یک فوق تخصص سرطان در یزد:

شانس فرد سیگاری در ابتلا به سرطان ریه 700 برابر بیشتر است 40 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند

یزدفردا:بهداشت و درمان "پزشکی:یک فوق تخصص سرطان در یزد گفت:شانس فرد سیگاری در ابتلا به سرطان ریه 700 برابر بیشتر است.دکتر اعظم السادات هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار وبدا، اظهار کرد:نور آفتاب، مواد شیمیایی، آلودگی هوا (سرب)، کمبود ویتامین ث و روی، مواد نگهدارنده، رنگ و اسانس، مواد مخدر، مواد داغ چای، عفونت های تناسلی، پوليپ روده و برخی از ژن ها از علل سرطان هستند.
وی ادامه داد:رژیم غذایی حاوی چربی، قهوه، گوشت قرمز و نیتراتها، اختلالات روانی و تلقین منفی نیز می تواند منجر به بروز سرطان شود.
اين فوق تخصص سرطان تصریح کرد:چاقی می تواند منجر به سرطانهای رحم، پستان و گوارش شود. حاملگی بالای 35 سال نیز از علل سرطانهای دهانه رحم، رحم و پستان می باشد. نازایی نیز می تواند سبب بروز سرطانهای پستان و تخمدان شود. هورمون استروژن از علل سرطانهای رحم، پستان و تخمدان است.
وی گفت:سیگار عامل مهمی در ابتلا به سرطان ریه می باشد و علایم و نشانه های این سرطان شامل تنگی نفس، سرفه، خلط خونی و احساس هیچگونه دردی می باشد. دکتر هاشمی با بیان اینکه در هر سال 12 میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا می شوند گفت:
از این تعداد هر ساله 6/7 میلیون نفر در اثر سرطان فوت می کنند. وی با اشاره به اینکه سرطان دومین علت مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته است، ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه سرطان سومین علت مرگ و میر می باشد بنابراین در کشور ایران هم سرطان سومین علت مرگ و میر محسوب می شود.وي افزود: 5/12 درصد از مرگ ها به دلیل سرطان است.وی با اشاره به اینکه 40 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند اضافه کرد:
در استان یزد از هر 100 هزار نفر 113 نفر به سرطان مبتلا می شوند. وی خاطرنشان کرد: سرطان سینه در 99 درصد از زنان و 1 درصد مردان بروز می کند که در زنان تا سن یائسگی هر 10 سال شانس ابتلا 2 برابر است، همچنین سابقه خانوادگی در فامیل درجه 1 یعنی مادر و خواهر، عوامل هورمونی، عوامل ژنتیکی، تابش اشعه ایکس، چاقی و سیگار در ابتلا به سرطان سینه دخیل می باشند.وی در خصوص سرطان پوست گفت:
در ساعات 10 صبح تا 3 بعدازظهر نباید در معرض نور آفتاب قرار گرفت و در صورت مواجه شدن بایست از کرم ضد آفتاب با spf 15 استفاده کرد. وی خاطرنشان کرد:
سیگار مهمترین عامل ابتلا به سرطان ریه است به طوری که شانس فرد سیگاری برای ابتلا به سرطان ریه 700 برابر بیشتر است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا