توجه به برنامه ریزی های انجام شده قرار بود نماز بر پیکر فرزند سومین شهید محراب در مسجد روضه محمدیه توسط آیت الله محقق داماد خوانده شود که با تاخیر صورت گرفته در اجرای مراسم نماز با دو ساعت تاخیر توسط ایشان اقامه شد.


حسینیه شهید صدوقی که در کنار مسجد روضه محمدیه قرار دارد میزبان شخصیت ها و مهمانان این مراسم بود به طوری که آیت الله محقق داماد، آیت الله رسولی محلاتی، آیت الله موسوی خوئینی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، نمایندگان مقام معظم رهبری حجج الاسلام مروی، سید رضا تقوی ، حجت الاسلام ابوترابی فرد معاون قانونگذاری مجلس شورای اسلامی، نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مراجع عظام، حجج الاسلام سید یاسر و سید علی خمینی، مسیح بروجردی، مرتضی اشراقی از اعضای بیت حضرت امام(ره)، آیت الله وافی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری ومهندس حبیب الله بیطرف و مسجد جامعی از وزاری کابینه خاتمی و بسیاری از شخصیت های ملی و محلی حضور داشتند.


از دیگر شرکت کنندگان این مراسم می توان به برخی از اعضای مجمع روحانیون مبارز از جمله حضرات آیات و حجج الاسلام موسوی لاری، مجید انصاری، نظام زاده، محمد شریعتی دهاقان، فومنی، جماعتی، استانداران اسبق یزد، ، حجت الاسلام حسینی بوشهری، جعفری گیلانی، اعرافی، آیت الله احمدی فقیه و آیت الله مدرسی اشاره کرد که در حسیینه شهید صدوقی که با یک درب چوبی با مسجد جدا می شود حضور داشتند.


به دلیل ازدحام جمعیت مجری این مراسم و همچنین رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و استاندار یزد ازمردم خواستند امکان برگزاری نماز را فراهم کند که به دلیل ازدحام جمعیت این عمل تقریبا غیرممکن بود.


دراین هنگام حجت الاسلام محمد صدوقی یادگارامام جمعه فقید یزد با قرار گرفتن در پشت تریبون ضمن تشکر از ابراز احساسات مردم خواست تا امکان برگزاری مراسم فراهم شود که این امر نیز محقق نشد. همچنین محمد صدوقی در سخنانی با بیان اینکه دیدن حضور حماسی مردم و جمعیت قدرشناس یزد درمراسم تشییع امام جمعه شهر یزد غیرقابل پیش بینی بود، گفت: حضور پرشکوه مردم باعث کاهش آلام و تسلی دل ما شد.


وی با بیان اینکه بیت شهید صدوقی همواره در طول تاریخ انقلاب خادم مردم بوده است، گفت: امیدواریم همچون گذشته با همراهی مردم بزرگوار به عنوان خادم و خدمتگذار همشهریان انجام وظیفه خواهیم کرد.


محمد صدوقی ضمن تشکر از حضور اقشار مختلف مردم در این مراسم افزود: از حضور نمایندگان مقام معظم رهبری، آیت الله محقق دادماد، سید محمد خاتمی تشکر می کنم.


حاضرین بعد از شنیدن نام سید محمد خاتمی با صلوات از حضور وی اسقتبال کردند.


هنگامی که صدوقی از حضور حجج الاسلام سید یاسرو سید علی، خمینی تشکر کرد، مردم مجداد با فرستادن صلوات از حضور این اشخاص استقبال کردند.


علی رغم اصرار مجربان مراسم برای ایجاد فضا، جهت اقامه نماز به دلیل ازدحام جمعیت این عمل در مسجد روضه محمدیه غیر ممکن شد.


هنگامی که سید محمد خاتمی و سایر علما برای شرکت در مراسم نماز از حسینیه جنب مسجد به مسجد آمدند با استقبال کم سابقه مردم مواجه شدند به طوری که موجب ازدحام و تاخیر در مراسم شد.


بعد از این رخداد، خاتمی وسایر علما از جمله محقق دادماد، نمایندگان مقام معظم رهبری و... به حسینیه جنب مسجد بازگشتند که همزمان پیکر مطهر امام جمعه فقید یزد نیز به حسینیه منتقل شد و نماز توسط آیت الله محقق دادماد اقمامه شد. بعد از اقامه پیکر این عالم ربانی برای تدفین به محل آرامگاه سومین شهید محراب که در مابین مسجد و حسینیه قرار دارد منتقل و در پایین پای پدر و مادر دفن شد.




















  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا