خبر شماره : 370         تاريخ: 15/02/1390

آيت‌الله مصباح: بازتوليد تفکر ضد روحانيت مي‌تواند فتنه بعدي جامعه باشد

عضو خبرگان رهبري خاطر نشان کرد: شايد جامعه ما آبستن فتنه ديگري باشد و با فتنه نفوذ تفکر ضد روحانيت در جامعه، روبه‌رو باشيم

عضو خبرگان رهبري خاطر نشان کرد: شايد جامعه ما آبستن فتنه ديگري باشد و با فتنه نفوذ تفکر ضد روحانيت در جامعه، روبه‌رو باشيم.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه امام خميني (ره) در تاريخ 14/2/90 در ديدار با سرداران، فرماندهان و پرسنل لشگر 17 علي بن ابي طالب-عليه‌السلام- قم، به عبرت گرفتن از حوادث و جريانات گذشته سفارش کرد.

وي با اشاره به حوادث و فتنه‌هايي که در زندگي انسان‌ها رخ مي‌دهد گفت: پرسشي که در ذهن بسياري از مردم پديد مي‌آيد اين است که حکمت حوادث و فتنه‌هايي كه گاهي در جامعه اسلامي اتفاق مي‌افتد و موجب انحراف، غفلت و در نتيجه فتنه براي جامعه اسلامي مي‌شود چيست؟ و چرا خداوند تقدير را به نحو ديگري تنظيم نکرد تا زندگي مؤمنان بدون اين حوادث و فتنه‌ها و خيلي راحت‌تر جريان داشته باشد؟

ايشان در پاسخ به اين سؤال اظهار داشت: علاوه بر اين‌که اجمالا مي‌دانيم هر کاري انجام مي‌شود مصلحتي را در پي داشته که ما نسبت به آن بي‌اطلاع هستيم، اين حوادث امتحاني است تا نيروهاي اصيل از ساير افراد مشخص شوند.

آيت‌الله مصباح تاريخ پيامبر اسلام را مورد توجه قرار داد و افزود: با نگاهي به تاريخ اسلام در مي‌يابيم که خداوند متعال بهترين و شريف‌ترين مخلوق خود يعني پيامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله و اهل بيت عليهم‌السلام را نيز مورد ابتلاي به همين حوادث قرار داده است، به گونه‌اي که بيشترين ظلم‌ها و فتنه‌هاي بشريت براي بهترين مخلوقات خدا روي داده است.

وي بيان داشت: جنايت‌هايي كه به اصطلاح اهل نماز و روزه و جهاد بر پيامبر روا داشتند و خيانت‌هايي که ياران پيامبر و مسلمانان نسبت به عزيزترين فرزندان ايشان انجام دادند در عالم نظير ندارد و اين جنايت‌ها از سوي انسان‌هاي به ظاهر نمازخوان و روزه‌بگير همچنان ادامه دارد و امروز نيز شاهد مواردي از اين دست هستيم.

ايشان با اشاره به اين‌که هميشه در تاريخ کساني بوده‌اند که از تاريخ عبرت گرفته و سربلند شده‌اند، گفت: امروز شاهديم در همين نظام، كساني كه بعد از انقلاب به دست امام و به سفارش ايشان به پست و مقامي در نظام اسلامي رسيدند، از پشت به ولايت‌فقيه و مردم خنجر زده و خيانت کردند.

عضو خبرگان رهبري تصريح کرد: خداي متعال نيز جلوي آن‌ها را نگرفت تا مردم خود تصميم‌ بگيرند و کاري کنند وبه لطف خدا مردم در صحنه حاضر شدند و نگذاشتند كه اين افراد به اهداف پليد خود که از بين بردن نظام اسلامي بود، برسند.

وي هر فتنه و حادثه‌اي را نقشه‌اي براي آزمايش مؤمنان برشمرد و تأکيد کرد: بايد توجه داشت که براي رسيدن انسان به هدف خلقت، مراحلي لازم است كه بايد گذراند و بهشت را به آساني به كسي نمي‌دهند بلکه بايد براي آن بها پرداخت کرد.

ايشان حکمت حوادث و فتنه‌هاي تاريخ را اينگونه بيان کردند: اين فتنه‌ها، نقشه‌اي براي آزمايش انسان‌هاست و اين‌كه خداوند در طول تاريخ به نوعي در برابر ظلم‌هاي متعدد برخي انسان‌ها صبر کرده‌است، براي اين است كه اين عالم آزمايشگاه بزرگي است كه آدمي در آن آزموده مي‌شود، تا مشخص شود چه كسي نمره بهتري كسب مي‌کند.

آيت‌الله مصباح يادآور شد: در تاريخ پيامبر اسلام صلي‌الله‌عليه‌وآله، عمارها و ياسرها بودند که در سخت‌ترين شرايط به ايشان پشت نکرده و با تمام وجود از ايشان تبعيت کردند و کساني که امروز از اين حرکت‌ها الگو گرفتند، از امتحان الهي سربلند بيرون مي‌آيند.

ايشان حوادث چند سال اخير به‌ويژه فتنه 88 را نمونه بارز امتحان الهي برشمرد و خاطرنشان کرد: اين امتحان باطن خيلي از افراد را براي جامعه نمايان کرد و ملت ايران، دوست و دشمن را خوب شناخت، اما بايد بدانيم که به تناسب ظرفيتمان براي ما هم امتحان هست و هيچ كس از امتحان مستثني نيست.

وي عبرت گرفتن از اين حوادث را وظيفه هر مسلمان دانست و يادآور شد: شرط عقل و نقل و شكرگزاري نعمت خدا اين است که بنا به سفارش قرآن و روايات از تاريخ عبرت بگيريم تا در تصميم‌گيري‌ها و موضع‌گيري‌هاي آينده در دام‌هايي نيفتيم که گذشتگان افتادند.

عضو خبرگان رهبري اضافه کرد: بايد توجه داشت که امتحانات الهي چند دسته‌اند، برخي به صورت گروهي است و يک جامعه را مورد آزمون قرار مي‌دهد، مانند نهم دي و برخي نيز فردي است و هركس رتبه و كلاس بالاتري داشته باشد امتحانش سخت‌تر است.

ايشان با اشاره‌ به منزلت مقام معظم رهبري، بيان داشت: اين مسأله بسيار شگفت‌آور است که فردي در طول اين پنجاه سالي که از شروع فعاليت‌هايش براي انقلاب و نظام مي‌گذرد، هر روز مورد امتحان و آزمايش الهي قرار گيرد و يك بار هم نمره مردودي نداشته باشد، ايشان هرگز با امثال ما که هر روز به يک شکلي هستيم و در زندگي و آزمايش‌هاي الهي افت و خيز داريم و با تجديدي گام بر مي‌داريم، قابل مقايسه نيستند.

وي با هشدار نسبت به افکار مارکسيستي و التقاطي که ممکن است هر شخصي دچار آن شود، افزود: قاتل شهيد مطهري متأسفانه يك طلبه بود، بهانه و شعار او حفظ اسلام، عدالت اجتماعي و مانع بودن ايشان براي تحقق عدالت اجتماعي در کشور بود؛ او تحت تأثير افكار ماركسيستي و افكار التقاطي ديگر به اين نتيجه رسيده بود كه در حكومت اسلامي روحانيت نبايد نقشي داشته باشد.

ايشان ادامه داد: او چنين فکر ارتجاعي را در سر مي‌پروراند که با حضور روحانيت نمي‌توان به جامعه توحيدي رسيد و بايد اين مانع برداشته شود. هوشيار باشيد که اين طرز تفكر هنوز نمرده و تمام نشده است، اگر چنين تفکري امروز به گوش ما مي‌رسد، بايد مطمئن باشيم که فتنه ديگري در حال شکل‌گيري است.

آيت‌الله مصباح تأکيد کرد: نفوذ تفکر ضد روحانيت در جامعه مي‌تواند فتنه بعدي جامعه باشد.

ايشان خاطر نشان کرد: از آغاز انقلاب مشروطه، تفكرات ضد روحانيت وجود داشته و همين تفکرات بود که شيخ فضل‌الله ‌نوري را بالاي دار برد، چون ايشان به توطئه فراماسونرها پي برده بود و از همان دوران فراماسون‌ها بر مسأله مبارزه با آخوندها تاکيد داشتند و روحانيت را مانع اهداف خود مي‌ديدند و اين فراماسونرها مانند امروز، هرگز عليه ايران نبودند بلكه بسيار ميهن‌پرست و وطن‌دوست بودند.

وي با ابراز نگراني از به گوش رسيدن شعارهاي فراماسونري بيان داشت: در دوران مشروطه، فراماسونرها اسم و ظواهر دين را حفظ كرده و کوشيدند محتواي دين را عوض کنند، و شعارشان اين بود كه از متدينان، افراد با سابقه ديني و آبرومند استفاده شود و به مردم، خود را دين‌دار و متدين معرفي مي‌کردند، ولي در جلسات سرّي‌شان ديني وجود نداشت و فرقي ميان مسلمان و يهودي و زرتشتي نبود.

آيت‌الله مصباح، اضافه کرد: امروز توجه کنيد آيا اين فکرها منقرض شده؟! آيا نمونه‌ها و نشانه‌هاي آن را جاهايي نمي‌بينيد؟! آيا از گوشه و کنار نواهاي آن به گوش نمي‌رسد؟! آيا نبايد احتمال داد كه شايد اين حوادث نمونه‌اي از همان فعاليت‌هاست كه بارها در دامش افتاده‌ايم؟!

ايشان ادامه داد: راهي كه اين‌ها مي‌روند ضد اسلام است، ولي شعارهاي‌شان پوششي است. آن‌چه دنبال مي‌کنند مبارزه با اسلام و ولايت‌فقيه است، هرچند شعار ولايت هم مي‌دهند. متأسفانه اين انگيزه‌ها و طرز فكر امروز در جامعه ما وجود دارد، گرچه ممکن است شكلش تغيير كرده ولي داراي همان روح است.

وي تنها راه نجات را تمسک به قرآن، عترت و ولايت فقيه، خواند و تأکيد کرد: خط انبيا و معصومين و جانشين آن‌ها خط حق است و در زمان غيبت معصوم نيز راه ولي‌فقيه ادامه راه امام معصوم است.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به لزوم پيروي از ولي‌فقيه گفت: اين همان چيزي است كه ما را از فتنه‌ها حفظ مي‌كند، هرجا عالم دين‌شناس، مخلص و فداكاري وجود داشته باشد جامعه پيشرفت كرده و از بلاها محفوظ مانده و هرجا در اين خط انحراف پيدا شد، افتادن در دامن دشمنان، انحراف، ستون پنجم دشمن شدن و جاسوس و فراماسونر شدن را به همراه دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا