نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال استان یزد،  پانزدهمین نمایشگاه کشوری ؛ بایدها و نبایدها


 یزدفردا "رضا بردستانی :در سال «جهاد اقتصادی» همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه مد ظله العالی فرمدند این حرکت جهادی باید در تمام ابعاد جامعه حالتی عملی و عینی به خود بگیرد و در این روزهایی که هنوز بوی نوروز و روزهای کشدار تعطیلی را به همراه دارد نمایشگاه رسانه های دیجیتالی که نخستینِ آن در استان و پانزدهمین آن در کشور است در محل دائمی نمایشگاه های یزد در حال برگزاری است نوشتار ذیل حاصل سه بازدید از این نمایشگاه است ....



محل دائمی نمایشگاه های شهر یزد این بار پذیرای مراجعینی است که دغدغه هایی تخصصی دارند و هدف و علت مراجعه ی آنان به این نمایشگاه؛ برطرف کردن ِ نیازهایی است مدرن و امروزی، خواه ناخواه در زندگی اکثریت قریب به اتفاق هر خانواده ی یزدی رد پایی از دنیای پر رمز و راز دیجیتال دیده می شود که ناآشنایی با زیر و بم های گاه ویران کننده و مخرّب آن می تواند عواقب وحشتناکی را به دنبال داشته باشد.

          بی راه نیست اگر ادعا نماییم فراگیرترین اختراع و ابتکار بشری که در قالب تکنولوژی نوین با سرعتی سرسام آور در بین مردم حتی کوچه و بازار نفوذ پیدا کرد پس از برق، دنیای پر از شگفتی دیجیتال است که در عرصه های مختلف زندگی(از سطوح آماتور تا کلان سطحِ حرفه ای آن) جایی غیر قابل انکار باز نموده است. کمتر کسی است که یک دستگاه موبایل با هر برَند و علامتی نداشته باشد، شاید کمتر کودک، نوجوان و جوانی را امروزه بتوان سراغ گرفت که با کامپیوتر آشنا نباشد و حالا دیگر کمتر اداره و سازمانی است که بخش     عمده ای از مراودات سازمانی خود را از طریق امواج الکترونیک و با تکیه بر رسانه های دیجیتالی و نرم افزار های چند رسانه ای انجام ندهد. صنعت، حمل و نقل، تولید، ارتباطات و طیف گسترده ای از نیازهای ابتدایی بشر امروز ارتباط تنگاتنگی با دنیای لایتناهی دیجیتال دارد. این گستردگی در برخی کشور های پیشرفته به حدی است که تصور حیات در این کشورها بدون دیجیتال غیر قابل تصور است.

           قدرت های استعماری، غول های بزرگ هنری و فرهنگی که راهکاریی بهتر از حمله ی نظامی برای استعمار ملل دیگر ، در دست خود می بینند سالیان سال است به لطایف الحیل از این تکنولوژی کارآمد و فراگیر در قالب هایی چون فیلم های آن چنانی سینمایی، انیمیشن های چند منظوره، بازی های مدرن و پیشرفته، وسایل ارتباط جمعی چند رسانه ای و غیره به اصطلاح به نبردی نابرابر دست زده اند که تنها یک حالت را متصورند و آن برنده در هر حالت ممکن است. دیرزمانی است با عنوان جنگ نرم در کلام بزرگان سیاسی و اجرایی مواجه هستیم و جنگ نرم چیزی نیست جز نبرد دیجیتالی در عصری که دیگر حمله ی نظامی پاسخگوی ابعاد گسترده و وسیع استعمار مدرن نیست.

         انیمیشن سینمایی 300 زنگ خطری بود که دنیای خواب آلوده ی ما را پریشان نمود و از همان زمان و با تلنگری که زده شد نهضت نرم افزاری نه با سرعت و میزان قابل قبول اما با همان اندک مایه و توان شروع به حرکت نمود و دنیای دیجیتال روی دیگر خود را به ما نشان داد. بازی های کامپیوتری دیر زمانی است که جای خود را در بین خانواده های ایرانی در هر سطح و با هر توان مالی باز نموده است. این روزها دیگر داشتن کامپیوتر شخصی یک آرزو نیست! بلکه یک باید و یک خواسته ی غیر قابل گذشت است و دیگر کمتر خانه ای یافت می شود که یک دستگاه کامپیوتر شخصی با هر اندازه از توان و قدرت در آن یافت نشود و این زنگ خطر بزرگی است که اگر غفلت ورزیم عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت. اگر روزگاری نچندان دور نگران اعتیاد و رفقای ناباب و عادت های ناپسند اجتماعی برای فرزندانمان بودیم این روزها دشمن بی رنگ و بویی به نام تکنولوژی افسار گسسته ی دیجیتال تا نهانگاه های زندگی هر خانواده ای با هر دیدگاه و توان مالی نفوذ     نموده است. یک بازی ساده ی دیجیتالی، یک انیمیشن کودکانه و به ظاهر بی خطر گاه آنچنان اثرات مخربی به همراه دارد که از هزاران اعتیاد و ناهنجاری دیگر تأمل برانگیزتر به چشم می آید که لزوم شناخت، افزایش آگاهی و انتخاب را در مورد دنیای شگرف و بی انتهای دیجیتال به هر خانواده ای گوشزد می نماید.

         در ابتدای سال 90 و در سالی که در ابتدای آن عنوان «جهاد اقتصادی» توسط رهبر انقلاب بر آن نهاده شد شاهد برپایی نمایشگاهی هستیم که گوشه هایی از این دغدغه را می تواند و یا حداقل بنا داشته است که پوشش دهد . اقدام به موقع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، حمایت همه جانبه ی استاندار معزّز یزد به عنوان بالاترین فرد اجرایی استان ، در کنار حمایت های هر چند کمرنگ دیگر نهادها و سازمان ها نوید آغاز یک حرکت خوب و مقید به اندیشه و آینده نگری را به تمامی کسانی می دهد که باید دغدغه ی انتخاب و مناسب سازی بستر حرکت فزاینده و رو به رشد دیجیتال را داشته باشند. ضمن ابراز سپاس و امتنان از برپایی چنین نمایشگاهی که به زعم نگارنده بسیار دیر اقدام شده است به گوشه هایی از دیده های خود در قالب نقاط روشن و تاریک این نمایشگاه اشاره می نمایم.

        انتخاب جایگاه برپایی اگرچه بسیار گسترده و مناسب می نماید و حالا پس از گذشت چندین سال؛ دیگر همشهری های ما عادت نموده اند برای دیدار از هر نمایشگاهی ترافیک کاشانی، خیابان نفوذ ناپذیر تیمسار فلاحی و میدان همیشه حادثه خیز جانباز(اطلسی) را به هر طریق ممکن بپیمایند و قدم در محیط نمایشگاهی گذارند شایسته بود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این نمایشگاه را در محوطه ای فرهنگی تر و با امکان دسترسی ساده تر در نظر می گرفت پارک علم و فنآوری، محیط فعلا بلا استفاده ی کارخانه ی جنوب،  محوطه ی مجموعه ی فرهنگی امام علی از دیگر جاهایی بود که اگر موانع قانونی و مالی سختی نداشت بیشترین بازده را به همراه داشت. مجموعه ای از تولید کنندگان و عرضه کنندگان نرافزارهای گوناگون با درجات متوسط به بالا سطح قابل قبولی به این نمایشگاه داده اند اما سؤال بزرگ اینجاست که سایت های خبری تحلیلی کشوری و استانی چرا در این نمایشگاه حضور ندارند؟ به راستی چرا از وبلاگ نویسان موفق کشوری و استانی برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل نیامده است؟ در بهترین زمانی که ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی توان ارائه ی توانمندی های خود را در اختیار داشتند غیبت سایت های اداری و سازمانی چه معنا و مفهومی دارد؟

           در چند بار حضوری که در نمایشگاه داشته ام شاهد استقبال خوبی از طرف همشهریان محترم یزدی   بوده ام شایسته است این پتانسیل ارزشمند به نحوی شایسته و قابل تقدیر مورد استفاده و مناسب سازی در بستر مشاوره و راهنمایی در راه انتخاب محصولات دیجیتالی قرار گیرد. آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین ارگان درگیر با مسائل نوجوانان و جوانان و نزدیکترین نهاد به خانواده های یزدی باید حضور گسترده تری       می داشت که متاسفانه حضور این طیف وسیع به هر دلیل ممکن آن چنان که باید قابل تأمل نبود.

صدا و سیمای مرکز یزد با وجود پوشش این جریان بزرگ فرهنگی(نقل به مضمون از سخنان دشتی معاون سیاسی امنیتی استانداری که نمایشگاه دیجیتال را یک حرکت بزرگ فرهنگی نامیدند)در ابعادی انتقاد آمیز صورت پذیرفت در حالی که شایسته بود پوشش وسیعتری به این حرکت عظیم می داد چرا که آشنایی با چالش های رسانه ای به خصوص رسانه های نرم افزاری و دیجیتالی خود زمینه ساز حرکت های بزرگتر فرهنگی خواهد بود و با نگاهی به این چند روز که از برپایی نمایشگاه می گذرد شاهد و ناظر آن هستیم که سیمای تابان و صدای مرکز یزد ، رویکرد تأثیر گذار پیش نگرفتند که جای سؤال و تأمل فراوان دارد در نقطه ی مقابل حمایت مادی و معنوی و نیز حضور استاندار و دیگر مقامات استانی نشان از این مهم دارد که مسئولین اجرایی استان اهمیت موضوع رسانه های دیجیتالی و تکنولوژی نرم افزاری را به خوبی دریافت نموده اند.

         برگزاری بدون حاشیه و کم نقص این رویداد بزرگ فرهنگی این توقع را ایجاد می نماید تا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و در رأس هرم مدیریتی آن آقای عالیشوندی در تکمیل و تأیید این حرکت خوب اهمیت دوچندانی به مقوله ی نرم افزار های چند رسانه ای و رسانه های دیجیتالی بدهند به نحوی که جایگاه مهم و تأثیر گذار این پدیده بیش از پیش برای همگان روشن و معرفی شایسته شود. بسنده نمودن به همین نمایشگاه شش روزه هرگز قابل قبول نخواهد بود و باید این حرکت عظیم جایگاه خود را در بین دیگر انواع ارتباطی بازیابی و مناسب سازی نماید و این امر وظیفه ای خطیر است که مدیر کل جوان و پر انرژی فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند از عهده ی آن بر آید.

         اظهار امیدواری می نماییم حرکت های این چنینی که دیگر سازمان های و ادارات مسئول فرهنگ و اندیشه نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه هنری و.. نیز می توانند برگزار کننده و حامی باشند به صورت مستمر  و پیگیر مورد توجه تمامی دست اندرکاران اجرایی و فرهنگی استان قرار گیرد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا