خبر شماره : 373         تاريخ: 18/02/1390

آيت‌الله مصباح: ميزان در حمايت از افراد، گام برداشتن آن‌ها در مسير حق و اسلام ناب است

عضو خبرگان رهبري، تصريح کرد: حمايت از افراد مادامي است که آن‌ها در صراط حق و اسلام ناب گام برمي‌دارند

عضو خبرگان رهبري، تصريح کرد: حمايت از افراد مادامي است که آن‌ها در صراط حق و اسلام ناب گام برمي‌دارند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح، ايشان در اولين گردهمايي فراگير قرارگاه عمار در تاريخ 15/2/90 با استناد به خطبه‌اي از اميرالمؤمنين که مي‌فرمايد: «انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و آراء تبتدع ...» به تبيين و تحليل عوامل ايجاد فتنه پرداخت.

استاد اخلاق حوزه علميه ضمن تبيين ويژگي‌هاي کلام اميرمومنان عليه‌السلام درباره زمينه‌هاي پيدايش فتنه، خاطرنشان کرد: اگر بنا شود در يک مجموعه علمي، انحرافات اجتماعي و سياسي بعد انقلاب، بررسي و اسباب و عوامل علمي، رواني و تاريخي ‌آن تحليل شود، به همين نتيجه‌ مي‌رسيم که اميرمؤمنان عليه‌السلام در اين خطبه‌ي شيوا به آن اشاره کرده‌اند.

آيت‌الله مصباح اظهار داشت: بايد ديد سرّ اين انحرافات چيست، چه عواملي باعث مي‌شود تا انسان‌هايي که روزي براي دين زحمت‌ها کشيدند، فداکاري‌ها کردند، قبل انقلاب سوابق مبارزاتي داشتند و بعد از پيروزي انقلاب، در تثبيت انقلاب زحمت کشيدند، اين‌طور تغيير مي‌کنند و مسير کاملا مخالف را طي مي‌کنند.

اين استاد حوزه علميه با استفاده از کلام اميرالمؤمنين عليه‌السلام زمينه پيدايش فتنه‌هاي ديني را دو عامل خواند و افزود: تمايلات و هواهاي نفساني، و بدعت‌ها و تفسيرهاي جديد از دين، دو عاملي است که در تحليل عوامل همه فتنه‌ها به آن‌ها مي‌رسيم.

ايشان در توضيح اين عوامل بيان داشتند: بعضي از تمايلات نفساني، مانند برخي ژن‌ها در وجود انسان نهفته است و زماني که زمينه‌اش فراهم شود، بروز کرده و افکار و اعمال شخص را مطابق آن تمايلات، منحرف مي‌کنند.

عضو خبرگان رهبري اضافه کرد: اين بُعد نفساني در جامعه‌اي که ارزش‌هاي متعالي اسلامي مطرح است، خريدار ندارد و به تنهايي تأثيرگذار نيست، لذا فتنه‌گران درصدد برمي‌آيند تا با تحريف دين و ابداع حرف‌هاي نو و بدعت‌هاي جديد، هوس‌هاي خود را رنگ ديني بدهند تا اكثريت مردم متوجه مخالفت آنها با دين نشوند و مورد توجه و قبول مردم متدين قرار گيرند، و اين‌جاست که اين تمايلات نفساني را با حرف‌هاي نو و بدعت‌ها ترکيب کرده و با ظاهري فريبنده بر جامعه تحميل مي‌کنند.

ايشان يادآور شد: همين لعاب‌هاي جذاب و پوشش‌هاي زيبا در بطن خود مخالفت و ضديت با دين را به همراه دارند و موجب نهادينه شدن روحيه و ارزش‌هاي ضدديني در جامعه مي‌شوند.

آيت‌الله مصباح تأکيد کرد: همان‌طور که حضرت امير مي‌فرمايد، اين دسته از افراد و گروه‌ها براي پياده‌کردن افکار پليد خود، خوشه‌اي از حق و خوشه‌اي از باطل را ترکيب مي‌کنند، و کلام ناحق خود را با پوشش ديني مطرح کرده و زمينه اجراي آن در جامعه را فراهم مي‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علميه تصريح کرد: هوشياري و بصيرت، نقش اساسي در شناخت فتنه‌ها دارد و بايد متوجه باشيم که هميشه حق و باطل کاملا عيان نيست، بلکه گاهي اين دو با يکديگر مخلوطند.

ايشان افزود: نبايد انتظار داشت کسي که حرف باطل مي‌زند، تمام حرف‌هاي او باطل باشد، بلکه ممکن است بعضي از سخنانش حق باشد، و از طرف ديگر درباره کسي که راه حق مي‌رود، نبايد تصور کرد که هيچ باطلي در سخن و عمل او نيست، بلکه فقط کلام معصومان است که حق محض است و کساني که به اين سرچشمه جوشان الهي وصلند، مطابق دستور اهل‌بيت رفتار مي‌کنند.

رئيس مؤسسه امام خميني (ره) به اشاره به ملاک اعتقادي ما براي تشخيص حق‌گويي افراد، اظهار داشت: نبايد انتظار داشت كساني يافت شوند كه هيچ نقطه ضعف و اشكالي نداشته باشند تا با آن‌ها همكاري كنيم، و از طرف ديگر نبايد با هركس كه عنصري از حق در اوست همكاري كرد، بلكه بايد ديد در افرادي كه مي‌خواهيم با آنها همكاري يا از آنها حمايت كنيم صبغه غالب چيست؟ و نكته ديگر آن كه از كسي حمايت مطلق نكنيم بلكه حمايت ما تا زماني و مشروط به اين باشد كه شخص بر مدار حق حركت ‌كند و اگر از مدار حق خارج شد حمايت خود را از او قطع كنيم؛ و نكته سوم آن كه اگر براي منصبي چند گزينه وجود دارد بايد اصلح نسبي را انتخاب كرد و تا زماني كه در مسير صحيح گام برمي دارد با او همكاري كنيم.

ايشان با اشاره به قسمتي از خطبه حضرت که در آن مي‌فرمايند: «يتولي عليها رجال رجالا علي غيردين الله» يادآور شد: حضرت مي‌فرمايند در مقابل طرفداران حق كه محور وحدت و همكاري‌شان دين خداست، نخبگاني كه فتنه‌گرند مي‌کوشند براي پيش‌برد اهداف خود با ديگران پيوندهايي برقرار كنند و طرفداراني پيدا كنند، ولي محور اين پيوندها چيزي غير از دين خداست، شعارهاي ملي‌گرايانه را مطرح مي‌کنند، و مي‌کوشند محوريت اسلام را زير سؤال ببرند و با ايجاد زمينه‌هاي غيرديني جذابيت ايجاد مي‌کنند.

آيت‌الله مصباح تأکيد کرد: اين از علم و قدرت الهي اميرالمؤمنين است که از 1400 سال پيش اين فتنه‌ها را مي‌شناخته و نشانه‌هاي آن را خلط بين حق و باطل و نشان دادن عامل وحدت‌بخش و جذابيت‌دار غيرديني، معرفي کرده و مسلمانان آگاه را نسبت به اين فتنه‌ها بيدار کرده است.

ايشان خاطر نشان کرد: در مقابل، ما بايد در ابتدا خودسازي را سرلوحه کار خود قرار دهيم، و سپس قدرت شناخت و تحليل خود را بالا بريم تا آراء حق را از آراء شيطاني تمييز دهيم، و براي شناخت دين و حقائق ديني بايد به سراغ دين‌شناسان واقعي رفت، که بيش از همه و عميق‌تر از ديگران دين را شناخته‌اند، زيرا هيچ انسان عاقلي حقايق دين را از جن‌گيران و جادوگران و مرتاضان نمي‌آموزد.

وي تصريح کرد: در تبعيت از دين‌شناسان نيز بايد از کسي تبعيت کنيم که بالاترين نصاب خودسازي و تقوا را در خود نهادينه کرده است.

ايشان ضمن بيان تفاوت ميان مسايل شخصي و مسايل اجتماعي گفت: در مسائل اجتماعي، عنصر ديگري که بايد براي تبعيت از يک شخص درنظر بگيريم، درک شرايط اجتماعي و بينش سياسي اوست.

عضو خبرگان رهبري، در تبيين مقام و شخصيت مقام معظم رهبري، اظهار داشت: اگر شخصي مانند معظم‌له پيدا شود که در بيش از نيم قرن زندگي خود، يک نقطه سياه در کارنامه خود ندارد، و از لحاظ دين‌شناسي، بالاترين دين‌شناسان تأييدش کنند، و از جهت تقوا، در طول اين زندگي، يک لغزش اخلاقي در او ديده نشده، و از لحاظ درک شرايط اجتماعي و بينش سياسي، گوي سبقت را از همه ربوده باشد، بايد قدردان اين نعمت عظيم باشيم و با تبعيت از او شکر آن را به‌جا آوريم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا