گزارش وگزارش تصویری : عمامه گزاری شیخ محمد صدوقی یادگار امام جمعه فقید یزد

 

یزد "مهدی زمان زاده خبرنگار یزدفردا /همزمان با لیله الدفن مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد علی صدوقی (ره) امام جمعه فقید یزد در مراسمی با حضور آیت الله سید علی محقق داماد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی ، شماری از علمای دیاردارالعباده و کشورجمعی از مردم و محمد صدوقی فرزند امام جمعه فقید یزد معمم شد.

عمامه گزاری حجت الاسلام محمد صدوقی به دست حضرت آیت الله سید علی محقق داماد از استادان مبرز حوزه علمیه قم انجام شد . در این مراسم که در بیت سومین شهید محراب برگزار شد اقشار مختلف، آیات عظام حضرات، آیت الله محقق داماد، موسوی خویینی، احمدی فقیه، ناصری و حجج الاسلام ،سید یاسر خمینی ، سید علی خمینی، مجید انصاری، عبدالواحد موسوی لاری،محمد شریعتی ، اسداله کیان ارثی اعضای بیت آیت الله شهید صدوقی و مرحوم آیت الله خاتمی (ره) و .... ،حضور داشتند.

در این مراسم آیت الله محقق داماد در سخنانی با تسلیت درگذشت امام جمعه یزد اظهار داشت: مدتها بود بعد از اینکه آقای محمد صدوقی تحصیلات دانشگاهی را به پایان رساندند در قم مشغول تحصیلات حوزی شدند و مدارجی را نیز پیمودند. انتظار داشتیم با توجه به خصوصیات ویژه که در ایشان است هرچه زودتر معمم شوند. بیت رفیع و سابقه دار مرحوم صدوقی از یک طرف با سابقه هزار ساله، سابقه خدمات شخص مرحوم شهید صدوقی در یزد با سابقه 60 ساله و سابقه خدمات کریمه و فضایل خاص مرحوم خاتمی (ره )همه باری است که به صورت ارث بر عهده ایشان گذاشته شده و آنطور که حق است باید ادا شود.

وی افزود: ایشان چه معمم باشد چه نباشد، خواه نا خواه اینگونه مسئولیت هایی از جهات مختلف خانوادگی بر عهده دارند و وقتی که به زی روحانیت ملبس می شوند این مسئولیت ها اهمیت بیشتری پیدا می کند.

این استاد برجسته حوزه علیمه قم با اشاره به حضور حماسی مردم در مراسم تشییع پیکر امام جمعه فقید یزد گفت: الحمدلله مردم حق شناس و مسلمان دارلعباده به کنه این جریانات کاملا واقفند و در موقع خود حق را ادا می کنند. احترام و تکریمی که امروز در مراسم تشییع مرحوم صدوقی انجام شد نشان دهنده کنه ارادت و علاقه مردم به این بیت هست و این نعمتی است که بایستی همچنان مستدام بماند و حفظ بشود.

آیت الله محقق داماد تاکید کرد: مدت زیادی بود منتظر بودیم این مراسم برگزار شود و آقای محمد صدوقی با مراتب فضلی که دارند معمم هم باشند . زمانی که پدر ایشان حجت الاسلام والمسلمین محمد علی صدوقی معمم می شدند با حضور مرحوم آیت الله شهید صدوقی بود ، ولی تقدیر چنین بوده است که این مراسم بدون حضور پدرگرانقدرشان باشد.

وی ادامه داد: برای خودم و دوستان یک نکته را یادآوری می کنم که اینکه عمامه در زمان ما عنوان خاصی پیدا کرده است و در واقع علامت و نشانه ای برای کسانی که زندگی شان را وقف حضرت حجت بن الحسن (عج) قرار می دهند است، کسی که معمم می شود نشان این است که من در این مسیر قرار دارم و خودم را وقف برای این کار کردم . در این مسیر اولین چیزی که لازم است حرکت با قصد قربت انتخاب می شود و پیش می رود و این مسئله برای همه روحاینون یک مسئولیت بسیار سنگین ایجاد می کند.

وی افزود: وقتی کسی لباس روحانیت را پوشید یعنی وی می گوید من به قصد قربت این حرکت را انجام می دهم و اگر این نباشد آن زمان می شود یک حرکت ریایی واین خطر بسیار جدی است.

آیت الله محقق داماد با اشاره به سوابق علمی و اخلاقی محمد صدوقی گفت: چه کسی بهتر از ایشان که در چنین خاندانی که از هر دو طرف نمونه های روحاینت سالم، متقی و با اخلاص بوده اند رشد و پرورش یافته و انشالله خود ایشان هم پیگیر و دنباله رو خواهند بود.

بعد از این سخنان مراسم عمامه گذاری توسط آیت الله سید علی محقق داماد صورت گرفت.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد در سخنانی با تبریک فرا رسیدن ماه شعبان و تسلیت به مناسبت درگذشت امام جمعه فقید یزد گفت: بیت شهید صدوقی، بیتی است که علم و خدمت به مردم را دارد وبه زینت شهادت هم آراسته شده است برای همه مردم ایران خاصه مردم یزد، بیت خدمت و تواضع است. بدنه روحاینت نیاز به بدنه جدید دارد و طبق توصیه علما فرزندان باید در راه علم وخدمات علمی قرار بگیرند.

وی با اشاره به ریشه خانوادگی حجت الاسلام محمد صدوقی افزود: شخصیت عزیز و دوست داشتنی وی از بین مرحوم آیت الله خاتمی که جنبه سیادت، فقاهت و علم تقوا را باهم داشتند و به فرموده امام (ره) موصوف به علم و تقوا بوده و" روحانی زنده دل" بودند و هم شخصیت بزرگواری مثل مرحوم شهیدآیت الله صدوقی که آراسته به خصوصیات فراوانی بودند و آقای محمد صدوقی ثمره این دو بیت معزز است. برای همه ما، نگاه به محمد آقا یادآور نگاه به مرحوم خاتمی، شهید صدوقی و مرحوم حاج شیخ محمد علی صدوقی است.

وی با برشمردن فعالیت و خصوییات اخلاقی و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی حجت الاسلام محمد صدوقی و ذکر خاطره ای از امام جمعه فقید یزد گفت مرحوم صدوقی علاقه فراوانی داشتند ایشان را در این لباس ببیند که تقدیر الهی مانع تحقق این امر شد.

امام جمعه موقت یزد از مرحوم حجت الا سلام محمدعلی صدوقی به عنوان سنگ صبور تمام افکار و اقشار یاد کرد وافزود: مرحوم صدوقی سنگ صبور همه بود ولی فراوان جفا دید و همه اینها رادر دل گذاشت. ایشان خیلی اهل بروز ما فی الضمیر نبود و واقعا عنصر خدمت به مردم را با حلم وصبر به هم آمخیته داشت و خوشبختانه محمدآقا نیز این استعدادها را دارد.

گفتنی است در پایان مراسم حاضرین کسوت روحانیت را به حجت الاسلام و المسلیمن محمد صدوقی تبریک گفتند و برای وی آرزوی توفیق کردند . حجت الاسلام محمد صدوقی نیز از ابراز محبت اساتید بزرگ حوزه و حاضران تشکر کرد و در پایان به رسم ادب در محضر والده گرامی خود حضور یافت و نسبت به ایشان ادای احترام کرد.

لازم به ذکر است همسر حجت الاسلام والمسلمین محمد علی صدوقی (ره) چهارمین فرزند آیت الله سید روح الله خاتمی(ره) است که در طول حیات پربرکت همسر گرانقدرش نهایت همراهی و همکاری با این روحانی برجسته را داشت و نسبت به تربیت فرزندان مخصوصا حضرت حجت الاسلام محمد صدوقی تلاش وافر و ارزنده داشتند.

شایان ذکر است حجت الاسلام محمد صدوقی یادگار ارزنده دو خاندان علم و فقاهت و سیادت یعنی خانواده آیت الله شهید صدوقی و خانواده مرحوم آیت الله خاتمی میباشد که بحمدالله صفات برجسته و ویژگیهای خاصی که دراین دو خاندان و علم و فقاهت و تقوا و مجاهدت و خدمت به مردم وجود داشته است در وی وجود دارد و انتظار میرود با این صفات و خصوصیات برجسته و با برخورداری از این اصالت خانوادگی در ادامه راه این بزرگان و مخصوصا پدر بزرگوارشان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد علی صدوقی موفق و پیروز باشند.

 

سرویس عکس یزدفردا :

مهدی زمان زاده عکاس یزدفردا



گزارش وگزارش تصویری : عمامه گزاری شیخ محمد صدوقی یادگار امام جمعه فقید یزد

گزارش وگزارش تصویری : عمامه گزاری شیخ محمد صدوقی یادگار امام جمعه فقید یزد


گزارش وگزارش تصویری : عمامه گزاری شیخ محمد صدوقی یادگار امام جمعه فقید یزد


گزارش وگزارش تصویری : عمامه گزاری شیخ محمد صدوقی یادگار امام جمعه فقید یزد


گزارش وگزارش تصویری : عمامه گزاری شیخ محمد صدوقی یادگار امام جمعه فقید یزد


گزارش وگزارش تصویری : عمامه گزاری شیخ محمد صدوقی یادگار امام جمعه فقید یزد


گزارش وگزارش تصویری : عمامه گزاری شیخ محمد صدوقی یادگار امام جمعه فقید یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا