در خطبه هاي ديروز آيت الله خاتمي مطرح شد
 5 ويژگي جريان هاي انحرافي از نگاه خطيب جمعه تهران
7خرداد کیهان
آيت الله سيداحمد خاتمي با اشاره به وجود جريانات انحرافي از آغاز انقلاب تاكنون، كمرنگ كردن دين در جامعه، استفاده ابزاري از مقدسات، مقابله با ولايت فقيه و تخريب عالمان بابصيرت، طرح ايران گرايي افراطي و ترويج اباحه گري و ابتذال را به عنوان ويژگي هاي مشترك جريان هاي انحرافي در برهه هاي مختلف دانست.
به گزارش فارس، آيت الله سيداحمد خاتمي در خطبه دوم نماز عبادي سياسي جمعه تهران اظهار داشت: از عامل جهنمي شدن فراموش كردن آخرت است.
وي با قرائت آيه اي از قرآن گفت: كساني كه از قيامت غفلت مي كنند و دنيا را آخر خط مي دانند، زمينه ساز گناه در زندگي شان مي شوند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به ميلاد حضرت زهرا(س) و امام خميني(ره) افزود: الحمدلله در اين روزها مباحث خوبي در خصوص شخصيت زن مطرح شد و به اين واقعيت توجه شد كه بايد جايگاه بالاي زن را از نگاه مترقي اسلام ديد نه از نگاه غربي كه زن را مانند كالا عرضه مي كنند.
آيت الله خاتمي همچنين با اشاره به سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: عامل پيروزي فقط سلاح نيست، بلكه ايمان واعتماد از مهمترين دلايل پيروزي است.
وي در ادامه با اشاره به دستگيري جاسوسان آمريكا توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) تاكيد كرد: وزارت اطلاعات توان بالاي خود را به همگان نشان داد، كه از آنها و از وزير بسيجي اطلاعات نيز تشكر و تقدير مي كنيم.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان با اشاره به سالروز تاسيس مجلس شوراي اسلامي گفت: به تاييد امام(ره) مجلس شوراي اسلامي در راس امور است، چرا كه در چارچوب دين مردم در راس امورند و همه امور به دست مردم است. مردم سالاري به معناي واقعي جز در اين پيدا نمي شود.
آيت الله خاتمي با بيان اينكه همه مسئولان نظام اسلامي توسط مردم انتخاب مي شوند، بيان داشت: مجلس هشتم كارنامه درخشاني در عرصه ايفاي وظايف خود داشت كه تقويت گفتمان انقلاب اسلامي، حركت در مسير ولايت، حضور خوب در مسائل داخلي و بين المللي، تصويب قوانين مهم و كليدي مانند هدفمندي يارانه ها و قانون مجازات اسلامي از جمله آنها است.
وي گفت: امسال كه سال آخر مجلس هشتم است؛ لازم است با تعامل با دو قوه ديگر و با نظم و انضباط كه مردم ديگر صندلي هاي آن را به دليل تاخير خالي نبينند. نمايندگان از بخشي نگري بپرهيزند و مسائل كلان نظام را ببينند و انتظار مردم اين است كه در عرصه فرهنگ مجلس بيشتر بدرخشد و در اين سال آخر منشأ خدمات بيشتر باشد.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به روايتي از پيامبر(ص) كه فرمودند از كفار و دشمنان نشان دار هيچ نگراني ندارم، بلكه از جريانهاي انحرافي كه ممكن است به صحنه بيايند نگران هستيم، گفت: ايشان فرمودند، من از جريان انحرافي كه قلب شان نفاق دارد و به آنچه شما باور داريد باور ندارند، قشنگ حرف مي زنند اما آنچه مي گويند واقعيت ندارد، در ظاهر حرفهاي همه پسند مي زنند اما رفتارشان به گونه ديگر است، نگرانم.
آيت الله خاتمي گفت: ما از اول پيروزي انقلاب همواره شاهد جريانات عنود خارجي و هم شاهد جريان هاي انحرافي داخلي مثل منافقين، فرقان، بني صدر، فتنه و جريان انحرافي اخير بوده ايم كه اين جريانات انحرافي همگي ويژگي هاي مشترك داشتند. كه اولين روش مشتركشان «كمرنگ كردن دين در جامعه» بوده است، در حاليكه اصل انقلاب ما دين است، اگر دين را از آن بگيريم همه چيزش از ميان مي رود.
وي با يادآوري اينكه در سال هاي قبل جريان فتنه با القاي سكولاريزم، دين زدايي را در جامعه دنبال مي كرد، گفت: آن جريان به گونه اي و اين جريان بامطرح كردن و بها دادن به عناصر كهنه مثل مكتب ايراني و ايرانيت آنرا دنبال مي كنند، چيزي كه اگر يكبار گفته شد و تمام شده بود ما وارد ميدان نمي شديم اما وقتي با لجاجت اصرار دارند مدام اين حرف نادرستي كه مراجع جلوي آن ايستادند را تكرار كنند، وظيفه ما روشنگري مي شود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران ادامه داد: اگر سخن دفاع از اسلام و دفاع از ميهن اسلامي است، متدينين هميشه در خط مقدم بودند و اينها بيشتر از همه جان فشاني كرده اند، بنابراين عشق به ميهن و ايران اسلامي در خون، گوشت، پوست و جان همه ما است، اما بت كردن ايران و ايران منهاي اسلام خيانت به انقلاب اسلامي است.
آيت الله خاتمي افزود: يكي از سفراي كشور مصر مصاحبه كرده و گفته 32 سال است كه مي گوييم ايران دنبال اسلام نيست بلكه به دنبال امپراطوري ايران هستند، اين كه مدام مكتب ايراني مي گويند هم نشانه آنست.
وي متذكر شد: آنچه كه موجب شده كشورهاي ديگر از ايران الگو بگيرند، ايران اسلامي بوده است، بنابراين بنده به صراحت مي گويم كساني كه اينچنين سخن مي گويند هيچ ربطي به اين نظام اسلامي ندارند، بلكه سليقه شخصي آنها است.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان دومين نكته مشترك جريانات منحرف را «استفاده ابزاري از مقدسات» عنوان كرد و گفت: همه ديدند عده اي در فتنه 88 در پشت نام امام(ره) ايستادند و از آن سو ءاستفاده كردند. اعتقاد به مهدويت، از محكم ترين اعتقادات ماست، 250 آيه قرآن، 500 حديث از پيامبر درباره خصوصيات حضرت مهدي(عج)، 2500 حديث از امام معصوم بالاترين و عميق ترين اعتقادات است، لذا از اين اعتقاد عميق استفاده ابزاري و كاسب كارانه مي كنند.
وي ادامه داد: امروز زمان تعيين مي كنند و برخي حرف ها و برخي تطبيق هاي نادرست را به زبان مي آورند كه هيچ ربطي به مهدويت ندارد. خواهش مي كنم اعتقاد به مهدويت را كالاي تجاري و تبليغي نكنيد و نگذاريد اين اعتقاد مقدس اينچنين ملعبه دست عده اي شود.
آيت الله خاتمي سومين روش آنها را مقابله با عالمان با بصيرت دانست و افزود: كساني كه دزدگير آنها قوي است و منحرفين را خوب مي شناسند، جريانات انحرافي همواره آنها را تخريب مي كنند.
وي ادامه داد: مقابله با ولايت فقيه دستور كار اين جريان ها بوده است، از جريان منافقين تا به امروز هميشه شمشير آشكار و پنهان عليه ولايت بسته اند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران، ابتذال را ديگر ويژگي منحرفين عنوان كرد و گفت: نقشه دشمن ترويج ابتذال، بي حجابي و آندلسي كردن كشور است. جريانهاي انحرافي از ابزار اباحه گري و ابتذال استفاده مي كنند.
آيت الله خاتمي در بخش ديگر سخنان خود به حوادث منطقه اشاره كرد و گفت: منطقه همچنان در حال سوختن در زياده طلبي هاي آمريكاست و هنوز روزهاي خونباري در يمن و بحرين مي گذرد، آمريكا، آل خليفه و آل سعود زندان بزرگي با اعمال شاقه درست كرده اند. در زندان، شكنجه هاي قرون وسطايي مي دهند، پاي زنداني را با دريل سوراخ كردند، بدن آنها را مي سوزانند و اين اوضاع با مديريت آمريكا در بحرين مي گذرد و شكنجه ها را انگليس و صهيونيست هاي مكار مديريت مي كنند.
وي افزود: رسوايي امروز آمريكا شايد در طول تاريخ اين كشور بي سابقه باشد، امروز اوباما تحت فشار صهيونيست ها، همان حرفهاي آبكي كه زده بود را هم برگرداند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به تكريم نخست وزير رژيم صهيونيستي در كنگره آمريكا، اظهار داشت: اين تكريم ميخي بر تابوت آمريكا در دنيا بود و نشان داد كه چقدر آمريكايي ها نوكر صهيونيستها هستند.
سيداحمد خاتمي هم چنين در خطبه اول نمازجمعه تهران به تبيين شرايط استجابت دعا و رابطه آن با عفاف و حجاب پرداخت و گفت: از علل موانع استجابت دعا اين است كه اين بندگان خود موانع را به وجود مي آورند وگرنه اصل بر استجابت دعا است.
وي با اشاره به خطبه اي از نهج البلاغه گفت: علي(ع) علل عدم استجابت دعا را عدم روراست بودن با خدا، عدم پيروي عملي از پيامبر و عدم تبعيت عملي از قرآن كريم معرفي مي كنند.
خطيب موقت نماز عبادي سياسي جمعه تهران بيان داشت: مي توان صدها خطبه در تبعيت از قرآن در عرصه فردي، اجتماعي و سياسي بيان كرد، لذا با توجه به نيازهاي روز به اين قانون مسلم قرآن اشاره مي كنم كه برخي هنجارشكنان آن را زير پا مي گذارند آن قانون «عفاف و حجاب» است.
آيت الله خاتمي با اشاره به سخن امام علي(ع)، عفاف و حجاب را افضل عبادت دانست و گفت: پاك زباني، پاكي لقمه، لباس پاك، نگاه پاك و پاكدامني از ابعاد عفاف و از نشانه هاي افراد با شخصيت است و هرچه انسان شخصيتش بالاتر باشد اين عنصرها بيشتر در او متبلور است.
وي ادامه داد: در اين ميان عفت اجتماعي و پاكدامني و پاك پوششي مورد تاكيد قرآن كريم، هم در ميان آقايان و هم در ميان بانوان است، اما در قرآن نسبت به رفتار عفيفانه زنان تاكيد بيشتري شده است.
امام جمعه موقت تهران گفت: زنان بايد نگاه خود را از نگاه آلوده حفظ كنند و از نگاه كردن به تصاوير آلوده خود را نگه دارند، زيرا اين نگاه موجب غضب خداوند مي شود.
آيت الله خاتمي افزود: پوشش چادر در قرآن نيز آمده است كه در سوره احزاب آيه 54 به آن اشاره شده است كه «جلباب» به معناي لباسي است كه تمام بدن را مي پوشاند.
وي با اشاره به آيه اي از قرآن ادامه داد: اگر قرار باشد خانم ها روسري را به معناي حجاب بگيرند، بايد روسري آنها بلند باشد كه سرو گردن را بپوشاند و هيچگونه جاذبه جنسي براي نامحرم نداشته باشد، لذا انداختن شال بر سر كه موي سر را نمايان مي كند، چيزي جز بازي با حجاب و شكستن حرمت حجاب نيست.
امام جمعه موقت تهران در ادامه تبيين موضوع «عفاف و حجاب» تاكيد كرد: زنان نبايد با نامحرمان با عشوه و آن طور كه با شوهر خود سخن مي گويند حرف بزنند، چرا كه اينها زمينه گناه را فراهم مي كند.
آيت الله خاتمي همچنين افزود: طريقه راه رفتن زنان نبايد موجب تحريك نامشروع براي نامحرم شود، ضمن اينكه زيورآلات خود را نبايد براي نامحرمان به نمايش بگذارند؛ گردنبند، لباس محرك، لباس آنچناني زيور حساب مي شود.
امام جمعه موقت تهران با بيان اينكه از رازهاي مستجاب نشدن دعاها همين هايي است كه گفتم، خاطرنشان كرد: احتمالا بسياري از بانواني كه رعايت حجاب نمي كنند، نمي دانند كه حجاب لازم براي آنها كدام است. لذا اين سخنان من حجت را براي آنان كه سخنان من را شنيدند و خواهند ديد تمام كرد، بنابراين عذر و بهانه اي در پيشگاه خداوند نخواهند داشت.

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا