مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفتگو با یزدفردا:

از برگزاری نخستین نمایشگاه  رسانه های دیجیتال استان یزد تا نا گفته های این نمایشگاه

یزدفردا : اولین نمایشگاه رسانه های دیجیتال استان یزد با باید ها و نباید هایش پایان یافت و آنچه که از آن باقی ماند استارت یک حرکت فرهنگی  با نگاه به رسانه های نوین  است که با رفع کاستی هایش در سالهای آتی قطعا پربارتر از امسال برگزار خواهد شد .یزدفردا در راستای اطلاع رسانی خود در این رابطه گفتگوئی با محمود عالیشوندی مدیرکل ارشاد استان یزد صورت داد  تا حداقل در دلها و گفته ها و نا گفته های نمایشگاه رسانه های دیجیتال در استان یزد را نیز برای استفاده در سالهای آتی از زبان متولی این نمایشگاه در استان  ثبت نماید ،باشد که حداقل با استفاده از تجربیات برگزاری اولین تجربه  در سالهای آتی شاهد فراگیر تر شدن این حرکت مثبت فرهنگی باشیم .

نا گفته نماند همینکه مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تمام مشغله های کاری که داشتند فرصتی را برای طرح سئوالات ما اختصاص دادند خود نشان از توجه جدی ایشان به مقوله اطلاع رسانی و رسانه ها می باشد .


یزدفردا : پانزدهمین نمایشگاه در استان یزد برگزار شد ، چرا؟


عالیشوندی: بسم الله الرحمن الرحیم  استان یزد در خیلی از تقسیم بندی های الفبایی در رتبه انتهایی است و حداقل در برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال پانزدهمین بود.

از این مبحث که بگذریم دو سال طول کشیده است تا نمایشگاه رسانه های دیجیتال به عدد پانزدهم برسد بخشی از این کار قبل از آمدن بنده بوده است بخش دیگر تفاهم نامه هایی بوده است که مورد قبول مجموعه ی استان نبوده است(به جهت یکطرفه بودن و به صرفه نبودن و این که  اصرار داشتیم قسمت اعظمی از بار مالی برگزاری بر عهده ی وزارت خانه باشد) و چندین نوبت این تفاهم نامه ها را عوض نمودیم، استان یزد در تمامی فصل های سال پتانسیل برگزاری چنین نمایشگاهی را ندارد ضمن این که باید توجه داشت در برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال، استان ها نقش کمی دارند و وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان دستگاه برگزار کننده تصمیم نهایی را اتخاذ می نماید که جا دارد از مساعدت های انجام شده در راه برگزاری این نمایشگاه تشکر و قدردانی به عمل آوریم.


یزدفردا : به این نکته ی مهم توجه داشته اید که نمایشگاه رسانه های دیجیتال یک نمایشگاه خاص و تخصصی است و مراجعین آن نیز قشر خاصی هستند و چندان عمومیت ندارد؟

عالیشوندی : با بخشی از این حرف موافقم اما با توجه به نرم افزار های موجود در نمایشگاه قبول بفرمایید که چندان هم بیگانه با عموم مخاطبین نبود البته اگر نمایشگاه سخت افزاری بود شاید با کلّیت نظر شما موافق بودم اما فضای تشکیل دهنده ی نمایشگاه به گونه ای چیده شده بود که تمام اقشار، تمام رده های سنّی و طیف وسیعی از جامعه را در بر می گرفت شاید بهتر باشد این گونه بیان کنیم نمایشگاه رسانه های دیجیتال نمایشگاهی تخصصی بود که بخش عظیمی از جامعه به صورت خاص و موردی با آن سر و کار داشتند.

یزدفردا : : با توجه به مطرح بودن جنگ نرم در ابعاد مختلف خود(جهانی و کشوری) که یک سوی جنگ نرم عمدتا بحث رسانه های دیجیتال می باشد شما به عنوان دست اندر کار برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال جایگاه استان یزد در این بخش را چگونه ارزیابی می نمایید؟


عالیشوندی: برای پاسخ به این سؤال به یک بررسی همه جانبه، علمی و تخصصی نیاز است البته با توجه به این عقیده که یزد را یکی از قطب های IT می دانند ، استفاده وسیع  از IT در ادارات و سازمان ها، جمعیت زیاد و گسترش روزافزون جامعه ی دانشگاهی همه و همه مؤید این واقعیت است که استان یزد در بحث رسانه های دیجیتال جایگاه قابل قبولی در میان دیگر استان ها در سطح کشور دارد،در همین نمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی  حضور موثری در این نمایشگاه داشت با وجودی که اساساً بحث اینترنت نمایشگاه را باید مخابرات و مؤسسات تخصصی در این زمینه فراهم می نمودند اما دانشگاه علوم پزشکی با قدرت این مهم را به خوبی به انجام رسانید . از طرف دیگر شرکت کنندگان تمام داشته هایی که برای عرضه با خود آورده بودند را به فروش رسانیده بودند و در شب آخر برخی از غرفه داران تنها به اطلاع رسانی بسنده نموده بودند و این نشان از جایگاه ارزنده و قابل احترام رسانه های دیجیتال در استان یزد است که امیدوارم این جایگاه برای سال های بعد مرحله نخست حفظ و در مراحل بعد دچار ارتقاء و پیشرفت شود. ارائه ی بیش از یک میلیارد ریال بن خرید از طرف وزارت خانه این نوید را می دهد که استقبال مردم از رسانه های دیجیتال راضی کننده است و تمامی موارد گفته شده دال بر مقبولیت این بخش در استان را دارا می باشد.


یزدفردا : : با توجه به حجم وسیع برگزاری این نمایشگاه قطعا جلسات هماهنگی بسیاری را برای بهتر برگزار نمودن این نمایشگاه داشته اید تا چه میزان به ایده آل های خود در نتیجه ی حاصله از برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال دست یافتید؟


عالیشوندی: با وجود این که به موفقیت در برنامه هایی که هدف گذاری می نماییم بسیار اهمیت می دهم اما ایده آل گرایی بدون در نظر گرفتن ظرفیت های موجود، شرایط متن و حاشیه و میزان پذیرش راه را با بیراهه اشتباه گرفتن است با این توضیح مجموعه ی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، استانداری و دیگر ارگان هایی که با ما همکاری داشتند تمام تلاش خود را به کار بستند تا نمایشگاهی که به قول خودتان رنگ و بویی تخصصی دارد بدون حاشیه، سالن و بانشاط و نیز مفید کاربردی برگزار شود و من این احساس را دارم که با توجه به استقبالی که به نظر غرفه داران قابل تقدیر بود و نیز میزان فروش و اقبال مدیران استانی باید نمایشگاه خوبی برگزار شده باشد بهتر است قضاوت را به مراجعین و غرفه داران واگذار نماییم اما ماحصل این نمایشگاه به صورت عینی این است که صدها میلیون تومان نرم افزار پالایش شده، سالم و بدون خطر به سبد فرهنگی خانواده های یزدی اضافه شده است. خانواده های محترم این گونه احساس می شد که با اطمینان و اعتماد خاصی برای خرید نرم افزارها و برنامه های ارائه شده رغبت نشان می دادند به شخصه راضی هستم و امیدوارم خداوند متعال از عملکرد همه دست اندرکاران این نمایشگاه راضی باشد. البته این را هم باید اضافه نمایم که یکی از چندین هدف برگزاری این نمایشگاه این بود که ظرفیت دیجیتالی استان مشخص شود که نتیجه بسیار امیدوار کننده بود هر چند برخی از ادارت و سازمان آن گونه که باید و شاید مشارکت ننمودند مضافا بر این که بازی ها ، فضای مجازی و کلیه ی محصولات ارائه شده در این نمایشگاه از فیلتر های اطمینان بخش عبور کرده بود و به خودی خود میزان علاقه به فضای پاک مجازی نشان داده می شد که میزان بسیار رضایت بخشی است. در کنار برگزاری این نمایشگاه با توجه به ساعت هایی که غرفه داران فراغتی داشتند به معرفی این شهر و ظرفیت های آن به آن دسته از کسانی که در تولید نرم افزار فعالیت دارند کمک شایانی می نماید تا در ارائه ی کارهای خود از یزد نیز الگو برداری های مناسبی انجام دهند.


یزدفردا : : میزان بن تخفیف ارائه شده به مردم چه قدر بود؟


عالیشوندی: حد اقل یک میلیارد ریال ! تأکید می کنم حداقل یک میلیارد ریال!


یزدفردا : : محل برگزاری نمایشگاه جایی است که چند سالی است معروف شده است به محل دائمی برگزاری نمایشگاه های یزد آیا این امکان فراهم نبود تا در مکان مناسب تری برگزار شود و یا حداقل تسهیلات و امکاناتی در نظر گرفته می شد تا طیف وسیع تری بتوانند از این نمایشگاه دیدن کنند با این تذکر که خیلی از مراجعین از دوری مکان و سختی دسترسی و مسیر پر ترافیک شدیدا گلایه داشتند؟


عالیشوندی: قبل از پاسخ به این سوال جا دارد تشکر ویژه ای از معاون سیاسی امنیتی استاندار آقای دشتی که داشته باشیم که چند روز مانده به برگزاری جلسه ی خوبی را ترتیب دادند و تمامی دستگاه های را به اهمیت این نمایشگاه آگاه نمودند و از دستگاه هایی که می توانستند کمک کنند خواسته شد تا همکاری صمیمانه ای با این نمایشگاه داشته باشند، صدا و سیما ، سازمان ملی جوانان، شهرداری.... همه و همه دعوت شدند تا به این رویداد با ارزش فرهنگی کمک نمایند در این راه بخشی از ادارات وظایف خود را به درستی انجام دادن مشخصا نیروی انتظامی و سایر بخش های امنیتی پوشش مناسبی به صورت محسوس و نا محسوس داشتند که من در همین جا از تمامی این عزیزان تشکر می نمایم .

اما بخشی از نهادها وظایف خود را به خوبی انجام ندادند، برخی عنوان می کردند که این نمایشگاه می توانست در حسینیه آقا نیز برگزار شود ،اما آن مکان نیز هم پارکینگ نداشت و هم بخشی از مخاطبین را از دست می دادیم این ما هستیم که باید برای دسترسی مراجعین تسهیلات فراهم نماییم و در این راه شهرداری و شورای شهر بسیار می توانست به ما کمک نماید که آن گونه که انتظار می رفت همکاری ننمودند یا بهتر است بگویم حتی حاضر به حضور نیز نشدند، بی تفاوت رد شدن از این چنین اتفاق و رویداد بزرگ فرهنگی چندان خوشآیند نیست ،در دیگر کشور ها حتی ممکن است نمایشگاه هایی کیلومتر از مرکز شهر فاصله داشته باشد و این برگزار کنندگان هستند که باید وسیله ی ایاب و ذهاب فراهم کنند ،که اداره کل این امکان را نداشت و تنها مینی بوس اداره نیز در اختیار دانشکده ها قرار گرفت تا دانشجویان را برای دیدار از نمایشگاه همراهی نماید و کار بیشتری نمی توانستیم انجام دهیم در این میان شهرداری که حتی به عنوان سازمان همکار در بنر ها معرفی شده بود کوچکترین کمکی به ما در راه برگزاری این نمایشگاه نکرد که قطعا با همکاری آن عزیزان ما می توانستیم موفق تر عمل نماییم. من فکر می کنم شورای شهر که تنها نباید به فضای بصری اهمیت بدهد بلکه به ابعاد مختلف زندگی مردم نیز باید توجه کافی نشان دهد که گویا برایشان برخی فعالیت ها توجیه ندارد! آن ها تنها فعالیت هایی را فرهنگی قلمداد می نمایند که مهر دو سازمان فرهنگی – ورزشی و رفاهی – تفریحی را داشته باشد و این نگاه نگاه قابل قبولی نیست شهرداری و شورای شهر باید در اغلب فعالیت های فرهنگی حضوری چشمگیر و همه جانبه داشته باشد تا نتیجه ی حاصله از آن فعالیت فرهنگی کاربردی تر بازتاب داشته باشد. ما حداقل انتظارمان این بود که دیگر برای ماشین آتش نشانی و بیمه به واسطه ی رنگ و بوی فرهنگی این کار پولی نپردازیم .


یزدفردا : : از نظر تبلیغی البته در بٌعد محیطی تقریبا مناسب بود اما دیگر انواع پوشش ها دیده نمی شد تنها در دو یا سه نوبت دیده شد که صدا و سیما اشاراتی هم به برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال داشت این معضل قابل برطرف شدن نبود یعنی نمی توانستید تعامل بیشتری با صدا و سیمای مرکز یزد داشته باشد تا اطلاع رسانی به صورت وسیع تری انجام شود؟


عالیشوندی: این صحبت من نیست این گلایه ی جدی غرفه دارانی است که در چندین نمایشگاه قبلی شرکت داشته بودند حتی بودند غرفه دارانی که در چهارده نمایشگاه قبلی حاضر بودند آن ها عنوان می نمودند که در برخی استان ها برای نمونه قم و کرمانشاه صدا و سیمای استانی حتی ویژه برنامه های شبانه گزارش های مستقیم و نشست های تخصصی برگزار، تهیه و پخش می نموده است که جای تأسف دارد که صدا و سیمای مرکز یزد حتی خبر آن را پس از حضور استاندار انعکاس قابل قبول داد . سیمای یزد باید توجه داشته باشد بسنده نمودن به برنامه های تأمینی و نه تولیدی می تواند نتایج غیر قابل قبولی به بار آورد که جبران ناپذیر باشد ساده انگاری و بی تفاوت گذشتن از این چنین رویداد بزرگی معنا و مفهوم چندان جالبی ندارد که من امیدوارم در برنامه های دیگر یاری رسان بخش های فرهنگی که از بودجه های کمی برخوردار هستند باشند برای هر کاری که نباید انتظار مادی داشت. برای پوشش این نقیصه و تبیلغ به شیوه های کم هزینه ما حتی مجبور شدیم به روش های ناکارآمد و منسوخ تراکت و بروشور چاپ کنیم، پیامک ارسال نماییم و کارهایی از این دست و بخش عمده ای از اطلاع رسانی مردمی و به صورت دهان به دهان بود که باز جا دارد از مراجعین هم از این بابت سپاسگزار باشیم . توجه به این نکته ضروری است که صدا و سیمای استانی با این هدف شکل گرفته است که به مسائل استانی و فعالیت های خاص هر استان بپردازد اگر قرار باشد فیلم و سریال پخش شود که مردم خیلی راحت به شبکه های سراسری دسترسی دارند و دیگر نیازی نیست تا سریال و فیلم را از شبکه ی استانی تماشا کنند صدا و سیمای هر استان مکان و جایگاهی است تا مردم بتوانند از اتفاقات و رویدادهای استان خود باخبر شوند که در این زمینه صدا و سیمای مرکز یزد با ما همکاری خوبی نداشت! البته دوستان صدا و سیما بهتر می توانند پاسخ دهند که چرا از این رویداد به پخش چند خبر کوتاه از سیما و یک برنامه ی رادیویی چند دقیقه ای بسنده شد!!!


یزدفردا :: بخش خصوصی توان برگزاری نمایشگاه با همین ابعاد را دارد؟


عالیشوندی: قطعا دارد اما این که انتظار بازده مناسب مالی داشته باشد من چندان نمی توانم قضاوت کنم البته برای شروع بد نیست که بخش خصوصی در راه اندازی نمایشگاه های شهرستان های ما مشارکت نماید تا در صورت تأیید برنامه استانی سال آینده را به نوعی به بخش خصوصی واگذار نماییم. البته این را باید در نظر داشت که بدون پشتیبانی وزارت خانه این امکان برای بخش خصوصی به خودی خود میسر نخواهد بود البته در بحث برگزاری شاید بتوانند همکاری های خوبی داشته باشند.


یزدفردا : : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کار خاص و ویژه ای در راه برگزاری این نمایشگاه بر عهده گرفت؟


عالیشوندی: حضور تمام وقت از ساعت شروع تا پایان نمایشگاه توسط بنده و بخشی از همکاران، انتقال برخی از جلسات و رسیدگی به امور جاری به نمایشگاه و اختصاص وقت مناسبی برای پاسخ گویی به سوالات مربوط به اداره کل و نظارت مستمر از تمهیدات ویژه ای بود که اندیشیده شد. کمیته های مختلفی تشکیل شد اما با تعداد نفرات کم انجام شد البته وزارت خانه در امر اطلاع رسانی محیطی (بنِر) را تهیه و ارسال نموده بود. مراجعین مشاهده نموده اند که بنده و دیگر همکارانم تمام وقت در خدمت مردم و غرفه داران عزیز بودیم و لحظه ای نمایشگاه را به این و آن واگذار ننمودیم که من یک خسته نباشید هم به کلیه همکارانم عرض می کنم که در مدت برگزاری این نمایشگاه ساعت ها وقت استراحت خود را به این رویداد مهم اختصاص دادند. بخش خصوصی نیز در این نمایشگاه کمک های زیادی به ما نمودند که مشخصا هتل تهرانی نقش ارزنده ای داشت که با دریافت ننمودن هزینه ی اسکان به ما این امکان را داد تا ما آن پول را به بخش های دیگر اختصاص دهیم .


یزدفردا : میزان رضایت غرفه داران از این نمایشگاه را چگونه ارزیابی نمودید؟


عالیشوندی: ما به عنوان استان برگزار کننده تمام تسهیلات و امکانات را فراهم نمودیم. غرفه بندی مناسب، شکل و طرح شیک و متناسب ، فضای با نشاط و راضی کننده و نیز در نظر گرفتن مکان اقامتی مناسب(هتل تهرانی)زیبا سازی محیطی و غیره که غرفه داران را با یک محیط خوب و راضی کننده روبرو ساخت استقبال و میزان خرید نیز که اشاره نمودم خوب بود مراسم افتتاحیه خوب و آبرومندانه برگزار شد برای اختتامیه چون مصادف شده بود با شب شهادت حضرت زهرا س. با یک کار خلاقانه و ابتکاری به تک تک غرفه داران مراجعه نمودم تشکر و خسته نباشید گفتم و هدیه ای در حد توان تقدیم شد که برای غرفه داران جالب بود البته اگر به آنان دسترسی داشته باشید می توانید این سؤال را از خودشان نیز بپرسید احساس می کنم رضایت داشتند که امیدوارم اینچنین باشد.


یزدفردا : علت عدم حضور خبرگزاری ها ، سایت مستقل خبری و تحلیلی، وبلاگ ها حتی سایت های اداری و سازمانی ؟ غیبت این دسته از فعالین جامعه ی مجازی به نظر شما جای تعجب نداشت؟


عالیشوندی: بخشی از این عدم حضور به تفکیک وزارتخانه مربوط است چرا که سایت های خبری بیشتر به معاونت مطبوعاتی مربوط می شد البته قبول دارم جای خالی آنان احساس می شد و من به وزارت خانه اعلام نموده ام که سال آینده بنده با مسئولیت خودم این بخش را به نمایشگاه حتما اضافه خواهم نمود قبول دارم که خلا رسانه های مجازی محسوس بود که سیاست های کلان وزارت خانه بیشترین سهم را در این بخش بر عهده داشت که انشاء الله سال بعد جبران خواهد شد


یزدفردا : : شما اگر خواسته باشد خارج از مجموعه ی فرهنگ و ارشاد اسلامی از شخص و اداره و سازمانی خواسته باشید تشکر کنید مشخصا از چه کسی  یا کدام اداره ای تشکر می نمایید؟


عالیشوندی: از آقای فلاح زاده استاندار محترم که با توجه به تمام گرفتاری ها و مشغله های شخصی باز هم در این نمایشگاه حضور یافتند و توصیه ی ایشان این برکت را داشت که در شب های پس از حضور استاندار محترم طیف گسترده تری در نمایشگاه به ویژه مدیران دستگاه های دولتی حضور چشمگیر تری داشتند. مجموعه ی استانداری یزد، دانشگاه علوم پزشکی، مخابرات ، بنیاد نخبگان و حوزه ی هنری ما را در این مسیر کمک شایانی نمودند که تمامی این عزیزان سپاسگزاری می نمایم


یزدفردا : : به عنوان یک مدیر فرهنگی که بسیاری از برنامه های اجرا شده را برای اولین بار برگزار نمودید در گستره ی بین المللی برنامه ای دارید ؟


عالیشوندی : به شورای عالی ایرانیان این پیشنهاد را داده ایم تا یزد میزبان یزدی های مقیم خارج از کشور به عنوان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باشد که امیدوارم این مهم در سال جاری تحقق پیدا نماید. البته نخستین هفته ی فرهنگی یزد در تهران در خرداد ماه برگزار خواهد شد که با حضور چندین سفیر و مقام عالیرتبه سیاسی این مهم نیز جنبه ی بین المللی خواهد داشت


یزدفردا : : برنامه های آتی اداره کل در حوزه ی رسانه های دیجیتال چه برنامه هایی دارید؟


عالیشوندی: ما به زودی فرهنگسرای دیجیتال را افتتاح خواهیم نمود در تمام شهرستان های استان به غیر از تفت به علت همکاری ننمودن نهاد عمومی کتابخانه ها خانه ی فرهنگ با موضوع رسانه های دیجیتال برپا خواهد شد که این کار با همکاری کانون مساجد و بخش خصوصی جامه ی عمل خواهد پوشانید


یزدفردا : : به عنوان آخرین سؤال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر ندارد تا جایگاه خاصی برای برنامه ها فعالیت ها و نمایشگاه های فرهنگی در نظر بگیرد؟


عالیشوندی: ما جایی را در نظر گرفته ایم که یکصد میلیارد ریال هزینه ی تملک و آماده سازی دارد که از نظر مکان بسیار خوب و از نظر موقعیت کم نظیر است که امیدواریم استاندار محترم و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد در این راه ما را یاری نمایند تا یک یادگار خوب برای استان یزد از خود بر جای گزاریم


یزد فردا : از وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم


عالیشوندی : من نیز از شما سپاسگزارم و برای تمامی فردائیان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

توضیح یزدفردا :استفاده تمام رسانه ها بدون ذکر منبع آزاد است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا