توصیه یک روانپزشک یزدی به کنکوری ها:خوردن صبحانه و تمرکز بر سوالات ، نه نتایج احتمالی آزمون


یزدفردا :بهداشت و درمان :پزشکی:یک روانپزشک یزدی خطاب کنکوری ها توصیه کرد: افراد باید سعی نمایند به جای تمرکز بر روی نتایج احتمالی آزمون بیشتر بر روی سوالات و محتوای درسی تمرکز داشته باشند.به جرات مي توان گفت كسي وجودندارد كه درطول زندگي خودحداقل يكبار اضطراب امتحان راتجربه نكرده باشد .اگرچه اضطراب پس ازامتحان ، به حدي فراگيراست كه تقريبا تمام افراد آن را به نوعي تجربه مي كنند وازديگر سو، تاحدمعيني ازاين اضطراب باترشح آدرنالين باعث مي شود تمركز وهوشياري فردافزايش يافته انگيزه فردراتحريك كند وعملكرد فرد راهنگام پاسخ دهي به محرك هاارتقاء دهد امااضطراب بيش ازحد خيلي فراتر ازيك نگراني وبرانگيزاننده ساده براي فرداست اضطراب امتحان ، اغلب باتنش واسترس همراه است ودرعملكرد فرداختلال ايجادمي كند، مانع تمركز شده اعتمادبه نفس راتضعيف وجريان فكررا متوقف مي كند موج فراگيرافكارمنفي نظير نمي توانم به سئوالاتم پاسخ دهم ،چيزي به يادنمي آورم ،هرچه خوانده ام ازيادم رفته و...ذهن رادرسيطره خودگرفته واين حالت به هراس وترس شديد ونهايتا افت عملكرد ذهني فرد وبهره وري پايين درامتحان مي انجامد
دکترامیر رضا چمنی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان پایگاه اطلاع رسانی وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی (وبدا)، اظهارداشت:
اضطراب یک هیجان ناخوشایندی است که باعث دلشوره و نگرانی مبهم و بدون علت مشخص است که می تواند بخشی از آن نیز طبیعی باشد.
وی با بیان این مطلب که اضطراب کنکور می تواند فواید مثبتی نیز داشته باشد خاطرنشان کرد: از طرفی اضطراب می تواند موجب افزایش انگیزه و فعالیت فرد شود که در نهایت این مهم منجر افزایش کارایی، تمرکز، دقت حواس وآمادگی فرد را افزایش میدهد.
دکترچمنی در ادامه گفت: درصورتیکه شدت واکنش فرد غیرعادی باشد می تواندفلج کننده باشد و باعث عوارضی همچون،بیقراری، دلشوره، عدم تمرکز، و علائم جسمانی چون؛ دل درد، تهوع، استفراغ، تکرر ادرار، تنگی نفس،تپش قلب، سردرد، بیخوابی، بی اشتهایی، تحریک پذیری، و اختلال در عملکرد طبیعی فرد گردد. این روانپزشک انتظارات نامعقول و نامناسب فرد یا والدین با توانمندیهایش فرد است را یکی از عوامل مستعدکننده اضطراب کنکور عنوان کرد و گفت: ترس ازشکست و ناکامی و همچنین نگرانی از عدم موفقیت در امتحان از دیگر عوامل مستعد کننده اضطراب امتحان می باشد که متعاقب آن ترس از تمسخر،تحقیر اطرافیان منجر به ایجاد ترس از امتحان در فرد می شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که پدر و مادر فرد و یا اطرافیان فرد موفقیت تحصیلی فرد را منبع عزت نفس فردقرار می دهند خودمنجربه ایجاداضطراب درفرد می گردد. دکترچمنی در ادامه فقدان انگیزه و نداشتن شور وشوق جهت درس خواندن نیز می تواند سبب عدم برنامه ریزی و مطالعه در فرد و نهایتا اضطراب امتحان شود. این روانپزشک افکار ناکارآمد و منفی پیرامون نتایج امتحان، نگرانی بیش از حد والدین، واکنش افراطی والدین در مقابل امتحانات فرد را ازدیگر علل ایجاد اضطراب امتحان کنکور در فرد عنوان کرد. وی ضمن بیان راهکارهای مقابله با اضطراب کنکور وامتحان هدفگذاری مناسب فرد، انتظارات معقول و منطقی و متناسب باتوانمندی ها و هوش و استعداد فرد، برنامه ریزی مناسب و مطالعه مستمر، تنظیم ساعت مطالعه و اختصاص دادن وقت استراحت در بین مطالعه جهت افزایش تمرکز را جمله راهکارهای مقابله فرد برشمرد وگفت:
ایجاد خواب کافی ومناسب بخصوص شب کنکور به منظور بازسازی قوای جسمی و افزایش تمرکز و توکل به خداوند از دیگر راهکارهای مقابله با استرس برای کنکوری ها است. این روانپزشک توصیه کرد: تغذیه مناسب و خوردن صبحانه قبل از امتحان باعث افزایش تمرکز وحافظه فرد میشود.
دکترچمنی به وبدا گفت: جایگزینی افکار مثبت و کارآمد به جای افکار منفی و یاس آور موجب تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس فرد می گردد. این روانپزشک یزدی توصیه کرد: افراد باید سعی نمایند به جای تمرکز روی نتایج احتمالی آزمون بیشتر بر روی سوالات و محتوای درسی تمرکز داشته باشند.
وي ضمن اشاره به توصيه هايي در جلسه امتحان اذعان داشت: فرد بايستي هنگام امتحان سوالات رامرور كنند وابتدا به سوالات أسان پاسخ دهند چرا که این امر سبب افرايش اعتماد به نفس و كاهش اضطراب فرد می شود.دکتر چمنی با بیان این مطلب که حضور به موقع در جلسه کنکور (امتحان) می تواند اضطراب فرد را کاهش دهد افزود:
مدیریت زمان و تناسب ایجاد کردن بین سوالات و زمان تخصیص یافته ، تمرکز بر روی سوالات و نه نتایج آزمون از دیگر مواردی است که افراد می توانند در زمان امتحان اضطرابشان را کاهش دهند. وی در خصوص نقش والدین به منظور کاهش اضطراب فرزندانشان تصریح کرد:
والدین نیز بایستی محیطی آرام و بدون تنش را قبل از امتحان (شب امتحان) برای فرزندان خود مهیا نمایند و همچنین از انتقال اضطراب خود به فرزاندانشان پرهیز کنند.روانپزشک یزدی در پایان عرایضش با تاکید بر ایجاد جو عاطفی و حمایت کننده توسط خانواده ها توصی کرد: والدین همچنین باید از مقایسه کردن فرزند خودشان با دیگران پرهیز کنند و بیشتر بر روی تلاش و کوشش فرزند خود نسبت به نتیجه آزمون تمرکز کنند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا