یک متخصص بیماریهای لثه در یزد:

مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان ها از بیماریهای لثه در سالمندان پیشگیری می کند

یزدفردا :بهداشت و درمان "پزشکی: دکتر احمد حائریان در سمینار دوروزه طب سالمندی ضمن ایراد سخن در خصوص "سالمندی و مشکلات دهان و دندان" اظهارداشت: بیماریهای لثه حاصل اتصال لثه و دندان بوده به نحوی که اگر این بیماری ادامه پیدا کند به ساختمانهای زیرین لثه سرایت کرده و منجر به لقی دندان و عوارض مربوطه خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که 8 تا 10 درصد افراد جامعه به بیماریهای لثه مبتلا می شوند ادامه داد: بهداشت ناکافی دهان و دندان از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری لثه در افراد مسن است.
وی افزود: بیماری دیابت، استعمال سیگار، تغذیه نا مناسب، مسائل ژنتیکی، و وضعیت ایمنی بدن از دیگر ریسک فاکتورهای است که شانس ابتلا فرد را به این بیماری افزایش می دهد. دکتر حائریان ضمن اشاره به روشهای پیشگیری از بروز بیمایهای لثه عنوان داشت: گام اول و مهمترین اقدام در پیشگیری از بروز این بیماری مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان ها است.
به گزارش خبرنگار وبدا،وی ترک سیگار، بهبود وضعیت تغذیه ای بیمار، درمان و کنترل بیماریهای سیستمیک، ویزیت های مکرر و منظم به دندانپزشک از دیگر اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد. وی گفت: بیماریهای همچون بیماریهای تنفسی، بیماریهای قلبی - عروقی، آلزایمر، دیابت، بارداری و بیماری آرتریت روماتوئید به شکل مستقیم با بیماریهای لثه ارتباط دارند. وی خاطرنشان ساخت: خشکی دهان و کاهش بزاق دهان (در نتیجه مصرف برخی داروها )و افزایش پوسیدگی دندان ها از شایع ترین مشکلات دهان و دندانی در سالمندان است.
این متخصص بیماریهای لثه به سالمندان توصیه کرد: سالمندان می توانند از طریق کنترل پلاک میکربی از طریق مسواک زدن و دهان شویه، کاهش مصرف تنقلات وعدم استفاده از آبمیوه های خیلی شیرین از بروز پوسیدگی دندانهایشان بهره مند گردند.
وی افزود: در صورتی که خشکی بیش از حد افراد سالمند را اذیت می کند این افراد می توانند از بزاق مصنوعی جهت کاهش خشکی دهان استفاده نمایند چرا که خشکی دهان سرعت ابتلا به بیماریهای لثه را افزایش می دهد.دکتر حائریان همچنین توصیه کرد: سالمندان می توانند از طریق جویدن آدامس های بدون قند به مدت 20 دقیقه، و فلوراید تراپی نیز با خشکی دهانشان مقابله کنند.
وی با بیان این که عدم رعایت بهداشت دندان های مصنوعی در سالمندان می تواند منجر به بروز عفونتهای قارچی گردد گفت: سالمندان باید روزانه به صورت مرتب دندان های مصنوعی خود را تمیز نموده و شب هنگام خواب آنها را درون ظرف آبی قرار دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا